OT: Hemtelefon vs. Mobil
_Denna fråga riktas i första hand till er som har flyttat hemifrån nyligen (0-10 år sedan), men även andra får givetvis och mer än gärna kommentera och säga vad de tror/tycker.
_
Det är ju så att jag, som säkert många av er vet, kommer att flytta hemifrån under Augusti månad. Till vilken stad eller exakt datum vet jag inte än, men det kommer jag att få veta så småningom.
Jag har funderat fram och tillbaka en längre tid nu angående telefon. Just nu har jag min mobil bunden till Telenor fram till december 2008, alltså bara några månader kvar. Mina räkningar brukar nu för tiden ligga mellan 200-300 kr i månaden, men visst händer det att de går upp vissa månader och ned ibland.
I min närhet är det (för tillfället) bara min mamma, pappa och syster som har Telenor. Till dem ringer jag i stort sett gratis och ytterst sällan (använder hellre hemtelefonen då) så där är det inga problem. Men om jag nu kommer att flytta så leder ju detta till ett ökat antal samtal till familj och vänner..
Jag har då funderat på om jag ska skaffa mig en hemtelefon. Det kommer då bli dubbla räkningar, men däremot kommer jag antagligen inte längre att använda mobiltelefonen lika ofta. Då får jag ju en fast hemtelefon som jag kan ringa med, vilket skulle kännas skönt, men där tillkommer det ju en massa kostnader också..
När jag ser runt bland vänner och bekanta i åldern där de har flyttat hemifrån under de senaste 5 åren så har många av dem enbart en mobiltelefon. Ingen hemtelefon. De klarar sig mycket bra med det, men de har ett abbonemang/kontantkort som är billigt och bra. Mitt är väl inte det allra billigaste och bästa man kan ha. ;) Men jaa, som sagt, det är bara ett fåtal månader kvar innan jag blir "fri" från Telenor.
En annan tanke jag har är att köpa 2 kontantkort. Ett från Telenor (så att jag kan ringa mamma, pappa och min syster billigt) och ett annat som jag kan ringa vänner billigare med (t.ex. Comviq, eftersom majoriteten av mina vänner har det). I familjen är det nog mest så att mamma och pappa kommer att ringa till mig, medan jag kommer att ringa till min syster som enbart kommer att ha sin mobiltelefon nu..
Haha, flummig tråd, jag ber om ursäkt för det. :)
Men ja, vad säger ni? Är det värt att ha både mobiltelefon och hemtelefon om man är en student på ett universitet som lever på CSN-bidrag och hittar något extrajobb någonstans? Eller räcker det med en mobil tror ni? :)
Tack för att ni läste! :)
Jag skulle inte skaffa hemtelefon. Jag ringer billigt med mitt abonnemang (3)
Okej, gäller det till alla nät? Fasta som mobiler? Kan man ha 3 som kontantkort? :P

Jag har sagt upp vår hemtelefon och vi har nu bara mobilerna och det funkar alldeles utmärkt för oss :)
*** Kärleken övervinner allt ***

#2 Med 3 ringer du för 0kr i minuten till alla fasta nät och inom 3. Har precis själv bytit till 3, kommer inte ihåg alla siffror men som det låter så kommer vi att tjäna på att ha 3.
3 ska vä'l ha kontantkort de med.
Nu har vi visserligen hemtelefon oxå, vilket inte används lika ofta som mobilen.
Hmm, det låter ju bra! Jag hittade denna nu:
http://www.tre.se/templates/SubscriptionPage.aspx?id=27143
0 kr till fasta nätet (bortsett från uppkopplingsavgiften givetvis) låter ju bra. :)
Frågan är bara: Vad är anslutningsavgiften (250 kr)?

Anslutningsavgiften är 250kr med abonnemang. Om man tog abonnemang så fick man en telefon med på köpet utan att behöva betala extra för det i månaden under tex 18 månader. Med Telia har jag betallat 59kr extra eftersom att jag tog en telefon. Den telefonen jag fick med nu kan man dessutom använda skype på, så har man kompisar med skype så tjänar man ju massor på det med ;)
Ooooh, får man fråga vilket abbonemang ni har hos 3? :)

Jadu, bra fråga vad det hette. Ska kika…

Vi har nog friends ser det ut som =)
Ja, då var det den jag länkade till i #5! =) Den låter ju faktiskt mycket bra! :)
Tack för hjälpen. Ska sova på saken och prata med mamma och pappa om detta imorgon! :)

