Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 1646 ggr
L00ttz
0

Kan gummibett hjälpa?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej nu e det så att jag försöker hitta ett bett som min häst trivs med.
Har:
Pessoa: Krullar bara ihop sig och trampar på om jag inte är snabb med skänkeln och driver fram honom till bettet med.
Pelham: Blir allmänt stum så har slutat med det.
Tredelat: Det är ett vanligt tjockt tredelat som han hänger i mig på istället och det funkar inte med mina axlar.
Smalt Två delat: Som han jobbar ganska så bra på så länge som man inte tar en förhållning i honom då slänger han bara upp huvudet.

Så tror inte att han trivs med dom betten och när vi hoppar eller tränar markarbete så lyssnar han inte alls på varken förhållningar eller styrhjälper inte ens skänkeln.
Så undrar fall ett Gummi Bett kanske skulle funka?.
Behöver ett bett som man kan rida dressyr på och ett som man kan hoppa på så har även funderat på ett FullCheek. som då hjälper till med styrningen..

Vill nu höra era synpunkter.?

Har en varmblodstravare.

//Lotta

Min Blogg:

http://loottzz.nu

"Never let the fear striking out, Keep you from playing that game"

Cilla89a
0

Skulle prova ett tredelat gummibett..

Annars, så skulle jag lära mig rida med ett 3-delat bett.. Att han hänger sig i handen, tror jag inte bara beror på betet? Jag har i alla fall svårt att se det..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Due-Boje
0

Hm, pessoa är jag enormt emot… Skulle satsa på de tvådelade och under en tid ha hjälptyglar som stoppade huvet när han kastade upp det, antingen en martingal, eller en graman (som då endast inverkar när han ksatar upp huvudet). Träna med inspänningen under en tid, och gör många förhållningar och övergångar, han kommer snart inse att det inte går att slänga upp huvudet och när du känner att ni är redo för det kan du ta bort inspänningen.

Jag har ett rakt gummibett hemma som jag använde på min gamla ponny när han reds, men då för att hans tänder inte "tålde" annat, emaljen var ¨så nersliten så det ilade i hans tänder annars.. Gummibett är var jag vet väldigt bra på hästar med mycket känsliga munnar, vet inte om det är fallet för din häst? Det bästa är att prova sig fram, och istället för att köpa kkan du ju kanske låna av någon kompis…

Men just i dressyrarbetet skulle ja testa mitt första förslag! =)

L00ttz
0

#1 - det är inte det att jag inte kan rida med tredelat det är de att han blir för stum i munnen och hänger sig och mina axlar orkar inte bära upp honom han går att rida på det men blir inte mjuk först efter 30 min och då är mina axlar redan förstörda.

#2 - det pessoa jag har är tredelat och ganska så smalt så det e ganska skarpt så ja rider bara med det när jag är ute och tränar galoppen för då lyssnar han bäst och då behöver jag heller inte hålla så mycket.
han kastar inte bara upp det utan han vrider det på sne och går snett med huvudet och sen tar upp det när jag tar lite i honom. men ska prova gummibett för graman hjälper inte och inte martingal heller.

Min Blogg:

Due-Boje
0

har du kollat tänderna? eller munnen överhuvudtaget?

L00ttz
0

ja jag tänkte på det också ska ringa en tandläkare så dom kan kolla men sist dom kolla så var han fin i munnen,

Min Blogg:

elin
0

Att han hänger sig i dina armar och blir framtung har ju inte med bettet att göra utan en framtung häst kommer av en stum och hård hand.

/Elin

L00ttz
0

bara det att jag inte är hård i handen då alla mina tränare säger att jag e mjuk han hänger sig för att han inte orkar bära sig själv och han trivs inte med det bettet tror jag,

Min Blogg:

eamus
0

dom får sår i munnen av gummibett när man tar/drar i tygeln vad jag har hört

Due-Boje
0

Har jag aldrig hört, sår i munnen får alla hästar om man Drar i tygeln

fridak
0

är det tvådelade i rätt storlek och inte för stort? det kanske skulle fungera med ett tvådelat som är mer "anatomiskt" utformat, alltså som inte slår upp i gommen på honom ifall det är det han känner av och slår med huvudet för.

Zadeira
0

bettlöst?

[VictoriaR]
0

#8 när bettet har blivit slitet kan hästen få sur i munnen.

L00ttz
0

Jag ska prova att rida med hackamore nästa gång jag rider pch se fall det blir nån skillnad.
Ja alla hans bett är rätt storlek.
 men det kan ju ändå vara så att det slår upp i gomen så jag an ju testa ett rakt bett och se fall det blir skillnad.

