Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 5610 ggr
hjullan
0

bogblad

har ni provat att stoppa in fingrar/handen innanför bogbladet på era hästar ? det är ett bra sätt att se om hästen har spänningar i bogen, det ska alltså gå att stoppa in hela handen (beroende på om man inte är en jätteman eller har en jätteliten ponny såklart)!

Struten
0

hur stoppar man in handen i bogbladet är de inte en massa"grejjer" eller va man nu ska säga ivägen typ muskler o skinn?:P eller ja kanske tänker lite fel nu?:P

Peppe
0

öh fattar ingenting…förklara?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

elin
0

du har så rätt hjullan!

/Elin

Peppe
0

asså vadå få in hela handen? kan ni inte förklara lite

mazze
0

Inte hela handen jue, men fingrarna. Är nog inte så skönt för hästen att få in en hel hand… De flesta equei-terapeuter gör så..

Emmelie
0

Tar upp #4 igen.. Hur då?

hjullan
0

man för handen längs halsen (står me rumpan mot hästens huve) böjer gärna in halsen lite på den mot dig, så blir det enklare om man är orutinerad. det finns inga muskler osv i vägen.. om det inte går. då är det ödem, svullnad o det ska masseras bort. men om det går bra känner man längst in under bogbladet med fingrarna, där finns senfästen som man kan massera med fingertopparna för att släppa på ev. spänningar som finns. 

joo mazze hela handen ska man få in om hästen är lösgjord. det är målet med denna grej. till att börja med kanske man får in fingrarna, men ju mer man masserar på senfästena desto mer släpper bogen o blir rörligare o då får man in hela handen. finns senfästen längs hela bogbladet, känns som små prickar ungefär .. det är bara massera hela vägen så ska det gå bra! man kan inte skada hästen om man bara använder fingrarna , så ni behöver inte vara oroliga för att förstöra hästen!  de tycker säkert att det är konstigt första gången, men sen blir de avslappnade o njuter.  (dvs om de inte har så pass stora spänningar så man inte kan komma under bogbladet alls, då lär de reagera )

förstår ni?

hjullan
0

just ja, skulle lägga till att om man masserar senfästena på detta vis så slappnar musklerna runt omkring av automatiskt. värt att tänka på om hästen tar korta kliv ! :D

lisette
1

sådär ja nu springer alla och provar på sina hästar utan att riktigt fatta vad de ska göra…. :S

Peppe
0

usch!jag hatar sånt där med senor! aldrig i livet att jag gör det ! hahah

mazze
0

Låter inte riktigt rimligt att köra in alltet i bogen på dom. Skulle gärna vilja se vad du verkligen menar i verkligheten, men på din häst… Får jag det?

Struten
0

tycker de låter lite läskit men ja kanske inte tänker rätt men ha du nån bild på de? låter lite läskit me senor o de där:P

hjullan
0

provar man så märker man hur lätt det är. kan lägga ut bilder hur jag gör.  det låter läskigare än vad det är egentligen. bogen är ungefär som skulderbladet, om ni tänker på hur man kan stoppa in fingrarna under sitt eget skulderblad så är det i princip samma sak. dvs om man inte är spänd själv.

mazze, du har svårt för att ta till dig nåt som nån annan skriver som du aldrig hört talas om själv va?

hjullan
0

provar man så märker man hur lätt det är. kan lägga ut bilder hur jag gör.  det låter läskigare än vad det är egentligen. bogen är ungefär som skulderbladet, om ni tänker på hur man kan stoppa in fingrarna under sitt eget skulderblad så är det i princip samma sak. dvs om man inte är spänd själv.

mazze, du har svårt för att ta till dig nåt som nån annan skriver som du aldrig hört talas om själv va?

hjullan
0

Struten
0

ja får inte in fingrarna under skulderbladet om ja inte typ vrider axlarna så dom åker ut sådära..man e grymmt bra på o förklara åxå:)

mazze
0

Hjullan, näe det har jag inte, men skulle vilja se det. Men nyfikenhet ska man väl inte ha?

hjullan
0

ja du kan få se det! men min fundering är om du är intresserad eller om du "vill se för du tror inte på det" ..

mazze
0

Då jag är väldigt nyfiken av mig o intresserad av alternativ behandling. Jag vill se det, kanske inte är riktigt samma ställe vi pratar om.

hjullan
0

häng kvar en sekund så lägger jag ut en bild.

mazze
0

väntar spänt på att se om vi talar om samma…

mazze
0

Långa sekunder… ojojoj 8 min! Hallå, glömde du mig?

hjullan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en bild på en hästmassör som masserar precis där vart handen ska in.

mazze
0

Den bilden var jätteliten, men kör han hela vägen ner el bara där uppe? Annars är det ju samma ställe. Får prova men ska kolla på dig oxå så det blir rätt, om jag får?

hjullan
0

han gör inte just den övningen på bilden..han "sågar" drar med handen eller va man ska säga .

men hela den vägen ska man kunna stoppa in fingrarna. ni ser bogbladet på bilden väldigt tydligt.

mazze
0

vi kanske inte har exakt samma övning heller…

hjullan
0

vad är det för övning du snackar om?

det finns många olika sätt att massera hästens bog. bland annat akupressur. själva "trycka in fingrarna" visar hur långt man kommit.( o om man masserar längst in så släpper det ännu mer)

hjullan
0

förresten så får du gärna komma så ska jag visa hur jag menar :D

hjullan
0

det är inte alltså massage jag menar i denna tråd utan akupressur , dvs massera senfästena.

mazze
0

Vi får kolla upp det sen när vi ser vad för övning det är. När jag har lite tid över kanske jag kan komma över till er.

hjullan
0

japp !

tillbaka till tråden. är det nån som har provat detta? vilket var ursprungsfrågan.. ;)

mazze
0

Ja, jag kommer någon dag. Nyfiken jue!

