Ehrlichios!!?
Hej . Är det någon är på iFokus som har haft en häst med Ehrlichios? Jag tror nämligen att min häst har fått det. Veterinären är på väg ut idag och ska ta blodprov. Men är det någon som har haft en häst med den "sjukdomen"?? Blir hästarna HELT friska sedan efter behandling och vila? Eller kommer dom att bli stela och "konstiga"?? Jag behöver verkligen svar. Förmina föräldrar säger att: Om det är Ehrlichios han har, och en svår sådan så skulle vi kanske ta bort honom.
Jag har hört att vissahästar blir het friska, men dom flesta blir aldrig det. Så jag vill jätte gärna ha svar!

Jag har inte själv haft det. Men vet hästar som haft det. En del blir bra och en del inte.
På vilket sätt beter sig hästen då eftersom du tror det?

Vår hingst fick det år 2000. Blev fruktansvärt sjuk (trodde han skulle dö), behandlades akut, innan blodprovet var klart. Nästa dag var han nästan som vanligt, åtminstone försökte han slå ner veterinären när han skull spruta honom. Sedan blev han bättre och bättre för varje dag, och har inte fått några bestående men. Nu är han 24 år och hur pigg som helst.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Vet tre hästar som haft det och alla har blivit friska.
Men de blev dock mkt sjuka.

Araben i hemstallet fick det förra sommaren. Han blev också helt frisk :)
Min kompis halvblod fick det förra sommaren och han blev också helt frisk.

#1, Han är slö, han tappar akdelen, har feber då och till, tappar päls på huvudet, har JÄÄÄTTE ljust tandkött, haltar kan han göra då och till.. han har aldrig haltat tidigare..
#2, NAAAWW,, vilken söööööööt!!!Åh, då kanske det inte är så farligt som jag trodde då, Plus att han är jätte känslig. Så jag funderar på om (om han har det) att inte ge han tetracyklin, utan bara antibiotika, och annat gojs som vet. kanske ska ge han..

#6 Jo, men bara för att hästarna här blivit friska så kan du inte tänka så! Den ena hästen jag vet var riktigt nära på att dö. Hon kunde lika gärna stupat.
Dom måste ju få medecinering so fort som möjligt.

#7, nej det vet jag ju! Men man måste ju vara posetiv! (tankens kraft! den är stor) Man kan ju inte gå och intala sig att ens häst ska dö! Och hästen du visste, den övrlevde ju. Jag har inte sagt att man ska ta lättvindigt på det. Och jag är faktiskt väldigt orolig över min häst endå, så det räcker.
En i stallet tvingades att avliva sin häst när den fick det….
/Elin

malinsvenssons haflinger lotta har haft det.

okej.. Jag får se vad veterinären säger i morron när hon kommer..

Lycka till! :)

#12, Tack så mycket :D

Har du hört något än, tog dom blodprov?

#14. Jepp.. Vi fick precis reda på blodprovet :) Och dom tog alla möjliga prover, men allt var negativt!! :D, Så vi funderar på om han fick i sig nått dåligt. För vi är inhyrda i ett stall..OCh våran häst är VÄÄLDIGT känslig.. Och så är ensilaget inte det bästa där.. Och Hon som äger stallet, hennes häst blev också dåligt efter att ha käkat ensilaget, så våran häst blev nog också dålig av ensilaget.. Så nu har vi slängt allt och köpt helt nytt fint och fräscht ensilage, som han verkar tycka om :).. Men för övrigt, så börjar han att repa sig sakta men säkert nu, ingen feber eller något :D.. Så vi ska sätta i gång han lite sakta nu.. För han har haft ett litet sommarlov på 1-2 månader och sen så blev han ju sjuk.. så nu ska det igång sättas. mycket promenader, och lite trav då och då..
Men det var väldigt skönt att blodprovet inte visade något.. :D:D

#15# Skönt att höra! :)