Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3295 ggr
hjullan
0

AANHCP-BILDER

jullans framfötter FÖRE

hjullan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jullans bakfötter FÖRE

hjullan
1

jullans framhov ena, EFTER

hjullan
0

alla hennes fötter EFTER (kolla även bilderna som kommer senare)

hjullan
0

ottinos framhovar FÖRE

hjullan
0

ottinos ena framhov EFTER. har inte fått alla bilder som vi tog.. men det kommer väl kanske om inte dom blir raderade under tiden.

lisette
0

synd att du inte har tagit efter bilderna när hon stod på gruset, nu ser man inte så himla bra…

hjullan
0

ottino, harmoniskast :D bilden talar för sig själv.

hjullan
0

kusarna väntar medans jag plockar grenar. dom vet vad som gäller!

hjullan
0

observera deras munnar på denna bild. zooma gärna om ni kan!

hjullan
0

nee jag vet lisette. men jag har ju inte fått alla bilder som vi tog! :D det kommer förhoppningsvis

lisette
0

har ni inte tagit bilder "ovanifrån"? dvs lyfta hovar?

hjullan
0

jag o jullan

hjullan
0

jo de bilderna kommer också.. sebbe har kvar dom på sin dator så jag lägger ut dom när jag är hos han!

Älskar_hästar
0

#12 Vilken vacker bild på er två !

RubHel
0

Håller med Älskar_hästar. #12 är verkligen en underbar bild =)

hjullan
0

tack va snällt!

hjullan
0

*hojtar* har lagt upp bilder på undersidan av jullans hovar i mitt fotoalbum för de som vill se!!

Thea
0

Skulle vilja säga att hästen på bilden i inlägg #7 knappast har ett harmoniskt uttryck. Den ser snarare besvärad och sur ut (kniper med öron och ögon samt drar upp näsborrarna)….Den utstrålar inte ett lugn! *tycka*

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

jumpingqueen
0

Jag som inte kan nånting om det här. JAg såg ingen skillnad på när hästen var verkad efter den här metoden och när en häst inte är det. Kan nån förklara?

Thea
0

jumpingqueen: Jag förstår att du inte ser någon skillnad. Det gör ärligt talat inte jag heller. Det är inte så konstigt då det inte går att avgöra något med bilder, utan man måste se i verkligheten så man får en tredimensionell bild av det hela, vända och vrida på hoven.

Btw tyckte jag att hovarna med skor såg helt OK ut i mina ögon. Inga superhovar, men def inte något skräckexempel! Då skulle jag lagt ut bilder på hur Theas hovar såg ut första året jag hade henne. Det var lite värre det. Men med TID och TÅLAMOD samt god fodring och ridning och en hovslagare som vet vad han gör så har de börjat komma i ordning. De är fortfarande inte "hemma" än (efter två år), men vi har inte bråttom utan det får ta den tid det tar. Betänk att hovarna växer ca en halv cm/mån så tar det tid. Och ska man dessutom få bukt med "ankfötter" tar det ännu längre tid!
Det går jättefort att förstöra hovar med dålig skoning, men det tar ÅR att komma till rätta med problemet, ffa om man vill kunna använda hästen i ridningen.

//I

jumpingqueen
0

Thea: men alltså. Hur verkar man å så då?

Thea
0

jumpingqueen: Jag har inte satt mig in i detaljer, då detta inte är någon metod jag vill utöva på min häst. Därför kan jag inte ge en bra förklaring.

//I

hjullan
0

Thea. det kanske ser ut som det på bilden, men så va det iallafall inte, han va avslappnad och lugn o vinden blåste. är öronen bakåtslickade är hästen arg o besvärad. hänger dom slappt bakåt vilar hästen.

nej, det är sant att man inte ser speciellt stor skillnad på bild. men jag fick önskemål på att lägga ut bilder.. jag som känner båda hästarna SÅG skillnad på deras rörelser och sinnesstämning efteråt. o inte att tala om ridningen .. så mjuka o långa kliv de tar nu.

ottino var plattfot, så det är inte okej. jullan hade "normala" hovar. anledningen till att vi gjorde detta var för att vi inte nöjer oss med att "det duger". det ska vara så bra som vi bara kan ordna!

jumpingqueen
0

#22 Okejj!!

Men kanske kan #23 beskriva hur man verkar, så att jag förstår?

gejsa
0

Ja, vad jag har förstått så verkar man ner allting på sidorna så att hästen står på sulan mer. Och det kan verkligen göra ont på vissa hästar.

Rätt eller fel?

jumpingqueen
0

#25 OM det nu är så att du har rätt så var det en bra beskrivning! Enligt mej verkar det inte vara en bra metod, eftersom många hästar är känsliga i sulan. MEN nu är det ju så att jag inte kan så mycket om sånt här!

sunglasses
0

Man verkar ner så hästen stödjer på sulan ja, för att ta bort trycket på hovväggen bl a… En hov i balans ömmar sällan, däremot en hov som är för stor och/eller utfluten ömmar ofta. Jag har mina hästar barfota enligt AANHCP.

jumpingqueen
0

#27 KAn du förklara för mej vad det är som är så bra med det egentligen? Att ta bort trycket på hovväggen, å utnyttja sulan, vad gör det för skillnad?

gejsa
0

Jag förstår inte vad du menar med en hov i balans. Kan du precisera dig lite mer.

jumpingqueen
0

#0 Hur kom det sej att du ändrade dej helt plötsligt? Dte verkar som om det är två helt olika sätt att behandla en hov på…

sunglasses
0

#28 Det gör att ingen del i hoven blir överbelastad… T ex: Blir traktstöden för långa och får tryck på sig lägger de sig ner och hoven flyter ut, blir hovväggen överbelastad blir det lätt sprickor och "fläkningar", När hoven blir nerverkad kommer strålen i kontakt med marken vilket underlättar för hjärtat etc…

