Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridtravare
Läst 5845 ggr
BeatriceHolmberg
0

Klippa/rycka man på travare.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni som har ridtravare, klipper/rycker ni manen eller låter ni den vara lång?

Sunset
0

är medryttare på ett vbl å ägaren rycker manen, de tycker jag är bra för jag tycker det är fult med lång man… ser nästan ovårdat ut om man inte rycker, tycker jag :P

bubbelbubbel
0

hos mig får det växa fritt. det tycker jag är finast.

AusaBausa
0

samma här…låter den växa fritt alltså;-D

tezzie
0

Jag klipper Follys man, den blir så tunn och stripig annars!

*** Kärleken övervinner allt ***

NathalieN
0

Jag vill gärna klippa den men syrran är strängt emot det.. å om hon ens ser en sax nära hästen så står hon å gapar på mej hur fult det blir.. Hon tror att det bara är hennes häst nämligen..

Repoort
0

Förra vintern var reddie stubbad men nu är manen lång oh vildvuxen

LinneaG
0

Jag tycker det är fint med längre, lite vildvuxen man. Kan klippa lite om den är väldigt tunn och sliten. Annars får den växa.

http://i121.photobucket.com/albums/o223/ByeByeSandy/Alla/Sandy/Vintern%2006/DSC00741.jpg

AusaBausa
0
jen
0

Kalle hade klippt man förut, men nu har den fått vuxit fritt som både jag och Mathilda vill ha den

JoJos
0

studs får nu mer växa fritt men när flikka kom var jag tvungen att klippa bort en bra bit från manen då de inge gick att göra annat =/ men nu ska den minnsan få växa =)

Johanna
0

jag hade nog ryckt om jag haft en travare :)

kommer ihåg att jag stubbade mitt arabiska fullblod.. haha.. tävlade hoppning på han o han såg mkt mer "tävlingsponny" ut i stubbat än lång man, då såg han mest ranglig ut

Eve
0

Millans är trimmad (: Hennes var liksom avklippt men 25 cm lång ungefär, helt rak.. Det såg verkligen jättehemskt ut, nu är hon jättesnygg i sin lite kortare man (: Hon har ju så snygg hals, den måste man ju visa (:

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

AusaBausa
0

jag gillar alla hästar (oavsett ras)med mkt man…inte ofta det blir snyggt m klippt eller ryckt man…ser så "tillfixat" ut….:-D

Sungria
0

Brukar klippa Heemans man, han tycker inte om när man rycker, men just nu var det ett rätt så bra tag sen vi klippte sist, så han börjar se lite vild ut :)

Peppe
0

travaren som är i stallet har kapad (lite för kort…). ofta har travarna lite för tunn man för att ha lång tycker jag och då är det snyggare att ha den kort

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Cattiiis
0

Jag är inte riktigt säker på vad jag ska göra med Babys man. Hon har innan haft kort man men nu börjar den bli lite längre.
Funderar på att antingen hålla den kort, men jag vill inte ha den för "rak" utan så att det ser naturligt ut,
eller låta den växa ut men tunna ut den lite grann och rycka lite olika längder så att det inte ser för stylat ut, då hon inte passar i för tjock man.

fridak
0

jag har vildvuxet på foderpålle. ägaren vill ha lång man så då får han väl ha det. jag tror jag tycker att antingen ska den vara lång eller ska den vara i princip obefintlig.

[Jessica90]
0

Klippte manen på min travare när jag fick honom, men det blev inge bra så jag låter den växa. Just nu är den halv lång

E_hjo
0

Rycker Maggans man. Tycker det är finast.   :)

Tusen
0

Har en travare hemma, han startar fortf och han har kvar all sin långa man. Inte en chans att jag skulle klippa eller rycka av den! de hör till att de ska ha sin långa man! klipper honom en bit i nacken bara… Lite OT men jag måste bara skryta med att vi tränade galopp-fattningar för första gången och han gjorde det jättefint! kort, rund fin galopp i form! är sååå stolt över min pojke! Speciellt eftersom han har lärt sig gå i form i alla gångarter (har bara dressyr tränat 2 ggr!!!) och som sagt, han startar fortf!

Velepa
0

Jag har klippt stubbman på min häst, supernöjd me de! Så snygg.
Har provat kort man på honom, men de gick inte eftersom han har väldigt tjock man.. Han passade inte alls i lång man..

