Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 3661 ggr
CBA
0

Definera "inriden"

I tråden "Ålder vid inridning…" pratas det om detta om när man bör rida in sin häst.

Vissa tycker att man kan börja när hästen är 2,5 år gammal medans andra säger att aldrig före 3 års ålder.

När jag satt där och läste igenom tråden slog det mig att det råder olika meningar kring ämnet så därför undrar jag nu:

När är hästen i din mening inriden…definera ordet inriden??

Är den inriden efter att du för första gången suttit på hästen eller efter 5 gånger i sadeln?

Efter hur lång tid anser du hästen vara inriden?

Är det utefter vad hästen lärt sig som definerar om den är inriden eller ej?

Jag ska förklara hur jag ser det :o)

Jag anser att en häst är inriden när den kan skritt, trav och galopp och när den förstår halt, backa, höger och vänster. När den arbetar villigt och självmant i en lätt nedåt och frammåt form.
När den kan detta så pass bra att man skulle kunna införa andra rörelser och tempoväxlingar i träningen DÅ är hästen i mina ögon inriden…det som kommer efter detta är fortsatt utbildning med högre krav på hästen.

Så för egen del som då har en unghäst på 2 år ligger visionen i att han kommer vara inriden som tidigast under hösten när han är 3 år.
Nu under sensommaren/hösten när han är 2,5 år kommer han dock få bli lättare sutten på några gånger, då till en början av min 9 åriga son.
Detta gör inte honom inriden, utan mer i förberedande syfte invand vid lite tyngd.

Så definera nu hur ni resonerar kring just ordet INRIDEN ;o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

fridak
0

jag tycker din definition var bra:) sen tkr jag att man ska skynda långsamt, se till hästen vad den klarar av att lära in för stunden.

fast samtidigt tyckte jag att foderpållen var inriden, för han hade inga problem med sadel och träns, uppsittning,avsittning och lyssnade på ryttaren. Men han gick inte i form eller sökte sig framåt-nedåt och kunde inte galoppskänkel och orkade knappt trava. fast han hade självklart orkat trava innan, när han reds in av ägaren, men inte efter att bara gått i hage och jäst i minst ett år.

Mille
0

Hästen ska vara minst tre, gärna 4 innan jag börjar rida den. Förberedleser kan göras tidigare, med fördel, som tömkörning, körning osv.

Inriden= kan kommandon som ptro, smack, förstår tygeltag och skänklar, går att rida i alla tre gångarter och gärna lite skänkelvikningar och role-backs

CBA
0

Jag använder mig av att skynda långsamt därav valde jag ordet vision = dröm och inte av ordet _planen.
_Ordet plan låter så definitivt och fast och det är inte vad jag är ute efter :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

wewwa
0

Inriden för mig är när hästen kan skritt, trav och galopp utan problem eller "busprotester" samt kunna styras åt höger och vänster.
Jag håller med fridak om att man ska skynda långsamt i all träning för att nå framgång på bästa sätt.

Ledin
0

ja en inriden häst är när man kan rida på den då i sritt,trav o galopp (ofta får man jobba å utväckla galoppen mera sen) den ska ju styras bra o stanna. man ska kunna ta en tur ute med. Du har mera krav backa det hör mera till efter den är inriden "tillridning" träning. men den ska kunna jobbas i form o bjuda på sig själv sen är den inriden.

Granatapple
0

Jag vet inte riktigt vad jag definerar fom inriden, men en sak bara;

Jag anser inte att en häst måste gå alla tre gångarter för att vara inriden. Finns t.ex flera ridtravare som enligt mig är inridna, men inte tar galoppskänkeln.

Ledin
0

ja dom är ju inridna dom med :) okey en häst som går att rida utan att man flyger av o kan stanna ;) det e en inriden häst hehe. O visst jag vet ju flera som rider in hästar men väntar med galoppen tills alla annat är bra allså den ska gå i form i skritt o trav sakta av o så öka o korta ner igen , lite skänklar sen lär dom galoppen. Det tycker jag e helt vettigt med då räknar ju jag den som inriden men inte lärd i galopp fast den är ju inriden då dom har ridit på dom i flera månader i skritt o trav.

nannan
0

En häst är inriden när den följer sin ryttare. Vissa hästar har svårt att söka sig på bettet, eftersom de inte tar skänkeln och kan därför inte gå i form, men den kan vara inriden för det.

När hästarna följer med mig och gör det jag vill, så påstår jag att den är inriden.

Galoppskänkel är inte heller det första, men sen galopperar jag aldrig innan de följer med mig i skritt och trav.

Backa gör jag ALDRIG på en unghäst. Möjligtvis från marken, men aldrig uppsatt. För att backa måste hästen ha framåtbjudning, förstå eftergiften, och kunna bli kvar i sin form. Ryggning är komplicerat, och skall aldrig utföras under tvång. Det är stärkande NÄR hästen kan backa i form, svara på eftergift, utan att rusa eller spänna sig. Det hästen utför under tvång, har den inte förstått, och det blir heller inte vackert.