#29 En hov i balans är den hov just den individen har som "idealhov" om jag säger så, det finns inga spänningar eller överbelastningar i någon del i hoven och den verkar sig i stort sett själv ifall du rider på varierande underlag tillräckligt mkt. Förstår du vad jag menar?

jumpingqueen
0

#31 Okejj, då förstår jag. Men tror nog ingen ide att jag provar det på nåpn av mina hästar, som är tävlingshästar.. Där passar det sej nog inte så bra…

sunglasses
0

#32 Du gör som du vill;) Det blir ju kanske lite mer jobb när det är tävlingar på gräs men det är ingen omöjlighet…

jumpingqueen
0

#33 OM jag nu skulle göra enligt den här metoden. Finns det någon som hellst sak man kan göra då så att m,an kan rida på gräs?

gejsa
0

Jag förstår hur du menar men det stämmer inte ändå. Har pratat med min hovslagare och han sa att man verkar ner för mycket så dom går på sulan. Och det är inte många hästar som vill eller kan gå så.

Det är ung samma metod som strasser.

Oftast dom 4 första dagarna efter verkning är hästarna så ömma att dom inte kan ridas. Sedan får man oftast bara rida på mjukt underlag. Du såg väl artikeln som någon av er hänvisade till i Aftonbladet ridsport? Där var ju en tjej som verkade enl denna metod. Hon skrev att hon inte kunde rida på hårt underlag. Vintertid för att dom skulle får röra på sig åkte hon med alla hästarna till ridhus. Det är ju inte alla som kan göra det vintertid. Utan måste rida i det underlag som är ute. Då fungerar det inte alls. OM man inte vill hålla på och tjafsa med boots förstås. Men det är ju jättejobbigt att sätta på och av. Sitter oftast inte fast heller i djup snö. Kan lätt skava om det sitter fel osv osv. 

Såg du i Ridsport om hästen som skulle säljas? Dom verkade ner hästen och den blev halt bl a.

Alla som vill ha det så naturligt som möjligt! Varför rider ni på hästen och sätter på bett och sadel. Det är ju minst naturligaste i världen. Ställa in dom i box är inte heller naturligt.

gejsa
0

Man måste ju titta på hästens hovar. Hur formen ser ut bl a. Inte bara verka rätt av jämns med hoven.

Ingen hov ser ju likadan ut. Men dom verkar alla hovar likadant. Är inte det lustigt?

jumpingqueen
0

#36 Om det är som du säger så är det VÄLDIGT konstigt!

sunglasses
0

#35 Jag skulle aldrig verka mina hästar halta! Mina hästar har bra hovar från början och det va inga som helst problem att ta av skorna. Mina hästar har inga som helst problem med att gå på sulan…

Jag anpassar inget underlag när jag rider…rider på asfalt, grusvägar etc utan problem! Enda jag täcker på är att undvika trafikerade vägar när det är halt då jag är rädd för att bilarna ska få sladd… Har aldig använt boots så jag vet ej hur de funkar.

Vad va det med hästen i ridsport? läser ej den.

Jag rider med sadel och träns, i o försig ofta barbacka men men… Jag har mina hästar på lösdrift.

Och jag anser att de verkar individuellt, eller i alla fall hon som kommer hem till mig och mina hästar…

#34 Det finns ju boots, vet ej hur de funkar dock! Annars går ju oskodda hästar bättre på gräs, de halkar inte lika lätt alltså… Men svängarna i hoppning är ju som de är så…

sunglasses
0

#36 Det är strasser som verkar alla hovar lika med vinklar etc… och strasser är sk*t enligt mig!

jumpingqueen
0

#38 Förra sommaren red jag en häst åt en person som skodde enligt den här metoden (jag visste inte om det förrens efteråt). JAg hoppade hästen 1 gång i veckan fyra gånger på grusunderlag. Sen tävlade jag på gräs LB LA LB (två dar) Första dagen då var underlaget JÄTTEBRA Var placerad i LA (i Debut-tävlingen!) men dag nr 2 regnade det LITE hästen halkade så mycket att det var totalt omöjligt att rida.. Så jag fick stryka mejj…

emsems
0

jag har ingen aning om vad detta är förutom det som står här ovan, men vad jag har förstått så fick jag känslan av att känns igen det från en av filmerna jag visa en gång innan.

Här är filmen; "javascript:void(open('http://www.ilph.org/mediacentre/index.html','ilph_mediacentre','width=680,height=520,location=no,scrollbars=no,%20menubar=no,toolbar=no,directories=no,resizable=no'));")

se film nr 1. (woman using strasser)

för övrigt så kan jag inte tänka mig att det är härligt för hästen att gå på strålen?

gejsa
0

Har du aldrig sett en häst utan skor halka på gräs? Det gör dom hemma hos mig iaf. När dom sedan springer fort så kanar dom på gräset ett tag innan dom stannar.

Du skriver att du aldrig skulle verka dina hästar halta! Det tror jag inte om dig heller. Ingen annan heller för den delen. Men dom blir oftast det som blir verkade på detta sätt. Då säger dom att det går över efter ett tag. Sedan plågas hästen i upp till ett år av ägaren för dom vill så gärna att dom ska vara "naturliga" hovarna. Efter mycket tjat från omgivningen så sätter ägarna till sist på skor igen.

Jag har sett flera hästar plågas på detta sätt. Deras hållning innan dom tog av skorna. När dom gick barfota och plågades. Och efteråt deras lycka att kunna röra sig fritt igen utan att ha ont. Därför är jag så emot att det skrivs om detta.

Jag tog tex av Soya mitt halvblodssto när hon var dräktig och skulle föla ca 2 månader innan och 1½ månad efter fölning. Men jag skulle aldrig låta bli att sätta på skor igen när vi började att rida.

sunglasses
0

#40 SKODD enligt den metoden?

