Isglass till Häst??
Nu undrar jag en sak eftersom en i mitt förra stall gav sin häst detta. Hon hade tagigt en liten plastbunke med vatten i och skärt frukt och lagt ner det i vattnet. Sen så fick detta frysa till så att det blev en enda stor isklump, sen gav hon hästen detta. Typ som en isglass.. frågan är: Kan man göra så? Hästen blir inte dåligt eller nått utav det?
hästar blir ju inte direkt dåliga av att äta snö så jag tror det är helt ofarligt :)
Jag tror inte det är speciellt dåligt för magen. Men jag vet inte hur bra det är för tänderna att tugga på en stor isklump…

Har svårt att tro att det skulle vara dåligt. Ur tandsynpunkt kan det inte vara värre än om de gnager på en saltsten!
*** Kärleken övervinner allt ***

De blir ju kalla i magen, men jag vet inte om det är så farligt? har aldrig testat själv.
Min shettis käkade piggelin… Och han mådde aldrig dåligt av det :)

Folly är galen i piggelin =)

Min häst gnagar både på saltstenen(inte ofta men det har hänt) & gnagar ofta på is & jag har inte märkt att det skulle va någon skillnad på honom & har aldrig hört att det skulle va farligt.

Okej :) Tack så jätte mycket för svaren, ska se om han gillar det eller inte.. Jag har ju sett han käka snö och gnagat på is så det borde nog inte vara någon större fara.
Lär ju vara ett väldigt bra sätt att få i hästen vatten på sommaren om inte annat ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Kan också tänka mit att det kan vara ett bra sätt att aktivera en häst med t.ex. boxvila. Lär ju ta en stund att pilla med det.

Jag tyckte att det lät som en rätt rolig idé =)

Så där gör dom ju i Amerika för djurparksdjuren när dom har värmebölja. Men att ge hästar det vete 17 om det är bra. Det var väl lejon och apor som fick äta det bl a. Minns inte vilka fler.

Men dom gnager ju på is och saltsten. Jag tror inte att det är ngn fara :)
#13 Det får en del djurparksdjur i Sverige också som en del av miljöberikningen i form av födosök.
Tycker det låter som bra sysselsättning för hästen, men så är frågan hur bra det är med frusen frukt/grönsaker…

aa. jag funderade också på det där med frösna frukt och grönsaker.. E det bra å ge hästen i en isklump..Iofs den har ju en stund att pilla med det.. men dom slickar ju i sig det så det borde väl inte vara så farligt endå??

Lite äpplen och päron kan väl inte skada? Jag ska bju Folly på en isglass när dt blir lite varmare ute så ska jag lämna recension (stavas det så??) sedan ;)

#17, nä precis :) ska prova å ge han :) De e ju inte så att han dör. Han käkar ju snö på vintern :). Det vore snällt :D

i somras gjorde jag en sån glass ^^ jag la ut den i hagen och den var borta efter någon minut xD kan ju säga att hästarna älskar det ^^ jag skulle inte kunna tänka mig att det är dåligt för hästarna eftersom det är vatten. det är ju kallt, men tror ju inte precis att dom mår dåligt av det :P
Vår förra shettis åt upp ett helt glasspaket en gång och han verkade inte må dåligt..

#20 hehe,, ett helt glass paket :P Ska göra ett sånt idag.. så får vi se om han tkr om det.. så han får det i morrin :)

Att äta is och glass tror jag inte är så farligt.
Jag tänkte mer på dom frysta grönsakerna och frukterna. För alla vet ju att man inte ska ge frysta äpplen och morötter. Då undrar man ju varför. Vilket ju diskuterats längre upp. Men ingen har väl eg kommit med ett bra svar än?

Fryst frukt är iallafall ofarligt för människan, jag köper ofta frysta frukter och bär till mina smoothies.

Ang. morötter så hittade jag detta på nätet, skrivet av Jessica Ekström, Husdjursagronom och djurskyddsinspektör.
"Det står i många handböcker att man inte ska utfodra frysta morötter, men inte varför.
Det är inte så att morötterna bildar gifter utan den troligaste orsaken till varför man bör vara försiktig vid utfodring av frysta morötter är att man inte märker om de är dåliga om man utfodrar dem frysta. Tinade morötter har kort hållbarhetstid och kan snabbt börja jäsa. Man måste därför vara noga med att kontrollera kvaliteten på dem innan utfodring.
Om man utfodrar med väldigt stora mängder morötter som varit frysta kan de möjligtvis orsaka problem om kolhydraterna i morötterna spjälkats till socker, men med tillvänjning borde även det går bra"

