hästskor
Är lite nyfiken på om ni har skor på era hästar??
MIn Nice Box har skor fram men funderar på att sätta bak också nu.. hon var tidigare haft skor bak men tog bort när hon flyttade så att det inte skulle bli några skader..
Hur har ni gjort på era hästar??
Min är skodd runt om.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

samma som 1
*** Kärleken övervinner allt ***
Min är skodd runt om. "Vanliga" (med tåkappa fram) på framhovarna och med sidkappor bak. (:
#0 Har hon hela och fina hovar och hon inte ömmar så borde du väll kunna ha henne barfota. Jag är inte så insatt så fråga en hovslagare ^^

Neppe och rara har tjocka skor. Släta fram och falsade bak :) dom klarar inte av att gå barfota. ömmar jättemycket då:)
Mellisen är skodd runt om…han ömmar utan skor!

Fyra vanliga skor. :)

Japp går numera barfota (pensionär)
Min systers ponny (Schrek) går med skor fram bara..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Staren har skor fram (ska plockas av i vinter när det inte är så hårt)

De som tränas/tävlas är helskodda, vilka skor varierar lite. ridskor, travskor, släta skor, skor utan tåkappa, de har ahft en massa olika.
På vintern när de vilar och precis när de sätts igång går de barfota så att fötterna får en "viloperiod" också. Barfota kan de inte vara när de tränar, de sliter för mkt.

helskoning då han slet rätt mycket på hovarna där han står nu. han gick barfota hos ägaren där han inte reds och hagarna var fulla med gräs men det gick inte hos mig. hagen är till ca 3/4 gräs och han rids på varierat underlag.

12 st barfotahovar (3 hästar) är det i mitt stall
108 st barfotahovar finns det här.
Om någon skulle behöva skor så är det i så fall framskoning som är aktuellt.
Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se

Runt om.

skodd runtom med extra utlägg bak då hon har borrtramp

Min ridhäst går utan skor just nu pga av att hon är skadad och får bara stå i sjukhage och box på nätterna, ingen träning.. När det blir bättre och vi kan komma igång ska hon ha skor runt om :)
Travponnyn är skodd runt om med specialskor..
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Lyrik har skor runt om. Specialringskor med sidokappor+sula + hoofpad fram. Vanliga skor med sidokappor bak.

#14 vad är borrtramp?

Min häst har skor fram och är barfota bak. Skor bak har hon bara på vintern för att fästa broddar i. Hade hon kunnat vara barfota fram hade hon gärna fått vara det också men hon ömmar för mycket för det.
Luddan har skor runt om.. men just nu har vi dragit bort alla skorna för våran hovslagare kommer ju aldrig nån gång =( dom är jäääkligt långa nu + så drog vi av dom så dom ska få lite fukt i sig från gräset o så för dom är snuskit torra

#17 Borrtramp är när dem vrider på bakbenen när dem går, kallas även för skrutramp.
Shettisen här har gått barfota hela livet (5 år) men det går inget vidare längre då han inte kan trava och galoppera med ryttare/vagn annat än på mjukr gräs. (varken sand, jord eller nånting annat går bra) så nu ska han få skor på alla fyra, så får vi se om det blir bättre. han har haft det en gåg förut och det gick det inte så bra, men då tog vi det inte så lugnt i början, vilket vi ska göra nu. Vill helst ha honom barfota med boots, men det blir alldeles för dyrt.
Paddie är skodd tunr om, spirit har alltid varit barfota i sitt 13 åriga liv, det funkar bra , så vf ändra nåt (: silver vill vi ha barfota så länge som möjligt, tänkte sko honom i 5 års åldern kanske :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
tack för alla svar=) det var intressant att läsa
ska försöka att ha min Niccan barfota bak men om hon ömmar eller sliter mycket så blir det skor igen:)
Ingen av våra har skor.

#20 Vad gör man åt det då? Amadeus har skruvtramp nämligen…

Reddie har skor runt om- året om

Es Almeta och Bruno är skodda runt om.
Resterande 20 är oskodda
vad tycker ni är det bäst att ha skor eller ska man försöka att ha dom barfota??… Niccan ska iaf ha kvar skona fram, så att hon får bra grepp och så=) men vad tycker ni??

#28 Jag tycker att om hästen kan gå barfota så är det att föredra, men sliter den mkt, vilket de flesta hästar som arbetar mkt gör, så är det bäst för hästen att ha skor på.
#29 okey.. så tycker jag med=) får se om hon sliter för mycket hovis kommer snart ut till stallet så han får kolla på henne=)