#41 Strålen är ju en pump som är byggd för att hjälpa hjärtat att pumpa runt blodet. Och strålen är för den delen inte så känslig som man kan tro…när jag va liten fick jag lära mig att det gjorde ont att komma åt strålen med hovkrattsen…det stämmer ju inte precis!

jumpingqueen
0

#41 det tycker inte jag heller verkar vara så bra.. Hästar är ju så känsliga på strålen

gejsa
0

Jo fast strasser metoden är likvärdig er metod. det är inte så stor skillnad enl min hovslagare.

Om det är det. Vad är skillnaden då?

jumpingqueen
0

¤0 ja verkad då.. Förlåt att jag skrev fel:P

emsems
0

intressant diskussion..

#43. är dom inte känsliga?? har man alltid lärt sig, och även lär fortfarande ut på ridskolor mm. måste kollas upp!

sunglasses
0

#46 då hänger jag med;) Nä det kan nog va bäst att kunna brodda vid hoppning på gräs…

#45 Jag är inte så insatt i strasser men det jag vet är att de inte tycker det är fel att hästen ömmar eller rent ut sagt haltar under en övergångsperiod! BARA det tycker jag räcker! Men strasser arbetar även efter grader på hoven och de skär till de kommit till detta gradantal, det är rent djurplågeri enligt mig! AANHCP rör inte sulan alls utan verkar bara ner hovväggen, trakterna, traktstöden och lite på främre delen av strålen…

Dt är MKT stor skillnad enligt mig!

sunglasses
0

#47 Klart strålen är känslig, men en bra stråle har inga problem att gå på grusväg…

jumpingqueen
0

#48 Han gick även dåligt på grus eftersom han var så öm.. Ej halt visserligen men ändå!

MEn är det så bra att verka ner trakterna då?

emsems
0

#49, ok det kanske vi kan komma överens om… känns bara som att den måste få så mycket tryck på sig…om man tänker på hur den sticker ut från sulan, och hästan ska gå på sulan, så borde strålen tryckas ner otroligt mkt i backen?

sunglasses
0

#50 Jag har inte så många runt omkring mig som har sina hästar barfota enligt AANHCP så jag har bara mina egna hästar att hänvisa till, men mina har inga problem med grusvägar…

Höga trakter är inte bra nä, det blir fel i vinklarna i kotan ifall trakterna är för höga.

sunglasses
0

#51 Strålen är ofta bara en mm högre än trakterna när de är nerverkade och det är bara bra, sulan sticker ju upp från sulan ja men sulan är ju lite konkav (eller vad heter det?)

emsems
0

jo, men på vissa hästar är den ju inte så urskålad, och sulan komemr långt ut… skiljer ju lite, fast iofs så kan man ju överväga en sådan verkning efter hovens utseende..

föredrar dock skor! =)

sunglasses
0

mm, japp de är bara att anpassa men som sagt är det bara bra ifall strålen sticker upp lite… förutom ifam vill säga, för där vill man inte ha tryck på sulan.

du får gärna ha skor på dina hästar så länge du inte tvingar på mig de;)

gejsa
0

Ja, efter att ha sett allt elände med detta påfynd att ta av skorna så behåller jag nog skorna på alla mina hästar. *ler*

sunglasses
0

#56 Som sagt får du gärna behålla dina skor på men jag kommer aldrig sätta på några på mina hästar igen så länge jag inte behöver vill säga…=)

gejsa
0

Nej, har inte sagt att du behöver sätta på din häst skor. Men lider inte din häst eller far illa på något sätt så är det väl bra. Men det är inte många hästar som mår bra av det iaf inte vintertid när det är halt.

Men jag tycker att det är för mycket skriverier om att det går så bra. När jag bara har hört/sett dåliga saker.

Ska bli väldigt intressant att se hjullans häst hur den ser ut nu. Ska kanske åka och hälsa på dom i nästa vecka i stallet om dom vill ta emot mig. *ler*

sunglasses
0

Nä jag förstår att du är skeptisk och det är bra när det gäller "nya" saker, det va någon annan som pratade om innegrejer tidigare och det är ju så sant! Vi måste ju tänka lite själva oxå och inte bara lyssna på andra…

Mm, hoppas det går bra för henne och hästarna!

gejsa
0

Precis så sant så sant. Visst ska man det. natti natti

Det verkar nästan som om vi blev själva nu. Helt dött är det här.

I morgon ska vi högtryckstvätta stallet så jag måste nog hämta lite kraft i sängen. *ler*

jumpingqueen
0

#52 Om du nu säger att det inte är bra att verka ner trakterna, varför gör du det då?

hjullan
0

gejsa : strasser och AANHCP är INTE samma sak! aanhcp verkar efter hovens naturliga form, så som den är är skapad för individen till skillnad från strasser som verkar efter en speciell mall som får alla hovar att se likadana ut. tycker ärligt att du ska skippa såna svar om du inte är insatt. 

#30 ändrade mig helt plötsligt? angående vad?

håller med sunglasses där. ni gör som ni vill med era hästar, men kom inte med argument som ni hittat på själva.

fortsätter denna diskussion om det kommer sakliga frågor. har även fler bilder som jag ska lägga upp.

hjullan
0

kan tillägga att det inte är meningen att hästen ska gå på sulan. gör den det, så är den plattfot. vilket ottino "är" var. men är redan mkt bättre.

hjullan
0

som ni ser på denna bild så är ottinos sulor på väg mot en mer skålform.. sakta men säkert!

hjullan
0

här är hans hov underifrån, innan skorna togs bort. platt som en pannkaka!

hjullan
0

har fler bilder för de som är seriöst intresserade av att se. till slut vill jag tillägga att detta funkar prima för våra hästar. deras "sidor" har blivit lika, dvs ingen sida är mer stel än den andra vilket båda hade innan. de har fått friare rörelser, är gladare, har inte ont på ställen de hade innan (punktmassage) o det har bara gått fem dagar. jag är nöjd! o de som inte gillar denna metod. fine. det gör inte mig nånting. för det funkar för OSS. tack för mig!

