Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 4125 ggr
Canonball
0

Såga :@

Alla ni som sågar, snälla sluta! Det ser och är så grymt när ni/dom gör det. Fattar ni inte att de får ont i munnen om man JÄMT gör så? Ni skadar dem! Hästen går inte i form, den bara knycker på nacken för att komma undan det stenhårda trycket i munnen. En nersågad häst trampar inte under sig och har oftast ingen framåtbjudning alls. Det kan väl aldrig som ryttare vara bekvämt att ha en häst som inte har någon framåtbjudning eller en häst som är stenhård i munnen? Att såga sin häst är nog vanligare än vad man tror, tyvärr.

Såg i dag när jag var i stallet på en "duktig" privathästägare som skulle hoppa sin häst, och det första h*n gjorde när hon kom upp på ruggen var att just såga! Och h*n ska vara en bra ryttare som dessutom äger två hästar. Hästen h*n red hade dessutom pessoa, ett väldigt skarpt bett.

Visst ibland kan man behöva såga en häst som sticker iväg med en, men då menar jag i yttersta nödfall. Hellre att man drar en häst i munnen en att man inte har en häst som stannar. Men man ska inte alltid dra, utan de räcker med några gånger, sedan kan man bli mjukare och mjukare.

Grrr blir så arg av dessa sågningar :@ SLUTA SÅGA! (om ngn undrar vad såga är kan ni väl bara säga till… :)) Håller ni med?

Enerii
0

Håller med dig till 100%, det finns aldrig en anledning till att såga en häst i munnen. Jag tycker att det är jättesynd att det finns dom som tror att man arbetar fram hästens form genom en hård och sågande hand istället för att driva bakifrån och fram till handen.

Canonball
0

#2 Precis!

SofiaGenne
0

I vilket stall såg du personen som skulle hoppa som såga? ^^

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

Thorsson
0

ja, det kanske är grymt onödigt.

thilda-
0

usch, hatar då folk gör så där :(

SandraErikssonn
0

Det är inte kul att se sånt :/

Canonball
0

#3 Kan vi ta det via mejl? Vill gärna inte lämna upp det här…

SofiaGenne
0

#7 Dt går så bra så :)
Så kan jag ju skriva anledningen vrf ja undrar x)

MVH

[chriistina]
0

Usch, jag vill bara setta in bettet i människan mun och såga dem när de gör så. Man lider med hästen när man se det "/
De borde själva få veta hur ont det gör!
Kan man inte få hästen att gå bra eller jobba rätt utan sågning får man f*n jobba mer med sig själv och inte lägga över skulden på hästen.

Canonball
0

#9 Precis!!

Flaxii
0

Håller helt med er andra.

Bobby
0

När vi var på göteborg horse show på fredagen så kläcker min 8 åriga dotter ur sig: Gud vad illa hon rider, hon sågar ju hästen i munnen! Detta säger hon om Helena Lundbäck…

SofiaGenne
0

#12 *skratt*, vad gulligt! Kan inget säga om det, var så inne i mitt fotograferande så såg inte alla rundor på rätta ögat..

MVH

BeatriceHolmberg
0

Ja, Helena Lundbäck har ju kläckt ur sig att är man duktig på att rida behöver man heller inte ha hjälm på sig… :S

[slo]
0

#14 Behöver och behöver… Det handlar väl snarare om att man väljer att inte ha hjälm på sig av vissa orsaker ;)

BeatriceHolmberg
0

#15 Jovisst, men det var hennes kommentar om varför hon sällan hade hjälm på sig när hon red när tidningen ridsport frågade henne…

Marster
0

usch ja, så j*vla onödigt bara att såga, man får inget av det. Känner tyvärr allt för många som rider på det sättet -.-

Canonball
0

Vrf sågar man egentligen? Är det för att vissa tycker att det är snyggt med böjd alls?

Flaxii
0

#18 Vissa idioter tror ju att hästen går i rätt form när den krullar ihop nacken…Och att såga är ju ett "effektivt" sätt till detta (att den böjer på nacken alltså)… -.-'

Equipage
0

Håller 100 % med vad alla ni säger. Det räcker inte bara med att vissa sågar hästarna, har ni inte märkt hur många som struntar i att skölja bettet noggrannt? När jag gick på ridskola förut fick jag ofta stå och pilla på bettet en lång stund innan jag kunde sätta in det i munnen på hästen. Tänk så många hästar som får skavsår pga av en sån struntsak, och utan att ägaren märker någonting över huvud taget!