Velepa
0

Kan tillägga att min häst är håröm, och att rycka den va bara att glömma. Vill inte ha en tårögd häst bara för att ja ska bli nöjd lixom.. hehe.

Cilla89a
0

ansat ska det vara ;) tycker det är jättefult och ser ovårdat ut med lång man.. :P

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Lyrik
0

Lyriks man och svans får växa fritt, är ju kbltravare. Brukar korta svansen lite så den inte släpar i leran då och då. Kortar då ner den till kotan ungefär.

Charger
0

Svante får behålla sin man lång. Jag tycker det är snyggt + att det syns att han är en ridtravare :)
jag brukar iofs. klippa till den liite på längden så den blir jämn.

thilda-
0

Manen på travare ska va orörd.. bara i nacken ska man klippa

tezzie
0

Ska o ska… Det är väl en smaksak =) Nu springer ju inte min häst några lopp längre och hon är klippt. Dessutom tycker jag att det är skitfult när man klipper av 10-15 cm i nacken. Jag klipper i nacken, man bara ca. 3 cm =)

Eve
0

Såhär ser Millans ut (:

BeatriceHolmberg
0

#27 Besse var också jättemkt klippt i nacken när han kom hit, tycker inte heller det ser så vackert ut så det har fått växa ut. Klipper bara lite grann där nu :)

Zabbio
0

Lång! Älskar lång man! Det är ju absolut vakrast! :P

Fast jag klipper lite i nacken, matte måste ju få pyssla med sin lillkille också Oskyldig  Pannluggen blir för tunn om jag snaggar där jag ska, så jag snaggar lite längre bak..bara för att.. :P

Bilden “http://<a href=www.elftown.com/img/photo/61691_1210022453.jpg” kan inte visas, då den innehåller fel." />

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Fluum
0

jag rycker contos man , men jag rycker den inte så dära super kort så att den nästan står rakt upp(som endel gör :/ ) jag låter den vara 1-2 händer lånng(bredden, som man kan mäta den i ) =)  han är super gullig i den, men nu skulle han beöva ryckas x)

Thorsson
0

jag klipper den, sedan rycker jag lite i den xD bara för att har så tjock och fluffig! ;)

Zahara
0

jag bara borstar min :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

BeatriceHolmberg
0

Jag själv vet inte om jag ska ta av den eller om den ska vara lång?

Eve
0

Jag trimmar Lillans

E_hjo
0

#34 kort!   :P

Klasselover
0

Indiras är lång, men klipper ngn cm ibland om det blir för slitet. Själv tkr jag hon ska ha kort man, men dt tycker inte ägaren ^^

Väldigt dålig bild, har bara bilder från andra sidan halsen x)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Ledin
0

Det beror helt i vad den passar i hur deras hals o huvud är, en del är ju mera som halvblod då passar dom jätte fint i som eva hade på sin, mitt travis jag haft kom med ful man tunn o lite stripig den klippte jag topparna på lite extra men ändå fick den vara lång den kom sen bättre å bättre (hennes hagvän hade kliat mycket på hennes man antar jag) sen klippte jag lite vid nacken hon va jätte fin :) allså en lite klippttopping men lång å fin mycket glans å aldrig en piggborste i den en mjukborste :)

Thorsson
0

så här ser hans man ut nu! Dock är ju hans pannlugg tunn nu då den är så sliten! Vet inte om jag måste klippa av hela, men det växer ju så dåligt!

MalinSandman
0

Lukas har klippt man , han är hopphäst och passar inte i lång man :S ,

Loppan har stubbad man :P , riktigt frääsigt tycker jag :) 
 är ny rakad nu , men skall låta den vara ca 3 till 5 cm lång :)

på bilden , jag och loppan i vintras då hon hande halv lång man :D som man inte ser :P

Ledin
0

nenej ursh stubbman är så fult på alla hästar utan fjordingar, e säkert jag gillar inte det alls tror det beror på att när jag var så där 14år så stubba man allt var å varannan häst va stubbad. Värsta jag vet är nar man ser en shettis med stubbman o sen en raktklippt lugg på det o himmel på sitter en glad unge som givetvis klippt svansen lite extra kort med när den ändå höll på med saxen :S Ha lite som #39 det e fint lr riktig travisman :)

Penni
0

Varför klipper/rycka manen överhuvudtaget? Manen sitter där av en orsak!

