Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 4396 ggr
jen
0

efrarenheter av eqiterapeut, hästmassör ??

det finns ju olika sorters alternativbehandlingar för hästar med kroppsliga problem. vad har ni för erfarenheter av dessa?

vad är det för skillnad på de olika alternativen?

själv ska jag ringa en eqiterapeut imorgon till min häst som har ont.

[slo]
0

Min kompis använder akupunktur på båda sina hästar, och det gör verkligen underverk :D

Själv har jag bara erfarenhet av equiterapeut, och det har funkat bra när det varit något som felat. Självklart anser jag att man ska få ett utlåtande av veterinär, och om dom tycker att det kan lösas med alternativmedicin då först bör man kontakta en kunnig inom det området.

LinneaG
0

Har skrivit en artikel om det =)

Kolla gärna där om den är till någon hjälp

hjullan
0

jag gillar inte equiterapeuter, de rättar till skelettet, men är senorna stela så spelar det ingen roll vad man gör med kotorna då det är senfästena som håller dom rörliga. alltså tar man inte bort problemet, bara symptomen. alltså kommer man få göra det om och om igen. jag talar av egen erfarenhet då jullan varit ett antal svängar där innan jag köpte henne. behandlade henne själv med akupressur och hon har inte haft problem sen dess.

har nån av er behandlat sin häst med hjälp av en equiterapeut och inte behövt åka tillbaka mer ?

hjullan
0

jen. vart har din häst ont?

[slo]
0

#3 japp för min häst krävdes det tre behandlingar, var på två återbesök dessutom och då behövde hon inte göra någonting utan kollade bara läget. Men jag tror det beror på lite hur dom jobbar och vilket problem hästen har. "Min" ET jobbade tex inte speciellt mycket med kotknäckning, utan mer åt massage-hållet :)

hjullan
0

precis det jag menar slo..

jen
0

#4 jag har haft ute en veterinär som konstaterade att han har ont någonstans i vänster bakben, men kan inte säga riktigt vart. han visade tydligt hälta där på böjprovet.

även lite i ryggen reagerade han när vet klämde där Fundersam

vet, tyckte jag skulle söka vidare till klinik för att kolla noggrannare. han tror ej på alternativa behandlingar.

men jag vet att andra fått bra hjälp av en eqiterapeut, så jag tänkte prova det iallafall….

hjullan
0

okej. tycker du ska satsa på akupressur istället.

undrar just varför han inte tror på alternativa behandlingar.. för att det inte klirrar i hans kassa då kanske? vet han inte vart hästen har ont .. vad ska han göra åt saken då?

jen
0

han kunde inte göra mer, utan tyckte jag skulle söka hjälp på klinik.

jen
0

Ni som bor i Eskilstuna!  har ni bra erfarenheter av Sverker?

gejsa
0

Tyvärr, känner inte honom. Är han eqiterapuet eller?

jen
0

#11 ja, det är han!

Thea
0

Jag skulle vilja säga att man ska komplettera behandlingar med vet/ET/massör/hovis/sadelmakare.

När min häst blev halt i maj tog jag ut en ET. Det var (nästan) inget snack om att hältan satt högt upp och var icke ledrelaterad. Mycket riktigt! Illiacus var kraftigt ihopdragen på vänster sida. Med lite massage, stretching och akupunktur lossade ET musklen.
Därefter kompletteringsbehandlar jag med massör.
Masserar även hästen själv mellan varven samt strechar hästen efter varje ridtur. Att massera hästen är inte så svårt som man tror och man kan göra mycket utan utbildning. Är dock den frågvisa varianten och "pumpar" min massör på tips, knep och idéer. Det går inte att göra fel vid massage, däremot ska man vara försiktig med att utföra akupressur utan kunskap om senor/senfästen mm!

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Kratern
0

#0 Min erfarenhet är att jag fick mer hjälp av min hästmassör än av veterinärkliniken.

Massören gick igenom hästen och hittade muskelknutor och gav laserbehandling på dessa samt vissa leder. Det hjälpte.

hjullan
0

jen. är det han som bor hagnestahill så har jag hört mkt bra om honom.

jen
0

jag vet inte. Bara att han bor i E-tunatrakten och är med hos Chenke i k-holm ibland på utbildningar. tror att han har haft mycket med travhästar att göra…

han kommer på måndag Glad

LinLin
0

Min ridlärare/arbetsgivare masserar sina hästar och de älskar det! En som var riktigt spänd mår mycket bättre idag. Nu går hon också en svindyr IR-kurs och hon provat den apparaten på några av hästarna. En njöt verkligen av det (trodde nästan hon skulle somna) men om det hjälpte går ju inte att säga riktigt än.

hjullan
0

#16. okej, svårt att säga då om han är bra. jag känner till tre st här i eskilstuna, men kan tyvärr inte namnen på dom.. vet bara vart de har sina kliniker.

hjullan
0

men nu när du nämner travare så kan det vara han som har sitt precis vid sundbyholms travbana.. jullan har blivit "kotknäckt" och fått akupunktur där. (innan jag köpte henne) han är trevlig iallafall så mkt kan jag säga :D

jen
0

jag ska rapportera hur det gick när han varit här