Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 2919 ggr
LinneaG
0

Hjälp och tips med galoppen!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har problem med att sitta ner i galoppen, skulle behöva lite tips och råd om hur jag kan 'lära' mig igen.
Fick vanan att stå upp när jag hade en häst som bockade hela tiden, då var det lättare att hålla balansen när man stod upp. Och efter att ha blivit van att stå upp är det så svårt att kunna sitta ner i galoppen igen.

Hur gör du? Hur kan jag tänka eller något jag kan ändra för att lättare sitta ner?

Anna
0

Luta dig bakåt, bli tuuuuung i sadeln, tänk "ner, ner, ner" i takt med galoppsprången.

Det funkar för mig när jag faller framåt…

Lättast om du har någon med dig som kan tjata på dig kanske och säga "bakåt, ner, bli tuuuung". ;)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Buuc
0

Sätt dig ner i sadeln, luta dig bakåt, släpp loss i höfterna och låt dom följa med hästens rörelser!

Jag brukade 'råka' ställa mig upp lite när jag tänkte allt för mycket på att trampa ner hälarna eftersom jag tappade stigbyglarna hela tiden, men efter att ha bara fokuserat på att släppa loss i höfterna så har min galoppsits blivit jättefin enligt lärarn. :)

linasvovvar
1

Träna galoppen utan stigbyglar…då kan du ju knappt ställa dig upp ! Gör detta tills galoppsitsen sitter ! Lycka till

Ledin
0

är hästen säker o du litar på denna så tycker jag att Lina gav bra tips om stygbyglarna, jag fick rida så på en travare då i traven kan säga att den hade stuttsig trav haha gösses det var jobbig träning men gav resultat :)

Peppe
0

lyft tån istället för att trampa ner hälen

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinneaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för tipsen! Blir arg på mig själv för att jag ställer mig upp hela tiden. I böjan och i fattningen sitter jag alltid, men efter några steg så åker jag upp.

Alexandra13
0

Har samma problem (: Tyvärr har jag ingen snäll sköthäst så jag vågar oftast inte rida utan stigbyglar xD

Chan
0

Våga hålla i framvalvet och dra dig ner i sadeln.

jn84
0

Tänkte på att du rider ute. Jag har svårt för att sitta på Dandelion när vi rider på ett fält eller en äng för han blir väldigt storgalopperad och stark. Rider vi däremot på en ridbana så är han mycket lugnare och då är det lättare att sitta ner.

Nu menar jag inte att det inte går att sitta ner ute. Jag gör det på Dandelion, men det kräver mycket mer av både honom och mig. Kanske kan vara värt att träna på en ridbana eller i ett ridhus?

LinneaG
0

#9 - Precis. På banan blir det lugnare, då kan jag iaf försöka sitta ner. Ute blir jag för koncentrerad på att hålla koll på henne, hålla henne kort.

Hakimi
0

Vet att det är otroligt svårt det där med att sitta ner, men jag säger som de flesta, luta dig bakåt, sitt tungt ner, och släpp loss med höfterna, då blir det lättare att hänga med (: Har också hört att det är lättare om du klämmer åt med knäna - pröva det!

E_hjo
0

Alltså jag tycker att det här är så konstigt. Jag tycker att det är lättare att sitta ner än att stå upp!?
Kan det ha ngt med min hästs galopp att göra?

Jag har väl inget bra tips till dig Linnea men det kanske hjälper om man typ trampar ner hälarna överdrivet mkt? Hehe. ^^

Hakimi
0

#12 På vissa hästar tycker jag samma, att det är lättare att sitta ner, men på andra bara längtar jag efter att ställa mig upp. Tror att det helt klart har något med hästarnas galopp att göra, hur "rytmiska" den är, och hur skönt och lätt det är att sitta ner.

tezzie
0

Jag håller med #3

*** Kärleken övervinner allt ***

LinneaG
0

#12 - Hon är väldigt lugn och alltid samlad i galoppen. Men att stå upp har blivit en vana.

#13 - Hon har väldigt stor galopp, alla andra kan sitta bra i den.

Buuc
0

Jag har haft problem att sitta ner i galoppen på en Knabstrupperkorsning kallad Dottie. Men jag red på henne för några veckor sen, och jag skumpade runt i sadeln och lutade mig bakåt. "Det är bara att släppa loss i höfterna och räta på dig" sa min ridlärare. Magiskt! Så fort jag gjorde som hon sa så satt jag jättefint i sadeln. Att jag inte provat det tidigare, liksom!