Jag tycker det ser förjävligt ut när dom har spikrak man, svans och lugg. Fast jag är nog miljöskadad. Tacka vet jag att travfolket inte förstör hästarna! Det är snyggt med lång tjock man!

Eve
0

penni, det ör väl inte så att vi tar av heeela manen? :P

E_hjo
0

#42 Men om hästen nu inte har lång tjock man? Är det snyggt? Om hästen har lång man men den är sliten och jätte tunn?  :P
Så såg Maggan ut när jag köpte henne. Såg förjävligt ut ärligt talat.  ^^

AnnaBrandell
0

jag håller med penni, manen sitter väl där av en andledning?

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

gotlandsruss
0

jag klipper bara min i nacken men han startar ju forfarande också

tezzie
0

#42 Tacka vet jag att travfolket inte förstör hästarna!

Haha, på travarna klipper man ju bort hur mycket som helst bakom öronen!

gotlandsruss
0

#47 nää man klipper inte alls bort hur mycket som helst bakom öronen man kankse klipper typ 5 cm långt

Miii4
0

spontant vill jag skrika NEJ! :P :P

Inbiten travmänniska som man är så vill jag ha manen kvar, hur lång eller stripig den är. Älskar att se en fladdrande man :)

Klasselover
0

#47 - Vi brukar vika örat bakåt och klippa dit, ca 7 cm brukar dt blir..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Penni
0

#43 Näe ni klipper inte bort allt men ni använder då saxen i manen och de är tillräckligt för att ja ska kunna säga att de ser förj*vligt ut..

#44 Är manen lång och stripig så är den det.. Alla hästar ser olika ut och de kan inte hjälpas. Jag anser att manen skall lämnas orörd!

#47 Ja vissa människor klipper bort onödigt mycket bakom öronen. Men bakom öronen klipper de flesta då de är så mycket prylar som finns vid det området på en travhäst, och de trasslar bara till allt och tar en onödig tid att reda ut. Tänk själv trådarna från ryckhuvan/rycktussarna,käkremmen och tråden från norsken m.m.. Jag själv klipper bort ca 4cm. Och det är inget som syns då de har huvudlaget på!

Säger återigen! Manen finns till av en orsak och det är urläckert när man ser en tjock man svajja från sida till sida när hästarna kämpar förfullt!

Sweelin
0

Jag tycker lång man bara är i vägen. Då jag rider Santis, och han har lång man, då jag ska korta tyglarna så är hans man i vägen och jag får trassla till det en stund, as jobbigt! Kort man ska det vara!

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

sandi
0

Jag tycker att manen ska vara lång, tycker det är fult med kort man på travare, men det är min åsikt.

Thorsson
0

#51. Alla har vi olika åsikter, men hur fult är det inte med stripig tunn man? Nejdu, tacka vet jag Lords fluffiga man, han hade sliten man innan, och hur skulle inte han se ut om han hade den, de kanske är fint på en travhäst som fortfarande går där, men ärligt talat så är det itne fint på ridhästar om de har så tunn och stripig.. Sedan är det ju ifrån person till person, jag menar, en del hästar passar i det en del inte, en del ryttare, vill ha kort och rak en del inte. Många här inte såg jättefina ut i lång och vildvuxen, de som hade det, de som hade kort och "vårdad" var jättefina i det.

MalinSandman
0

Hade min Lukas inte haft så tunn och äcklig man hade han haft lång man , men eftersom det är så perfekt tunn till att ha kort man , så man kan knoppa den så får den vara kort!, sen passar han i det :)

loppan däremot har fasiken mer man än vad en NORDSVENSK/ISLÄNNING har , och hon nöter av den på sommaren, Tjock man , som är avskavd med sommar exem är inte kul , så då tycker jag att man kan hjälpa hästen , och fixa till det snyggt istället för en massa blödande sår i mankammen eller vad tycker ni ?

på bilden , en svettig lukas efter dressyr pass,
Något tunn på muskler där ^^  , kolla skillnaden på
http://www.pixbox.se/alb_show_id834899_page0.html

Från 7/6 2007 - 20/7 2008

Yuriko
0

Babe har lång och tjock man :)

(På bilden syns iofs bara halva..)

