Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 8091 ggr
MarinaJ
0

Hur gammal blir en C Ponny ?

Någon som vet det ? Och hur mycket kan dom bära ? Våran kille är 24 snart 25 men pigg som en lärka :) Lite gråa stänk i pälsen och man plus svans men inget mer än så :P

Visste inte i vilken grupp jag skulle lägga in detta i :O

wewwa
0

Beror helt på ras och individ.
Det är svårt att säga hur gammal en människa som är 170 cm lång blir. ;)

Josefineep
1

Det beror ju på vad han gjort i sitt liv, hur mkt han blir motionerad, mat osv allt spelar ju in :) Hoppas han blir riktigt gammal! =)

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

MarinaJ
0

Han räddades från en Ridskola för ca 2 år sen så han har ju gått ganska mycket. Jag hoppas han minst blir 30 iaf :)

IngridSkoog
2

#3 vadå räddades? Ponnyer som står på ridskola har det i de flesta fall väldigt bra!

wewwa
0

#4 Tyvärr vet jag många ponnyer som inte mår något vidare på sina ridskolor.
Men jag undrar oxå lite hur du menar med räddades #3?

MarinaJ
0

Han var fall färdig han trivdes inte alls där. Ni ska veta att denna ponny red jag på då jag var 7-8 år gammal och gick på ridskola. Först för 2 år sen fick han äntligen komma därifrån. Då han var på ridskolan var han bitsk och ville gärna sparka bakut men inget av det finns ni kvar nu är han bara en going:)

IngridSkoog
0

#6 Nästan alla ridskoleponnyer/hästar behandlas väl, men hur de trivs är en annan sak. Hade en ponny på min ridskola som inte trivdes. Han började till slut att hugga sig själv osv. Men han såldes såklart för det viktigaste är ju att hästen trivs.

Men jag tycker inte att man behöver använda ordet räddades. Det låter ju då som att ridskolor är bara åt det negativa. Och det är det inte!
Och om det inte fanns ridskolor skulle de flesta barn inte kunna lära sig rida. om de inte får en egen på en gång eller känner någon de kan rida hos. Men det är ju inte många barn som får den chansen på en gång. Och en ridskola bygger ju oftast upp grunden för ens ridning.

Josefineep
0

#7 Däremot tycker jag att ridkolehästar går alldeles för hårt ibland, jag tycker ofta att dom ser ut att vara svullna i benen, Men det är ju min åsikt. Sen är det ju från ridskola till ridskola, antal elever osv.

IngridSkoog
0

#8 precis, det är ju olika från ridskola till ridskola, med hur hårt dom går. På min går de inte hårt alls. max tre ggr om dagen 3-4 dagar i veckan. och då är det varvat inne och ute så det går ute minst en gång om dagen.

Några svullna ben på just ridskolehästar har jag då aldrig sett ;) men det beror väll på vilken ridskola och vad man gör där :P

Josefineep
0

#9 på en ridskola här där jag bor, går ridskolehästarna ute 2 - 3 h per dag sedan kommer dom in och blir ridna runt 1 ½ -2 h (Ibland mer) per dag, alltid i ridhus  MINST 6 dagar i veckan. därför har jag blivit lite "Anti ridskola" ^^

IngridSkoog
0

#10 ojoj! det var mycket! =/ hos mig har ponnysarna turen att inte gå hårt och att få gå ute mycket. Synd att det inte är så för alla. Förstår att du är anti ridskola när de gör så :/

Josefineep
0

Sen har en ponny stått där i 10 år, den verkar inte vantrivas men det skulle ju vara snällast mot hästen att sälja den :/ aja åter till ämnet med ponnyn :)

MarinaJ
0

hehe det jag menade var att om han stannat kvar kunde det ju slutat illa för honom. På denna ridskola går hästarna hår 6 dagar i veckan och ca 2 timmar om dagen minst. Han kom dit som 4 åring om jag inte minns fel och har gått tills han var 23

Josefineep
0

oj från 4 till 23 :O

IngridSkoog
0

vi kanske ska återgå till vad tråden handlade om ^^

Ledin
1

ja du jag har träffat en som var 35år inga fel på henne visst hon kuta ju inte o busa i hagen varje dag. Men pigg som bara den när dom red henne :) hon har oxå vart frisk i hela sitt liv tror mycket häger på det. Jag har 2 russ den ena är 22år hon är pigg och har vart frisk i hela sitt liv jag hoppas på att hon får vara frisk i många år till, kanon bra ponny till barn ju duktigare ryttaren är ju piggare o påhittigare blir hon ingen sömtuta då inte men så går hon som en sölkorv när min minsta dotter rider eftersom hon är nybörjare.

