Vf Höjdhoppning ?
Denna filmen , asså den är inte så farlig så :P men iaf , jag blev lite berörd lr vad man ska säga .
Här visar dom höjdhoppning, som underhållning för poublik, med BARA ponnyer, som ´på filmen ska hoppa 145 o 150, 145 klarar som ganska bra , men på 150 tycker iaf jag , att ponnyerna visar ganska tydligt att det är för högt, ändå ser man hur dom får ryck o slit i tyglarna efter dom stannat.
grymt fina ponnyer o duktiga ryttare , men det kan faktist hända riktiga olyckor när man gör sånt här ;o
kommentera vad du tycker om höjdhoppning :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Att dom rycker och sliter tycker jag de ska sluta med! De borde tänka på hur tugnt och jobbigt det eg. är att hoppa så högt med en tung ruttare på ryggen. En på 40kg, inte så tungt såhär nu men i högre höjder blir det riktigt tungt. Testa att hoppa med en kopmpis på ryggen. Man orkar inte.

omg vad de hoppar. de hoppar ju högre än sig själv. väldigt imponerande faktiskt.
vad jag reagerade över var personerna som står till höger om hindret. ser nästan ut som de fungerar som ngn sorts infångare.
Min ridlärare sa något nyttigt i fredags, först frågade hon hur högt vi hade hoppat som högst. Sedan frågade hon om vi tyckte mest om höjdhoppning eller teknikhoppning, de flesta svarade höjdhoppning (dock inte jag, me don't like X)). Hon fortsatte med; "i min mening är det mycket roligare att träna teknik på pyttesmå hinder då man verkligen kan träna på detaljerna och finslipa på dem. Kan man rida perfekt på ett litet hinder kan man hoppa högre och hoppa perfekt på det också". Tycker jag var bra sagt, men annars har hon hoppat väldigt högt, runt 140cm.
tycker btw som lisette.
Jag gillar inte hoppning öht egentligen, tror att det sliter för mycket på ryggar och ben, och så är dressyr mycket roligare :)
Helena
Jo, dressyrtant som jag är kan jag faktiskt längta efter att få hoppa igen och tycka att det är fruktansvärt kul!
Men jag tror inte att det sliter (inte typ internationella höjder), rider en oerfaren ryttare sliter det på hästen också eftersom den inte rids i rätt form.

#2 fel gjorde hon men orka bry sig,,,
det är inte du som ridere eller??är det din elev eller???aah orka bry sig!!

#2 Om det är fel elelr inte, det får de själva avgöra, men att jämföra med att ha en kompis på ryggen, DET går inte.
Om du ska hoppa med en kompis på ryggen, säg 40 kg, vilket förmodligen är din vikt. Så ska du bära både din egen och din kompis vikt, alltså 200%. En ponny som väger sådär 300-400 kg som bär en ryttare på ryggen behöver ju faktiskt bara bära 110%.
Sen om det är skadligt, jobbigt osv verkar inte de här ryttarna bry sig om. Den stackars lille hästen som inte vill hoppa, tar sigändå över men brakar rätt in i det. Snacka om att ställa upp för sin ryttare.
Sista ryttaren ser ut att rida i gympaskor. Om de inte finns några ljusa gympadojs-liknande ridskor i deras land. I vilket fall som helst så ser det mycket oproffsigt ut.
Jag uppfattar en av ponnyerna storleksmässigt till en liten c-ponny eller möjligtvis en b. Stor var den inte i alla fall.. Herregud egentligen!
eh.. typ alla rev ju?