jumpingqueen
0

#66 Häftigt om det funkar så snabbt! Men funkar denna metoden även på ömfotade hästar. Alltså går det rida på grusväg å så? För min c-ponny har fullblodshovar, då han är 25% fullblod. Inegn idé att prova för min del efter som jag måste ha brodd rätt  ofta… Men batra undrar.. SKulle det hjälpa?

hjullan
0

våra hästar ömmade så fort de fick tappsko, men nu har de inte ömmat sen första stund! det är konstigt, men sant! men det beror ju på som sagt på vilket sätt hästen är verkad. och nu är de anpassade efter deras naturliga hovform och då kan inte bli annat än bra.

jumpingqueen
0

#68 Vad häftigt tycker jag. Egentligen vet jag ju nästan ingenting om det här. Men det e ju så olika om man är för eller emot när man berättar, vad det står lixom. Men jag tror det kan vara lite bra ändå. Utifrån vad folk berättat iaf. Men inget jag har möjlighet att prova tyvär…

hjullan
0

jo det har du rätt i, men om du ser tillbaka på denna tråd t.ex. så kan man bedöma rätt enkelt av de som är emot att de inte riktigt vet vad de handlar om egentligen.. inget fel med det. finns det nån seriös som kan komma med nackdelar. varsågod! det vill jag gärna veta så man kan "förbereda" sig isåfall. men än har det inte kommit något sånt. för övrigt så kan jag tala om för dig jumpingqueen att det finns hoppryttare (tävlings -dock inte på så hög nivå)  som har sina hästar verkade efter denna metod, och de säger att hästen får bättre grepp i svängarna utan skor (annars skulle de väl satt på skorna igen om det inte funkade)

hjullan
0

jo förresten , glömde säga det va ja skulle säga till dig jumpingqueen! jag hoppade jullan igår och hon har ALDRIG hoppat så bra som hon hoppade. det kanske har ett samband, kanske inte. det är upp till var o en att bedöma, men jag tror att det är så, med tanke på alla förändringar hon fått i kroppen. glad är jag iallafall!

jumpingqueen
0

#70 & 71 Det förstår jag att du är! Men det är ju så att jag vågar inte ta risken att rida utan brodd på gräs. Det har ju funkat hittils. Men det verkar vara ett bra sett,. FAst kan du inte förklara HUR det påverkar  hästen, hur det får hästen att bli mjuk, jag förstår inte sambandet…

gejsa
0

Det var värst vilken ton du tog nu då hjullan. Bara för att du har tagit av skorna nu så kan du allt eller? Jag har väl precis lika mycket rätt att skriva vad jag tycker och tror precis som du eller någon annan?!

Jag har ju också skrivit det som du skrev men i andra ord. Fast jag skulle ju aldrig ta av skorna som jag har skrivit förut. När jag inte kan svara så skriver jag inte. Om tex ridning såsom sits mm. Men ang detta har jag ju sett på nära håll så….Och min tro går inte att rubba.*ler* Inte vad jag har sett heller det går inte att ändra på även om jag hade velat det.

Mina argument är fortfarande det som min hovslagare berättat och vad jag själv sett här i stallet. Sedan har jag läst lite grand här på internet och bukefalos framför allt. Där har dom snackat mycket om barfotaridning.

Har även läst Ove Linds hemsida. Och när jag läser det känns det  precis som med örterna. Det skulle ju bli så bra med mina hästars problem om jag gick över till örter. Kostade skjortan att köpa. Men ändå ingen förändring. Likadant så är man rätt så luttrad när man har en eksemhäst. Det finns så mycket att köpa till eksemhästar och dom blir så bra lovar dom överallt. Finns ju en del som slänger ut tusentals kronor för att försöka få bukt med detta. Men inget blir bra. Man kan inte bota vissa sjukdomar även om dom lovordar det på sin hemsida.

E_hjo
0

Vad är det för skillnad mellan aanhcp å strasser? ( eller vad det nu hette ) Fundersam

gejsa
0

Du kan gå in här och läsa hur mycket du vill både för och emot. *ler*

http://www.bukefalos.com/f/search.php?searchid=3211787

E_hjo
0

Men då måste man ju registrera sig å krångel..

gejsa
0

Måste man? Kommer inte ihåg det. Trodde att man kunde läsa ändå. Men registrera dig då om du är intresserad av att läsa. Finns ju hur mycket som helst att läsa. Inget krångligt.

Sussi
0

Man kan nog läsa ändå fast man inte är inloggad. Jag är registrerad där men är aldrig inloggan fördet när jag läser.

E_hjo
0

okidokii

Diamant
0

Strasser alla som bryr sig om sina hästar tar av stånd från strasser, det är en grym och hård metod där man tolererar smärta alla vi andra vi vill våra hästar väl och där ingår den rörelsefrihet som en oskodd hov innebär. Om du skor hästen då låser du hästens rörelsefrihet, när hoven växer då växer den liksom över och får inte plats.  Vi med barfota hästar undviker detta och här ingår både foder och stall,

Strasser anser att hästen ska/måste lida för att återgå till det naturliga, det vill inte andra med barfota hästar vi vill att övergången ska ske mjukt. Det finns nog tre läror idag

1, sko till varje pris, lås hoven och låt problemen komma högre upp

2. strasser, ta av skorna och låt hästen plågas

3, låt hästen vara naturlig och lyssna till din häst låt en omläggning ta den tid det tar.

Jag är nummer 3 vad är du ???????????????????

Men komihåg Strasser har inget,med barfota hästar att göra, det är djurplågeri och det sysslar inte vi med, kunskap är grunden i all hästhållning.

gejsa
0

Ja du  jag är inget av det.  Jag skor mina hästar pga ömhet i sulan på en bl a. Och han är 21 år och har inte haft några problem högre upp som du skriver. Han har fått en pinne i benet en gång så han fick en spricka i skelettet. Men det hade han nog fått oavsett skor eller inte. Eller vad tror du? Kan även tala om att han var oskodd och oinriden dom första 15 åren. Ändå är han ömfotad.

