Hurra!
Äntligen har gräset börjat växa igen efter sommarens långa torka. Nu efter allt regnade i förra veckan har det kommit upp gräs, vilket behövs eftersom vi får stödfodra våra pållar med hö+lusern i sommarhagen.
Växlade hage i helgen (har 2), den ena har fått "vila" i ca 2-3 veckor nu. Mer bete i den och bättre skydd mot oväder (skog).
Nu kan vi minska ner på höet ett tag, måste åka och hämta mer hos bonden denna vecka.
Minskat ner Lyriks lusern till 5 dl/dag i stället för 10 dl/dag. Får väl öka igen om betet tar slut igen, han ska ju hem om 12 dagar.
Var och tittade i nya stallet i går kväll innan jag åkte ut till hagen. Det blir fint när det är klart. Helt nybyggt "inrede", stora boxar.
I vinterhagarna finns det gott om bete, så hästarna lär nog kunna gå ute om nätterna några veckor till.
Lägger nog på Lyrik sitt tunna regntäcke om nätterna då, så klarar han sig bättre. Ska klippa honom så fort jag får tag på en bra klippmaskin.

Ja det är så skönt när allt får liv igen efter torkan. Gräset har börjat växa här med :)
Tyvärr kom det lite för sent för bönderna bara, hinner nog inte med en andra höbärgning.
Ja jösses, här har det aldrig slutat växa :P
Men sussi, vad jag har hört häromkring, så var förstaskörden riktigt bra… Så det löser sig nog ändå :)

Men slo bönder brukar slå minst två ggr per år. Får man då bara en gång så kan du väl inte skriva att den förstaskörden blev bra. Det fattas ju iaf hö resp hösilage till deras djur i vinter.
Min nya stallägaren har fått tag på bra hö, 2 sorters.
Halm oxå, så mkt hon behöver.
gejsa, förstaskörden kan ju bli bra oavsett vad som händer med andraskörden?! Och med bra menade jag inte bra värden, utan bra som i mycket. En kompis som tar in hö fick ungefär 3 gånger så mycket hö på förstaskörden som dom brukar få…

Ja, du får ursäkta mig slo. Men jag har inte hört att dom har fått mer i mängd i år pga sommaren.
Först trodde alla att värdena skulle bli jättehöga i höet. Så en del väntade lite längre med att slå höet. Då hann det troligvis växa för mycket så värdena hann sjunka. För i år är det väldigt låga värden i höet. Iaf dom som har skrivit värdena på bukefalos.
Som vanligt trodde jag du menade detta!
#6 Vad ska man för sorts hö till en pålle som min? Lättfödd, äldre herre som bara promenadrids, kbl.
Stallägaren kommer ju ha 2 sorters hö i höst. Ett för "normala" hästar, och ett för avelston, unghästar och svårfödd. Lyrik får väl äta av det "sämre" höet?

#7# Det beror ju helt på värdena. Men är hästen lättfödd så borde den väl äta av det höet som är mindre värden i kanske.
håller med gejsa. (känns som att det va ett tag sen jag sa det sist ;))

Ja, det håller jag med dig om hjullan. förstår inte vad det har tagit åt dig längre.
he he. nu är det du som håller med mig ;)

Ja, det är ju inte heller så ofta längre. Fast det känns mer som om du har ändrat dig inte jag.
#8 Ok. Får värderna när jag flyttar dit om 10 dagar. (Håller räkningen,skönt att få hem honom =).)
Han har alltid varit svårfödd förrut. Magrade ur och blev smal varje vår. Fick ge honom massor av hö, lusernhack/pellets, alfakuber (suveräna, varför tog de bort dem?), korn, groov och grund, majsolja.
Sen han flyttade till det förra stallet med hösilage (flyttade dit 2000) blev han tjock. Har kämpat med det i flera år nu. Är nu i nästan normalhull, väger ca 10-15 kg för mkt.
Eftersom han är skadad och skrittpensionär får han ju ej röra på sig så mkt, och mindre hö än vad han får, minst 10 kg/dag, lägger magen av helt. Får bara lite kraftfoder för att blanda mineraler, foderjäst och hans "pulver". Får lusern oxå för att det är lättare att tugga, han är ju en gammal man.