Svarta och mörkbruna hästar..
Jag tror att folk ofta tar fel på om en h äst är svart när den egentligen är brun.. För det är väll så att hästen är helt becksvart på hela kroppen förutom att den har några bruna "hårstrån" på (t ex) örat.. då är väll hästen mörk brun och inte svart, eller har jag fel ?
Jo, hästen måste vara HELT svart för att vara svart, inga tecken eller nånting. Svarta hästar är ovanligt.
Helena

Ja, :) det är ju inte ofta man ser svarta hästar. Men t ex en gång frågade jag ( på en bild) vilken färg hästen var och då fick jag svaret brun-svart. men då måste den ju vara brun..
Får svarta hästar inte ha tecken, typ strumpor eller bläs?
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Nope
Helena

När är dom skäk egentligen ?

#6 Helt klart mörkbrun!
#4 svarta hästar får väl ha bläs..?

#8 Ja tkr jag med. Dom som gjorde hans pass måste ju varit färgblinda typ. För på sommaren ser han ganska svart ut men på vintern ser man att han är mörk brun

Jo vist får svarta hästar ha täcken, det finns ju svartskäckar. Det vita tecknen styrs av helt andra gener än grudfärgerna.
Att vissa svart ser bruna ut är för att dom är solblekta, en svart häst föds lite grå i pälsen´för att sen bli svart. Inte nödvändigt vis men oftast.

Men svartskäck är ju inte samma sak ;P Då är den inte reggad som svart liksom, då är den svartskäck
Helena

#12 svart skimmel är också svart.
Vita tecken styrs av hel andra gener än den svarta färgen. Min Karisma har en svart pappa som har tre vita sockar och en lite stjärn, själv blev hon mörkbrun/svartbrun. Hästens färger styrts av många gener inte bara en, en svart hast kan vist ha vita täcken och en svart skäck är en svart häst som också har någon av alla skäck gener. Det vitas utbredning styrs av när färganlaget slutar breda ut sig, svart styrs av att det saknas beränsingsgen för det svarta. Två skilda saker.

Klart den kan ha vita tecken, det är genotypen som avgör om den är svart eller inte.

#7 Din häst är svart, som Lorita säger är den däremot solblekt…
//Mickan

#6,#7. Ponnyn är helt klart svart. ID-kontrollanten är inte färgblind, utan bara kunnig i hästens färger. Svart är en grundfärg, och kan variera från ljus med ljusa ljumskar och mule (kallas då bleksvart) till ramsvart (nästan blåsvart). Svartbrun är en häst som ser svart ut men är brun i ljumskar och mule. Stoet på den här bilden är svartbrun
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Min sköthäst är hyfsat svart men med bruna hårstrån på buken, mulen och benen.. Men burkar kalla honom svart, han är ju lixom nästan det;)

#17 helt klart svartbrun

#17 Nej den ser inte alls ut att vara svartbrun. Som #16 skriver skall en svartbrun häst vara svart men ljusa ljumskar och ljus mule. Det är svårt att se på en klippt ponny vilken grundfärg den har. Din ser grå ut som klippt och är förmodligen svart eller mörkbrun. Men som sagt, svårt att avgöra det då pälsen inte syns.
#20 Din häst ser helt klart ut som svartbrun.
Svartbrun kan man också vet ifall häste är, om man tittar bakåt i stammen. Det är ett väldigt speciell arvsanlag som gör hästen svartbrun.
Gå in på Gotlandsruss.ifokus och titta. Där finns detta behandlat sedan tidigare men fullständiga förklaringar.
Svartbrun, eller brunsvart är en färg som nästan bara förekommer på nordsvensk. Då är hästen svart, men mellanbrun, eller ännu ljusare brun i ljumskar, mellan bakbenen och runt mulen.
Frea skulle jag kalla mörkbrun, Majsan måste man se med päls för att avgöra färgen.

#23 fel, citat från hästensfärger som är grundboken att sätt färg på hästar från sid 52 "Färgen är relativt vanlig på nordsvenskar men finns hos många raser" och det är skillnad,

Jag tror det behövs mer färgkunskap i sverige! Man blir ju mörkrädd av hur säkra en del är på saker som dom tror är rätt, men som är helt fel. Tur att några finns som kan reda ut det här =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Ja :P x)
Lorita, det var precis det jag skrev, men inte inte samma ord.
Varför skulle en svart häst inte kunna ha vita tecken? Welsh Cob, Shire, osv är raser där svarta hästar ofta har stora vita tecken på ben och huvud.