Lyrik
0

#7 Jag räddade min gamla tant, Skyan, från en ridskola. Om jag inte hade köpt loss henne därifrån, hade hon fått gått på lektion tills hon stupade. Nu fick jag köpa henne efter ha hyrt henne 2 år. Blev 23½ år gammal, innan fången tog hennes liv.Ledsen

Vet en annan ponny som gick där på ridskolan. Han hade cancer och tumörer i kroppen. Hans skötare ville köpa loss honom, så han skulle få en sista,bra sommar på landet. Men icke, han skulle gå på ridskolan. Han gick på lektion i några månader till, tills han en dag föll ihop i ridhuset med ett lektionsbarn på ryggen. Barnen fick sedan se när nödslakten kom och avlivade hästen i ridhuset…Ledsen

MarinaJ
0

FYYYYYYYY faen så hemskt Gråter

Lyrik
0

#18 Jepp, så det var tur att jag fick köpa loss min tant därifrån.

CaptainBunchie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

0# En häst på min ridskola är 32 och går fortfarade på lektoner. Han (Abbdullah, tror jag att han stavas, fast kallas Abbe) och Fanny (Miss Fun, ca 28-30 år) har varit med i tidningen. Bratteborgs Ryttar Sälskap! :D Fast jag gillar gillar dom inte så mkt (dom är troligen någon sorts araber) osv.. Jag gillar bäst min älskling Valentino! :'D Det är jag och Valle på bilden efter Maskeradhoppningen! :D

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

IngridSkoog
0

#17 Varför väljer man då att rida på en ridskola där man gör så mot hästarna? Kanske inte finns nån annan i närheten men ändå.

MEN, på de allra flesta ridskolor har faktiskt hästarna det väldigt bra. Min ridskola är en av dom.

sen finns det även udda fall.

Lyrik
0

#21 Jag red EJ där. Hyrde bara henne därifrån. Och man såg inget när man var där och hämtade sin hyrhäst.

Fick veta detta om den cancersjuka hästen några år senare, av den hästens skötare. Hon sköte även min tant när hon gick på ridskolan. Jag har även varit där på ridläger innan jag hyrde min tant, då var hon uthyrd till en annan ridskola. Man fick sova i en stor barack, med råttor som sprang i väggarna mm.Förvånad Nu vet jag ej om den ridskolan finns kvar, ligger i Östervåla.

Vet även ett hyrställe i Stockholmtrakten som oxå vansköter sina hästar/ponnyer.

IngridSkoog
0

#22 Aha, då förstår jag. Men varför inte anmäla ett sådant ställe.? Någon kanske hade gjort det?
Jag tycker det är djurplågeri!!

Lyrik
0

#22 Ingen aning. Vet ej när detta skedde, var ej där då.

MLAfoto
0

tycker som #23 att man borde anmäla skiten.. dock svårt för just dig kanske om du inte själv var på ridskolan.

Lyrik
0

#25 Vet ej när detta skedde, var några år sedan. Tanten dog -96, så runt där omkring.

Vet ej om de har ridskola nu. ÖRC?

Ledin
0

har dom inte en lag på att när hästar är 18år ska dom gå i pansion? eller max att dom får vara ridskolehäst i 10år. Jag tycker vissligen att många ridskolor sköter sin hästar bra, men endel går ju flera tim lektion o i ridhus och pad aldrig ut i skogen. Det måste vara skit trist liv.

Lyrik
0

#27 Finns ingen lag om det.

MarinaJ
0

Hallå vad hände med min tråd ? :P

Klasselover
0

#29 - Som sagt, det beror på ras, individ, skötsel och mkt annat.

En islänning som tyvärr inte lever nu gick på ridskola/turridning från han var 2 till 23. Avlivades pga kolik när han var 25.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

wewwa
0

#27 Jag har inte hört något om en sådan lag, men det vore bra tkr jag. Vet tyvärr flera hästar som har kommit till ridskolorna i 4-6 års åldern och fått vara där tills de är över 20 år.

MarinaJ
0

Ja men ca räknar vi nu 25 - 30 ? eller 40 - 50 haha

dinmamma
0

de flesta som svarar po din froga har fel.man vet inte hur gammal en c ponny kan bli som sagt de beror po,deberor po hur bra man tar hand om den