Till sist. Framåtbjudning är vad jag efterstävar, och kräver inte något annat innan hästen går fram på eftergift. SEN kan man börja ställa krav! Men först måste de gå fram av sig själva, och lära sig att bära och balansera den egna kroppen.

Mangis
0

Håller med det många andra skriver - de tre gångarterna, styrbar och kan stanna. Ibland är galoppen undantagen då det ofta tar längre tid att lära om än att lära nytt. Inte heller jag räknar ryggning till grundridningen även om det är nog så viktigt lite senare i utbildningen. Nannan hade en bra beskrivning tycker jag.

Ahnna
0

Mina definitioner går såhär: 

Insutten = du har suttit upp på hästens rygg 1-2 gånger med ledare och hästen accepterar det. Skritt och stillastående.

Inriden = du har ridit hästen 10-15 gånger i skog och mark, den kan svänga, stanna och gå framåt på kommando, utan bråk eller stök. Skritt och trav, eventuellt lite galopp.

Skolad = du har ridit hästen mer eller mindre dagligen i några månader, övat på t.ex. skänkelvikning, volter, tempoväxlingar, något hinder att skutta över, etc. Skritt, trav och galopp.

Utbildad = Hästen är riden under flera år, t.ex. för instruktör i någon disciplin, kanske tävlad i lätta klasser, hoppad och riden i form regelbundet. Kan gå i samtliga gångarter i samlad form, är trygg i alla miljöer.

Samma termer kan översättas till körning.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Molla
0

Håller med Ahnna. Men jag tycker antalet gånger man gjort grejen varierar från häst till häst.

Och jag tycker inte hästen ska ha någon på ryggen förns den är 3 år (eller äldre om det behövs).

[MartinaPettersson]
0

Inriden för mej är när hästen kan grunden för ridning. Dvs skritt, trav & galopp. Hästen bör lyssna på skänkeln och självklart kunna halt. Hästen skall även vara lugn i ridningen och inte känna sej otrygg med en ryttare på ryggen.

Anna
0

Säger som #10.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

chik
0

Jag tycker ni skall Googla på Dag Nätterqvist..lås vad han skriver..

Min åsikt är att det är bara Galopörer som rids tidigt..Skall man ha en ridhäst som håller så skall man nog vänta

Sen är en häst inte bygd för att bära något på ryggen.. Det kanske för klarar varför jag tycker det är så mycket rygg o ben skador…

Glöm inte Dag Nätterqvist..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Neywaz
0

Jag håller med CBAs tänkande, sutten på, inriden och skolad är helt olika saker. Mina ettåringar är suttna på ett par gånger av barn. Min tvååring har fått ha en unge på ryggen korta sträckor ute i skogen, kanske fem minuter. Min treåring är ute i skogen med samma unge (tio år gammal) och mig på en vuxen häst. Vi kan vara ute en timme åt gången max en dag i veckan. Han kan ridas i alla gångarter och förstår hjälperna men är lite valpig i skallen så vi är ute mest för socialträningen och för att han tycker det är så roligt att få vara med.

Mixie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min treåring är insutten, har vart sutten på sen hon kom till mifg för ungefär ett år sen, bara fram och tillbaka från hagen eller en snabbis uppe på stallplan, började med att hänga och senare sitta upp barbacka, allt för att underlätta vid senare inridning. Nu har hon dessutom haft sadel på sig för inte allt för många veckor sedan och det går kanonbra! Det är ju så naturligt för henne att ha ryttare på sig nu så hon skulle inte komma på tanken att bråka! :)

//Mickan

Beea
0

Det beror ju på hur man ser på det. Själv anser jag att hästen är grundriden när den kan skritt, trav, galopp, halt och att svänga år höger och vänster … Och det är nog samma sak som att den är inriden, den har ju förhoppningsvis accepterat att ha en ryttare på ryggen vid det laget, går att rida på och är därför inriden Skrattande

jen
0

inriden för mig är när hästen är riden ganska många ggr och man kan styra den, stoppa den och rygga. Och kan alla gångarter ordentligt

Hakimi
0

För mig är en häst inriden när den kan alla tre gångarter, samt att den kan stanna. Hästen ska acceptera sin ryttare (kanske inte till fullt ut, men åtminstonde att den är van vid mig på ryggen) och lyssnar till en del på dess hjälper.

E_hjo
0

Säger samma #18 och säkert många nadra här ^^

tantnett
0

Inriden anser jag en häst vara som acepterar att bära samt röra sig under en ryttare.

Tillridning kallar jag nästa steg, som att lära den grunderna alltså det nog många kallar grundridning.

Skolning anser jag vara när man kommer till galoppbyten, skänkelvikning, öppna o sluta m.m.

Marsvin 4-ever Tungan ute.