Äntligen stubbåkrar
Fin bild! Är det Charlie som är så begåvad fotograf? :)
Mvh // Johan
Jättevacker *kär*.. Ska du va me på skörbycupen nu den 16de?

#1 faktist, ibland lyckas även jag ;)
---
#3: Tänka sig.. En så begåvad systemarkitekt med kostnärliga anlag… :) Bilder i din blog var också jättefina!
Mvh // Johan

Hej
Jag vet inte bara vem jag ska ta med på skörby eftersom min hopphäst är halt vi får se.
-Jo visst är hon vacker men hon är finare i verkligheten faktist.
/Linda
Skörbycupen är den 17 inte 16de. Alla är välkomna!
Linda --> Okej.. Då ses vbi där, då :).. Jag ska va me på Lykka i år, hennes första tävling =D

Hej
Förstod att det var "min" Petra som sagt vi får se om vi kommer.
kram Linda

Tack Johan!!!!
Man måste ju ha någon annan hobby på sidan av, man kan ju inte hela tiden gå runt och ha ont i huvudet över hur man ska designa något ;)
---

Skörby kuppen är den 18/9
Alla välkomna!
(De förra datumen var fel)

Putt ..ett år gamla inlägg men nu är det dax för stubbåkrar i år igen ju:)
Mvh Linda

ja jag längtar. det enda som jag är lite rädd för, det är kaninhålor som man inte ser…
Aww.. Ja, visst är det härligt med stubbåkrarna!! :) Fin bild!! ;)

Stubbar har vi gott om men vi får inte rida på dom

jag är enormt ridsugen nu..men hinner väll flytta innan jag får börja igen…Kanske ska man ta och smyg rida lite när varken doktor eller Charlie ser;)

Härlig bild!
Jag hinner inte rida på stubbåkrar mera :( Ska visserligen ta mig en skrittur men det är inte riktigt samma sak som att fräsa på en öppen åker i alla riktningar, det bästa jag vet!

#16 du får komma hit o rida calippo… du med linda! ;)

Bah! jag med rida Kalle! :D
killarna har väl skor på fossingarna nu? :D

ok dååå det kan du med få göra, men det är ju nästan självklart, därför jag inte sa ngt… :D 10:-/rundan ;)
japps, båda två. funkar jättebra. hon var duktig hovisen.
#0 Vilken mysig bild, Linda!
Nu längtar jag tills på fredag! =) Eller okej.. jag har längtat hela tiden.

#17 Kommer gärna! Bli int förvånad om jag dyker upp där sen en vacker dag ;)

#21 du är sååå välkommen!

Välldigt vacker häst får jag säga;D
Det är ok för hästens hovar att rida på stubbåker?
#22 jag vill också rida calle :D
Här har vi haft stubbisar ett bra tag, perfekt att rida på när man inte är begränsad av staket :)

#24 skulle det inte vara det? det är ju värre för karlederna isf. eftersom stubben kan göra "hål" i karlederna.
hur skyddar ni hästens karleder när ni rider på stubbåker?
#25 slo, vännen, du får meed rida calle om du verkligen vill det. ;)
Vill ut och fräsa på stubben med min galne gubbe. Får bli det när han kommer hem från betet om 12 dagar!

hur skulle man då göra för att skydda karlederna?
Vira wetflex eller liknande bandage där?
*nyfiken*
har aldrig haft den funderingen.
Jag håller med, äntligen kan man rida nästan vart man vill… 

Akta er för stubbåkrar!!!! 2 hästar blev halta och kunde inte ridas på ett halvår efter ridning på stubbåker. visserligen red dom nästan varje dag där i nåra veckor då dom tyckte det var ett bra ställe att träna dressyr på. stort misstag visade det sig då hästarna fick stå närmare ett halvår.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#31 Varför blev de halta?
#32 ja det undrar jag med, då jag nästan bara ridit på stubbåkrar med massa olika hästar varje höst…

