Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 6742 ggr
Alex
0

Längd på tömkörningstömmar?

De flesta som säljs som tömkörningstömmar verkar ju vara 16 meter, men behövs den längden verkligen? Har hittar tömmar på 12 meter också, det måste väl räcka? Eller?

Tänkte om man skulle jobba hästen på "lång tygen" (gå bredvid, vid baken) så måste det ju bli gööörjobbigt om man har 16 meter långa tyglar. :P Eller är kanske det bästa att köpa två olika? Ett par längre och ett par kortare?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Josefineep
0

Jag har 12 meter på mina och det är en islänning jag har dom till :D

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

Alex
0

Ja det är ju en islänning jag har med så ;) Men blir det för långt om man går bredvid hästen vid rumpan? Blir det liksom jobbigt med allt extra som blir? :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Josefineep
0

Nej jag tycker det funkar alldeles utmärkt med 12 meter då jag :D Jag gör ju precis så satt :)

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

Alex
0

Ja ok tack, då vet jag! :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Peppe
0

12 m blir aldeles lagom =)

Köp delade tömmar om du kan. drömtömmarna är 2 x 6 m, läder, smaaala och mjuka Cool

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lyrik
1

12 meter har jag till Lyrik. Funkar bra att tömköra med. Har även kört med dem. Är något för korta om man har annan vagn än rockard/sulky.

Peppe
0

allt extra som blir över rullar du upp mellan tumme och pekfinger =)
själva tömmen ska gå mellan pekfinger och långfinger, tummen högst ;)

Alex
0

Ja ok tack :)

#5 Jag vet vart det finns delbara 12-meters lädertömmar… ;) Dock kostar de runt 1000-lappen :P Så jag nöjer mig nog med vävribb :P Tror de är delbara också faktiskt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Peppe
1

#8 uuh vart finns det!? letar nämligen! är dom delade helt så det inte går att sätta ihop, eller är det en hake? vill inte ha hake i änden ;)

lisette
0

jag har delbara tömmar, spänne i mitten.

mellisen
0

har delbara 12 meters tömmer…=) har dock inte provat dom än…Oskyldig

wewwa
0

Tömmarna till Razz är 8 m har jag för mig. Chessas har jag inte mätt så jag kmr inte ihåg.

Yuriko
1

Vi har 16 meter, och de är precis hur jobbiga som helst - bara trasslar ihop sig, fastnar och är  i vägen, jämt -.-

pippa__
0

#10 har du? Var är dom? vill oxå ha!!

lisette
0

#14 men är du förvirrad? det är de som merry sprängde när vi löshoppade.

Alex
0

#9 De går att sätta ihop, finns med både spännen och hakar.

www.lillhastenistav.se

Mvh Alex
Värd för Ridsport

pippa__
0

#15 men jesus dom är ju 1 km långa…du kan gå i årröd och hästen i djurröd så går det kanske ;)

lisette
0

ja de är ju det! men de är delade. :D tror de är 16 m,

Peppe
1

#16 meh jag vill ju inte ha nåra spännen och sånt i ändarna *lessen i ögat* antar att jag får spacialbeställa dom nån stans

Alex
0

#19 Eller klippa av? ^^ Hihi

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Peppe
0

men d blir det ju inget snyggt avslut ;) jag ska ju ha dom att tävla dressyrtömkörning med

lisette
0

men då lämnar du in dem till ngn sadelmakare. du behöver ju inte göra det svårare än det är. ;)

Peppe
0

#22 haha okej jag erkänner, jag vill ha tärnsjöläder… Cool om jag inte hittar nåt motsvarande lika bra nån stans vill säga. är väldigt kräsen efter att ha testat kursledarens tömmar (heelt underbara). det blir en helt annan känsla, går inte jämföra med andra tömmar

lisette
0

men då får du väl beställa handgjorda i tärnsjöläder då! ;) det är dääär skon klämmer. haha. ;)

Mixie
0

Peppe!! Gå in på gotlandsruss.ifokus och kolla! Det finns flera stycken som tillverkar tömmar och selar mm. som är kanonduktiga! :) Gör en tråd där så får du säkert svar och dessutom kanske precis så som du vill ha det =)

//Mickan

Peppe
0

Ska göra det sen när det blir aktiellt med en shetlandponny! Nästa år med andra ord =)