Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 4153 ggr
gejsa
0

Om en häst blir utdömd!?

Men inte vill avliva, visst kan man då få ut livförsäkringen eller vad är det och sedan ha den försäkrad för veterinärvård? Det är då det heter A2 va? Vad innebär det?

tezzie
0

Är det då de blir frysmärkta?

*** Kärleken övervinner allt ***

gejsa
0

Ja, då blir dom frysmärkta och får inte tävla osv. Men jag undrar det andra om man får ut livförsäkring eller vad är det man får ut osv.

Cilla89a
0

Min kompis har precis triangelmärkt sitt halvblod.. och hon fick ut något på sin försäkring..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

gejsa
0

Du vet inte vad? Försöker få min inackordering att göra så här. Dom skulle fundera sa dom. Det verkade inte som hon trodde mig.Hon trodde att dom var tvungna att avliva så fort vet dömde ut den. Och det otäcka på allt är att den veterinären vägrar att pröva om det är borelia som hästen har. Tänk om det är det.

Ledin
0

nene, man får hästen utdömd om den inte lider så kan den allså bli frysmärkt. Väldigt många funkar bra som promenadhäst,sällskaphäst lr avelsto. Men kan försäkra sin frysmärkta häst med tror jag men itne så mycket ett visst maxbelop. Pengar får man ut på försäkringen när man märker den.

bell
0

Vid treangelmärkning av hästen brukar man få ut allt utom 10-15 000kr alternativt 80% av livförsäkringen. Kvar kan man ha en veterinärvårds försäkring med tillhörande resarvationer.

Lättaste är att ringa försäkringsbolaget :)

Annette
0

Jag tror inte att man kan triangelmärka pga borelia, det går ju att behandla. Det är väl mer vid bestående skador som begränsar användbarheten som triangelmärkning används.

bubbelbubbel
0

men varför tar dom inte ut en veterinär till? det hade jag nog velat göra om den vetten inte ens vill testa om det kan vara borrelia…

gejsa
0

#7# Dom vet inte felet. Han är halt på olika ställen olika gånger. Har röntgat frambenen men inte hittat något. Han har antagligen gått fel pga felverkning bak för ca 1 ½ år sedan. Han fick ha några specialskor eller hur det var ett tag då. Nu sist var en bogmuskel för kort.

#8# Dom litade på veterinären. Men jag sa i går att dom borde ta ett prov iaf. Får se hur dom gör. Dom är ju inställda på att ta bort han inom en vecka. Jag har erbjudit mig 6 månaders gratis hyra så att han bara får gå och ev läka.

AusaBausa
0

ring försäkringsbolaget o hör vad som gäller, lättast o få rätt svar!

gejsa
0

Jag kan ju inte ringa. Det är inte min häst.

AusaBausa
0

men kan man inte ringa bara för o höra vad dem säger om sådana fall utan att säga vilket specifikt ärende det är!?!

gejsa
0

Jag vet inte ens vilket bolag dom har.

AusaBausa
0

okej! då blir det klart svårare, lite mkt jobb o ringa runt till ALLA bolag :-/ ellerhör med ägaren vilket bolag dem har!?!

gejsa
0

Så mycket vill jag inte lägga mig i. Jag har erbjudit dom detta nu så får vi se vad dom gör. Tänkte bara om det var samma på alla bolag.

Peppe
0

Haag här inne har T-märkt ett sto efter en nackskada tror jag. hon fick ut hela summan har jag för mig (det var på prov på Agria just då att få ut hela, vet ej om man får det nu) annars får man helt klart ut en del av summan, minst hälften! sen kan dom sälja hästen för 10 000kr som sällskap/prommenahäst beroende på vad den håller för. så dom tjänar ju på att inte avliva hästen, OM den nu inte lider av att gå i hagen.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

tezzie
0

Oj, vad snällt av dig att erbjuda sex månaders gratis hyra :)

Ahnna
0

Låter som att den kan ha erlichios…? Det går att behandla i så fall. Men jag undrar hur stort intresse för hästens hälsa man har om man inte tar ut en till veterinär efter att veterniär nummer 1 sagt att h*n inte vill ta prover? Och varför vill h*n inte ta prover? Suspekt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Silenos
0

Förra året hjälpte jag en bekant att åka till veterinären med hennes ponny som var halt. Det visade sig att ponnyn hade rejäla pålagringar och veterinären sade att ponnyn aldrig mer fick arbeta på något sätt.   Hon ville dock inte döma ut henne helt, hon ansågs kunna leva och vara sällskapsponny. Men, ponnyn har tidigare haft fång och kan tex inte gå gå på bete, så jag ifrågasatte vilket liv hon skulle få.