visst sliter det att hoppa högt, men detta är ju knappast något dom gör varje vecka. eller ens varje år
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#8. Men snälla du. " Spiritinthesky" Frågade ju om vad vi tyckte. Får inte jag tyckte detta utan att du ska bli sur över mig bara för att jag kommenterar detta?
#9. Jag har inte sagt att det är fel med höjdhopping. Det har jag inte. Det är som du säger. Men tänk då med på att hästen väger väldigt mycket och desutom måste bära ryttare osv.
Höjdhoppning med ponny har jag inte hört talas om tidigare. Tycker nog att det egenteligen är rätt dumt för ponnisar. Mycket lätt att sänka självförtroendet på både ryttaren och hästen. Vad det gällde att de ryckte och slet kan jag inte hålla med om. Kolla på en vanlig ponnytävling, låt oss säga en L:B. Där ser du många hemska ritter!
#13 det är sant, men om min ponny stannar i LB kan jag ryta till riktigt på henne , men skulle hon stanna på ett 150 hinder , vad skullejag skälla då för ? då tycker hon helt enkelt att det är för svårt/högt, detta är iaf vad jag tycker , :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Men man går ju inte in och hoppa 150 hinder om man aldrig har gjort det förrut?
De sag valdigt jobbigt ut, har sjalv tavlat hojdhoppning pa min d-ponny när ja va ca 14 ar. Ponnyskrallet hoppade 160 da, o hon VISADE i vilket fall inte pa nagot satt att hon fick ont eller madde daligt av de hela=) Kan ju papeka, att det sag inte ut sa som de gjorde dar, vi fick fina sprang o ja va med i luften bra. Har en film pa de nanstans hemma, ska ba min mamma leta upp den!

jag tkr det är hemsk att dom inte rätar upp sig direkt efter hindret utan att dom hänger kvar där nere,sen gör dom kanske inte det ofta men jag tkr ändå mkt synd om ponnysarna…
#17 haha nej det är klart :) men dom kan ju hursomhelst tycka det är högt, asså, det är klart att dom rider sjukt bra om dom får hästarna att hoppa så högt,, men fattar inte riktigt vf ;)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#8: skulle "ingen orka bry sig" om någon eller något som inte angår dem skulle världen gå under, så försök att vara lite trevligare kanske?
Det där såg inget trevligt ut alls… =(
#20 nej, tycker inte heller det :/ visst ., dom är säkert grymma ryttare , men det riskerar faktis att förstöra dom fina ponnyerna..
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Flera av hästarna har ju tydligt INTE det självförtroendet som krävs för att våga hoppa så pass högt, förstår inte människor som tycker höjden är viktigast. Jag hoppar hellre många mindre hinder än få höga.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#22 håller med, vf ska man hoppa höjdhoppning egentligen ? :O vissa svar jag fått av kompisar är :
"stärka ens självförtroende." men ärligt, tycker ni att nån av ponnyerna är ryttarna ser självsäkra ut ? ;)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
puttputt :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Håller med #22.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#25 jag med, håller fast vid mitt självförtroende x)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Vi har en ponny på ridskolan som har blivit "sönderhoppad" = att han är väldigt tittig och har hoppat för högt med för dåliga ryttare, eller iaf inte rätt ryttare. Nu ska han antagligen få starta på b-ponny höjd (han är d-ponny) på KM så att han får tillbaka självförtroendet på tävlingarna igen :)
Hoppade en felfri clear round hoppning på honom för ca 1 veckor sedan (40cm), och han är faktiskt jätte mysig för han kan verkligen :')
Vi lyckades TILLOCHMED komma över polkan (;

Varför skulle en ryttare vara duktig bara för att den vågar hoppa högt? Det klingar falskt i mina öron!
Jo precis, hellre hoppa snyggt på pytte hinder är slafsigt och bara komma över på högre hinder. självklart beror det på hästen också, vilken teknik och kapacitet den har.
#27 sicken söt sak :D hoppas det går bra för honom :)
#28 inte för att man vågar , men man måste vara en duktig ryttare för att kunna hoppa 150 med en liten ponny :)
#29 exakt :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se

Jag tycker faktiskt synd om hästarna, de borde ju tappa självförtroendet..

#30 Håller inte med om det.

#15 jo det kan man göra… min fd tränare hoppade 175cm i en höjdhoppstävling en gång, hon har inte hoppat den höjden varken innan eller efter.
#32 okej, men jag tor iaf inte att vemsomhelst skulle kunna hoppa en ponny 150 så ;) tror dom är duktiga ryttare,
Isa Aronsson
www.stallequino.se

för att hoppa 150 cm krävs en modig ryttare och en modig ponny. sen är det ju inte säkert att den ryttaren klarar av att rida en bana på 100cm ens när det blir flera hinder, så egentligen behöver ju inte ryttaren vara "duktig", snarare våghalsig och ha lite balans. det kvittar ju hur bra ryttare du är om du är höjdrädd eller om ponnyn inte vågar, då tar du dig inte över 150.

