Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: dressyr
Läst 6244 ggr
Lina
0

rida med graman -varje dag?

det kan väll inte vara någon höjdare eller?

JennyR
0

Nej!!

emsems
0

den stör ju inte om du rider rätt… så det ska inte skada att ha denvarje dag, om du rider rätt.. men det är ju inte ett bra sätt för att få hästen att gå i form eftersom att det inte blir på riktigt…

Terrierlina
0

Det blir ju lätt att man slarvar med att rida hästen i form om man använder graman varje dag. Lätt att fuska lite…. Men å andra sidan rider John Hickey väl alltid sina hästar på graman och det verkar ju fungera…..

Lunascape
0

Jag har inget emot att man rider sin häst med graman varje dag I EN PERIOD. Gramanen är en hjälptygel och ska också användas som det och inte något man använder varje dag i sin vanliga ridning. Man ska dock veta vad man gör och vara noga med att ge hästen eftergift så att den får chansen att bära sig själv. Ser alltför många som använder sin graman fel, med resultatet att hästen är ihopdragen och bara böjer på halsen..

emma_lagerqvist
0

det är en svår konst att rida på graman. Som sagt så knöker de flesta hästarna bra på nacken om man inte gör det rätt. mvh/emma

Tinka
0

Jag har under perioder ridit med graman och Thideman på min gråa. Det som är lätt att missa med dessa hjälptyglar är som nån annan skrev är möjligheten att ge hästen en chans att bära sig själv. Lätt att bara "krulla" ihop dom.

Men använder man dom rätt så varför inte för att svara på den allra första frågan på denna tråd.

Thea
0

#3: Och John Hickey har en god ridning i sina hästar? *nyfiken*

Ridning på graman varje dag som rutin tror jag inte är bra. Varken för ryttare eller hästen. Däremot varje dag under en mkt begränsad period som "korrigering"/hjälp är en annan sak. Det kan vara acceptabelt. Personligen tror jag att MÅNGA "problem" i ridningen löses med "rid bättre", tålamod och kunskap.  

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Bowl
0

Graman skadar inte om du rider med den varje dag om du kan använda den rätt. Men kan du inte det så kan det skada. Jag brukar rida på graman men det är sällan. Har den som hjälp ibland när jag rider derssyr men använder den bara i början av ett pass. Sen tar jag bort den och tränar utan. Och då går det lika bra.

Gladunge
0

Jag rider aldrig med hjälptyglar likn. har aldrig sett poängen, men det betyder INTE att jag föraktar dem som använder det! Tro inte det nu. Jag tror som #7 det går nog att lösa problem på andra sätt än att "spänna in hästen". Problemen kanske sitter ngn annan stans? I rygg, huvud m.m. Jag använder vanligt tränsbett eller hackamoore och rider helst barbacka, eller med sadel om typ reflextäcket eller likn. måste kunnas sättas fast ngn stans. Men som sagt detta är individuellt hur man ser på hjälptyglar..

m'Lady C
0

Jag tömkör min travare på halsförlängare, första kilometern går hon med huvudet uppe bland trädgrenar och molnen i ren lycka över att åf jobba, när hon sänker huvudet går halsförlängaren "av" och hon arbetar helt oberört av den.

Rider jag ut eller hoppar henne så rids hon med martingal, mest för säkerhetsskull o halsremmen ger ju mig ett extra handtag i värsta fall.

Övriga hjälptyglar och inspänningar är mestadels av ondo då det finns många som drar ihop och krullar ihop sina hästar med dem. Visst finns det tillfällen då det är befogat men då ska den som rider verkligen kunna ge rätt sorts eftergift vid rätt tillfälle.

På en ridskola har man ofta sett hästar med inspänningstyglar, en som går från sadelgjorden up ptill munnen via ett delta. Detta är enligt min mening förkastligt av den anledning att deltat sitter i bettringarna, sådant gör hästen hård i mun. Däremot hade en ring i nosremmen var bättre (dvs på undersidan av huvudet.) Men långtifrån alla barn som lär sig rida kan rida hästen i form därav är det praktiskt o bra att ha ridskolehästarna på inspäningstygel.

Men rent generellt är jag emot användandet…… En skicklig ryttare sak inte behöva använda hjälptyglar utan ska kunna korrigera sin häst oavsett.

hjullan
0

hur fungerar graman egentligen?

jumpingqueen
0

#11 den funkar så att man drar in nacken på hästen så det ska se snyggt ut, utan att dom överhuvud taget jobbar på nåt sätt! Min tanke om det hela i alla fall

hjullan
0

ok. har du en bild hur den ser ut? är det som en specialtygel eller?

Sehvrin
0

Att rida med garman varje dag låter inte så bra….