En skäck som upplevs svart och vit. MEN som är brun runt ögonen visst borde väl det vara en brunskäck igentligen? Jag tror att hästen är brunsvart… Är det kanske skillnad på skäckfärger och "helfärger"?
En svart häst kan väl bara vara blekare längst ut på håren? Eller?
Nu får nu sluta upp och kalla mörkbruna hästar för brunsvarta! Brunsvart färg är en speciell genkod som ger hästen den färgen. Svarta hästar är ofta lite ljusare speciellt på sommaren då solen kan bleka både manen och pälsen. Är hästen svart föds den grå. Annars är den mörkbrun.
Är ni osäkra så tala med en kunnig ID-kontrollant istället för att spekulera och tro en massa felaktigheter. Skulle tro att de flesta hästar är registrerade med rätt färger nu förtiden. Det är en rätt gedigen utbildning dessa ID-kontrollanter får nu för tiden.
Ponnyn på bilden är svart även om man kan se att han är lite ljusare på vissa partier. det är solen som blekt hans hår. På vintern är han kolsvart.
1 Svart
2 Svart
3 Svart
4 Svart
5 Svart
6 Svart
7 Svart
8 Svart
9 Svart
10 Svart
11 Svart
1 Mörkbrun
2 Mörkbrun
3 Mörkbrun
4 Mörkbrun
..sedan finns det ju även gulsvart, som t.ex. Askur från Håkansgården är.
Inom islandshästvärlden finns det (för ;)) gott om svarta hästar. Likaså fuxar. Svart heter Brúnn på isländska och detta leder ofta till missförstånd. Det finns inte bara svart, utan även gulsvart (se Askur), silversvart, svart färgväxlare m.m. och svarta hästar får ha tecken! :)
Haha, ja, sådant här kan man göra om man är uttåkad. ^^
Haha, men så skumt det såg ut då.. Aja.. ;)
Alla dessa färgvariationer finns även hos Gotlandsrusset.
Denna ponny är dessutom bleksvart! (Bara för att krångla till det lite extra
)

#31 ID kontrolanten tittade på hästen på vintern och betäcknade den som svartskäck. Men när sommaren kom så upplever vi den som brunskäck. Men vad vet jag det är ju inte ens min häst :) Bara en fundering ifrån mitt håll.
#35 Hästen är tyvärr vit på bakbenen………

#34, vad är det som kännetecknar en bleksvart häst? Min åring blev reggad som bleksvart.
#37 Absolut svart!
För mig va dom där två inte svarta men det kanske beror på vinterpäls? #40
#42 Han ser absolut inte svart ut! Liver chestnut, leverbrun, är ju ingen färg som finns i svenska pass. Mörkbrun skulle nog jag kalla honom.
#28 och #29
Båda era hästar är svarta. Det finns inga tydliga bruna markeringar på någon av dem! Står det svartbrun i passet så är det fel!
- Svart häst FÅR ha vita tecken
- Svart häst FÅR vara solblekt i pälsen
- Svart häst är inte så exotiskt som många tror - inkluderat ett stort antal ID-kontrollanter tyvärr - utan förhållandevis vanligt.
Här nedan kommer ett antal foton på hästar som är svarta:
Först en sommarbild på min egen Cassis

Sen en höstbild:

Det är alltså samma ponny på båda fotona och hon är svart även om pälsen är tydligt solblekt på höstbilden, tagen första helgen i november.
----------
Här är en till solblekt svart ponny:

Det som är avgörande är att denna ponny är svart runt nosen, i ljumskarna och dessutom under manen (på andra sidan)
-------------
Sen tar vi en bildserie på ett föl till hon blev ettåring:

Så kan ett svart föl se ut.
Två månader senare såg samma föl ut så här:

Titta noga på bilden så ser du att runt nosen och i ljumsken är pälsen svart!
Nästan ett år senare såg hon ut så här:
.
Sen tar vi en till svart häst, denna gång ett halvblod:

Och nu några svartbruna - notera att dessa hästar är bruna runt nosen och i ljumsken!

åsså tar jag mig friheten att kopiera in bilden som entill lade ut i inlägg nr 16 - titta på stoet i bakgrunden!