Klart att man ska vara försiktig och kolla upp underlaget först och vrickningar sker lätt.
mvh Linda

ja säg det. jag var inte där när veterinären kollade dom (var inte heller med när de va på klinik med hästarna). ska höra med dom nästa gång jag träffar dom… men veterinärerna var iaf helt övertygade om att det var stubbåkrarnas "fel" att de blev halta. min häst har dock inte blivit halt av det de gångerna jag ridit på stubbåkrar, men sen va de bara några gånger för 2 år sen så…

Jag är livrädd för att rida på stubbåkrar. Är så rädd för att hästen ska bryta benet. Tänk att komma i en snabb galopp och hästens framben sjunker ner och hela kroppen gör en kullerbytta och benet sitter fast. Det är min mardröm.
Men håller med om att det kul dom få gånger jag har vågat göra det.

jag håller mig till gräsängar och liknande. har en superfin plätt på ca 100x80m som är aldeles platt och slät.
i år blir det inga riktiga s6tubbåkrar för oss hur eller hur. dom har odlat majs och vem vill galoppera över det.
red där igår föresten (ja, inte i fältet då förstås, det går en grusväg mett emellan 2 stoora åkrar). det va ganska häftigt, majsen va högre än hästarna så man såg inte slutet av vägen för all majs. blev som höga väggar på sidorna. sen är det en grind i slutet av vägen innan skogen börjar så de e bara å släppa hästarna fullt ut för stopp tar det alltid.

#36 exakt samma känsla som jag har… :D
men ingen som kan svara hur man ska skydda karlederna?

boots?

det hjälper ju inte. bootsen sitter ju nedanför karlederna… :D eller på leden.

Med risk för att bli stämplad som surkärring…
Kolla upp med markägarna innan ni rider på stubb eftersom lantbrukare med nötkreatur kan ha vallinsådd i stubben. Själv har vi det och blir inte så imponerade när folk glatt rider itu våra kommande vallar när det är mjukt i marken. Det finns oxå de som direktsår raps i stubbåkrarna, dvs plöjer ej marken innan rapssådden. De vill inte heller gärna ha ryttare på fälten. Tänk på detta om ni är måna om kontakten med markägarna!

#40 Men jag har aldrig haft problem med sår iaf..:)
#41 Absolut!-Det har du rätt i
#41 Runt mitt gamla stallet hade vi mkt stubbåkrar. Fick rida där när det var torrt och OM hästen hade ätit av den bondens havre eller korn, ej annan bondes mat eller Granngården.
Men det sket de flesta i. Grannstallen och andra stall runt om red jämt där, utan att bry sig om det var blött eller ej. Så fick vi skäll av bonden eftersom stallet låg närmast stubben. Bonden sålde/säljer sitt hösilage till stallgubben, så han ville ej ha "smitta" på sina stubbåkrar, därför fick bara hästar som har ätit av hans havre eller korn rida där.
#42 Jag har aldrig heller fått sår eller skador på min häst pga stubbåkerridning. Visserligen har han jämt besnkydd runt om (sådana som går ner runt kotan) vid ridning.
Fräser inte runt i full fart, utan ha kollat hur det ser ut. Galopperar alltid i lugn fart, annars är det risk för att pållen sticker med mig, gillar stubbgalopp =)
jag längtar tills att min pålle är frisk så att vi får springa på stubbåkern !! det är härligt!
men man får verkligen kolla upp underlaget nu när det har regnat eftersom det lätt blir gropigt då

#41# Ja, då vi har kollat upp. Thea här har ringt till storbonden och han sa att det gick bra. Men jag törs ändå inte det.
Jag tycker att det är lite läskigt med de ojämna stubbåkrarna, man ser håligheter och gropar så dåligt..

Att hästarna blev hallta kan bero på att trots underlaget var jämnt och fint och hästarna inte vrickade sig så kan de ju ha blivit överansträngda.
Om ni varje dag i två månaders tid går barfota i sanden på en strand där vattnet våtar ner sanden så kommer ni få ont i hälsenorna, för även om marken är plan och relativt stabil så sliter det ändå på senorna och mjukdelarna i benet.
Så min slutsats är att sålänge man rider sunt och vettigt, ej för fort elelr hårt och ofta så är det ingen fara för din häst. dock är kaninhål och anant sådant skitläskigt….