NH instruktör?
Vet ni om det finns NH instruktörer som åker ut och tränar?? Jag skulle behöva lite hjälp, då jag inte kan så mkt om det.. Men jag tror att både jag och eli skulle behöva det!

Det beror ju på vart i landet du bor. Vi har en i västernorrland som kommer hemtill en och tränar!
*** Kärleken övervinner allt ***
vart bor du?
Laholm står det på hennes sida :) Jag tror Sophie kör dit… www.hastohalsa.se om jag inte minns galet.

jepp Laholm i Hallands län..:) Slo har du användt dig av henne ngn gång? Är hon bra? jag vet bara att hon provar ut sadlar och e massör, visste inte att hon höll på med NH.
Hmm, jag vet att hon har händerna med i lite clinicar… Men kanske inte sysslar med det själv, jag vet inte.
Jag har anlitat henne som massör och syrran har fått hjälp med sadlar ;)
ta kontakt med någon westernklubb i närheten så kanske dom vet nån tränare.

hm oki..får kankse höra med henne ändå om hon vet någon.. Vet inte om det finns ngn westernklubb i närheten :S har aldrig hört talas om det iaf?
Pernilla Wennergrund i Kungsbacka är helt super bra, har precis lämnat min häst till henne. Kan verkligen rekomendera henne….

Gå in på www.two-t.nu och kollar. Jag och min häst brukar vara hos karin ibland vi tränar PNH (- Parelli naturalhorsemanship) jag vet inte om hon åker ut och tränar men hon brukar ha kurser hemma.

putt

Det finns Monty Roberts lärlingar lite varstans i landet som åker ut gratis för att träna, jag hade en hemma för Peppe förra sommaren.
Ska jag försöka leta upp?
#11 åker runt o tränar gratis ? då kan du få hjälpa mig o hitta rätt på en sån :D

ja om du vill? :)

#12 Var bor du?
#13 Jag skickar telefonnumret till tjejen jag hade till dig, hon bor i Klippan ;)

typ laholm ;)
sthlm

#16 Jag ska kolla varifrån jag fick tag på den tjejen jag hade, det var någon hemsida. Om inget annat kan du få hennes mejladress och fråga henne om hon har någon att rekommendera ;)

Vi ringde till Ann Lindberg som är Sveriges första godkända certifierade Monty Roberts Instruktör, det var genom henne vi hittade en lärling i närheten av vår trakt. Telefonnummer till henne finns på Monty Roberts svenska hemsida.
#11 Finns det någon i Gbgtrakten?
Jag bor någon mil norr om Gbg. :P

#19 Ingen jag känner till, men det gör det säkert! ;) Jag skulle tipsa dig att ringa eller mejla den här tjejen Ann Lindberg så kan hon ge dig telefonnummer till någon i din närhet. (se #18)
jag känner till en instruktör som åker ut och har "föreläsningar" osv. kan länka till hennes hemmsida.

Nu har jag fått kontakt med henne som Loa tipsade om.. hon frågade vad vårat bekymmer är.. men d vet jag egenligen inte.:S att han är osäker, behöver lugna ner sig o att jag vill komma närmre honom typ? Iblande känns d som han mår psykiskt dåligt? Jättev svårt att sätta fingret på d..

#22# Tittade på din sida och där står att han kastrerades i våras. Han är 5 år och nykastrerad. Kanske att han mår lite dåligt av det just nu.
Hur beter han sig?

Det är 1år sedan han kastrerades nu. Men jag vet inte i bland känns det om det.. jag menar kan människor må psykiskt dåligt så kan väl hästar. Han är ju lite små hingstigt o så. Men nu var jag ute o miljötränade med plaspåsar o drog över hela kroppen då rörde han inte en min var jätte duktig:) men känns som jag skulle vilja komma närmre honom.

Självklart kan hästar må psykiskt dåligt! Peppe mådde skit i vintras när han var ute på foder
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

inte för att han jag tror att han inte trivs med mig, han vet verkligen vems som äger honom.. när vi var hos vet fick de knappt peta på honom för är han la öronen o tittade surt men jag fick röra överallt. Min syster vänder han rumpan åt. Men jag tycker d går framåt men ibland kan man få för sig att idag mår han nog inte riktigt bra, kan ju ha med att haft problem m sne höft o spänningar o sånt också.

Ok! Trodde det var i våras. Har han någon kompis i hagen att leka med? Verkar han trivas där han står? Är det fasta rutiner? Är det bara du som rider han? Han har inte ont någonstans? Finns mycket som man får kolla.
Men du skrev aldrig hur han betedde sig?

Nu har han inte det nu är han själv.. när han gick med de andra sprang han och jagade in dem i hörnen och attackerade dem och sparkade dem så att en blev skadad. Sen upplevde jag det som att han mådde mkt bättre när han fick gå själv och vara i fred. Han har problem med muskleran och spännigar, det tror jag att jag har skrivit innan? Har röntgat ryggen så d är inget med skelettet/kotorna utan musklerna. Jo han verkar trivas..Men ibland tar han övertaget när vi rider inte ofta men när vi galopperar exempelvis. Jag vill att han ska se mig som sin ledare och jag vill komma närmre honom öven om d känns som att vi står varandra nära. Han är en väldigt svartsjuk häst.. klappar jag en annan häst i stallet så sparkar hani väggarna och står och tittar på mig hela tiden.

Det är bara jag, har en kompis som hjälper mig ibland och rider till hoonm och även en i stallet. Men det är inte ofta. Han har svårt att slappna av.

Han låter som Gobban var i början. Haha bara jag började att kräva lite tex skänkelvikning på rakt spår ute så tog han bettet och stack iväg i galopp för att liksom visa mig att han blev arg. Det gick ju över med tiden. Men min var ju van vid att ingen bestämde eftersom han var gammal (15 år) när vi började att rida in honom. Din är ju inte gammal. Det kanske är lite markarbete som ni behöver om han inte mår dåligt på något annat vis.

Han har ju inte lbivit riden förens han blev 5 å då sporadiskt. Men nu varenda gång vi kommit igång så har han blivit skdad.. Så inte konstigt att han blir frusterade när jag vill ta d lugnt i början ;) hehe men NH skulle nog vara bra.

http://www.erikafurberg.se/ är en parelli instruktör hon åker ut och har privat lektioner och kurser osv.