//Anna, mkt färgintresserad ID-kontrollant
#38 Jag är inte så jätteduktig på dessa lite udda färger men jag tror man går bakåt i stammen och kollar att det finns gulanlag hos tidigare förfäder. Dessutom, tror jag, att färgen är lite speciell då dessa klipps, huden har en annorlunda färg mot svarta och bruna hästar.
Men en som vet detta är just Anna, här ovanför, och även Agge (entill här ifokus) som båda är mycket färgkunniga ID-kontrollanter. Fråga dem.

#38. En bleksvart häst är en "ljussvart" häst. Den är alltså gråaktig i ljumskar och runt mulen. På samma sätt som en ljusbrun eller en ljusfux är ljus på dessa ställen. Detta skall inte förväxlas med gulsvart som är en häst med ett blekanlag, d.v.s. någon av föräldrarna är avfärgad, gulbrun, isabell eller gulsvart. Detta anlag kan inte hoppa över en generation, utan någon förälder måste vara avfärgad, för att avkomman skall kunna bli gulsvart.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
En svart häst är en häst som är svart med lite vita inslag ex. strumpa bläs eller liknande. En kolsvart, alltså en helt svart häst utan vitt eller brunt eller någon annan färg kallas rapp.
Den här diskussionen tycker jag nästan är lite konstig. Man får väl tro lite som man vill. Det är nästan som att diskutera det här med att "det inte finns nå vita hästar, det heter skimmel"

#40 Intressant =)
Så här såg hon ut i våras efter en klippning…
Är hon ändå svart???
*** Kärleken övervinner allt ***

#49 men man måste ju försöka lära folk det som är rätt! första halvan av ditt inlägg har väldigt mycket fel.
det finns ingen färg som heter "kolsvart". en "kolsvart" häst kan ha vitt!! vilken sorts "svart" hästen är har ingenting med vita tecken att göra alls!
vita hästar heter skimmel. that's it!

Ska ta en bild på henne idag oxå, för nu är hon riktigt svart igen =)

Ska ta en bild på henne idag oxå, för nu är hon riktigt svart igen =)

#46 Men det är lltså inge särskilt anlag som ger bleksvart då? som med en avrtbrun (om jag fattat rätt?)
Det fanns ju en möjlighet att han kunde blivit gulsvart så ajg var lite osäker på vad han kunde tänkas bli…
#43… Liver Chestnut är Lever fux så här skulle han nog reggas som Mörkfux alt svettfux

#55 svettfux finns ju inte heller längre så då blir det väl bara mörkfux kvar =)

lilla hästen står som svartbrun i passet…
dock är han kolsvart på vintern.

men hörrni… de som säger att en häst bara är svart om den inte har några andra färger kallas väl rapp? Länge sen ja gick på ridskola och lärde mig om detta.. men e de inte så?

#58 rapp är ingen färg man skriver i passet (har jag för mig, rätta mig annars)

#6 Din häst är svart och inget annat.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#46 Tack Agge för att du redde ut begreppen. När jag läste ditt inlägg kom jag ihåg vad du sagt tidigare. Rörde ihop det lite bara.
#49 Kan inte hålla med dig alls. Folk kan väl inte tyclka vad som helst då det gäller färger. Då vi numera har pass där färgen står inskriven är det väl en stor vits att det står rätt färg vid en ev. id-kontroll. Dessutom har du fel angående rapp. Finns inte längre som registrerbar färg. Inte heller svettfux som någon skrev.

Här är en bild på en av mina mörkbruna
#67 - Tigrerade ;)

#68 ja den andra är fux och mamma till tigern
Här är en mörkbrun till enligt passet
#69 -Men står sonen (kommer inte ihåg namnet) som mörkbrun i passet?

Också min bruna pålle 
?

#70 ja, han (Ametist) är mökbrun tigrerad leopard med väster inre vit ball enligt passet.
Jag fick förhindrat att han skulle få en stjän i pannan i alla fall.
Men då står han ju inte som mörkbrun, eller hur? :)

#74 jooooooooooooo, han är mörkbrun tigergenen är ju en annan gen.

#75 men snälla Lorita vi vet att du har prickiga hästar… denna tråden handlade om svarta =)

#76 har jag????? har dom ingen grundfärg?????????
#75 - Jag är inte insatt i tigrerade hästar för fem öre. Vet inte om de står som tigrerade eller bruna, svarta eller någon annan färg i passet.. Men okej..