Men, att hon blev utdömd i arbetshänseende räckte för att ägaren skulle få triangelmärka och få ut hela livförsäkringen ( 40000 kr ) och ponnyn såldes sedan som avelssto.

bubbelbubbel
0

#9, du får tjata lite till så dom får detdär provet taget.
väldigt snällt av dig att erbjuda 6 mån gratis hyra iaf! :)

mazze
0

Tycker absolut att de ska ta prover för erlichias och borrelia, speciellt om nu hältan promenerar runt. Känns som att det mkt möjligt kan vara det, om inget annat har de iaf tagit proverna.

Väldigt generöst av dig med hyran.

gejsa
0

Ja, i dag missade jag dom var ju borta hela dagen. Ingen lapp om hur dom ska göra heller. Vi får se vad dom funderar ut. Klart jag gör så både för hästens skull och flickornas. Dom fick ju avliva en 6 åring för snart 2 år sedan för spatt och kissing spines.

Har ni inte märkt det än? Hi hi jag är så djurvän ju. Dom skulle ju t o m får gratis mockning så dom slapp åka ut så det inte blev så dyrt för dom.

Ja, jag tycker också att det är konstigt att dom inte begärt bara att ta boreliaprov. Men dom har kanske inte tänkt på det. Alla tänker inte på allt utan litar på veterinärens omdöme. Tyvärr ska man kanske säga ibland. Tror nog att många hästar döms ut alldeles för tidigt. Denna häst lider INTE av att gå i hagen. Tydligen går det att rida rakt fram. Bara i böjprov som han haltar eller markerar. Det är ju så svårt att råda folk om hur dom ska göra. Jag vet ju bara själv vad jag skulle ha gjort. Ni får hålla tummarna för hästens skull. :)

lisette
0

mao så är det en häst som skulle kunna bli en riktig skogsmulle? tråkigt det är samma personer som fick avliva tidigare med! snacka om otur.

lisette
0

mao så är det en häst som skulle kunna bli en riktig skogsmulle? tråkigt det är samma personer som fick avliva tidigare med! snacka om otur.

LinneaG
0

#2 - När de triangelmärkte Troya och en annan så fick de ut en del av det som hästen var värd. Man får endast ut allt om hästen avlivas.

Ledin
0

mycket fint att ge dom gratis hyra för att ge dom tid att iaf fundera på behålla honom i livet o låta han läka :) hoppas dom nappar på detta. en fråga kan man ha en märkt häst försäkrad (har fått för mig det) isf är det ett max belopp man bara kan ha allså inte försäkra dom i 500 tusen utan typ bara en livförsäkring på 15 000kr? är ju bra å veta detta :)

mazze
0

Hoppas de tar erlichia/borrelia prov innan de ger upp iaf. Tänk om han bara behöver behandling och så har man missat det. Håller tummarna för hästen…

mazze
0

Förresten, har de provat alternativ behandling?

gejsa
0

#28# Dom har inte prövat det vad jag vet.

Känner inte att dom vill lägga ut mer pengar. Vi får se om dom vill ta boreliaprovet iaf. Men jag fick den uppfattningen att det räckte nu. :(

Om det är borelia är det inte för sent att få medicin då?

mazze
0

Nej, det tror jag inte. Men det är ju alltid bättre om medicin sätts in i tid. men jag förstår inte varför vet inte tog prover på en gång. Det gjorde våran vet för säkerhets skull på hästen som var halt och hängig hä hemma. Tror att det är samma vet du har.

gejsa
0

#30# Ja, att han tar prover vet jag. Men dom har inte samma veterinär tyvärr.

gejsa
0

Puttar upp med att berätta att på fredag kl 13.30 så avlivas han. :(

Kan tyvärr inte göra ett skit åt det. Ser bara hur han busar här i hagen och haltar inte ett dugg.

bell
0

:( Fy vad tragiskt det är när folk inte kan ge saker och ting TID till att bli bra!

gejsa
0

#33# Alla har inte råd att låta en häst gå i hagen bara. Men jag har ju faktist erbjudit mig lite hjälp där.

mazze
0

Nej, men vad tråkigt! Men det är ju deras beslut, tyvärr! Tycker att det är lite tris att de åtminstone inte tagit erlichia och borrelia prov.

gejsa
0

#35# Ja, jag tycker också att det är dåligt. Så jäkla synd om hästen. Han är så glad och sprallig ju. Vi förstår inte i stallet hur en vet kan döma ut hästen när den inte ens haltar i hagen.

mazze
0

#36 Jag tycker att det låter sjukt att vet inte ens har tagit proverna för e och b, tänk om det nu är så el möjligen en låsning som kanske kan fixas runt 500kr. Det är alldeles för lätt att döma ut hästar idag, tycker jag.

bebbe
0

Kan du inte försöka köpa loss hästen för en billig peng?