[chriistina]
0

#20 Det har jag märks allt för mkt på ridskolan där jag rider "/
Ibland tar man hästens träns och det första man får göra är att få det rent. Ibland är det helt täckt med rester av mat som torkat in sen gången innan… :(

Canonball
0

#20 och #21 Ja, usch, det är äckligt när man inte sköljer av hästarnas bett!

BeatriceHolmberg
0

Så är det på den ridskolan jag rider också, ibland tar det evigheter innan man har fått bort all skit på bettet :/

Peppe
0

ta en disksvamp, det är snabbt och smidigt =) till skitiga bett alltså

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

iggiWiggiPiggi
0

jag håller med! min bästis rider en snäll gammal fin dressyrhäst som vilken unge som helst kan rida på, och hon sågar henne utan andledning! hon sågar henne bara i munnen för att hon tycker det ser proffsigt ut! stackars hästen blir blodig i munnen :'@

[VictoriaR]
0

Vad är sågar?Är det när man håller hästen jättehårt eller..?

[chriistina]
0

#26 Du liksom sågar hästen i munnen som om bettet vore en såg… Skit kass på att förklara. Men du drar i tyglarna som om du mjölkar en ko xD

fridak
0

man drar i en tygel i taget, skiftat tygel att dra i kvickt. så att bettet dras fram och tillbaka i munnen som att bettet sågar munnen. usch, jag kan inte förklara jag heller…

Canonball
0

Det är när en ryttare sitter och pendlar fram och tillbaka med händerna för att få hästen att böja på nacken. Många ryttare skapar ett eget sätt att såga, vissa värre en andra. Det syns ganska tydligt..

Tywysoges
0

En häst ska ju ridas fram till bettet för att gå i rätt form och verkligen arbeta med ryggen och sätta under benen, så att såga hjälper inte alls, som alla andra sagt, det är bara elakt…

Anna
0

Sågande ryttare är bland det värsta jag vet =(

Ibland tar jag ner huvudet på henne inför fotografering och sådant, då enbart STILLASTÅENDE, för att hon ska se lite mer arabliknande ut på bild :p Men då smackar jag några gånger och liksom "killar" med fingrarna på tyglarna så bettet rör sig minimaliskt, då kröker hon så fint så ;) Bara inför fotografering, alltså. stillastående.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Buuc
0

Första gången jag såg en 'sågning', så undrade jag vad f*n ryttaren höll på med. Det ser långt ifrån proffsigt ut, hästen kan inte ens tugga på bettet! Så himla irriterat på såna som gör så.. Det finns något som kallas att hålla händerna stilla!

Och jag håller med er alla om att skölja betten..

För någon dag sen red en tjej på min sköthäst, Rocky, och hon som påstår att hon gillar honom så mycket orkade inte ens be någon annan skölja det utan lämnade det så fint på kroken. Hon är äldre än mig, kan mycket mer om hästar än mig, men är hon för mycket värd för att tvätta ett bett och smörja nosgrimman?!

SHV-Pysen
0

Håller helt med! I de flesta situationer där idioterna sågar är väl ett bett byte läglit, men inte fattar dem det heller?

Jag red på en ridskola i fem år (blev väldigt rädd, galopperade nästan inget och försökte bara få hästen att hålla sig lugn för jag var så osäker och rädd och lärde mig inte ett smack, det har resulterat sig en hel del och satt djuuupa spår hos mig, kan till exempel inte ens gå in i ett ridhus utan att bli nervös) På denna ridskola lärde dem mig iaf att såga. Tur nog att jag har mer vett än dem och gör det aldrig igen!

Canonball
0

#31 Så kan jag göra ibland med… Men aldrig under arbete som sagt :)

#32 Precis! Att det ska vara så svårt att skölja ett bett…

#33 Oj… Låter som ingen bra ridskola det där! Rider du nåt nu då?