Jag har ridit med garman en gång, och det var på ridskola då vi helt enkelt fick testa på att rida med den under nogrannt övervakande från ridläraren.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

jumpingqueen
0

JApp en specialtygel…

http://www.hooks.se klicka på sortiment, hästen, hjälptyglar, å så finns det bild på graman där…

Muszimba
0

Jag har ridit ett fullblodssto med graman då hon hade en sk "hjorthals". Jag red henne pga ägaren var gravid och inte kunde rida. Stoet hade skallat sin ägare flera ggr så att hon fick dricka soppa med sugrör under en period. Mig skallade hon en  gång UTAN gramanen och då fick jag gå med tandställning i 6 veckor. Meddelade ägaren om att jag då inte kunde rida hästen ens med martingal, utan med gramanen. Helt ok för ägaren. Gramanen är ett bra komplement till att få hästen att gå med huvudet i en lägre position, man ska vara en bra ryttare om man ska ha graman som hjläptygel på sin häst.

horspawer
0

vad är det för skilnad på grama och inspenings tyglar?  Jag har inspenings tyglar på min häst ibland för att han tar upp huvudet för mycket, men oftast räcker det att jag tar med dom till padocken

horspawer
0

kan man longera hästen med hjälptyglar? isf hur…

jumpingqueen
0

#17 Graman är en inspänningstygel!

#18 JApp de går utmärkt! Bäst är pessoaselen. De e den ända hjälptygeln som gör att hästen använder även bakbenen vid longering. Alla andra bara böjer in nacken…

horspawer
0

ok men hur ser en passoassele ut?

horspawer
0

jag menar förstås att det är en halsförlängar rem som jag har går det att longera med den? S

jumpingqueen
0

Den går bakom hästens bakben, upp i en ögla på ryggen, genom bettet å sitter fast under hästens mage. Den är INTE obehaglig för hästen å du behöver inte vara van för att använda den. Därimot bör du ha hjälp med att spänna den den första gången…

jumpingqueen
0

#21 Det går. Men din häst kommer enbart böja nacken å hamna på frambenen…

horspawer
0

#22 det låter väldigt bra och att den är skonsam för hästen jag tiiade på höks men dom hade ingen där, var tror du att jag kan hitta det?

jumpingqueen
0

#24 JA vet inte riktigt… Vi köpte den på sharpan (www.sharpman.se tror ja adressen är) Sök där får du se!

m'Lady C
0

#19 Gramanen är väl inte en inspännignstygel? inte mer än en theidemantygel…. Elelr så kan man benämna den som en rörlig inspänningstygel eftersom man kan ge o släppa efter på den under ridnignen. Det kan man ju itne göra med en vanlig med gummiring utan att sitta av och omjustera, samma gäller ju för en halsförlängare…….

jag går med på att en graman är en inspänningstygel fast att den får klassas som rörlig….

Peppe
0

jag tror inte på hjälptyglar, förutom martingal. väldigt lätt att hästen bara knäpper av i nacken. om man nu är en så duktig ryttare att man skulle klara av en graman, va tusan kan man inte rida hästen i form utan den för då?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

emsems
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

om man rider på gramanen rätt, så påverkar den ju bara hästen som typ en martingal. alltså¨, om jag rider hästen ordentligt, och i form, så ska ju gramanen glappa, så den ska ju bara ta i när hästen slänger upp huvudet. men om man inte kan rida ordentligt hästen i form, så finns det folk som fuskar och håller "ner" hästen med graman, det är ju ingen höjdare, dels för att  hästen inte går på riktigt, och dels för att man inte lär sig rida ordentligt utan fuskar sig fram..

jag hade graman ett tag då jag skulle träna tova i galoppfattningar, och även i skogen. i skogen var för att hon slängde upp skallen och hade en massa bus för sig, gramanen hjälpte till att hålla kontrollen, och i galoppfattningarna var det för att hon inte var så stark i fattningarna, att hon slängde upp huvudet just i fattningen, men efter ett tag med graman så gick det bort. alltså, om gramanen sitter rätt och används rätt, är den hur bra som helst, som alla andra hjälpmedel!

emsems
0

#12. nej så är det inte ritkigt… självklart kan alla hjälpmedel fel-användas, men den ska ju inte vara till för att slita in nacken på hästen..

Peppe
0

#28 på bilden tycker jag inte hästen går i nån vidare rätt form. visst kan det vara ett ögonblick just när hästen försöker komma undan, men då borde nog gramanen hänga betydligt mer vid en sån krökning.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

emsems
0

#30 hade kort graman pga som jag sa, hon inte skulle komma undan i galoppfattningarna. struntade helt och hållet i övrig form, tränade fattningar och ville se till att hon inte kastar upp huvudet.

jumpingqueen
0

#26 Men fortafarande en inspänningstygel…