#35 Håller med
Du behöver inte vara en duktig ryttare för att rida en paiff, lika lite som du behöver vara en duktig ryttare för att hoppa 150 cm. Tycker inte att det såg ut som speciellt duktiga ryttare på filmen, våghalsiga kanske men det är inte samma sak.
#35 nja, du fick mej att tänka till, och jag håller med att dom kanske inte klarar en hel bana, men tor ändå att dom är duktiga ;) våghalsiga också såklart, o enligt mej helt onödiga , fattar inte alls vf man ska ha höjdhoppning med ponnyer :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se

tragiskt :p ryttarna ser inte ut att ha ngn vidare balans eller överdrivet mkt rutin eftersom hästarna kommer fel och fel igen osv :p
att hoppa så högt sliter otroligt mycket på hästarnas ben.
när dom höjde till 150 så rev/stannade ju hästen i princip varenda gång, ändå så fortsatte dom att hoppa om och om igen. stannade hästen för att den kom helt fel var ryttaren inte speciellt vänlig mot hästen heller.
att hoppa så högt någon gång skulle jag tycka vara okej för att t ex se vad hästen klarar av (syftar egentligen på löshoppning) men det verkar ju va denna hästs liv att göra det? och det var ju inte precis så att den såg ut att tycka om det…
måste bara jag hatr ´sett mkt värre och det är att fara och kolla på ponny hoppning dom sliter och skricker och tar för snäva svängar så hästarna går omkull :( inte alla men många , det måste verkligen slita när ponnyerna måste försöka att inte gå om kull :(
god bless stilhoppning. :D
#40 hmm,, blir faktist lite irriterad när alla alltid kommenterar om hur ponnyryttare rider vilt och galet. visst ponnyryttare är mkt mer tävlingsinriktade och gör ibland mkt snäva och lite vilda svängar. men det är MKT MKT MKT få ponnyryttare som rider sin ponny illa. jag svänger aldrig snävare än vad jag vet att min välldigt långa ponny klarar av. det börjar bli alldeles för omsnackat det här,
kollade på bilder på pix en dag , då var det en tjej som hade tappat balansen på en bild (stor tjej på en stor häst, ej ponny) och slet i hästens mun (inte med mening då) då var typ 8 av 10 kommentarer : så rider ju ponnyryttare i vanliga fall!
hallå, vi ponnyryttare rider inte farliga än er andra , ;) jag tävlar varje helg, och dom få heölgerna jag INTE tävlar , ärjag sågott som alltid och kollar på tävlingar. har ALDRIG sett en häst som gått omkull,,, jo, på varbergshoppet, men underölaget höll inte, och jag höll på att gå omkull i grunden ;)
Isa Aronsson
www.stallequino.se

Håller med #42!
och oftast pratar ju ponnyryttare mer med sina ponnyer och berömmer dem med klappar o rösten för de är ju barn som rider (om man nu tänker på de mindre ponnyerna) o de avgudar ju sina små ponnyer! Så jag fattar inte vf ponny ryttare skulle vara farligare än andra ryttare! :O Jag tkr inte att ponnyekipage går omkull oftare än vad storhästekipag gör? Så jag förstår inte vf alla klagar på ponnyryttare! ;)
(Missförstå mig inte! menar inte att vuxna ryttare/storhästryttare inte gillar sina hästar! elr inte berömmer dem elr liknande! Det är ju klart att de gör det! :D)
#42&43 Jag håller med till viss del. MEN jag har faktiskt sett en hel del ponnyryttare ute på de tävlingar jag har varit på (tävlar själv ponny) och det har inte alltid varit en vacker syn. Skarpa bett, hårda händer och bank med sporrarna. Men jag har aldrig sett någon så vild som gått omkull bara för att dom flängridit i omhoppningen.
Sen finns det många riktigt duktiga ryttare som berömmer sin häst och är mjuk och fin och rider jättesnyggt, fler sådana tack! :) Cred till dom.
#44 jo, jag har också sett helt hemska saker, bett , sporrar m.m som ryttarna helt enkelt inte klarar rida med. men i dessa fall kan de faktist vara barnets föräldrar som sätter på ponnyn dessa saker för ryttarens "säkerhet" . helt plötsligt är vi inte inne på ponnyryttargränsen längre (: utan det handlar om ponnyryttarens FÖRÄLDRAR. (:
ush vilka hemska föräldrar det finns om man tjuvlyssnar på en ryttares samtal med sin mamma/papa efter en misslyckad ritt… (A)
Isa Aronsson
www.stallequino.se

# 44 Jo det är kalrt att det finns olika typer av ryttare! det finns det ju alltid ;) men det finns de som rider storhäst som också har skarpa bett de inte klarar att rida emd te.x :)
#45 Håller med ;) <3
#45 Föräldrar finns det också hemska, men långt ifrån alla.
#45 Haha jo, inget annat har sagts heller. Jag har sett en hel del på storhästtävlingar också, men där har ju alla ryttarna varit med ett tag.