Har man skor på sina hästar så ser man ju till att det inte hinner växa över. Man ska sko dom ofta så hinner inga problem uppstå.

Och jag har hellre friska hästar med skor. Än hästar som fläker sig i hagen vintertid. Eller vill springa fort över en isfläck och då fläker sig pga rädsla för att halka. Har sett hästar som har stått alldeles stilla i hagen pga rädsla för att halka osv osv….

Men som sagt var och en är saliga på sin tro. *ler*

Var och en gör ju som dom vill. Bara ingen försöker tvinga på oss andra att ta av skorna som det känns nu.

Men nu har jag iaf inte mer att skriva ang detta. Tycker att denna metod har fått för mycket reklam här.

E_hjo
0

#80 Oj då vad hemskt!

Hmm.. ja, vad kan jag va… Har skor bara för att hovarna ska tåla mer m.m.m.m

E_hjo
0

#81 håller med!

Thea
0

Jag vill först säga att jag inte har läst alla inlägg noggrannt. *lat*

Diamant! Hur får du till det att en skodd hov per automatik är "låst"??? Har du inte fått lära dig att en hov rör sig på skon? Har du aldrig studerat den urgröpning som blir på ovansidan av skon, ffa i trakterna (den som är mot hoven), som blir pga av att hoven vidgar sig vid varje steg? Eller är det så att du aldrig har skott dina hästar med en hovslagare som kan hantverket utan bara skor?

Själv har jag en tävlingshäst som går med skor och som alltid kommer att gå med skor. Hennes hovar är långt ifrån "låsta" på sina skor! Hur vet jag det? Jo, studerar jag hennes skor vid omskoning har hon en tydlig urgröpning längs hela skon och ffa vid trakterna, som är hovens mest flexibla del. När hästen sätter ner hoven i marken utvidgas hoven, ffa vid trakterna, och fylls med blod. När hästen sen lyfter hoven från marken drar sig hoven samman igen och blodet "pumpas" upp i benet igen. Strålens kontakt med marken har föga med den kontstruktionen att göra! Den som hävdar det saknar kunskap och bör läsa på! Det är hovens möjlighet att utvidgas som är "hjärtat", viss "massage" av strålen sker även med skor.

Den andra konsekvensen av en rörlig hov på skon, dvs att min häst har en väl fungerande hovmekanism trots skor, är att jag märker skillnad i hovens växthastighet med ökad/minskad träning. När hästen går i full träning får det max dröja 5 veckor mellan skoningarna, vid vila kan jag vänta 6, kanske 7 veckor innan hon behöver skos. Anledning? Jo, under träning fungerar blodflödet bättre än vid vila, mer syre, näring, mineraler OCH att hästen använder hoven mer än vid vila och det gör att hoven växer fortare och effektivare.

Barfota hästar är kanske det optimala för de hästar som går gräshage mkt, rids sporadiskt och då med fördel på mjuka underlag. Hästar som går i träning, tävlas, rids mkt på hårda underlag mm får ett slitage på hovarna som är större än återväxten. Det gör att hästen till slut går på sulan och får ont för hovväggen hinner inte växa ner och bära upp hoven. När hästen går på sulan kommer sulan att slitas. Det gör att hästens kropp kommer att reagera med att bilda en tjockare sula som till slut kommer att bukta neråt på liknande sätt som en fångsula.

Nu kommer säkerligen barfota-anhängarna här att skrika att det går visst och det gör kanske för vissa hästar (individer). Undantag finns alltid! Men man bör nog se fler hästar och läsa på lite mer innan man säger att det fungerar för ALLA hästar! En häst som skos korrekt får en fullgod hovmekanism utan några som helst problem.

Denna diskussion är en som kommer att stötas och blötas mångt och länge utan resultat.

//I

hjullan
0

gejsa: vad fan är det för påhopp? jag har aldrig påstått att jag KAN ALLTING! men om du påstår att strasser och aanhsp är samma sak, så är det nog du som inte förstår speciellt mkt om det här.

det jag ville få fram här är att det funkade på min häst, och att jag inte försöker propsa på er andra att göra likadant, ni får ha skor på er om ni vill. så varför kommer du med en sån ton mot mig?! för att jag inte gör som du eller?

gejsa
0

#85#Påhopp?! Du började att skriva att jag inte skulle skriva när jag inte vet något. Detta är ett forum där man diskuterar fram och tillbaka, för och emot. En del kan mycket en del lite grand. Men att sitta och skriva att man inte ska skriva för att man inget kan, det har ingen rätt att göra.

Fast jag har skrivit om det i en annan tråd där du också har skrivit. Jag har aldrig sagt att dom verkas likadant. Men likvärdigt!!! Det är skillnad. Nu skiter jag i denna tråd eftersom jag inte gillar att det överhuvudtaget skrivs så mycket om detta. För mycket reklam om detta som jag skrev föut. Fot i munnnen

hjullan
0

i #35. skriver du såhär "Har pratat med min hovslagare och han sa att man verkar ner för mycket så dom går på sulan. Och det är inte många hästar som vill eller kan gå så.

Det är ung samma metod som strasser."

den enda likheten är att hästarna går utan skor. precis som när en traditionell hovslagare tar av skorna.

reklam? nej, tråden handlar om mina hästars fötter! o jag ska få fram hur glad jag är för detta. precis som andra skriver att de har varit på lektionsridning. då borde ju det också vara reklam för ridlärare.. nee nu tycker jag det börjar gå överstyr.

som jag sagt hela tråden, men får säga en sista gång. JAG FÖRSÖKER INTE ENS ÖVERTALA NÅGON ATT TA AV SKORNA PÅ SINA HÄSTAR. DET JAG FORTFARANDE VILL FÅ FRAM MED DENNA TRÅD, ÄR ATT DET FUNKADE PÅ MINA HÄSTAR OCH ATT JAG ÄR GLAD. OCH NI FÅR FORTFARANDE HA SKOR PÅ ERA HÄSTAR, JAG HAR ALDRIG PÅSTÅTT ATT DET ÄR FEL, ELLER ATT NI INTE FÅR, ELLER ATT NI MÅSTE TA AV SKORNA. ALLTSÅ FÖRSÖKER JAG INTE GÖRA REKLAM FÖR NÅNTING.

gejsa
0

Var är felet då i det jag skrev? Det är ju likvärdigt genom att dom ska gå på sulan.