SHV-Pysen
0

#34 Aa, jag tycker fortfarande om det, men det skall vara på bergsäkra hästar som jag verkligen litar på. Red en termin på westernridskola efteråt men slutade då det blev lite jobbigt att åka 5 mil till ridskolan varje torsdag.. dessutom mår jag lite bättre också eftersom vi red i ridhus där och jag darrade och frös varje gång pga att jag skulle rida lektion och i ridhuset . Jag älskade hästarna, men ridhus och ridlektion är inpräglat som hemskt och det är svårt att få bort. Nu får jag iaf låna en häst i stallet att rida på, och även om det är kul och hon är snäll så vill jag ha något lugnare och stabilare. Allt pga den där ridskolan… :@

Canonball
0

#35 Okej, tråkigt att det blev så (med rädslan och de :/)

Equipage
0

#33 Jag har också fått lära mig att såga (om hästen bara springer i det här fallet) på min förra ridskola. Då var jag så liten och förstod som tur var inte vad det var hon ville att jag skulle göra, men tyvärr så visste jag ju heller inte varför det skulle vara farligt. :/

Bara för att få det sagt, så sågar jag inte de hästar jag rider när jag väl gör det (; (rider alltså)

Canonball
0

#37 Om hästen springer i okontrollerad galopp kan man vara tvungen att såga lite, hellre det än att man springer rätt in i ett träd eller liknande! Vissa hästar "biter fast" i bettet, och blir då väldigt stela och hårda i munnen, och då kan man ju vara tvungen att göra samma princip som att såga, men då menar inte jag att man ska göra så hela tiden utan att man kan mjukna när hästen mjuknar så man inte startar en dragkamp.

Det är skillnad på att såga för att få hästen i form (vilket så klart är det värsta :@) och såga för att få stopp på hästen :)

Equipage
0

Nu var det inte så att shettisen som jag red sprang i okontrollerad gallop ;P Den jag menade var att jag antagligen hade fått henne lugn igen med ett mer humant sätt. Annars förstår jag vad du menar och håller med (;

Canonball
0

#39 Jo, svaret blev nog mer till alla andra än till dig då ;) Hehe…

Canonball
0

*putt*

Josefineep
0

OT: eller vad jag ska kalla det.. Ang. Helena Lunbäck som ni tatt upp tidigare i diskussionen är det väll inte första gången hon behandlar sin häst så? När hon var på Sundsvalls summer horse games (Nått år sen!) så rev hästen sista hindret efter en kass anridning, Hästen fick smaka på spöt, tre riktiga rapp på rumpan, det bara smälde. Då var det inte ens hästens fel till rivningen.

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

Canonball
0

#42 Och hon ska kallas "proffs-ryttare"! Hemlis

Josefineep
0

Tydligen.. Förvånad Det var en liten flicka som satt brevid mig, hon frågade sin mamma, - får man verkligen göra sådär, min ridlärare har sagt att man ska våra hästen som en människa och inte slå eller sparka den.

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

MalinSandman
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

# 25 , om hon nu är din bästis skall du väl kunna säga till henne att man inte rider en häst så den blir blodig?!

Jag har ridit min häst blodig i munnen en gång . Men ha bet sig i tungan, och så fort jag såg det hoppade jag av , torkade bort blodet , kollade om såret var stort, eftersom det inte var det kunde jag rida vidare .
Jag kollar alltid min häst före, när och efter jag ridit..

Jag rider på pelham i skogen och på hoppbanan..
Dressyr rider jag på bridong, eller vanligt tränsbett, beror på vad han gjort dagen före.

Själv har jag sett en instruktör sitta och såga en häst i munnen , spöa och sparka med sporrar samtidigt , och ingen hjälm på huvet, och jag frågade mig själv, vad fan äre där för person  , jag som 13 åring, var det då , var tvungen att säga åt en vuxen människa !!

denisesalomonsson
0

Ush :@

Canonball
0

Mina komisar och jag ska göra allt för att stoppa sågningen. En kompis ska skicka in ett inlägg till "Stallväggen" i Min Häst och protestera. Hoppas folk öpnnar ögonen för detta, då det inte finns något positvt i detta påhitt.