Konstig Artikel!
I en hästtidning läste jag en rolig artikel om NH!
De stog att om hästen inte gjorde som man ville, skulla man göra det obehagligt för den. Eftersom de är många "ridskolebarn" som läser den tidningen tyckte jag de va lite roligt att det inte framkom vad obehagligt menas… Vårat stall är granne med en ridskola. Då va de ett par elever som kom fram till mej å frågade:
VA menar hon? Om häsetn skrapar me frambenet ska vi skrika den i örat tills den slutar? Å om den svänger åt fel håll, ska vi sparka den i magen tills den svänger åt andra? Å så skrattade vi åt det. Då man fattar att man inte gör så lixom…
Lite knäppt… Då artikeln handlade mkt om det…
Hm, vilken hästtidning var det då? Vill gärna kunna läsa artikeln själv och bilda mig en uppfattning innan jag svarar nåt seriöst.

Håller med Slo
Vill också gärna läsa artikeln själv först!!
Kan ändå säga att min ridlärare brukar säga precis det och då framgår det klart och tydligt vad hon menar iallafall. Tex om man gör en halt och hästen jobbar emot handen/slänger med huvudet så ska man inte släppa på tygeln innan den ger efter. Släpper man när den kastar med huvudet så belönar man ett felaktigt beteende.
Jag vet inte vad det är för elever som pratat med dig men det som man ska minnas är att NH går ut på att prata med hästen på hästens eget språk. Att skrika i hästens öra när den gör fel funkar inte eftersom det inte är hästens språk. Men vet man inte det så blir det säkert lite svårt att förstå vad som menas.
varför skrattade ni åt det? läge o förklara för de barnen att de inte alls är så man menar.
#1 och #2 Kommer inte ihåg vilöken tidning de va…
#3 nej, de vet ju vi me…
#4 Men eleverna fattade de oxå, att man inte gör så. Men konstig artikek!
Man kan få dom mest konstiga råd när det gäller häst, men för mig finns bara en sak det är att mjukt övertyga hästen/barnet (använt samma teknik på mina barn) att det rätta det är det som lönar sig. Men då får man aldrig ge vika och måste alltid ge belönig vid rätt beteende. För just det positiva det är det som eftersträvas, belönig söks på nytt, bestraffning trotsas. Jag föredrar sökaren framför trotsaren. Låter enkelt men är svårt
#6 Ja förstår precis vad du menar. JA försöker göra så som du sa!