Sedan att strasser gör exakt lika hovar och att dom får ont och kan blöda och vara halta länge är nästan positivt enl dom. Men det skrev jag inte bara. Sedan förespråkade dom lösdrift och fri tillgång till hö mm. Som om det hade med hovarna att göra. *ler*

Sedan tycker jag att det är för mycket skriverirer om detta och för mig är det då reklam. Eller går överstyr som du skrev.Fundersam

hjullan
0

påhoppet va att du skriver att jag tror att jag vet allting bara för att jag tagit av skorna på mina hästar.

det är skillnad på hela systemet mellan strasser och aanhcp. men det orkar jag inte gå in på mer längre.

Mandysan
0

Nu kan jag läsa den här tråden ;o)

__iE
0

#90 jag me ;)

hjullan
0

jag med.

lisette
0

#87 hjullan, jag är inte säker på att man kan se sådan skillnad direkt. det tar nog längre tid. men det är ju skoj att det funkar för dig!

gejsa
0

#89# Tyckte mer att det var påhopp på mig. Du skrev att jag skulle skippa svara om jag inte var insatt. Jag är mer insatt än vad du tror. Har bara svårt att förklara som du vet.

Jag skulle aldrig skriva till någon: du kan inget så du behöver inte skriva här. Det var i stort sett samma som du skrev. Inte alls snällt precis. Fast jag många gånger skulle vilja skriva så. *ler*

hjullan
0

#93. du behöver inte vara säker på det.. jag berättar bara skillnaden som kommit på en vecka. sen vad som händer om ett år, det kan jag bara tala om då.. ingen kan ju va säker på vad som kommer att hända. då kanske det inte är samma sak längre. men nu är jag glad iallafall!

#94. det jag störde mig på är om man hittar på eget o kallar det för fakta..  du om nån borde väl veta att jag inte tror att du inte kan NÅNTING. ;) men jag håller fortfarande fast vid att man inte kan jämföra strasser och AANHCP.

Peppe
0

Gejsa och Jumpingqueen inläggen runt 35 typ. vet att jag kanske är sent ute och jag har inte läst alla inläggen. men det du säger gejsa har du så mycket fel i att jag inte kan vara tyst.

#32 jag har en tävlingshäst. jag rider honom inte dom klasserna men han har tränat banor på dom höjderna som du hoppar, och högre. senast idag skuttade vi lite drygt 1meters hinder. vi har även löshoppat en c-ponny 150 barfota.

jag gör halv-galoppiruetter på blött gräs utan att halka. jag ser inte halt underlag som något problem alls.

#35 hur många gånger ska man behöva säga att strasser och AANHCP INTE är samma sak innan du ska fatta?! jag anpassar inte min ridning efter undelaget, finns ingen anledning till det. jag rider där alla andra rider utan några som helst problem.

#36 nu är vi ju tillbaka igen. Strasser verkar efter vinklar, AANHCP efter hovarna. snart ska jag räkna alla gånger jag har sagt det….

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

hjullan
0

he he. tack peppe. räkna in de gånger jag sagt det också. :D

Peppe
0

#41 vad skulle dom annars ha strålen till om dom inte skulle gå på den? prydnad kanske

det som händer när inte strålen når marken är att elastiska putan "glider ner". den sitter dom i en egen liten ficka och när inget stoppar den så ker det tillslut ner. den hamnar alltså väldigt nära marken. sen när hovslagaren verkar på strålen så hamnar den ännu längre ner. det kan ta väldigt lång tid att reparera det men det går.

Peppe
0

#94 jag vågar nog påstå att du inte är ett dugg insatt i barfotametoderna gejsa. du kanske har pratat med hovslagaren om hur han skor och så, men du har ingen aning om hur barfotavärlden är. lösdrift och foder har i allra högsta grad med hovarna att göra. där bevisar du än en gång din okunskap om barfotametoderna.

Sussi
0

#96 Håller med om att det är ingen fara att halka (på sommaren) när man har hästen barfota. Min isis går barfota och jag rider henne var som helst och på vilket underlag som helst och det fäster jättebra. Senast idag red jag isisen på en gräsåker och hade inga problem i sneva svängar, med finnen som har skor på skulle jag inte ens vågat galoppera i små cirklar, hon halkar redan på vanliga sandvägar.

Peppe
0

jag rider även min häst på is kan ju tilläggas…

NinaToy
0

Min B-ponny blev verkad för hårt en gång och gick typ på strålen, hon var halt i 4 veckor / 1 månad…

NinaToy
0

Min B-ponny blev verkad för hårt en gång och gick typ på strålen, hon var halt i 4 veckor / 1 månad…

NinaToy
0

#12# FIN BILD ! :D

gejsa
0

Suck! Vad trött man blir. Det man vill läsa det läser man. Men jag tror nog att dom flesta ser vad jag har skrivit. Orkar inte heller sitta här och förklara och förklara. Vad jag skrev i inlägg 35 handlade ju om strasser. Det kan ju vem som helst se.

Men jag gillar inte någon, varken strasser eller aanhcp metod.

Sedan hur dom verkar det skiter jag fullkomligt i faktist.

Ang att anpassa efter underlaget!! Jag skrev om intevjun där hon som hade 3 eller var det 4 hästar som hade verkat enl aanhcp. HON sa att man fick göra det.

