Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 803 ggr
halludu
0

*AKUT* avmaskningar???

Heej, jag har ju en häst på foder och undrar lite om hur man gör med avmaskningarna nu förtiden, förr kunde man ju köpa dom på apoteket. Men nu ska väl vet. kolla allt och sånt, Hur gör man?

mazze
0

Du behöver bara ringa vet om ett recept men bäst gör man i att skicka in ett träckprov. Då får man se vilken sorts mask man ska maska för el i bästa fall så kanske man inte behöver maska alls…

lisette
0

ring din veterinär o be honom/henne skriva ut recept på medel.

halludu
0

okej, men man behöver väl avmaska fastän hästarna inte har mask?

Alex
0

#3 Nej det behöver man inte.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

mazze
0

#3 Om hästarna inte har mask så ska du inte avmaska! Det är ju det som är det fina med träckprov, att man inte avmaskar i onödan.

halludu
0

Men jag har hästen i ett stall och dom skulle avmaska sina, så sa dom att det är lika bra att jag avmaska samtidigt, jag vet ju att han inte har mask, det skulle man väl sett? han är jätte tjock xD

halludu
0

Usch jag vet inte vad jag ska göra?=S jag vill ju inte avmaska i onödan men dom ville ju att jag skulle avmaska=S =/

mazze
0

Det är ju det som är nackdelen i inackorderingsstall, oftast får man följa deras mönster. Har samma sak här, men jag tänkte ta träckprov på mina nu i sommar iaf.

halludu
0

usch detta är såå jobbigt, själv vill jag inte avmaska, men verkar ju inte ha så mycket att välja på

Alex
0

#6 Att han är tjock är ingen garanti för att han är maskfri. Ta ett träckprov, så vet du om du behöver avmaska eller inte.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

tezzie
0

Jag skulle rätta mig efter de andra och glatt avmaska!

*** Kärleken övervinner allt ***

halludu
0

#10 hur mycket kostar träckprov?

LinaN
0

Jag trodde inte heller min häst hade någon mask, men maskade ändå med ivomec comp, och han fick ut både bandmask, styngflugelarver och vita smala maskar…..

och det är inte alltid man ser alla masksorter i ett träckprov.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Alex
0

#12 Inte säker, då jag inte gjort det själv. Men det går väl på några hundralappar skulle jag tro…

#13 Nä vissa maskar får man ju ta speciella prov för. Sen syns ju heller inte äggen, om jag inte minns fel.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Peppe
0

#14 man ser väl bara äggen på träckprovet, inga vuxna maskar ;)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Alex
0

#15 Jaha, så kanske det var. :P Nåt var det i alla fall med nåt man såg och inte såg, och ägg var inblandat. ^^ Haha

Mvh Alex
Värd för Ridsport

lisette
0

man ser väl inte helelr alltid äggen i bajsen INNAN man avmaskar.?

gejsa
0

#17# Nej, då ska det vara mycket ägg i sf.