#78 dom har en grundfärg (fux, brun eller svart) som alla hästar, på det så har dom en tiger gen. Andra hästar kan ha en skäckgen eller ett gulanlag tex som isabellen (fux+ gulanlag)
En skimmel har ju också en grundfärg som sen belks så att hästen blir vit, en skimel föds inte vit. Det finns massor av dessa varianter som silver genen den påverkar ju grundfärgen.
Vad jag vill säga är att en färg är inte en gen det är många, bara själva tiger anlaget är det minst tre gener som styr.
#75 jag har inte prickiga hästa dom är tigrerade men med olika grundfärg så klart.

putt
Jag såg i går nåt som man inte alls behövde va id-kontrollant för att fatta det var en svart ponny :) Han va svart överalt (hadde bläs) och inget brunt att se nånstans, inte innsidan av lår, ljumskan, mule. Könet var kanske ljusare enn rästen, det såg mäst grått ut det lilla jag såg, och han var ju rosa på mulen där bläset kom ner, men annars svart svart svart. liiite solblekade toppar på man och svans dock :) och DÅ var det nog inga tvekan ens för outbildade JAG att fatta vilken färg det var! :D
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

#56 jag tror inte heller att mörk fux är en färg ? En helt ljusbrun häs (vet du säkert) är fux. Sedan är hästen brunare, mörkbrun. Jag har inte hört mörkfuz/ljusfux. men du kanke inte menar samma mörka bruna som jag tänler mig.. ?

#83 man har plockat bort alla gamla benämningar på fux (leverfux, svettfux osv), kvar finns Fux, Ljusfux, Mörkfux samt Fux med ljus man och svans.

83 # vilket var att jag inte hade riktogt rätt ändå ? :)

#85 det är inte så lätt att hänga med i denna djungel av färger ;P

Svarta hästar får ha tecken. Rappa hästar får inte ha någon annan färg på håstråna än svart.
#87 så rapp är en riktig färg som kan skrvas in i papprerna ? (:
Isa Aronsson
www.stallequino.se

#88 nej, rapp är inte en färg man använder i passen. det är en färg som man använder på samma sätt som "leverfux", som man inte heller skiver i passen.
#90, men om hästen inte har NGT vitt hårstrå på hela kroppen ( och såklart inget brunt) , skrivs det svart i papprerna då?
Isa Aronsson
www.stallequino.se

#1:
Nej, v.h.i.p tolereras väl oftast om det är väldigt lite? har jag hört iaf.

#90 okej! =) va bra, för ja tycker ordet är riktigt fult…
#81 Läs tidigare inlägg om svartbrun (#16 & #44). Det är ett speciellt genetiskt anlag som ger den färgen. Om du inte vill kalla dina svarta hästar för just svarta (som de faktiskt är) så kalla dom åtminstånna för mörkbruna. Svartbruna är de definitivt inte.
#91 & #1 Svarta hästar får ha alla möjliga tecken, precis som alla andra hästar. Det är en myt att det är sällsynt med svarta hästar. Och rapp är ingen färg. Det finns en massa gamla "färger" som man sa förr men dessa är borttagna.
Var snälla och läs vad #44 skrev. Hon vet vad hon pratar om.
#94 nej, jag säger att paddie är svartbrun (: det står svartbrun i papprerna, då får det bli så för mej med, vad folk på internet än säger (;
att carro tkr megara är svart är hennes ensak, nu använde jag en bild på henne , endast för att jämföra med paddie.
här är min SVARTBRUNA paddie (; dock välldigt gammal bild
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#96 H*n kanske är svartbrun men ingen av bilderna visar på detta. Men självklart är det svårt (eller omöjligt) för oss som sitter här på sajten och tittar på kort, att göra en korrekt färgbedömning.
Är du intresserad av att veta om hon är svartbrun (på riktigt) så kan du ju dels be någon ID-kontrollant titta på henne eller titta bakåt i henns stam. Man kan få sina hästar omregade om det står fel i passet.

HUR ser man att en häst är svartbrun, mörkbrun eller svart?
Varför skulle man vilja regga om hästen bara för färgen?
men som din #57 kan då inte din vara solblekt på sommarkortet lr är det på våren? det måste väll ändå vara så att på våren ser man den bästa färgen när den har fällt sin vinterpäls. Jag tänkte på Anna #44 hon visar ju en del bra bilder där på svarta hästar som blivit solblekta för visst ser din lilla ut som en svart mellan menen (Lisette din lilla menar jag :) )
#96 - din häst är felreggad, den är inte svartbrun, den är SVART.
Hade din häst varit svartbrun så hade den haft tydliga BRUNA partier runt nosen och i ljumsken - jämför med denna bilden som jag lade ut tidigare.