Gör det. Jag känner mig jättenöjd, fick ju dessutom en ny telefon på köpet ;)
jag har haft tre i, tre år. och är hm…nöjd ?
har nog aldrig haft en dyrare telefonräkning iaf. 7-800 spänn i månaden och då är det mest jag som blir uppringd…
det låter otroligt billigt, men Är inte lika billigt.
vi har ju varsin mobil och hemtelefon.
med bredbandet och hemtelefonen (bredbandstelefoni) kostar det oss kanske 450 kr i mån. (och jag antar att du ska ha bredband?) vi har också en såndär grejj att man ringer gratis med hemtelefonen i stort sett jämt, så den kostar nog en hundring i månaden :P
Jag håller helt med bubbel,de låter billigt men är inte de !! 3 va de dummaste jag någonsin gått på !! skulle hellre skaffat hem telfen, nu har jag både kontant kort och hem telefon. men sa till min man här om dagen att hem tlf kunde vi lika gärna avsluta då den används så sällan.. tycker det är nog med mobilerna ;)
som mazze säger så ringer man för 0 kr/min om man tar de där som du länkade till. jag har ett annat abonnemang, de där för 99 kr i månaden som man ringer för hela månadsbeloppet, och då har jag en telefon som jag får betala 58 kr/mån i 18 mån. jag tycker de är jätte bra och billigt!!
Skaffa Tre flatrate, då ringer du till alla telefoner gratis och du har en fast månadskostnad på 499 eler nåt sånt. Det vill jag ha..
#12-13 - Oj, hmm.. Det lät ju inte bra! Speciellt om det är den enda telefonen jag kommer att ha, då känns det nästan som att man sparar några hundra på att ha hem telefon!
#14 - Just nu har jag något liknande hos Telenor. Betalar 99 kr i månaden och får ringa för hela beloppet, men varje månad går ändå räkningen upp i 200-300 kr om inte mer. :P
#15 - Den lät också helt okej! Fast å andra sidan vet jag inte.. Då har jag billigare räkningar idag. :P Fast med hemtelefon + mobil kanske man kommer upp i nått sådant!
Förut var vi tvungna att ha hemtelefon för att kunna ha internet. Men nu när vi bor i stan har vi endast mobiler för internetet finns ju i huset. Det funkar för oss!
#16 aa, men de finns ju så man kan ta 99, 199, 299, 399 och 499 + de där 3 flatrate för 599 i månaden.
Min mamma har abonnemanget för 299 i månaden och då ingår telefonen i de priset.
men du vet inte hur du kommer ha internet ? är det en studentbostad ? för då finns det ju garanterat där.
#18 - Det ska kollas upp! :) Tack!
#19 - Jag vet inte ens vilken stad jag ska flytta till. :P Jag kommer att få besked nu under de närmsta dagarna (mellan 10-15 juli ska de skicka ut). Men om det blir Örebro som jag hoppas på så ingår trådlöst bredband för alla som bor i studentlägenheterna. Nu vet jag ju inte ens om jag kommer att bo så, men om så blir det. ;)
Internet ska jag ha. Garanterat.
jag tror det är lättare för dig att bestämma angående hemtelefonen när du vet var och hur du ska bo :)

Jag har telenor fastpris för 599 i månaden, får ringa upptill 6000 kr, har dock aldrig lyckats. Har hemtelefon också men vi använder den sällan, men har ändå en kvartalsräkning på 900 för abonnomanget. Behåller hemtelefonen för marcus skull så kompisar osv kan ringa honom på den. Men kolla upp telenor fastpris vet ja!

vi betalar ca 350 kr i månaden för hemtelefonen. sedan har vi 5-700 kr var i mobilräkning.
Tack! :) Kikar runt lite nu på olika sidor. :)

När jag flyttade hemifrån för sex år sedan så bestämde jag bara att jag bara skulle ha mobilen. Men det dröjde inte många månader innan jag kände att jag behövde en fast telefon också. Alla såna där långa samtal, som till vårdscentralen, skatteverket eller CSN kändes riktigt jobbiga om man skulle behöva sitta och köa i mobiltelefon.
Idag känns fast telefon lite onödigt, vår räkning brukar ligga på under 40 kr i månaden (utan abonnemangsavgift). Men samtidigt tycker jag att det är skönt att ha. Folk kan ringa till mig (dom ringer mindre om det är dyrt för dem) och jag kan ringa folk utan att det blir svindyrt.
Det bästa du kan göra är ju att flytta först och se hur du känner med telefonen. Känner du att du behöver en fast telefon så tar det inte många dagar att ordna. :)
#25 - Ja, det kanske vore det bästa trots allt! :)