Sedan berättade jag om den stackars hästen här hemma som verkades enl den metoden. Och mina unghästar och min gamla häst som inte hade skor. VET jag inte något om mina hästar då menar du eller vad menar du att jag har fel i?? Eller säger du att jag inte vet vad jag har sett och hört??

gejsa
0

Tänker nu avsluta detta eviga ältande och slutar skriva i denna tråd. Tycker nämligen att det börjar likna Bukefalos trådar som jag har försökt att komma ifrån genom att gå hit i stället. Man skriver och skriver och förklarar och förklarar och så får man skit ändå. Men där är det ju nästan alla trådar som det blir så. Som tur är har det inte blivit så här än.

Så tack för mig! Ledsen

Peppe
0

ännu en gång har du misstolkat.

detta är en tråd där från början folk som faktiskt har sina hästar oskoda ska skriva. det är inte mitt fel att du lägger dig i. är man med i leken får man leken tåla.

emsems
0

#80, det där var rent löjligt sagt..

#98, tänkte mer eftersom att strålen är så pass känslig. hade du läst vidare hade du nog inte behövt ifrågasätta mitt påstående eftersom att sunglasses och jag diskutera det. 

#106, jag tycker du jobbar på bra gejsa ;)

Peppe
0

#108 jag gav dig bara lite mer bakgrunsinformation. det viktigaste är trots allt att lära så många som möjligt. och nu menar jag inte dig, utan det finns säkert en massa som sitter och läser den här tråden.

Linda
0

Nu har jag inte hunnit läsa varje inlägg i denna tråd, men ska ta mig tid nu..

-När det gäller ett ämne som har förespråkare och skeptiker så får man förvänta sig att allt inte hyllas.

För att bli privat är jag skeptiker och har själv försökt sätta mig in genom att mina närmaste grannar är tävlande hovslagare som vart intresserad och gick på möten i båda metoderna om barfota skoning.

Har också hört många negativa saker av de båda metoderna men det är klart att jag också hört posetivt (även från andra håll änn här.)

Ser fram emot avanserad forskning och fler års erfarenheter för en "slut rapport".

Men att medlemmar tycker olika det måste man ta och tåla när man diskuterar och i kampen mot att få fram sin åsikt som den mest ultimata ska man nog vara försiktig.

Har tidigare "tjatat" om "tjaffs" fritt forum och undanber inlägg som ebbar ut mot att det bara handlar om att "få rätt".

Ingen vill bli påbankad sina åsikter var det någon som sa någon gång och det är sant.

Så varför inte erbjuda en plats till sina medlemmar en artikel om ämnet som intresserar?

-Är det någon som absolut vill skriva en "forsknings" rapport där man även tar upp "baksidan" så varför inte?

-Jag vill att alla medlemmar ska känna sig lika mycket värda och ta upp områden som intresserar, därför gäller det alla att vill man så absolut skriv en artikel om ämnet och diskutera sakligt utifrån det.

Välkommen!

/Linda

hjullan
0

jag har den glada nyheten att meddela :Lasse ska ta av skorna på Malins (Believer) Lucky på torsdag!!

emsems
0

jadå, alltid bra med information, lät bara otroligt nedvärderande, och det kändes orätt i och med att jag faktiskt var väldigt öppen, och så fick jag tillbaka ett "vad skulle dom annars ha strålen till om dom inte skulle gå på den? prydnad kanske " som kändes otroligt ignorant.

absolut läser många fler än vilka som skriver. bra att man förklarar begrepp ch annat ordentligt så det inte blir missförstånd.

Peppe
0

Linda: man behöver inte skriva här om man inte vågar stå för sin åsikt. jag skiter fullständigt i de som inte håller med, jag kan ju varken tvinga eller övertyga dom om att detta är rätt. nej, dom har valt själva att ge sig in i det här. jag skriver till de som är intresserade och öppna för något nytt som t ex hjullan och believer. mycket kloka töser måste jag säga.

hjullan
0

vilken komplimang peppe. men hedern går ju till dig, som övertygat mig.

Linda
0

Som sagt så får det inte bli någon "sekt känsla" över våra intresse områden, det tycker jag iaf inte är trevligt att läsa om.

Vänligen/Linda

hjullan
0

sekt?!

Linda
0

Som sagt så får det inte ..skrev jag.

-Jag vill heller inte att det ska kännas otrevligt att försöka medla mellan medlemmar och eftersom jag tar det personligt att få varje medlingsförsök som påhopp så börjar detta återigen kännas tråkigt.

-Gäller alla: Försök att inte missförstå varje inlägg hela tiden.

Var här för att det är roligt istället..

ha det gott!

Peppe
0

äntligen hr jag fått tag i bilden. detta är peppes vänster framfot 6 veckor efter verkning.

hjullan
0

vi vill ju se före-bilder också!! :D

Peppe
0

före-bilder? hmm *funderar på vad du menar*

innan avskoning? precis innan verkning?

ska se om jag har nåt kort där hovarna syns från "skotiden". brydde mej ju inte om hovar på den tiden så stod ju inte precis å fotade dom haha Räcka ut tungan

hjullan
0

innan avskoning!!

Peppe
0

ne ja har ju tyvärr inte det… har skällt på mej många gånger för att jag inte tänkte på de. därför jag sa det till dig så inte du oxå skulle glömma Flört

LinLin
0

*pust* Tog ett tag att komma genom tråden.

hjullan Vart har bilderna i ditt fotoalbum tagit vägen?? Ville se mer bilder på era barfota hästar juh. Nåja, om du vill och orkar får du gärna berätta mer och visa bilder, tycker det är jätteintressant!

gejsa
0

Kan bara tala om för er som skrev att barfotahästar inte kan fläka sig på gräs. Kommer ni ihåg min förra inackordering? Ett halvblod som är 13 år gammal. Hon fick spatt förra sommaren. Höll på att avlivas men friskförklarades i maj i år. Såldes då. Den 1 augusti i år så fläkte hon sig i hagen på något sätt. Det var på natten när det började regna och åska så mycket. Så hon blev tvungen att avlivas. Hon var inte skodd. Dom hade tagit av skorna när hon inte skulle ridas så mycket i sommar. Men hovslagare var beställd dagen efter hon blev tvungen att avlivas. Så nog kan man fläka sig fast man inte har skor.

