Bett?
Hallo,
märkte idag att hästen tuggar väldigt mycket på bettet.
Något man kan göra åt det? Byta bett kanske?
Just nu har hon ett vanligt tränsbett.
/Linnea

Det är bättre att hästen tuggar på det än att den biter tag i bettet. Tuggar den så är den avslapnad…
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Okie, så ja behöver inte byta bett?

Kolla så bettet inte hänger fel i munnen först (för långt upp eller ner i munnen) eller så det inte har fått skavanker som irriterar så det är därför hästen tuggar på det.
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Hej
Martini (gamla hbl valacken..)hade ett tungfels bett han gillade du kan få pröva.
- Oftast kommer tungan ut pga dåligt anpassat bett eller fel spänt träns (Checka sidostycket på båda sidor).
Bättre att kontrollera bettet innan man spänner nosgrimman hårdare.
-Vissa hästar har svårt att hitta sin balans och trixar därför extra mkt med munnen så ett tungfels bett behöver inte bli en permanent lösning.
-Låna gärna ett av mig/Linda

Hej,
okie, jag har som sagt två andra.
Ska prova med eggbett imorgon och med ett annat träns.

Tuggar på bett !!!
Check that your gear (Trans) is fitting correctly and that the bit is not sitting too low or is too big !!!
Good luck
Cheers

Okie, så det är större chans att tränset kan vara för stort än för litet?

It depends !
If your horse is chewing and you can hear the bit in his mouth ( too big)
If your horse is gaging perhaps too small
But by the sounds of it things sound too big though i am guessing here as I have not seen your horses trans on him ! and I am going from what you are saying
Good luck
Reb

Hej, såg att mitt inlägg skulle ligga på din tung fråga.
/Linda

=) provade eggbett idag, red inte men gick med henne ett tag, hon tuggade inte alls! Ska prova rida med de nästa gång.

Did you adjust the "trans" anything or did you just change the bit ?

Jag hade ett annat träns. Gjorde så de va lika 'mått' som det jag brukar ha, men vet ju inte om de e exakt lika.