Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 561 ggr
Mandysan
0

Jag är kluven...

Heej på er. Det är så att jag har ett litet problem… Det är vilken gren jag ska satsa på :o/ För jag känner det att jag måste välja en gren och satsa mest på för att komma någonstans när det gäller ridningen… Så nu vill jag ha lite tips så att det kan bli lite lättare för mig att välja. ;o)

Dressyr: Det är något jag alltid har gillat men tyvärr så är Foxen lite kort i steget och hon kan inte så mkt än.

Hoppning: Det är Foxens favorit gren!:D Hon älskar att hoppa och ju högre det är desto roligare. Tyvärr gillar jag själv inte att hoppa :o/ (är hopprädd).

Western: Vi har tränat Western några gånger och det verkar vara kul. Men vi har inte tränat alls mkt.

Distans: Det vore kul tror jag!;) Dock finns det ingen intresserad här runt omkring mer än jag :/

Jag vet att ni inte kan välja åt mig men det vore snällt med lite vägledning…

SarahPeace
0

har ingenanning , … fast ja kan säga attt ja alltid ha fast problem med det. fast det är mellan dressyr o hoppning, men man kan ju variera..  = - ) , en som ja känner tränar båda western,dressyr,o hoppning,  och den hästen vet att när westernsadeln åker på och man ha westerntyglar(långa) då är det western som gäller ;D(genom att hon lyder skänklarna mkt bättre då o ja hon vet som ska bli .. )

elin
0

Dressyren e ju grunden till det hela så satsa på dressyren först o när det sedan går bra så får du börja tänka om, "ska jag fortsätta satsa på dressyren?"  "eller ska jag satsa på hoppningen nu när vi fått det det med den samlade galoppen?" Fundera på det där :-)

/Elin

Mandysan
0

#2 Japp dressyren är absolut grunden till allt. Men jag kan helt enkelt inte blanda tex hoppning och western så länge till..Det funkar inte… Sen så gäller det ju träningar oxå. Tex bestämmer jag mig för att satsa mer på dressyren så ska jag rida för min tränare varje vecka (rider nu för henne varannan). Så svårt är det………

mazze
0

Du ska göra det som känns bäst för dig. Men dressyren behöver du iaf i alla grenar. Lycka till!

horspawer
0

Jag tycker inte att du ska satsa helt på hoppningen om du är hopprädd men om hästen tycker att det är kul så gör det lite ibland. Annars så tycker jag att westen värkar vara en bra sak att satsa på om både du och hästen gillar det. Men man behöver fortsätta att rida  grunderna för in dressyr ochså.  min komentar =)

Maja
0

Hmm.. Du ska självklart välja det som känns bäst för dig och din häst! Om du känner att du inte riktigt känner dig 100% säker när det kommer till hoppningen så tycker jag att du ska utesluta det.. Men bara för att du inte kommer att ha hoppning som din stora inriktning så betyder det ju inte att du kan hoppa någon gång, eller varför inte löshoppa om hästen gillar det och du inte har det som din stora favoritsysselsättning? :) Om jag vore dig så skulle jag inrikta mig på dressyr i en-två måndaer, sedan byta till hoppning, sedan till western etc. Då får du känna på hur de olika grenarna känns och då får du förhoppningsvis lättare för att välja vilken gren som känns bäst för dig och din häst!! Lycka till!! :)

Mandysan
0

#6 Grejen är den att man inte kan löshoppa henne :S Hon får typ panik och springer åt andra hållet.:(

Jag ska ha westernträning imorrn och får känna efter lite då…

Maja
0

#7 - Jaha, oj, det var inte bra.. :( Men du får se hur det går imorgon!! :) Känns det rätt så kanske det är någonting att satsa på? :)

PimTheGreat
0

Är verkligen dressyren grunden till allt??? Jag trodde också det innan, men sen jag började rida mer westernstuk på Pim så har jag fått en mkt mer lyhörd och lugn häst än när jag red och tränade dressyr, där blev han mer stressad efter som man i western rider med längre tyglar och mest styr med sits och vikt, så är pim mkt finare nu att rida nu än innan….. men bara som jag tycker och upplever. western måste ju också vara en bra grund. Hantera man den underlättar det nog i dressyren hoppningen eller vad man nu vill….så känner jag det i alla fall…..har även lättare att rida pim i dressyr nu också än innan….

hjullan
0

dressyren är inte grunden till allt.. för mig funkar det bra utan. har inte ridit dressyr på jullan en enda gång.

CBA
0

Mandysan- Om du känner dig osäker på hoppningen så är det inte en bra kombination då du säkerligen sitter och spänner dig i sadeln och stör hästen i onödan vilket i sin tur ökar risken för att riva hinder eller ramla av. Om hästen tycker om att hoppa så kanske du kan låta en kompis hoppa den några gånger i månaden eller nått ?!

Dressyr och western är väldigt snarlikt egentligen den enda riktigt stora skillnaden är att i western har hästen en lägre form och ska jobba själv mellan dina kommandon på relativt fria tyglar. Rörelserna som förekommer inom dressyren finns även inom western. I både dressyr och western så strävar man efter att rida med enbart vikthjälper.

Distans och western är en rikigt bra kombination. Många distansryttare tränar western vid sidan av distansträningen för att få den där lyhördheten + att en western riden häst lär sig att spara på krafterna och att portionera ut den i jämna doser, därav ökar uthålligheten som krävs inom distansen.

Distansträning går inte ut på att rida långt (flera timmar) varje ridpass. Under tränings sässong koncentrerar man sig på att underhålla konditionen med långa skrittpass eller lugna lite längre travpass. Det är inför tävlings sässongen som man några månader innan börjar lägga in lite längre pass med intervallträning bl.a. Det "svåra" med distansträning är att förstå HUR man lägger upp träningen för att få en häst som klarar ridas på alla underlag. Man bör veta hur man stärker muskler, skelett och senor. Att få fram en färdig distanshäst tar runt 5-6 år om man vill vara säker på att man kommer ha en hållbar häst som man kan ge sig ut på lite längre distanser. En normalt tränad häst (inte promenadriden) som rids ordentligt bör klara av att starta en 5-milare men distanser över det så bör man ha en riktigt distanstränad häst.

Hoppas du har fått lite mer "kött på benen" och kanske får det lite lättare att välja :o)

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

emsems
0

varför inte träna alla? jag har hört någonstans att alla grenar gynnar varandra, tills man kommer upp till över ca LA, då det kan vara bra att börja bestämma sig, och om jag förstod rätt an din förklaring så är du ju inte där än =)