Ögoninflammation?
Lyrik har flughuva och flugtäcke på sig dygnet runt nu pga av alla broms och knott som har vaknat till liv efter regnadet och värmen.
Idag när jag klädde av honom huvan i stallet för att han skulle få äta lite mellis (betet är nästan slut, så han behöver extra stödfoder), så märkte jag att höger öga är inflammerat. Alldeles rött i kanten och en massa gegga (vit-grått) satt fast i ögonvrån. Även rött i ögat. 
Tvättade av det med vanligt vatten. Då såg det bättre ut, men ff rött. Lyrik är pigg och glad, men hungrig eftersom betet är torrt och bränt.
Fick extra lusern och hö inne och hö ute i hagen.
Klädde på honom flugtäcket igen, hade smort in honom innan med renons. Sen fick han den andra huvan på sig, med öron och lång noslapp. Är mer tätslutande än den vanliga huvan. Så kanske inte insekterna kommer åt ögonen?
Avvaktar med att ta ut veterinären över helgen. Om det inte är bättre på mån-tis, får jag ringa ut Ambulanstoriska. Ska visserligen ringa dem för vaccinering, tandkoll och bandmasksblodprov, men det är först om 2 veckor.
Lyrik får vila nu ett tag, tills ögonen är bättre. Typiskt, precis satt igång honom efter strulet med hoven…
Puut.
Ingen som har tips/råd?
Puttar igen. Ingen som vet?
Agria säger att jag ska huva på honom. Dygnet runt, även vid regn. Tvätta med vanligt vatten varje dag.
Avvakta med veterinär, ta tempen dagligen.
Jag skulle ha sköljt med vatten eller kamomillté och låtit bli att pilla allt för mkt i det. Huva är nog en bra idé :)
Hoppas att han kryar på sig! :)
När min ponny har haft trassel med ögonen har jag tvättat noga med ljummet vatten en eller två gånger om dagen. Rikligt med vatten så att man mer eller mindre sköljer ur ögat. Det kan ju vara något skräp som kommit in i ögat och så kliar hästen sig och det blir värre, och då kliar det ännu mer. Flughuva är bra eftersom det gör att flugorna inte kommer åt ögat.
#3Ok. Då tvättar jag hans ögon varje dag.
Har aldrig haft problem med ögonen förrut, bara lite vanligt rinn. Iaf inte vad jag vet, har ju haft honom snart i 12 år.
#4 Är det bäst med den huva han har nu? En vanlig huva kan ju insekterna komma in under, men inte med denna.
#5 JAg tycker att du ska fortsätta med den huvan han har nu :)
#6 Ok. Då får han sin UFO-dräkt på sig. Vet ej om du vet vilken huva jag menar? Med öron, lång noslapp?
Han får ha den även om det regnar. Har tyvärr ej möjlighet att åka till stallet mer än en gång om dagen, OM det inte krisar…
Blendas ägare (stallägare) är lat. Hon tar ej på/av huva och flugtäcke på Lyrik. Tycker att man kan hjälpas åt när man bara är 2 i stallet. Men icke…
Ska även köpa ett exemtäcke till honom eftersom han blir så sönderbiten av alla bromsar och knott. Flugtäcket räcker inte…
#7 Tror jag vet vilken du menar. Jag har problem med motsatsen; en stallägare som plockar av huvan så fort det börjar regna. Men Foxen behöver eg ha den även då för vi har så hemskt mycket flygodjur…=/ Hojta till om du hittar ett bra exemtäcke!
#8 Ok. Min stallägare gör ingenting, inte ens fyller på vattnet i hagen… Blenda har oxå huva nu, äntligen. Men den lär väl få sitta på tills sommaren är slut.
Har även en stallkatt och 4 kaniner i stallet. De har alltid ingen mat, inget vatten. Får det "mockat" var 3 mån typ. Egentligen borde hon anmälas.
Letar ju som sagt stall, IGEN!
Du får oxå hojta till om du hittar något exemtäcke till gammelman!

merrys öga blev bättre när jag tog AV flughuvan. hon var jättesvullen i ena ögat och rann/varade jättemkt.
Idag var han bättre i ögat. Bara lite rinnigt, men ff rött.
#11 Han blev sämre utan huvan, så den får sitta på. Mailade Agriaveterinären som tyckte att huvan skulle sitta på jämt, även vid regn. Går ju ute på "betet" dygnet runt. Även att jag skulle ha en huva som sitter mer åtsittande som den han har nu.
Lyrik vet att han blir hjälpt av huvan och täcket, nästan hjälper mig att klä på sig dem.

Tvätta med vatten som är kokat, så att det är helt rent.
#12 Gör det nu, med vanligt vatten från kranen.

En lite fråga bara… Varför kontaktar du agria istället för din vet. ??
*** Kärleken övervinner allt ***
#14 Jag mailade Agria. Har ingen egen vet, så det blir Ambulanstoriska från Ultuna som får komma ut om det behövs.
Är svindyrt att ta ut vet på helg eller kvällar. Så det vill jag helst slippa. Nu verkar det som det inte behövs denna gång. Utan om 1 vecka då han ska vaccineras, tandkollas och ta blodprov för bandmasken.

#15 Okej :-)
*** Kärleken övervinner allt ***
Igår fick han vara utan huva på ösregnet. Fick sova inne i natt eftersom det fortsatte regna rejält. Lyrik hade regntäcket på sig, så han var varm och torr, men Blenda frös så hon skakade…
Släppte ut honom utan huva, men med regntäcke på. Ögat ser bättre ut, bara lite rött kvar.
jag brukar göra så här, tvättar ögat med vatten. tar en ren svamp lr bommul o tvättar runt om med. Ser till att hästen går i mera skuggig hage solsken gör att det blir värre gärna sätta över en lapp och som du flyghuva. Jag har ögonsalva hemma det har jag fått av en vetrinär (går säkert att ringa den du känner o får det utskrivet) så det brukar jag lägga en sträng i ögat om jag tycker det behövs. Men lappen för ögat är bra då vilar ögat och ingen smuts kommer in för att hålla den på plats så är huvan ett måste annars kliar dom av sig. Lycka till rentvatten är bra även saltvatten (koka vatten med lite salt) kan hjälpa.
Har ingen skuggig hage. Finns skogdungar i hagen, men där går de ej. Vill hellre vara ute mitt ute i solen. I skogsdelen finns det "bete" kvar, men där går de ej. Spöken där, säger Lyrik…
jo det brukar ju vara spöken o monster vid träd dom sitter ju o gömmer sig för att sedan hoppa fram äta upp dom med enända tugga så jag förstår honom väl :) bäst han aktar sig hehe :)
#20 Är mest Blenda som tycker att det är spöken där. Men så är hon arab oxå.
Om Blenda springer för "spökena" i skogsdelen, hänger Lyrik på. Måste hålla koll på "sin" flock, gammal hingst som han är.
#5 Tycker också att du ska fortsätta med den huvan du har. Det gäller att man ser till att huvan inte är smutsig eller lerig, särskilt om hästen har den när det regnar får man hålla extra koll. Bra att ha en reserv huva som hästen kan ha om man behöver tvätta den den använder i vanliga fall.
(vet inte om någon skrivit det här tidigare, har inte läst hela tråden så noga)
#22 Hans öga är bra nu, men han får ha huva på sig jämt, utom då när det regnar. Har 2 huvor, dels en vanlig, dels den med öron och lång noslapp. Den vanliga får han skav av på nosryggen, skulle behöva en storlek till på den. Är stl Full.