#99 - lisettes ponny i #57 är svart. Tyvärr finns det massor med felreggade svarta shettisar - svart är en VANLIG färg på shetland.
#98 - Skälet till att det är viktig att hästen registreras med rätt färgbenämning är att man reda på färgen kan göra en första härstamningskontroll. Parar man två fuxar och får ett brunt föl så kan man dra slutsatsen att det är fel pappa angiven. Parar man två svarta så kan man inte få en brun - blir det ett brunt föl så är det fel föräldrar. Parar man två bruna och får en skimmel - samma sak, fel föräldrar… För en valack spelar det kanske ingen större roll mer än att man har en häst vars pass inte beskriver dess färg korrekt.

OM Folly nu är svart och parar sig med en brun hingst, kan hon då få fuxföl?
men jag kollar ju på lite bilder som ni har lagt in å jag ser att många är svartburna men så såg jag en söt liten shettis hon är ju svart #6 . Sen såg jag som Anna ett russ med föl den är ju inte svart utan brunsvart lr svartbrun :) Å så såg jag en söt vmb i snö den där är som mitt vbl va i färgen men hon vart reggad som mörkbrun fast hon var bra brun runt nos å mellan benen sen va hon svart. så jag ville ha henne som svartbrun. Jätte fina är alla ändå :) å en skimmlar föds ofta mörka men blir ljusa.
#101 - ja, det kan bli fuxföl om en svart och en brun parar sig. Fux är ett recessivt anlag och kan alltså ligga dolt på brun eller svart. OM båda dessa nedärver sitt dolda fuxanlag så blir avkomman fux (25% chans).
Jag har själv en sådan avkomma, för övrigt - mamma mbr, pappa svart (med i sin tur mbr mamma och fuxpappa).
dubbelt

#103 Okej, för mitt sto har nämligen fått två fuxföl med en brun hingst =)
Här har ni en svart häst till, tro't eller ej. ;)
Blekt päls dock, men han är svart och det är fullt korrekt. Simpel genetik, en svart häst har inget brunt anlag, eftersom det är dominant (räcker med ett för att hästen ska få färgen). Så med två svarta föräldrar kan hästen omöjligt bli brun.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#106 Det syns faktiskt på din häst att den är solblek men svart i grunden. Solblekta, svarta hästar får en speciell, lite rödlätt färg då de solbleks. De blir inte direkt bruna. Vi har två svarta hemma nu som på somrarna får just den färgen som in häst har på bilden. Läcker tycker jag!
#107 Precis, jag tycker det är tydlig skillnad på solblekta svarta och bruna, men så håller ju jag på med en ras som innehåller många individer som har just den mer "brunaktiga" svarta färgen…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#109 - helt korrekt. Möjligen, av det man kan se på bilden, kunde man har valt "bleksvart" som alternativ, men svart är helt korrekt. 
En häst som är rapp eller svart har svarta skyddshår och täckhår, samt mörkt skinn och mörka hovar. En rapp ska inte ha några bruna eller röda hår någonstans på kroppen. Men på en del hästar kan dem svarta håren blekna till bruna i solen.
Det är vad jag har fått lära mig om svarta hästar. Jag kan inte låta bli att störa mig på att en person i stallet envisas med att kalla Gina svart eftersom "hon är så mörk att hon kunde vara svart och dessutom så ser hon mer svart ut än brun". Även om Gina blir väldigt mörk på vintern så är hon klart och tydligt brun.
Men jag är osäker på om Ginas färg går som brun eller mörkbrun. Jag tycker att Gina är lite för mörk för att vara "vanligt" brun. Men hon är reg. som brun. Kunde inte hitta en bättre bild på Gina. Sen kanske jag tycker att hon är mörkbrun bara för att jag jämför med vår ponny som är ganska ljust brun.
/Matilda

#111 det finns ingen färg som heter rapp. det är bara nåt man använder i folkmun
#111 - den hästen ser mörkbrun ut på det fotot du visar.
#110 jaa =) fast hon är svartare i verkligenheten än vad hon är på bild =) men hon har fortfarande kvar av sin vinterpäls men hon lär väl "svarta" på sig allt eftersom i sommar :)