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

gejsa
0

#37# Ja, och det är han vid travet vet du. Har hört att många blir utdömda fort där. Bara man säger att man skulle ha tävlat så frågar dom om man har råd att låta hästen gå och säger man då nej blir den utdömd. Enkelt och bra.

Visst är det för enkelt. Iaf när man inte ser att dom är sjuka.

gejsa
0

#38# Hade jag vetat det jag vet nu så hade jag även gett dom det erbjudandet. Men nu är det ju försent. Dom har redan beställt tid för avlivning. Nu vill dom inte ändra på det.

mazze
0

#39 Aj då, jag har inte mkt till övers för honom om det är "här hemma". Min "var" ju halt och behandlades, men andra gången vägrade jag behandla henne då jag absolut inte kunde se hältan på henne och ingen annan heller i stallet. Hon reagerade ingenting på böjprov utan  "bara" på böjt spår. Tog sedan ut en annan mkt bra veterinär när det gäller ben och fick till svar: Din häst är definitivt inte halt utan har dålig balans.
Tack för den onödiga tiden samt behandlingen, då börjar man ju fundera.

gejsa
0

#41# HÄr är det ju också på böjt spår. Ja, det är här i stan.

mazze
0

Jag vet inte vad jag ska säga men jag tror verkligen de gör något dumt nu. Jag litar inte alls på honom sedan detta, har dessutom hört andras historier.

gejsa
0

#43# Jag har också hört saker. Men dom vill inte lyssna. Det är skitjobbigt. Jag sitter här och räknar timmarna nu. :( Kan inte göra ett dyft åt det. DET är jobbigt. Det känns som om han dör i onödan.

mazze
0

Är han dålig fram el bak?

gejsa
0

Ingen aning. Det verkar ju vara olika varje gång. Nu var det ju en förkortad bogmuskel sist. Har inte hittat något annat. Men har bara röntgat frambenen för ca 2 månader hittade då inget.

Wiemona
0

Jobbigt att inte kunna göra något. Tänk om det är så enkelt som fästingsjukdom? Jag kan förstå att man kommer till ett läge när man känner att det får vara stopp, men en så enkel grej som ett blodprov hade jag i alla fall offrat på hästen… Synd att de inte vill sälja honom till dig billigt, men försäkringspengarna räcker kanske till en ny häst och då vill de inte förlora dem? Tråkigt för dig som måste se honom hela tiden

gejsa
0

#47# Dom har tröttnat ska inte köpa någon mer häst. Dom fick ju avliva en 6 åring för 2 år sedan också. Ks och början till spatt. Men det hittade dom iaf på röntgen.

Ja, det är jobbigt att gå ut i hagen och klappa honom. Jag brister ut i gråt varje gång. Nu är det bara 24 timmar kvar.

mazze
0

Det är alldeles för enkelt idag att döma ut hästar. jag personligen hade lagt ner lite tid till och tagit proverna samt testat en ET. Men tänk om han oxå har dålig balans? Sen är det ju inte det bästa stället att ha en välbalanserad häst som går avslappnat och fint med rundbanan precis bredvid.

gejsa
0

#49# Nej, jag vet inte hur det ser ut hos dom där borta. Är dom inte inne och prövar böjprov?

gejsa
0

För 3 minuter sedan åkte dom. Så snart är han död. :(

Lyrik
0

R.I.P Bosse Gråter

mazze
0

#50 Nej, man får longera utanför mellan kliniken och rundbanan, vilket jag tycker ger ett orättvist resultat då det är så mycket att kolla på. Om inget annat hästarna som tränas.

mazze
0

R.I.P

gejsa
0

#53#Ok! Men nu är det för sent iaf. Dom är på väg dit. :(

mazze
0

#55 Ja, tyvärr! Känns ledsamt att inte ha kunnat göra något åt det.

gejsa
0

Och nu är med säkerhet redan död. :)

Marija
0

Gud vad tråkigt, vila i frid :(

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

tezzie
0

otroligt trist :-(

gejsa
0

Ja, nu är dom här och mockar ur.

gejsa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här såg han ut. :(

gejsa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hans ögon.

lisette
0

han liknar ju petras star.

av ngn anledning trodde jag att han var skimmel!

gejsa
0

Ja, jag tänkte också det när petra visade sin i dag på en annan tråd.