Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 4882 ggr
Surviver
2

Nafsande häst...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hitte har börjat smånafsas, eller ja han har väl gjort det hela tiden till och från. Men nu gör han det väldigt mycket. Inte lika mycket mot mig som mot andra dock, min mamma är han hemskt nafsig mot…  Jag är lite osäker på vad jag ska göra för att få honom att sluta med det. Nu när han gör det så puttar jag bort mulen och säger NEJ bestämt men det verkar inte funka något vidare. Han är inte arg när han gör det han ser mest busig och nyfiken ut…
Tips på vad jag kan göra mottages tacksamt.

cattigirl
0

jag brukar med handflatan daska lätt på sidan av nosen (där det liksom är "ihåligt") så det låter mer än känns och säga Nej! och absolut inge godis eller mat ur händerna till problemet är borta.

lisette
0

som #1 säger. absolut ingenting ska få tas ur handen!

brukar knipa i mulen. blir som en häst skulle nypas.

Surviver
0

Det är inte händerna han nafsar i utan typ ver som helst, har flera blåmärken på armarna och ett i ryggen bla, han nafsär tag i det som är närmast …

Surviver
0

Ingen mer som kan komma med något tips?

Canonball
0

När han nafsar - ska du göra en ranghög bestraffning - backa honom flera steg. Det är bättre än att skrika och slå, då hetsar man bara hästen. Då lär han sig att man inte biter en ledare, då får man bli sur, samma gäller om han kliar sig mot dig eller bökar, backa!

Min häst nafsar också en hel del, men med hjälp av backning och visa sitt livsrum, så är hon nu en ängla snäll ponny. Som ovanstående säger, inget matande ur händer osv.

Lycka till! Glöm ej att berömma :)

E_hjo
0

#5 Men om nu hästen är uppbunden och nafsar så blire ju inte så lätt. Då måste man ju knäppa upp hakarna och sedan backa och då är de ju typ försent! ^^
Hehe.  :)

Canonball
0

#6 Kvalitet för kvantitet. Hellre ett steg en inget alls. (Så stramt hoppas jag inte att man binder upp sin häst :S)

Lindbygarden
0

ställ er på gången med hästen i grimskaft  istället och vänta ut honom eller henne isf.. nafs-backa.. vänta nafs- backa..

Canonball
0

#8 Det är också en variant Glad

Lindbygarden
0

#9 Ja de lär sig snabbt men blir inga hårda tag och stök.

Tywysoges
0

#5 låter som en bra teknik för så hade en annan häst gjort om den bitit den…

Molla
0

Jag brukar också använda backning för att markera om hästen gjort fel. Men inte vid naffsning och speciellt inte när vi är i stallet. Blir trångt och tråkigt för alla runt omkring. Jag nyper hårt tillbaka i mulen istället och grälar på hästen med dov stämma.

SHV-Pysen
0

min grabb nafsar och kan nypa tag i en också, men har faktiskt slutat på mig en hel del. Han gör det mest på lägre rangade. Däremot ibland när han nafsar/nyper mig så gör ju han på de på samma sätt som med de andra hästarna när han vill busa, och han ger ju mig samma signaler (har uppfostart honom så han tror verkligen att jag är en häst, verkar det som iaf) och om han går och biter ex. ledar hästen i hagen (han är lägst rangad) så kanske hon sparkar till honom. då kommer han tillbaka eftertag ch får ännu en spark i huvet, å samma procedur till han får sin vilja igenom. Han är lite märklig…

thilda-
0

Ehm.. om luddan skulle va nafsig och jag bara "daskar till" lite lätt på mulen så skulle hon bli ännu mer triggad till att nafsa ännu mer och ta till fälle i akt och bita till då jag är i närheten av hennes trut med mina fingrar…

De få gånger då hon har försökt nafsa så har jag rytit rakt ut och drämt till henne med grimskaftet