LinLin
0

gejsa Fläka sig?

Peppe
0

ja men antagligen har hon trampat på en sten eller sig själv. hov är hårdare än gräs. inte kan du skära i hoven med ett grässtrå *LMAO*

Sussi
0

Frågar som LinLin: Vad betyder fläka? Är det samma som att halka eller?

gejsa
0

Ja, hon halkade och då blev frambenet för långt bort så hon fläkte sig. Vet inte hur man ska förklara.

LinLin
0

Jag ser nåt om hur hästens framben glider isär åt sidorna *ryser* Stämmer det?

Peppe
0

fläka sig är när hoven fransar sig, slår av en liten kant, tappar en flik. finns många olika saker man kallar det. det är helt enkelt en liten bit hornkapsel (hovvägg) som ramlar bort.

men på nåt vis känns det som att gejsa inte använder det i det sammanhanget. när hästen fläker upp hovarna är det inget farligt sålänge det inte blir alltför stora bitar men då heter de inte längre fläker, då slår hästen av en bit hov.

gejsa
0

Jag förstår inte vad du menar peppe!!! Alla vet väl vad fläka sig betyder. Har inte ett dugg med hovar att göra.

Ja, LinLin det är rätt som du menar. Fast ett framben kom för långt fram hon halkade antagligen i det blöta gräset.

Hon lurade döden i våras genom att bli frisk från spatt. Men får avlivas knappt 3 månader senare pga detta i hagen. Jag är så himla ledsen för det. För det var en jättefin häst.

Peppe
0

VA? va pratar ni för språk egentligen. när hästen fläker sig så flikar hovarna sig. iallafall gör dom det här i småland ;)

LinLin
0

gejsa Då trodde jag rätt. Tyvärr.

Men du, är du inte lite onödig mot peppe?? Jag är inte riktigt med där. Jag menar, jag visste ju uppenbarligen inte vad som menades och det finns visst två olika betydelser??

LinLin
0

peppe Då skulle du veta hur det är att vara ålänning i Sverige. Man fattar ju inte ett ord Räcka ut tungan Inte ni heller för den delen ^^

gejsa
0

Onödig! Förstår inte vad du menar faktist. Vi har pratat om att fläka sig i hagen här förut. Ingen har sagt att det betyder något annat då.

LinLin
0

Jag visste inte ändå.

gejsa
0

Nej du bor ju på Åland! *fnissar*

LinLin
0

*hmpf* Tar jag som förolämpning Räcka ut tungan

gejsa
0

Gör du verkligen det? Flört

jen
0

fläka=glida isär eller dela. har jag fått lära mig  att det betyder.

vad tråkigt att det blev så för den hästen geisa!

gejsa
0

Ja, jag blev jätteledsen. Eftersom hon klarade spatten och hade blivit igångsatt och allting. Hade hon varit inne i stallet hade hon levt nu. För jävligt helt klart.

bubbelbubbel
0

oj, hör jag fläka i detta sammanhanget så tänker jag på samma sak som peppe, men det kanske är smålänningarna…vad vet jag..
fast, sen om man tänker på det…så finns ju "fläka ut sig", å andra sidan är ju inte det heller samma sak som halk-grejjen…mer åt ett helt annat håll…men man kanske särar lite…hrmpff….
(karoliina är jättetrött, haha)

hjullan
0

men gejsa. det är väl inte så konstigt om hästen har spatt.. då har det inget med skor att göra. 

det vi vill säga är att hästen inte halkar värre än om de skulle ha skor o broddar. klart man kan halka ändå, men det har inte med vad hästen har på fötterna att göra.

så måste jag ju bara fråga : vem tog av skorna på hästen, vanliga hovslagaren ?

en annan fråga : varför avliva en häst för att den fläkt sig? o på vilket sett fläkte den sig? sånt brukar läka. .

Thea
0

Fläka sig är i min värld, och många med mig, när hästen halkar och drar av/spräcker muskler, ofta stora muskelgrupper! Det är en mkt allvarlig skada som är rejält smärtsam för hästen och som bör så långt det bara går undvikas med skor och därmed möjligheten att brodda! En rejäl fläkskada slutar inte allt för sällan i avlivning pga dess ofta stora omfattningar och dess ofta dåliga prognoser. 

En hov som är uppfläkt är något helt annat än en fläkskada!  

hjullan: Hästen hade halkat/klivit snett/sparkat på sig och slitit av en sena! Vad som eg skett vet nog ingen då hästen hittades stående på tre ben i hagen. Bevisligen har hästen blivit rädd för åskan och skadat sig så allvarligt att vet bedömde att avlivning var det humanaste.
Vad har det att göra med att hästen har spatt som är "utläkt" och smärtfri? Vad har det att göra med vem som tar av skona? Regnvått gräs är och förblir fruktansvärt halt för hästar med skor och utan skor. Hästen hade en fruktansvärd otur!

//I

hjullan
0

okej.. är det en sena som gått av så ser det ju inte bra ut.. tråkigt att höra :(

gejsa
0

Lite tråkigt att du har börjat att hacka som du gör mot mig nu för tiden hjullan!

Du kanske kan läsa först vad jag skriver innan du börjar. Ledsen

Tack Thea för din förklaring.

Thea
0

Det var så lite så, gejsa! Flört

//I

hjullan
0

ööh jag hackar väl inte på dig gejsa ? det har inte varit min mening iallafall .. förlåt!

det ja ville få fram va att det nog inte berodde på att hästen gick utan skor som den halkade.

gejsa
0

Ok, godtar ditt förlåt.

Glad

hjullan
0

thanks man.. :D

gejsa
0

man????hmmm

hjullan
0

lilla flickan då ;)

gejsa
0

Ja, kanske lite bättre. Hemlis

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.