Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1167 ggr
MarinaJ
0

Vad tycker ni?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har nu hittat en häst VBL dock 26år men bortskänkes nära mig. Vill göra hennes sista år i livet roliga och fyllda med mulle ridning. Vad säger ni kommer hon falla av pinn direkt eller vars är åldergränsen för VBL i snitt ? Hon är pigg , glad , frisk och kry :)

MarinaJ
0

En till bild :)

Tuva-Lena
0

Jag har ett varmblod som är 24 år, men beter sig som en unghäst. Full i fasen, muskulös, busig och mycket social, så jag tror att det är väldigt individuellt när en häst blir gammal. Självklart får jag inte kräva lika myckat av honom idag som för tio år sen, men han är fortfarande frisk som en nötkärna, och har en livsglädje som man ofta bara ser hos betydligt yngre hästar. :)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

MarinaJ
0

Låter ju bar det :) Alltså hur gammal är det äldsta VBL ni hört talas om ?

lisette
0

bara för att en häst är gratis tycker jag inte man ska ta den.

hästen är gammal. vill du inte ha en häst längre än ett par år? kan du ta beslutet att avliva henne när den tiden väl kommer? kan du med den jobbiga tiden innan och efter?

vem vet vad du kan göra med hästen, den är kanske helt oridbar?

nej, det finns gott om hästar att rida. hade väl varit sin sak om du kanske behövt en sällskapshäst. men vill du ha en ridhäst - leta vidare!

Lorita
0

Denna gillade jag och jag gillade att dom inte bara lämnar hästen utan man blir fodervärd, ett helt ansvar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

MarinaJ
0

#4 Det är som sällskapshäst/promenadhäst jag ska ha henne till.. Jag tar inte henne bara för att hon är gratis ABSOLUT inte utan jag gör det för att hon kan ha många fina år framför sig och på så sätt undvika slakt.

MarinaJ
0

#5 Underbar annons Skrattande

gejsa
0

#5# Den hästen står bara 1 mil härifrån ungefär. :)

wewwa
0

De vbl jag vet har blivit mellan 22-26 år, men det är naturligtvis väldigt olika.

lisette
0

#6 fast många ggr kanske det är humanare med slakt/avlivning. jag hade aldrig gjort det.

LinneaG
0

Vi har ett vbl i stallet som är 31år.

MarinaJ
0

Ja jag har som sagt inte varit och sett på henne än

tezzie
0

Jag håller med #4

*** Kärleken övervinner allt ***

Cilla89a
0

jag hade inte köpt en så gammal häst..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

tezzie
0

Är hon försäkrad? För tänk på att det är nu som ev vet.kostnader brukar börja rulla in :-( Är hon inte försäkrad så får du inte försäkra henne heller pga hennes ålder!

*** Kärleken övervinner allt ***

MarinaJ
0

Vad jag har fattat så är hon försäkrad ja. Nej men jag tar henne inte för att hon är gratis precis

Ledin
0

fint :) varför inte? sen kan jag säaga ang försäkring så får man inte ha dom högt ändå i den åldern. Hästen kan ha flera år kvar o ska du bara ha en som lunkapå så varför itne?

Manda29
0

Hon såg fin ut. Om det är så hon ser ut i dagsläget.

Ta reda på om hon är riden och hur mycket. Kolla hjärta, lungor och tänder.

Att jag säger så är för att jag själv har en gammal dam på 29 år som inte rids mer än kanske 10 min/år, blir bara för att det är skoj nån gång. Hon är inte van att röra sig mer än i hagen. Där även hon får sina ryck o springer. Inga problem att rulla sig o komma upp igen. Hennes största intresse är äta.
Pigg o kry förutom dåliga tänder, tappat 4 st och har lite svårt att äta hö. Får uppblött lucern + lucern strå + hö ca 3kg när hon står på stall. Blir alltså dyrare än om hon kunnat äta mer hö. Får hålla koll när hon går på bete så hon inte tunnar ur. Kan behöva stödutfodras mellan varven. Mao en del extra jobb och även oro pga åldern.
Har inte mina försäkrade så vet inte vad som gäller ang det.

Har sett att det finns flera gamla varmblod här som rids aktivt. Så det är svårt att säga hur gammal hon kan bli.

MarinaJ
0

Tack för alla svar =)

Lyrik
0

Jag har en 27-åring, kbltravare.

Äter en hel del för att hålla hullet, även nu på betet. Har fri tillgång på hö inne när han står på stall.

Inga problem med tänderna ännu, kan tugga både hö, lusernstrå och havre (ingen korn kommer ut i skiten). Kollas i tänderna 1-2 gg per år.

Promenadrids 3-4 gg i veckan, mest skritt. "Tränar" då och då i ridhuset, mest för skojs skull.

Han har artroser i kotorna bak, strålbenshälta hv och liten ringkota vf. Så han behöver ha tillskott för lederna, får även för hovar och magen.

Skos var 6-7 vecka, har specialringskor+sula+hoofpad i fram, vanliga med sidokappor bak.

Nu på sommaren mår han bra i lederna, men blir knackigare när kylan och blöttan kommer. Så han är som en reumatisk människa (är själv det). Kräver täcken - höst, vinter och vår jämt ute. På sommaren har han regntäcke vid dåligt väder, annars flugtäcke.

Han är försäkrad, men har bara veterinär kvar. Kostar runt 300 kr om året.

Det är ett pyssel med gamla hästar, men de ger så mkt.

bubbelbubbel
0

nja det vettekatten.
hade själv hand om en travare i vintras som var 26, han var pigg och fin förra året, men rasade denna vintern ner totalt.
det kan gå så himla fort att jag hade nog inte gjort om det..

MarinaJ
0

Ok Ja det tåls ju att tänka på som sagt

bubbelbubbel
0

ja alltså det är ju så det är med gamla hästar, dom kan ju hålla sig fina jättelänge, och sen kan det gå över en vinter, att dom blir jättegamla och skraltiga, vi hade visserligen suuuperdåligt hö i vintras med, och det gjorde ju inte saken bättre, men det är så himla tråkigt om du kanske bara kan ha henne i ett halvår..ELLER så kan du ha henne i 5-6 år till…

gejsa
0

Man vet ju aldrig hur länge en häst kan ridas. Här avlivades ju en 7 åring i fredags pga vandrande hälta. Så är hästen frisk nu och går att rida så får man ju ta det väldigt försiktigt. Men det blir ju du som får bestämma när det är dags att vandra vidare. Klarar du det ?

Manda29
0

#0   Just ja. Du fråga om de äldsta varmblod man hört talas om.
Mineta Scott blev 35. Tror Trix Iran blev 34-35. Bekanta som ägt dom. Västerbo hade en USA-import som blev 37. Han trodde att hon var Europas äldsta varmblod. (Vi känner till varann)
Men hur skicket var på dessa hästar vet jag inte.

Ledin
0

#18 kul att du har kvar en sån gammal frisk dam :) hon var fin med

Manda29
0

#26 Tackar Glad