*dubbelt*
i morötter finns karotenämnet betakaroten som när de frys bildar ngt ämnen som inte är nyttigt, men ofarligt, jag inte kommer ihåg vad det heter. Har dock alltid gett mina hästar även frusna morötter och de har inte mått dåligt av det. dessutom innehåller frusna moröter mer c-vitaminer än ofrysta

#24, intressant :) Men jag ska ge han "isglassen" i morron så får vi se om han tycker om.. jag tänkte ha lite äpplen, päron,, och tror ni man kan ha i lite honung?? för min häst är helt tokig i honung, så det borde man väl också kunna ta i ? :)

det kan man säkert ha, själv så ska jag ge henna lite äppeljuice i glassen :)

#28, oh smaart :), det kan vi ju oxå prova :P

Gav hästarna #isglassen" igår å dom blev som besatta i den, dom måste ha slickat så fom fick kramp.. :P Men dom hann inte å äta upp allt eftersom, dom skulle släppas i hop med en annan häst i en annan hage :/ så glassen har smält:( Men dom tyckte om den, det dom hann och smaka. 
haha vilken grej! De måste ju formligen älska det när det är varmt ute..
Måste ju bara provas.. hur gör du den? Lägger du frukt i vatten i typ en bigpack förpackning som du sen ställer i frysen eller?

såhär gör man isglassen: man fyller på lite vatten (1-2 cm) i en skål eller något och lägger ner skivade äpplen eller morötter eller vad man nu vill ha. sen ställer man in det i frysen så det fryser. sen tar man ut den och fyller på ytterliggare lite vatten och mer frysta frukter. och så ställer man in det och låter det frysa. sen håller man på så tills hela skålen är full :P
anledningen till varför man inte ska fylla skålen helt med vatten från början och lägga i alla frukter är för att annars flyter alla frukterna upp till ytan och då samlas dom inte i mitten som man vill att dom ska göra :P

Jag tog en bytta och fyllde den med vatten nästan helt upp, lämnade 2 cm. så skärde jag olika frukter och la i, om man tar i jätte mycket och trycker ner frukterna lite, så kmr dom atumatiskt ner till botten, för det är överfyllt, å det blev ganska bra, blev frukter över hela "iskuben", och sen in i frysen med den till allt har blivit fröset., 

Smart, Folly ska få en nu när det börjar bli varmt, så får jag se om hon gillar det =)

jag håller på med mina 2 glassar nu! =D
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Hästarna som fick det i våran hage, blev som besatta i det, dom måste ha slickat ihjäl sig XD, hehe,, för dom slicka å slicka å slicka :P Så det var nog en hit :D

#35 hur blev dina glassar? Tyckte hästarna om de :)??

Nu ska jag göra en isglass till Folly :-)
Måste prövas :D
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Låter kul :)
Å det måste jag oxå testa 
Det ska jag testa! Hmm, äpplen, morötter och banan får det bli! ;)
Jag vill se bilder på era hästar när de smakar på glassen! ;D

hehe… jag har gjort tre st "glassar" nu. men jag tog alldrig kort.. :( :P .. Men jag ska göra en till så tar jag lite kort oxå :D
haha, vilken idé :D måste prova!
Nu står min i frysen :D Ska ge såfort det blir varmt väder (just nu typ storm ute ^^)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Nu står min i frysen :D Ska ge såfort det blir varmt väder (just nu typ storm ute ^^)

Peppe tyckte om sin, men Blacky fattade inte vad det handlade om =) han åt upp när den smält….
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

mm.. håller med.. det är storm nu här också.. helt otroligt att hästarna inte blåser bort :P XD.. hehe..
#47 Ok. Min häst ville bara i sakerna jag hade stoppat i isen.. :/ ex: äpplena och päronen och det.. han tyckte nog det var helt önädigt att stoppa det i is.. :P

Man bör inte ge skämda, frusna, mögliga (m.m.) rotfrukter eller annat foder till hästan, det kan lätt utlösa fodersmältningsstörningar.
Och skämda, mögliga, eller frusna rotfruker (jag vet inte om frukt räknas, men bäst att inte chansa) kan till och med vara abortframkallande!
Ur Hästen som hobby, som jag nu arbetar mig igenom=)
Jag provade till Indira och Nellie, men en väldigt liten, ca 1/4 litersburk.. Indira slickade mkt i början, men sen tog Nellie över och kunde inte gå därifrån ^^ Har bilder i mobilen, ska ladda upp dom så småningom :P