Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: foder
Läst 2749 ggr
Fining
0

Kraft under betesperioden?

Ger ni kraft efter ni ridit under betesperioden? Hur gör ni när ni släpper hästarna på bete, slutar ni bara tvärt med kraften eller minskar ni successivt?

Eve
0

jag kommer stödfodra millan efetrsom att hon faller ur så lätt..

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

tezzie
0

Jag kommer att ge Folly lite kraftfoder efter att jag har ridit. De dagar jag inte rider så ska hon få vara utan!

*** Kärleken övervinner allt ***

jn84
0

Jag kommer ge min häst kraft efter att jag ridit, främst för att han ska få i sig ordentligt med mineraler. Mineralbaljor funkar ju inte alltid..

BeatriceHolmberg
0

Förra sommaren gav jag Besse efter att jag hade ridit, så det blir samma den här sommaren också :)

Bobby
0

Våra får inget kraftfoder på betet på grund av för mycket energi.

AusaBausa
0

brukar inte ge ngt extra o ja jag slutar tvärt m kraftfoder t Ludde…klarat det bra nu i 6år.. har jag hö o havre kvar kanske jag ger slut det…

gejsa
0

Jag slutar aldrig ge foder eg eftersom vi tar in dom på natten pga Filles eksem. Alla får minst 1 dl musli med mineraler i för att dom ska äta upp mineralerna. En tuss hö ca 1 kg beroende på vilken häst det är på natten. Sedan direkt på morgonen ut på betet utan någon mat.

Klasselover
0

Ger kraftfoder efter ridning, hästarna rids även under betestiden..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Star
0

KOmmer nog ge kraftfoder efter ridning:)

Peppe
0

mina går inte på äkta bete så dom får kraft, men inte lika mycket. Blacky kan inte vara ute på nätterna så han får lite hö att tugga på också

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lyrik
0

Lyrik stödfodras under hela sommaren, faller annars ur lätt. Får lusern, havre, korn, betfor, vetekli + pulver varje dag.

Om vi står kvar i nuvarande stall, kommer de även få hö när betet börjar tryta, vilket lär nog bli efter en månad. Dåligt med bete där, så det är kanske tur att 2 hästar flyttar 1 maj… Letar ju stall igen…

Cilla89a
0

Japp och Schrek äter bara krafft miner grön under betet :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Lindbygarden
0

Har ett sto som promenadrids som återigen skall till hingsten.. J

ag fodrar extra till ridhästar ( i hårdare arbete) samt digivande ston.. Beror också mkt på beteskvalité, om det är torka eller goda förutsättningar för gräset att växa..

Bobby
0

Vår ponny rids ordentligt hela sommaren 5-6 dagar i veckan, men får inget kraftfoder alls. Han blir alldeles för pigg då!

Flaxii
0

Jag ska hålla igång min ponny som vanligt under sommaren, och han ska inte gå på bete, kan inte hålla på och banta ner honom hela hösten, så han ska få sitt kraftfoder som vanligt (inte för att det är så mkt, men men).

vilde
0

Jag ger kraft efter jag har ridit. Men alla hästar får vit/min och betfor på kvällen. det är mest för att jag ska kunna kolla igenom alla hästar så att ingen är skadad. Utan att behöva traska runt i hela hagen.

Shelthea
0

Jag ger min 1,5 dl Miner Blå, som "sköljs ned" med 1 dl betfor (hon äter inte upp allt annars=P), mest för att hon ska få i sig tillräckligt med mineraler och vitaminer, för hon är lite till åren=)

Ahnna
0

Mitt fullblod får kraftfoder varje dag oavsett om hon rids eller inte, eftersom hon faller ur annars. Ger henne lusern och kornkross.

Nyblivna mamman får också lusern och kornkross varje dag för att gräset inte räcker orentligt. (Får hö också.)