Förlåt råkade skicka en tom kommentar (;
Jag tycker inte det ser särskilt kul ut för hästarna. Ryttarna är ju alldeles för stora!
#47 absolut långt ifrån alla. dom flesta ponnyrtttarföräldrar är ju helt underbara :D (pappa tex (A)) haha
#50 mjo, tkr med det (:
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#51 Jo jag skrev det ;)

# 47 Håller emd din pappa är typ snällast ;) haha <3

Tycker inte alls att det såg speciellt trevligt ut. Att de inte slutar när hästarna verkligen vägrar och nästan springer rakt in i hindret. Och landningen ser inte så skön ut heller.

# 54 håller emd ;) förstår faktiskt inte vf det är så viktigt med höjden? vf inte hoppa så mkt hästen klarar o sen vara nöjd med det? :)
Alla lutar sig framåt och släpper innan språnget, konstig att dom stannar *host*.
#56 lr hur (:
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#56 Fast jag tror ju inte precis det bara är därför.
Dom kom ju helt fel vissa gånger.
ja men ser ju hur dom landar å det ser inte bra ut dom får ju ner mulen i backen flera gg ne fy det där va inte kul o se inte alls min grejj å se.
stackars framben säger jag bara, ;/
Isa Aronsson
www.stallequino.se
USH! man ser ju hur vissa hästar bara försöker svänga iväg o berättar att f*n dt här vill jag inte hoppa ,!
undrar om några av hästarna har skade ben längre framm i tiden "/
männen som står till höger om hindret , springer mot hästen när den kommer mot hindret vid vissa hopp ;O ser skitkonstigt ut fan. :/
Isa Aronsson
www.stallequino.se

ush ja, de typ jagar på hästen ju :/
Tittade på filmen om hörde till den översta länken och ja, vad säger man … De där ryttarna gör någonting som deras ponnyer inte alls är redo för! För skulle de vara redo skulle de inte visa den osäkerhet de gör, inte riva gång på gång eller stanna. De ser väldigt pressade ut. Ponnyerna har säkert kapaciteten men den behöver också utvecklas och självförtroendet byggas upp, själv kan jag tycka det är OK med höjdhoppning på måttlig nivå, där man endast hoppar så högt man känner att en själv/hästen klarar av, man ska aldrig göra någonting om man inte känner sig säker, misslyckas det då har man raserat en del av självfortroendet och det kan ta lång tid att bygga upp det igen!
Det var iaf min mening. ;)
Tittade på filmen om hörde till den översta länken och ja, vad säger man … De där ryttarna gör någonting som deras ponnyer inte alls är redo för! För skulle de vara redo skulle de inte visa den osäkerhet de gör, inte riva gång på gång eller stanna. De ser väldigt pressade ut. Ponnyerna har säkert kapaciteten men den behöver också utvecklas och självförtroendet byggas upp, själv kan jag tycka det är OK med höjdhoppning på måttlig nivå, där man endast hoppar så högt man känner att en själv/hästen klarar av, man ska aldrig göra någonting om man inte känner sig säker, misslyckas det då har man raserat en del av självfortroendet och det kan ta lång tid att bygga upp det igen!
Det var iaf min mening. ;)
Höjdhoppning är ju något man kan göra någon enstaka gång, men man ska ju absolut inte göra det till någon vana att hoppa skyhöga hinder
Videon fanns tyvärr inte kvar på youtube, så jag kunde inte se den, men man måste ju verkligen vara säker på att man själv och ponnyn är redo för det innan man ger sig på sådana höjder 
#66 det kan jag försäkra dej att dom här INTE var :P det såg lite.. hm ja :P
Isa Aronsson
www.stallequino.se