Intressant fråga
Om ni fick en gratis häst av ngn o denne person ville veta just en ras du INTE skulle vilja ha, vad skulle det vara för ras?
Motivera ditt svar, varför inte?
Och varför den inte skulle "duga" för dig!
/Elin
Ojojoj vad svårt.. Finns ju bara en ras jag vill ha..
Men jag måste nog säga varmblodig travare i så fall (med risk för att bli påhoppad..?). Inte så att jag har något emot hästarna i sig, men av den enkla anledningen att jag tycker de känns så smala och rangliga, ostadiga helt enkelt. Egentligen finns det ju så otroligt många mer raser jag absolut inte skulle vilja ha, men får jag bara säga en skulle det nog bli den.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
jag har fått en gratis häst en gång
en arab!!
men jag skulle inte vilja ha en nordsvensk nog för att jag gillar dom, för de är trevliga. men jag skulle inte kunna sköta om den eftersom jag har fibro. MYCKET päls att borsta, högt att lyfta sadeln och väldigt stark.
jag behöver en liten häst som är lite mer "lätt"
okey, tack för er svar!
Jag vill inte ha en islandshäst.
De e inte min typ av häst, svårt att hålla reda på alla gångarter o nää.. inte min typ häst som sagt.
/Elin
Jag håller med Alex, varmblodiga travare. Ta det inte personligt ni som äger sånna här. Jag har bara haft dåliga upplevelser tillsammans med dom, tycker inte dom är speciellt vackra heller eller bekväma att rida på.

*muttrar lite över travar åsikterna* hihi, bara så ni fick det ni förväntade er. ;-)
Jag skulle aldrig kunna säga en ras tror jag. Älskar alla hästarberoende på deras personlighet. Så ja, en, en, en ,en,en bashikirhäst, för jag inte tycker de är snyggt bygda om man nu ska vara ytlig ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

ja skulle inte vilja ha nån häst som inte är högre en en d-ponny, för då kan ja inte rida den hihihihi , sen skulle nog inte rasen hafligern/nordsvensk osv passa mej då dom är så stark. vet då inte om ja klarar en sån (beror kanske på oxå hur snäll dom är o så kanske)…..,, araber är fina, men dom som verkligen ha ett ARAB huvud (ja ni vet nig va jag mennar, dom ser väldigt bukliga ut(dom går typ upp vid pannan som en bula sen ner …sen upp vid nosen.), själv tycker ja inte enså att dom ser ut som en häst..:-/
Hm, en arab vet jag inte om jag skulle vilja ha heller… Dom två jag har ridit / tagit hand om har varit väldigt korkade, ofta är dom för stressade för mig också.

Vet faktiskt inte, men tror inte jag skulle vilja ha nåt jättestort kallblod, typ ardenner, shire eller tinker. Vet inte om jag skulle orka med att "släpa(s)" runt på så mycket häst…
En fallabella!! ;) Hahaha.. Alldeles för liten.. Haha.. Bra förklaring va? ;)
jag skulle inte ta emot en häst om jag fick en gratis. har fullt upp med en. finns en häst jag skulle ta o det är jullans syster, eller snorre. min f.d isis.
men för att svara på frågan ändå. skulle inte vilja ha halvblod, varmblod, engelsk fullblod. dom är för stora o rangliga som alex beskrev perfekt. sen skulle jag inte vilja ha przewalski, shettis, falabella, russ. de är inte min grej, för grova eller för små.

Haha hjullan, jag skulle gärna ha en häst till! helst en shettis, men pengarna räcker inte så långt + att "min" stallplats som jag lovats har getts till en annan nu..-igen. sen ska jag ev byta stall snart och där finns det absolut inte plats för en häst till…
fjording!! eller mest kända som flodhäst här i våra trakter (fjordningfolk, ni behöver inte ta åt er, det är vad jag tycker). finns endast EN fjording jag tyckt va liite fin, Lord Ludwig. tror han vann fjord SM med Joline i år och förra året. är inte så insatt, men jag skulle nog ändå inte vilja ha honom…
amerikan curly gillar jag inte heller…
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH hur kan man inte vilja ha fjording, världens bästa ras?
*ögonen ramlar ner till marken*
Fjordingar som e så vackra <3
/Elin

jag skulle inte vilja ha en arab. Jag tycker inte att dom är fina och titta på och jag gillar inte deras steg, så trippigt.
jag får nog hålla med en del av er här även om jag hade säkert inte kunnat säga nej, och säkert gärna tagit ett varmblod om någon gett mig ett, meeen, jag tycker också dom är för rangliga, för smala ben..jag vill ha kallblod ;P
Hoppas att ingen blir arg. Men jag skulle nog inte vilja ha ett halvblod. För jag har vart med om flera olyckor med dom, men det är ju individuellt…
Däremot skulle jag vilja ha en travare eller kanske en arab… ; )