#116 - och jag hävdar fortfarande att Folly INTE är svartbrun utan svart. Men ta gärna bilder i dagsljus rakt från sidan, så att man ser hur hon ser ut, så ska jag uttala mig igen…
Okej, hänger inte alls ihop med den svarta diskussionen.
Men var går gränsen för en brun respektive mörkbrun häst?
Denna häst är reggad brun. (Vår/sommarskrud)
Samma häst i vinterskrud. (Bilden tagen med blixt)
Jag är med på att denna är brun av något slag även om jag sett en bild där hon faktiskt ser helt svart ut. Som flera nämnt så är det partiet runt bland annat mulen som avslöjar hästens svarta färg eller inte.
#118 - den gränsen är väldigt flytande, det är en bedömning som ID-kontrollanten gör vid det tillfälle denne ser hästen.
Eftersom det bara är en nyansskillnad mellan mörkbrunt och brunt, samma DNA-uppsättning, så spelar det inte så himla stor roll - mer än för beskrivning av hästen.
Nä, vad hon har för färg spelar ingen större roll för mig. Mest bara nyfiken eftersom denna häst också är brun:
Det är ju liksom viss skillnad i den bruna nyansen.
Hästen i inlägg #118 hade samma färg som hästen i detta inlägg då den reggades som halvårsgammal fölunge.

Ett sätt att lätt komma ihåg om hästen ska kallas mörkbrun eller svartbrun om den inte är helt svart är att SVARTBRUN har tydliga bruna partier och svart kropp, tänk på doberman och rottweiler så hamnar ni rätt.

#122: vad är det för stam på den?
E: Rokkur frá Auðsholtshjáleigu (e: Ofeigur)
U: Perla frá Uxahrygg
UE: Fífill frá Flatey
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#125+126 - svårbedömt utifrån de bilderna. Jag skulle gissa på svart, men är inte helt säker. Vad är det för färg på föräldrarna?
Pappan har i princip samma färg, mamma är "lever" fux…
Här är en bild till (tror inte hon blir arg att jag lånar den), ännu fler bilder finns på www.kejastuteri.se , Savhooch heter han.
Bild på pappa kan hittas på http://www.pennalstud.co.uk/atstud.cfm bläddra en bit ner, Solloway Hooch
#128 - den bilden var tydligare, där ser han absolut svart ut.
#113 Jag vet att det inte finns en färg som heter rapp. Men det finns ju fortfarande människor som säger rapp om svarta hästar.
#114 Jag tycker också att hon är mörkbrun. Det där är hennes sommarfärg och på vintern är hon mycket mörkare. Så jag tycker att det är konstigt att hon är reg. som brun. Borde hon inte vara reg. mörkbrun?
/Matilda
#130 - hon kan ha haft en ljusare nyans när hon ID-kontrollerades som föl, så att det DÅ var helt korrekt att skriva brun. Och eftersom det bara är en nyansfråga inom samma genetiska anlag så spelar det ingen större roll.

Vrf krångla till det så… Mörkbrun, brun och ljusbrun räcker väl? Så himla jobbigt, uppstår hela tiden komplikationer…. -.-
Svart hit, svart dit. Solblekt, svartbrun, bleksvart… Jag blir galen!

#132 vad man vill är att få rätt färg, för stamtavlor längre fram olika färger har olika genkombintioner. Om man är noggrann i passen och skriver rätt så kan man spåra mycket.
Färg är genetik, mer än färgen på skinnet på hästen.
…Därav att det är ett eget yrke att va ID kontrollant! ;) Jag skulle nog knappast se skillnaden på mellanbrun, ljusbrun, brun och mörkbrun om inte skillnaden var ¨rätt stor exempelvis, men så framt den svarta hästen inte är mycket solblekt skulle jag nog iag skilja en svart från en brun-som-ser-svart-ut iaf.
Och som tur är kan jag lova jag skulle se skillnad på gråskimmel och brun häst ;)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Han har bruna markeringar på huvudet just nu, det är för att han är solblekt i den tunna pälsen där just nu. Han ser helt svart ut i ljumskarna på de bilder du visar så jag är ganska övertygad om att han kommer bli svart.
Hur såg han ut som föl?
Mina båda svarta fölungar har också bruna partier runt ögon och nos just nu. De är dessutom ganska ljusbruna på kroppen…

#138 Han var svart när han föddes :), okej :) hoppashoppas han blir svart :D
#139 - då blir han sannolikt svart i framtiden också, men med vissa solblekta partier då och då.

# 140 okej :) tack för hjälpen :)