Animal-3
0

Låter den växa fritt och jag har klippt den med sax några gånger.

BeatriceHolmberg
0

Nu har jag faktiskt tagit av Besses man, så nu är den kort. Ska eventuellt lägga in bilder på den nu ikväll om jag får någon tid över :)

BeatriceHolmberg
0

Nu har jag faktiskt tagit av Besses man, så nu är den kort. Ska eventuellt lägga in bilder på den nu ikväll om jag får någon tid över :)

Akerberg
0

Klipper och rycker manen på "min", tycker det är finast!

(Obs, gräääääslig bild! så ful är hon verkligen inte!)

BeatriceHolmberg
0

Blev det bättre eller sämre?

tezzie
0

#61 Snyggare med kort tycker jag :-D

Ledin
0

han passar bra i den korta, med men även den långa var fin :) en del passar itne i kortare man varför det kan jag inte svara på kan ju vara så att dom får så storthuvud :S nä jag kan itne komma på varför en del inte passar i det. men din passa bra i kort man.

Så #55 stor skillnad på då å nu bilderna, han va iten alls så fin på då bilden ursh ne lite mager med. Han har blivit riktigt fin :)

BeatriceHolmberg
0

*puuh* :P

Zaphix
0

Vi rycker manen på min halvfodervärdshäst. Han är mycket finare i buskort man än lång. Tycker de flesta travare är finare i kort man.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Fluum
0

älskar lång man, men då måste den vara vårdad också . speciellt kallblod är såå vackra i lång man , det känns så naturligt .

Repoort
0

Tittade på foton från förra sommaren och insåg vad snabbt Reddies man har vuxit.
Jämförde en bild från juni -07 och en från Juni -08

Fluum
0

#67 - ojoj :P den har vuxit rejält

mellisen
0

Har nyss köpt mig min kille och han är klippt..=) tycker han är så söt så=)

E_hjo
0

#69 Men oj vad snett hans frysmärkning hamnat! :D

Elma_vip
0

Här har ni min travares man, tycker att den är fin och att hon passar i den, men har funderingar på att klippa den då den stör mig i ridningen, tyglarna trasslar in sig i den.

Jenniferohlson
0

Jag tycker att travarna ska ha fri man men min Coolan är ju inge travare längre så hon har klippt, för hon kliar den och får massa skav så den är alltid ojämn och stripig annars..

Eve
0

Elma_vip - NEEJ!! så tunna manar ska absolut inte vara korta.. Hon är jättefin som hon är.. Fläta upp den vid ridning istället

E_hjo
0

#73 Så tunna manar? Den är väl inte spec tunn? Och när man rycker så blir den ju tjockare!!! ^^

Tycker att du kan rycka den Elma_vip! :D Hihih :)
Fast hon är fin nu också alltså. =)

lisette
0

#71 den där hade jag ryckt för längesen. manen kommer att se mkt snyggare ut när du har gjort det!

tezzie
0

#71 Jag hade oxå ryckt den manen

exitingsvillemo
0

manen blir ju knappast tjockare för att den är ryckt!!!! Eller menar du att det helt plötsligt bildas några tusen extra strån bara för att du rycker????

Rycker gör man väl för att tunna ur?!?

#71 Om du absolut vill göra den kortare, för att den stör dig i ridningen, klipp den och gå sedan efter med en trimsax ed för att få den ryckta looken!

Carmenzita
0

Jag tkr det är finast med lång man :)

Sweelin
0

Midas passade ju i lång och "vildvuxen" man, skulle inte kunnat ha sätt honom i kort man ;)

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

E_hjo
0

#77 Jo, men det äv väl klart som fasen att tusen nya hårstrån växer ut, om inte meeeer! Det fattar väl alla???? Solklart…. Pfft…

lisette
0

#77 man behöver inte tunna ut manen när man rycker den. det gör man ju bara om hästen har jättemkt man.

en man som är tunn ser mer välvårdad ut när den är kort än när den är lång.

tänk dig själv. har någon långt tunt hår är det inte vidare fint. det ser gärna lite stripigt ut.

exitingsvillemo
0

självklart kan hon göra den korare om hon vill det, men manen ser fortfarande väldigt tunn ut och den lär ju INTE bli tjockare för att hon rycker den…

lisette
0

synvilla. den kommer att upplevas på ett helt annat sätt.