Inget halvblod. För stora helt enkelt
skulle inte ta emot en varmblodig travare.. dels så kan jag om jag ville ha en sån kpa en så himla billigt ändå, och övrga raser skulle jag om jag fick en, kunna sälja så lätt och iaf få ihop en hacka.. men travare har ofta skador och dessutom billiga och svårsålda

Jag har ju fått mitt halvblod.
När han var 15 år så kom han till mig. Osedd!
Däremot så har två frågat mig om jag inte vill ha ett vamblod. Vilket jag sa nej till båda.

Jag skulle inte vilja ha en tinker, jag tycker inte om dom pga att jag träffat en som varit helknasig och det förstörde tyvärr (?) deras plats hos mig…
Det här var ju svårt att välja, alla har ju något positivt… En hästras jag absolut inte skulle vilja ha finns inte, jag tyckte ju inte om new forest och vad har jag för älskling idag? :P Ett fullblod skulle nog inte passa mig, för stor och hispig. Men å andra sidan tycker jag om Dinky som är jättemycket fullblod :S
Arab får det nog bli, de är vackra men jag vill ha en lite mer "stabil" häst ^^
#17 Det förstår jag. Jag skulle vilja ha ett varmblod som inte har gjort så många lopp isof, tänkte på det för vi har haft ett jättebra varmblod innan (ej till trav), det hade vi redan innan jag föddes men det fick tyvärr avlivas för några år sedan.

Ja detta var inte det lättaste, men nordsvensk eller shire…..de är alldeles för stora och tunga för mig för att jag skulle kunna ha full kontroll över dem…..finns ingen säkerhet då. Men jag tycker de är mkt fina hästar……

Varmblod, de är så lika alla, smala o sköra..
Alla hästar är individer och underbara i sig men jag är ett kallblodsfantast. Gillar stora, kraftiga hästar.
Jag skulle inte vilja ha en shetlansponny, då jag gärna vill utveckas inom ridningen och inte bara kunna rida ett tag, sedan köra och sedan sälja eller alternativt avliva hästen. Det är bara sorligt! Fast shettisar är underbara, verkligen. :)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Vill nog inte ha ett halvblod, mest för att det inte riktigt är min typ av häst.
För mig hägrar varmblod o araber. Har bara positivt om dessa raser.

Skulle nog ha sagt varmblod förut men nu har jag hittat en helt underbar varmlodsvalack på 4 år! Så de måste bli en ponny för den blir för liten i storlek. Annars så sklle ja ta de som bjöds om den va snäll och "hel".

#26# Beror nog på vad man har och har haft för hästar. Jag tex har aldrig haft ett varmblod. Bara sett mina inackorderingar rida på dom och hur dom går då.
Håller med #26 
Alla har ju olika inriktningar o erfarenheter, likaså jag… = )

*fniss* snacka om fördomar mot travare. det finns lika många olika sorters travare som det finns ponnier…
jag hade absolut aldrig i hela mitt liv velat ha ett halvblod (tycker de är så otroligt tråkiga, bara står där och tittar. långa ben.. blä)
sen skulle jag tacka nej till en arab, orkar inte med stressen de gärna utsätter mig för…

Jag vill nog inte ha ett fullblod igen. Haft en arab o hon gick mer på bakbenen eller var i luften än hon var på marken, en riktig ögontjänare, samt ett engelskt fullblod som stressade upp sig i tid o otid….. Och motivationen är för att jag nästan är rädd för fullblod numera.
Har lagt fullblodshästarna bakom mig…. kallblodskorsnignarna som gäller nu….

Ja fullblod sku jag heller aldrig vilja ha pga deras temperament, inte halvblod heller, lika tråkiga som vamblod. Kvar blir kallblod.
Men jag kom och tänka på att friesern hör väl till varmblodsgruppen och de tillhör mina favoriter, så beroende på så skulle inte varmblod sitta helt fel heller. *svammel*

#32 vbl tråkiga? du skulle ridit tossi hör jag… :D

#33 Jag syftade på utseendet. Jag tror faktiskt att jag aldrig ridit en varmblod så de skulle jag inte kunna uttala mig om ens.
Hehe, dessutom rider jag numera gärna tråkiga hästar, tänk att få rida en tråkig häst, vad skönt för omväxlingskull.