Sen är det flera som äter gräs hela dagarna men som går in på nätterna, så de får ju kraftfoder och hö bara därför. Den ena är dessutom högdräktig och äter inte så mycket grovfoder nu, så hon får lusern m.m.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

gejsa
0

Mina får bara lite betfor och lite hö när vi tar in på natten. Kiselgur får Fille och Gobban också för hovarna och så. Inga mineraler det finns i betet. Brukar inte ge det mitt i bästa betesperioden.

agnes_S
0

Min ponny får kraftfoder som vanligt, och då jobbar han också lika mycket som vanligt under sommaren.

Lyrik
0

Lyrik får nu lusernstrå, havre, korn, betfor, vetekli, flexijoint, biotin, b-pellets, nypon och kiselgur. Går på "bete" dygnet runt, men jag tar in honom varje dag för att mata honom. Får även hö då om han vill ha det.

Får mer havre och korn de dagar då han motioneras.

tezzie
0

Folly får kraftfoder tre gånger dagligen, står på bete dygnet runt.

*** Kärleken övervinner allt ***

emeliekarlssoonn
0

Nu när jag jobbar så rider jag precis efter lunch. Tar in Silver innan, då får han typ en halvliter korn och 1 kg hö. så sätter jag ca. 1 l betfor med mineraler och salt som han får efter. :) Annars går han på bete dygnet runt.

MLphoto
0

Jag minskar kraften lite, men det beror endast på vårat kraftiga bete. Annars går dom med samma spannmål året runt.

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Ahnna
0

#23 Inte för att vara sån, men man ska inte rida förrän tidigast 2 timmar efter att hästen har ätit kraftfoder, eller 4 timmar om hästen ska gå hårt. (Snabbjobb/löp etc.) Det är bland annat för att magsäcken kan ta skada om det skvalpar omkring mat som stänker magsyra mot övre delen av magsäcken. Grovfoder fyller ut på ett annat sätt, så det är helt okej att ge innan, men kraftfoder lägger sig som en klump i magsäcken innan det bryts ner, och den klumpen kan som sagt skvalpa runt. Efter ca 2 timmar är det ingen fara längre om träningen är hyfsat normal.

Skriver bara allmänt, eftersom det inte framgår hur länge din häst vilar mellan korngivan och ridningen efter lunch.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Cilla89a
0

Japp och Schrek är feta som grisar ännu, och vi har mycket bete kvar, så det räcker med krafft miner grön hela sommaren ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Mozen
0

Huli ger jag lite efte jag har ridit och blandar i salt i maten eftersom att hon svettas så mkt och har inte tillgång till ssaltsten ute i hagarna!: D

Chan
0

Chanti åker på bete på tisdag och då blir hon helt utan foder. Hon kommer inte att ridas alls utan bara gå ute dygnet runt ca en månad. Beroende på betets återväxt, väder etc så får hon stödutfodring vid betet i form av grovfoder i första hand och i andra hand kraft. Jag minskar ner på fodret inför betet likväl som jag minskar ner på aktiveringen.

tantnett
0

Min nordis får inget kraftfoder så länge betet är ok. Han är förbetad innan han släpps och jag slutar tvärt med kraftfodret.

Han rids hela sommaren och man märker på honom när kraften i gräset är sämre och då stödfodras han.

Men vissa andra raser kräver oftast stödfodring under hela betessässongen ex fullblod m.m. så man bör nog själv vara observant på vad var o en hästs behov och framförallt vad dom skall kunna prestera. Rider man krävande pass mår ju hästen bäst av att få extra energi.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

amsson
0

vi trappar ner successivt på kraftfodret inför betet. men vi ger dem lite betfor efter vi ridit för att ha nått att blanda mineralerna i…

Lyrik
0

Nu får Lyrik även hö. Ca 2 kg per dag pga att betet är urdåligt…

Hans flickvän B, behöver egentligen inget alls, till henne räcker betet, rids dessutom inget. Hon var tjock innan gräset kom. Nu är hon ännu fetare, minst 50 kg övervikt. Ser ut som hon är dräktig med trillingar minst…