Peppe
0

precis som #83 säger så blir det en synvilla = mycket snyggare dessutom

finns inget värre än en lång tunn stripig man. eller det ska väl möjligtvis vara en lång man när man försökt jämna till topparna så det ser helt onaturligt ut. jag kan iinte ens titta på sånna manar. travare har oftast inte en sån man som passar att vara lång (kallbloden däremot har det)

lisette
0

#84 jodå, en helt rakklippt lång man… det är inget snyggt det heller.

pippa__
0

#85 *kräks*

carrrrrooooo
0

jag klipper lite grann på mitt sto när jag ser att det är väldigt slitet.. Jag tycker oxå att det är jätte fult när en man är jätte tunn längstner..(ser bara ut som om man inte har orkat att klippa).. om dom har tjock man så är det jätte fint med lång man tycker jag=)

HanniBanni
0

# 34 Jag tycker din ser jättefin ut i lång man Glad

Peppe
0

#87 en lång man ska ju sluta naturligt, bli lite tunnare allra längst ner så manen bara försvinner till slut, inte nåt rakt avslut *urk* fast du kanske inte menade så

carrrrrooooo
0

#89 ne previs det var så som du skrev som jag menade:) är lite snurrig nu bara:p. det är jätte fult med en helrak lång man.. ehh vad krongligt det blev nu:P.. men du kanske fattar?? asså det ska ju inte sluta med bara några hårstrån utan det ska ju vara ganske tjockt längst ner men endå inte tunn..:) eller helt rak:P..

lisette
0

#86 ta foto på max o lägg upp här så får de se en ful man!

[esile]
0

Snyggast med lång man. Nu startar visserligen våra hästar, men jag skulle aldrig få för mig att rycka manen på någon av dem, de skulle bara se fjolliga ut. :D

Jag tycker i allmänhet att det är fult med ryckt (och speciellt klippt) man på hästar oavsett ras.

Beea
0

På nordistravare tycker jag det är fint när man låtit manen växa, varmblodstravare ska klippas för att inte se ovårdade ut! Men så spelar det ju stor roll VAD man har hästen till också, på tävlingsbanorna är det ju kanske inte så snyggt med jättelång man …

Elma_vip
0

Okej, tack alla ni som svarade mig. Men ska man alltså bara klippa rakt av i så fall? Hur lång tycker ni att den bör vara?

lisette
0

neeej inte klippa rakt av! det är big no no!!!

jag brukar ta en handsbredd. tycker det är absolut snyggast.

Elma_vip
0

Här har ni en lite bättre bild på hennes man (Obs hon är dräktig på bilden, alltså inte fet :P)

Elma_vip
0

# Okej, hur ska man göra då? :/ Har aldrig klippt en man kort :P

Elma_vip
0

Så här har jag ibland, speciellt när jag ska hoppa.

lisette
0

har du en vanlig mankam? annars kan du köpa en ryckkniv - blir lättare med den.

använd den och gör som när du tuperar hår ungefär.

ta en hårtuss, sedan drar du uppåt med kammen flera ggr. när du inte har mkt kvar rycker du neråt.

men det ska inte vara för mkt hår kvar som ska tas av, gör ont på hästen.

Elma_vip
0

manen igen (ignorera ryttaren)

Så klippa eller fläta? :P

lisette
0

manen är ju helt underbar när den är flätad!

pippa__
0

Nu ser man inte så mkt på denna bild, men detta är hästen me fulmanen. Klipp alltså INTE rakt av på lång man, då är det snyggare me stripigt.

Enligt mej ska man inte klippa manen överhuvudtaget på någon häst för det är löjligt fult. Ska den kortas så ska den ryckas.

Elma_vip
0

#101 ja visst är den. men måste öva på att fläta, för flätan åker ur efter halva ridpasset :P sen är manen lite kort längst ner, så det blir två mini flätor där men ; :P hehe

tezzie
0

#102 Ja, det där var ju inte snyggt!

Carmenzita
0

#103 tycker din häst har super fin man som den är nu :)

Elma_vip
0

#105 Okej, tack =) Behåller kanske manen ändå :P hehe =)

Carmenzita
0

haha okej, den var super fin önskar Zita hade sån man (A) haha

Klasselover
0

Indiras man, en bättre bild ^^

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.