#34 utseendet, det kan jag faktiskt hålla med om… :D

Mitt varmblod var en kraftig herre med mycket muskler, ingen smal skör, rangling, vinglig eller skör sak. Han hade en fantastisk lugn, rund fin trav och galopp. Han var lugnt och väldigt balanserad i psyket….alla vbl är individer så stoppa inte alla i samma fack ;o)
Alla araberna jag har haft kontakt med (förutom ett undantagsfall där det var matten som var koko) har varit lugna och stabila och inte alls trippiga, stressiga eller nervösa.
Alla levande varelser blir vad man gör dom till, deras beteenden är en direkt respons på den hantering de får (eller bristande hantering).
Men för att svara på frågan: Jag kan inte tänka mig halvblod, engelskt fullblod eller kallblod av den anledningen att de känns för stora, tunga, brötiga.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
#36 Nej, men majoriteten är knappast som din. ;) Och om du säger åt oss att inte stoppa alla i samma fack ska du inte göra det själv.. Alla kallblod är inte stora och tunga. Islandshästen till exempel..;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#37 När jag läste igenom mitt inlägg så ser jag nu att jag gjort precis samma sak *ops* Jag skrev det i all hast och hann inte kontroll läsa det innan jag la in inlägget.
Det jag skulle ha sagt är att de känns så för mig, jag vet att det finns de som är lite "ädlare" i kroppen. Sen sk ajag ärligt säga att min erfarenhet av alla de kallblod jag mött så har de varit så som jag skrev uppleva dom…tyvärr…som sagt de blir som man gör dom :o)
Alla de vbl som jag har ridit har varit av den smalare och högresta typen.
Det är jättesvårt att säga vilken ras man föredrar när eg alla raserna har något positivt, det hadlar ju mest om vad betraktaren föredrar.
Har jag trasslat in foten i pianot ännu mer nu ? *skratt*
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
#38 Haha, nejdå jag förstår dig helt. :) Och mitt inlägg var meningen att vara en liten påpekning med glimten i ögat, för jag förstår hur du menar också. Med kallblod tänker man ju ofta på de större och tyngre raserna. Och jag håller med dig, det med raser är svårt eftersom det är väldigt individuellt hur en häst är. Jag tycker inte illa om någon ras, men det finns bara en ras som jag vill ha. ;)
Tyvärr så blir väl mycket misstolkat, att folk som känner väldigt starkt för en viss ras kan ta åt sig när någon inte vill ha den rasen. Men det är ju mycket vad man själv trivs med för byggnad på hästen, vad som passar en, och framför allt vad man vill ha hästen till.. Jag menar, satsar man i höga klasser på hoppning eller dressyr passar ju en ras som är avlad för det bättre än en som är avlad att springa fort eller dra tungt. Jag, som är intresserad av gångartsträning och tävling skaffar ju inte ett halvblod liksom..:P
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lisette, om jag skickar över filmsnutten på harry o hästarna i hagen då när oskar jagade honom, så kan vi visa en shire/ardenner med ett sjujä*la steg :D
Samt hade det varyt häftigt att se honom hoppa nångång också ;D
Jag vill inte ha travare eller fullblod då de flesta kräver en del motion för att inte bli rastlösa eller understimulerade.
Dessutom gillar jag mer modellen kallblod för de är tåliga och lugna. Kan gå på lösdrift största delet av året osv. Hade för över 10 år sedan en newforesthingst och en travarvallack. Travaren frös ute och Newforesten svettades inne och hingsten slet sönder täcken på löpande band på travaren…
det duggar fördomar, ser jag! yummie! ;D
Skämt åsido, omöjligt för mig själv att nämna raser, då jag ser till individen och inte rasen. Låter ju kanske präktigt men det är faktiskt så det är. - jag brukar ändå stöta på "undantagen" =)

Jag kollar på ridbarheten. *fniss* skojar bara. Kunde inte låta blir bara.

#40 öppna ett konto på photobucket o ladda upp den där så kan du visa.. :D

photobucket? *ser väldigt oförstående ut o vägrar erkänna att hon vet vad det är* :D