Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 423 ggr
tessa
0

kalaskul... men så var det ju..

Hej!

Såhär ligger det till - jag fyller år på torsdag och har av min käre pojkvän fått som förslag att vi ska åka på en trip till Åland. Jättekul, passar fint tidsmässigt också, med att ta ledigt från jobb, ordna hund - illervakt osv, men… min lilla Yrla då?! Resan är en kombinerad buss och båtresa - avfärd sker på onsdag morgon och hemkomst sker rätt sent på kvällen, dagen därpå. Yrla går ju på bete, och trots att vi är väldigt nya i stallet, med nytt folk så är det nog inga problem att be någon att ha koll på Yrla. men… hur göra med hennes stödfodring som jag började med för några veckor sedan - hon får ett par/några dl nya groov, mineraler och ca/max ett kilo lusern hackad strå. Eftersom hon nyligen fick - vad jag tror är - gallor i bakben som nu är bättre/mindre har jag dragit ner lite på vårt tempo när det gäller motion och fodring.

Så till min fråga - Kan Yrla vara utan stödfodringen? Hon brukar få detta på eftermiddagen, därför vore det väl dumt att fodra henne på morgonen då jag skulle åka eftersom jag inte är hemma förrän sent dagen därpå. - alltså försöka fixa det själv. Kan kanske be någon fodra henne åt mig, men vi är som sagt väldigt nya och ingen känner direkt oss så därför tar det emot lite..

men trist att skippa resan, för att jag är så velig =) och ja givetvis, jag vet vad ansvar som djurägare innebär, och jag tänkte på detta då jag tog beslutet att skaffa häst så självklart går mina djur före nöje. - säger Tessan som inte varit bortrest på läääänge.. =)

Vill höra vad ni tror om saken? Hade Yrla inte fått den sk. stödfrodringen, hade det ju känts bättre. - Finns som sagt bra hästfolk i stallet men att just fodra henne, innebär ju att de måste fånga in henne och ta henne ur hagen, och det känns ju lite knas.

Mvh Tessa

tessa
0

ingen som kan råda mig? =(

hjullan
0

jag skulle skippat stödutfodringen. för det va väl din häst som hade gallor också?

hjullan
0

oj, hehe läste det nu. annars är det ju bara göra som du planerat. några timmar hit eller dit en gång spelar ingen roll. men jag skulle trots allt skippat all kraftfoder pga gallorna. det är ett tecken på för mkt stärkelse. ge henne nå grövre istället, t.ex grenar med löv. rönnbär är poppis bland hästar. då har hon nåt att pyssla med och tarmen likaså. och får ändå i sig skapligt med näring.

emsems
0

antingen skippar du fodret eller ber någon.. eller ger innan du far och när du kommer hem.. som hjullan sa, några timmar hit eller dit spelar ingen roll

tessa
0

#3 och #4: ok, så OM jag skulle skippa att ge henne så tar hon inte skada av detta? inte heller om jag skulle ge tidigt på morgonen innan avresa istället för eftermiddag, som vanligt?

Så de få dl nya groov menar du borde tas bort hela Hjullan?

Poppis med rönnbär alltså, det finns det ju gott om nu, tycker de verkligen om bären eller är det grenarna och bladen vi pratar om?

gejsa, var säger fodertjejen om detta? =)

Faxlin
0

Res du gumman. Bara be någon kolla henne så hon inte skadar sig under tiden. ;-)
Du om någon behöver få resa iväg en liten sväng.
Kram Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

hjullan
0

du avgör ju själv bäst om han ska ha kvar maten, men med tanke på gallorna skulle inte jag ha det. dock spelar det ingen roll om du ger maten så som du har planerat! hugg ner hela grenar rönnbär dom käkar rubbet. :D håller med åsa också.!!

gejsa
0

Ja, som jag sa förut så tror jag inte att det är fodergallor. Möjligtvis överansträngnig. Men man vet ju inte. Gallor kan man få av mycket. Men det spelar ingen roll vilken tid på dagen som du ger det. Men hoppa över maten är ju värre för magen enl mig iaf.

Om hästen är svårfödd och den nu får så pass lite blir det nog svårt att göda upp hästen i vinter. Jag menar m den får så lätt fodergallor. Har du frågat ägaren om hon haft det förut och varför isf? Det är alltid bäst att fråga förra ägaren dom vet ju bättre än vi här på ridsport som aldrig har sett hästen ifråga.*ler*

tessa
0

jodå jag vill inte ta bort fodret, hästarna kommer ju snart in från betet gissar jag, och jag tycker själv i alla fall att det hon får, är i relativt loiten mängd. Ska kolla med ägarna, men benen ser bättre ut nu i alla fall, kan vara som du skriver gejsa, att det skulle kunna bero på överansträngning.. eller detta i kombination med nytt bete och foder. ja jag vet ju inte förstås.

men har du läst tråden gejsa, är det ok tror du att jag inte fodrar Yrla under en dag? Skulle ju kunna fodra henne innan avresa på onsdagen, vid åtta på morgonen.. men sedan kommer jag hem rätt sent på tordag kväll och då är det antagligen för mörkt att fodra så nästa fodring sker på fredagen..

tessa
0

- och tack för era svar, vad rar du är Åsa! =)

LinLin
0

Helt och totalt OffTopic: Kommer du hit tessa?? Skrattande Då ska -eM- och jag vinka åt dig Räcka ut tungan Hoppas det blir fint väder, Åland är så fint när det är bra väder men så fult när det är dåligt.

tessa
0

haha LinLin, då får ni nog vinka hysteriskt mycket så att jag ser ifrån båten..  gör en snabbkryss och kommer bara ligga i hamn mellan sju och nio på morgonen. Väldigt synd eftersom jag sååå gärna skulle vilja besöka och se Åland, men det får bli en annan gång.. jag är ju nära i alla fall, alltid något ;)

LinLin
0

Meh.. då åker ni ju inte till Åland, bara förbi… Fan vilken miss Räcka ut tungan

tessa
0

haha vi kommer och vi vänder, kan vi väl säga.. snopet, jag vet! Skrattande

emsems
0

tessa, gör så att du fodrar innan och sedan hoppar du över den dagen du komemr hem sent. tycker itne du behöver ta bort foder om det ändå är så pass lite. men som sagt, ge inte mera, utan låt henne vänja sig nu ett tag, miinst en månad eller dyl, och ta det lite lugnt med träningen

Ottino
0

SLUTA VELA! Klart du ska åka på kryssning, hästen tar inte skada. Skulle vara en helt annan sak om du skulle bli borta i två veckor.. Gulligt av din pojkvän förresten, hoppas du får kul och oroa dig inte för kusen, hon klarar sig utmärkt!

PimTheGreat
0

Jag håller med Ottino… ge maten som du sa du kunde ordna själv om du inte vill be någon. Bättre det än att hoppa över helt tycker jag!!

Ha så kul på din resa!!!!! Många kramar

tessa
0

Tack för era trevliga svar! Resan till åland var jättetrevlig, jisses så vi har ätit - för ett helt år framöver! ;)

Tyvärr verkar jag dragit på mig en förkylning på vägen, men det är först idag som jag mår kasst, och det var ju tur =) Om ett par timmar får jag äntligen träffa Yrla, hoppas hon blir glad att se mig! Sedan är det "bara" Herman kvar av vårt "djurbestånd" som jag inte träffat, han har levt lyxliv med mina föräldrar.. =)

Kram på er!