grå papper med fullstam
Vad betyder detta?
"Får grå papper med fullstam"
*** Kärleken övervinner allt ***
Kopierat från www.asvh.se :
Häst fallen efter ej godkänd avelsvärderad hingst (Avelsvärdeklass EJ, V eller C), eller använd i allmän avel då betäckningsbevis är löst för hingsten. Fader och moder av varmblodig ridhästras och härstamning i enlighet med kraven för grundstambok avdelning I. Hästar i denna avdelning har begränsad möjlighet till deltagande i av ASVH Service AB, ASVH eller dess medlemsföreningar anordnade avelsbefrämjande aktiviteter. Raskod för renrasig häst d.v.s. 04 (grått papper - löpnummer fr.o.m. 8201)

Tack :)
Hästar i denna avdelning har begränsad möjlighet till deltagande i av ASVH Service AB - Och det betyder?

#2 den får inte delta i vissa championat och mönstringar.. vilka vet jag inte exakt..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Gråa papper har Sorro.

Okej, tack för era svar :)

Det betyder att hästen har känd stam men den är inte godkänd. T ex kan pappa inte vara godkänd men fullstammad och mamma ha full godkänd stam.
En häst med grå papper är inte stamboksberättigad. Den får delta i sport- och avelschampionatet men inte Breeders Trophy.
Det kan också betyda att hingsten som är pappa är godkänd men inte hade löst betäckningslicens det året som avkomman tillverkades.
Jag kan ta det som ett exempel med vårt eventuelle föl som är på gång här.
mamma är vårt sto som har gröna papper. Hon är e: Feliciano (Elit) ue Robin Z (Elit). Så hon har "fin stam"
Pappan har också gröna papper och trevlig härstamning.
Med detta vill jag säga att skriva att hästen har känd stam men inte godkänd kan bli vilseledande. För stammen kan vara hur fin som helst.. men hingsten är inte godkänd alt som Anna skriver..
Just det anna, hur var det med championaten osv? Fick inte gråpapprade delta på championaten men inte breeders och treårs?
Så det kan vara stor skillnad på hästar med grå papper.. de kan även vara korsningar som ger grå papper så kolla det noga om ni köper häst med denna kulör på sin papper!
#8 - öppna championaten får alla delta i, oavsett härstamning och färg på pappren. Breeders endast för fullstammade som ansluts som föl (lite olika regler för olika årgångar).
Treårstest, kvalitetsbedömning osv får man inte vara med på med gråpapprade avkommor.
#9 så var det ja!