Min Blogg:

VeNyRa
0

monsun gör nästan likadant, drar upp huvudet när man tar i honom, jag blev rekomenderad det som due-boje skrev.

Dom säger också att han inte har accepterat bettet och att jag ska rida men en vääldigt stilla och låg hand, och det funkar,

Tusen
0

Prova med rakt bett! De allra flest hästar fungerar faktiskt bäst på raka bett. Då är också risken mindre för att bettet är för stort . (Ett vanligt fel många gör)

Tvådelade bett borde förbjudas!! (tycker jag). Tag ett tvådelat bett i ena handen och be någon ta i bettringarna på samma sätt som när du håller in en häst. Det känns,kan jag lova. På samma sätt känner hästen det i munnen. Bettet viker sig på mitten och klämmer ihop sidorna på hästen. Rent djurplågeri.

Tusen
0

Skulle också vilja passa på att varna, alla ni som tar kontakt med sk hästtandläkare, att ni frågar om de har tillgång till bedövningsmedel. Det är nämligen bara veterinärer som har rätt att lägga bedövning om man skulle t.ex behöva ta bort en vargtand. Många sk. tandläkare gör detta utan bedövning och utan tillgång till veterinär och det är djurplågeri!!! Vet endast en som är att duktig. Han finns i Norrköping och honom får man åka till. Hans fru är dessutom veterinär och kan lägga just bedövning om det så skulle behövas.

Thorsson
0

Åh, jag ska testa med gummibett!:D De har jag fått tips på, ska dock köra på mitt hackamore tills vidare!

[MartinaPettersson]
0

Jag rider på tredelat gummibett och jag tycker verkligen att hon går jättebra på gummi. Har även provat gummistång och min flicka går grymt bra på det. Förut red jag på "vanligt" bett två- och tredelat, men hon bara hängde sej. Har äppelsmak på betten vilket gör att hon gillar det mer och "tuggar ner sej" jättefint på tygeln. (Jag är ganska taskig på att förklara..) xD Men gummibett blir ju slitna och söndertuggade efter ett tag och kan därför medföra sår, så var uppmärksam med vassa kanter ;)

eamus
0

dom bränner sår i munnen

[MartinaPettersson]
0

#19 Gummibett? Har jag aldrig vart med om "/

Spiritinthesky
0

jag skulle nog kollat munnen på honom (:

lycka till med allt ^

Isa Aronsson

www.stallequino.se

NathalieN
0

Jag har en ridtravare. och vi brukar variera lite bett på han… Vi har ett 3 delat bett, kimblewick (jaktbett), vanligt 2 delat, hackamore, bosal, och 3 andra som jag inte kan namnen på..

elin
0

Men asså, ursäkta mig nu men, hänger han dig i handen för han inte orkar bära sig?
För mig låter det som en okorrekt form. En häst hänger ju inte i tygeln så länge bakdelen jobbar och hästen ingenting har att hänga i….

/Elin

L00ttz
0

elin - han hänger sig i mig när han inte orkar bära sig själv vilket inte är alltid då men ofta. och då måste jag hålla på i en halvtimme med att få honom jobba ordentligt med baken och då får han inte ens gå där nere i form utan han år börja uppifrån och söka sig neråt.

Alla andra - ska testa först nu imorgon att rida utan bett alltså med ett hackamoore om han slänger med huvudet då när man tar i honom så e det inte munnen han har ont i . och isånnafall så ska jag testa ett gummibett ska testa både delade och raka. ska även testa lite annat..

Tack för alla förslagen ridsport är en bra sida.

Min Blogg:

[MajaWrangstadh]
0

Novabett? Rakt/tvådelat med fasta ringar?

L00ttz
0

Han gick bättre igår med hackamoore så tror det bara e bettet han inte trivs med. så han nu beställt lite olika gummibett.

#25 - Va e ett nova bett? bild?

Min Blogg:

NathalieN
0

För när travarna gick på travet så hade dom ju ganska smala bett i munnen.. och sedan när dom omskolas till ridtravare, så slänger en del in breda, tjocka bett i munnen på dem. Ryttarna kanske int ekänner till det, utan tar så mjuka bett som möjligt, som brukar vara dom tjockaste. Men travare har haft ganska tunna bett i munnen, och jag själv har märkt en väldig skillnad på att ha ett tjockt bett och ett tunt bett i munnen på han. När vi köpte han hade han ett två delat eggbett, som var väldigt tjockt. Men så bytte jag till ett smalare 3 delat bett.. , och det gick myyycket bättre :)