LinLin
0

Ja, jag har faktiskt testat det när jag masserat hästarna i stallet. En del är ju jättespända så det går inte alls, andra funkar det på, men då får jag bara in fingrarna och inte hela handen. Plus att jag inte vet exakt vad det är man ska känna efter så.. men träning ger färdighet!

I boken Friskare häst av Chris Olson så finns detta (och en massa annat) beskrivet.

Ottino
0

Jag har också provat det här med min Ottino. Han var jättespänd i början, men det börjar släppa rätt rejält nu + att han rör sig mycket "större" med hela framdelen..

Struten
0

ojj:P ja trodde du menade att man sku sätta in handen  typ dä framfö saledn asså bak på bogen..så galet de kan bli:P de va just däffö ja tyckte de va så skummt att man sku få in handen:P

hjullan
0

he he. men nu vet du . ta o prova vet ja :D

Struten
0

kanske testar på onsda om ja hittar rätt ställe o sätta in handen:p fast de kan hända att ja inte få in den sku inte förvåna mej om gammel tanten (24år) sku va lite stel hon har rätt kort steg så de kankse skulle va bra för henne om de nu gör så att dom får friare framdel:p

hjullan
0

Japp ! helt klart värt att prova. om du inte får in nåt finger, massera precis framför bogen ett tag så att du värmer upp där innan så ska du se att det går bättre. lycka till! som jag sagt, du kan inte göra det värre för hästen än det redan är om du bara använder fingrarna/händerna. då kan man inte skada hästen!

hjullan
0

det enda fel man kan göra med punktmassage är att inte göra den överhuvudtaget! :D citat Chris Olson.

Struten
0

ok:D

hjullan
0

berätta hur det går sen! tror din gamling lär bli skapligt förvånad om hon har mkt spänningar , att hon kan röra sig fritt efteråt dvs.

Struten
0

om ja lyckas så skriver ja de sen:) fast de är inte min gamling:P ja vet inte om hon har spänningar men de sku inte förvåna mej om hon har de:P hoppas att hon går bättre efter de:D

LinLin
0

#42 Hmm… jag har alltid tänkt det som så att hästar har väl lika mycket spänningar som vi människor. Och börjar du titta i din umgängeskrets så märker du nog att många har olika problem med kroppen.

Hästen har ju också muskler och de som rids anstränger ju sig med hårt arbete. Så det vore väl underligt om de inte hade spänningar alls.

hjullan
0

Jovisst! håller helt med dig linlin. men jag vill inte att min häst ska ha spänningar bara för att alla andra har det.. ;)

hjullan
0

här visar jag på ottino vart handen ska in!

lisette
0

jisses christ vad stor han är… eller du är liten?

hjullan
0

jag är liten :D ahahaha

hjullan
0

här är vi igen!

SarahPeace
0

#48 Hur hög är han i mkh ?

hjullan
0

165

SarahPeace
0

Då kan du väl inte vara sååå kort, hästen är ju hög, (enligt mej som har hästar på 1.55 och 98cm mkh ahhaa)

hjullan
0

han är inte min. det är syrrans. jag har en ponny på 144.

hjullan
0

puttputt

lisette
0

mysigt med uteboxar!!! :D

hjullan
0

japp :D skapligt nöjda är vi :D

gejsa
0

Vad då! Så liten är du inte. Du är ju längre än mig ju.*ler* Jag är liten.

hjullan
0

aah gejsa! du är en liten flicka! det är ju det jag sagt hela tiden ;)

gejsa
0

Ha, ha liten är jag men ingen flicka längre. Det är skillnad. *fniss*

hjullan
0

man är vad man ser ut som ;) jag är tolv. du är en liten flicka.

Struten
0

testade lite igår men inte f-n fick ja in handen sådär långt som på din bild:S fast ja tordes inte testa så hårt då ja inte evar helt säker om de va rätt ställe men ja fick in fingrarna kanske 1 cm typ:S kanske dax o börja testa de här lite offtare på henne om hon mjuknar för hon måste ju va rätt stel om du typ får in hela handen o ja knappt fick in nått:S

Struten
0

tro ja ska ta me kameran till stalle ida:D kom ja på nu:D

Thea
0

Ska jag testa det där på min tant får jag klippa av naglarna helt, gärna operera bort dom också. Hon lär garanterat spänna sig när jag börjar dona där!

Var har du lärt dig detta? *nyfiken* Gått kurs? Du kanske har skrivit det tidigare, men jag har läst tråden dåligt…. *host*

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Struten
0

får nog åxå ta o klippa mina stackars naglar först Gråter men om de hjälper henne är de väll värt deGlad

hjullan
0

vad kul att ni har testat! jag har knappt några naglar , sånt kan man inte ha i stallet. masssera gärna halsen(nära bogen alltså) innan, så kanske hästen slappnar av bättre.

Thea
0

Är fortfarande nyfiken, då jag inte fått något svar…

Var har du lärt dig detta? Gått massagekurs?

//I

hjullan
0

aah precis. :D #65

Thea
0

Ok! Axelsson?

//I

hjullan
0

Nej, skulle inte tro det va. haha. en privatkurs, annars skulle jag nog ha det som yrke. men nu gör jag ju det bara för hemmabruk :D