Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 327 ggr
Luthien89
0

GEJSA, analysen är här :D :D :D

Hejsan, Gejsa släng hit ett öga :D Jag fick analysrapporten idag på hösilaget :D Jag undrar om du vill fixa en foderstat till mig och mina hästar?

Torrsubstans 80 %

Smältbart råprotein 62

Energi 7.4

Kalcium 5.5

Fosfor 1.8

Magnesium 1.6

Kalium 7.9

Lite om hästarna då, då:

Schess, vallack, 5 år, new forrest/halvblod, c:a 160 cm hög, väger runt 500 kg, normalhull. Går lätt, på gränsen till medelhårt arbete. Skulle behöva få lite mer energi och bli piggare :)

Japp, vallack, 22 år, maxad D-ponny, arab/halvblod, väger c:a 450 kg, normalhull, rids c:a en gång i veckan, skritt i skogen.

Schrek, vallack, 3 år, blir maxad D-ponny, welch/halvblod, väger c:a 400 kg, Går lätt arbete. Vääldigt pigg och framåt,så nån energi skulle knappast behövas :P

Ja, det va alla, dem kommer få i princip FRI TILLGÅNG till hösilage..

Räkna helst inte på kraffts sortiment! Jag tycker bara att det är så himmla dyrt och blandar lite istället isåfall..

Men detta är ju bara om du har tid förståss :)

Luthien89
0

Putt!

Luthien89
0

Vart har Gejsa tagit vägen må tro?

lisette
0

hon kanske lever sitt liv utanför ridsport.ifokus??? :D

Luthien89
0

Jo, det är sant :P

Luthien89
0

putt, putt ^^

Luthien89
0

Det har fixat sig :) Krafft hjälpte mig..

gejsa
0

Ha ha hjälpte krafft dig fast du inte vill ha krafft sortiment?

Jag har haft fel på telefonen pga oväder. Sedan har vi grejat i stallet massor. Bl a sopat ur logen för snart kommer halm.

Bra att det ordnade sig.

Kan du inte skriva vad du fick för foderstat? Jäkligt bra hösilage värden var det iaf. 8.38 är kvoten. Du behöver inte lägga till så himla mycket kraftfoder iaf.

Luthien89
0

Jo, men det roliga är att dem själv valde havre :P Så det blir:

Havre

Betfor

Krafft miner vit (pga av högt kalcium värde)

Och det är inga stora mängder heller, typ 0.5 kg havre, 0.2 kg betfor till min stora häst som rör sig mest :P Men dem har ju fri tillgång till hösilage..

Thea
0

Så här lite snabbt utan att räkna…

Beroende hur mycket dom klarar av att peta i sig av hösilaget så det du behöver lägga till är lite fosforbalans (pga lite låg fosforhalt i hösilaget) och ev magnesium. Men det är mkt eventuellt då jag inte räknat! Mer fosfor behövs dock.

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

gejsa
0

#8# Ja, du ser. Det var så bra värden i så att många hästar kan leva på bara grovfodret.