Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 714 ggr
Kiara
0

Fång

En liten varning, nu när frosten kommer på nätterna så blir gräset frost nypet, socker vandrar från rötter upp till bladen. Fång är ju hästarnas form av diabetes så akta er för att ge hästarna för mycket godis, jag ransonerar frukt och morötter till max två om dagen.

Fång är som ett glas under en droppande kran en droppe gör inte så mycket men en dag är glaset fullt och rinner över du vet aldrig storleken på just din hästs ”glas”.

Att se till att hästarna får mycket fibrer i form av bra hö och halm det är det bästa sättet att förebygga fång denna hemska och onödiga sjukdom.

En bra länk till en sida om bland annat fång

Linda
0

Hej

Jag trodde att fång berodde bara på för mkt protein.

En annan sak man ska tänka på när frosten kommer är att de kan få kolik av att äta fruset gräs.

-Skönt att man ännu aldrig haft en fång häst.

Tack för en bra länk den ska läsas.

mvh Linda

gejsa
0

Tack för varningen.

Men har redan satt alla hästar i vinterhagen. Där finns så lite gräs nu så det är ingen risk för vår del. Men dom som har stora hagar ska nog börja tänka sig för både en och två ggr. Fång är en otäck sjukdom för hästarna. Många har fått fång i sommar enl olika veterinärer jag har pratat med och hovlslagare. Denna sommar har varit perfekt för att få fång. Men det märkte jag också genom att hästarna fick gå extra länge i sommarhagarna. Gräset växte ju hela sommaren eftersom det inte var någon torka i juli som normalt. Men ska kolla din sida som du rekomenderade.

Du har rätt också Linda ang gräset.

Carola