Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 2711 ggr
Sara
0

Svenska hästars värn

www.shv.org

Svensk förenings som tar hand om misshandlade och oönskade hästar.

Sara

DojoKelder
0

Den här bör man ju putta upp lite. Alla som inte har besökt deras sida bör göra det!

LinaN
0

Har en väninna som haft SHV-hästar på sin gård och de hästarna som komemr därifrån är illa skötta även när dom varit på jourhem.

Så alla sådana organisationer ska man väl vara litet försiktig med.

Förr i skåne fanns det en ideell organisation som hette Hästjouren och hon som hade den lurade ju folk rätt och riktigt i alla riktningar. Kunde lova en hästägare att hästen aldrig skulle lämna hennes ägo men efter bara några veckor var hästen såld som ridhäst trots spatt och annat. Sedan så hade hon stora skulder till kronofogde mm så det var ju ett jädrans hallå. och vad jag hört så sammarbetade hon med en av de största hästskojjarna i sverige.

nog om det, det är iaf bra att man försöker, men jag tycker sådana organisationer borde granskas mera och ingå i en större cirkel av organisationer såsom RSPCA som finns i england bla. Deras organisation är omfattande och rejäl, inga halvdana omplaceringar utan med nogranna uppföljningar mm.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Zebben
0

LinaN: Håller med Dig. Har hört en del om Svenska hästars värn som inte är så positiva.

Linda
0

Jag har också hört det, dessutom så ska man tänka på att SVH är en förening inte ett statligt verk.

bubbelbubbel
0

oj, berätta mer ! jag är naiv och tror att allt sånthär är toppen…Oskyldig

Sara
0

Grejen är väl att många av hästarna är i ruskigt dåligt skick när de kommer till SHV. Det är ju hästar som har omhändertagits av polisen från djurmisshandlare och då är hästen verkligen dålig, för innan kan de inte ta hästarna från ägaren.

En häst kan ju ta ganska lång tid på sig att bli bra efter en ordentlig nedgång.

Sara

PimTheGreat
0

funderar på om jag ska bli medlem och anmäla mig som fodervärd…. kan ju hjälpa en liten häst iaf….moyes box e ledig ju…. någon här som varit fodervärd och kan berätta lite om SVH….hur det var/är att vara fodervärd åt de….

Linda
0

Det har tidigare varit artiklar om att föreningens aktiva har använt sig av påhopp och hot mot fodervärdar, hästar som varit i dåligt skick redan innan de kom till fodervärden vägrar de att ta på sig ansvaret för.

Man ska inte tro att det är en kontrollerad övermakt bara för att det är en stor förening.

Häst jouren, har jag faktist knappt hört en ända posetiv sak från.

MVH Linda

bubbelbubbel
0

ja, men det är väl inget konstigt med det ? ingen kan väl tro att det ska ta en vecka för hästarna att bli bra igen…
men det är väl inte SHV fel…?

DojoKelder
0

Man ska ha i baktanke om man vill bli fodervärd för en sådan häst att det när enormt mycket jobb!! stor som liten… och det kostar!

LinaN
0

jovisst kan hästarna vara dåliga redan när dom komemr til lfodervärden, men jman har hört om de fodervärdar so mfortsätter vanvården. kanske av brist på kunskap men då borde ju SHV faktiskt ha tätare kontroller av sina hästar.

Den här väninnan till mig hade en förstörd fjording hos sig, hon hade verkligen blivit knäpp av allt hon utstått och bedömdes som farlig. tror dom hade hästen i 3 år innan dom tvingade SHV att tillåta dom avliva hästen eftersom hästen inte mådde bra trots hon var i fint kroppsligt skick. Under dessa tre åren besökte dom bara gården 1 gång före fodervärdsskapet för att godkänna och sedan någon vecka efter hästen kommit dit…..

En kontinuerlig kontroll iaf var 3e månad borde vara vedertaget för att hålla god koll på läget.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

bubbelbubbel
0

ja det tycker man ju, att dom borde komma ut lite titt som tätt och kolla läget…

Kratern
0

Jag har varit aktiv medlem i SHV, men gick ur när jag tyckte att allt blev fel.

Tanken är definitivt god, det ska inte sägas annat, men jag tycker att det blir väldigt fel när man gynnar hästhandlare genom att KÖPA hästar från dem.

Jag tycker att man skulle ha tagit de pengar som används till inköp av hästar till att "hyra" veterinär och åka till en hästhandlare.

Det sägs att hästarna köps in som "bevis" mot hästhandlarna, men en livs levande veterinär + fotografier måste gå att använda som bevis mot dessa idioter likaväl som att köpa hästarna.

jen
0

jag är stödmedlem där

lisette
0

är tveksam till SHV då jag lixom många av er som skrivit hört otroligt dåliga saker om dem.

hästjouren, ja, linaN skriver ju om dem.

gejsa
0

Jag skulle ju bli akuthem åt dom för ca 9 år sedan. Men hoppade ur eftersom jag hade fått ett föl hemma då. Dom var här och tittade på mitt stall och hagar och godkände det med ett papper som jag har kvar här hemma.

Men som sagt jag hoppade ur för att jag kunde ju få hem i stort sett vad som helst. Kvarkahästar eller så och har man ett föl så vill man inte riskera att dom blir sjuka. Hade tex en häst som hade en smitta kommit till mig och smittat ner mina andra hästar så hade jag inte fått någon ersättning för det. Det är bara deras häst/ar som är hos mig som dom betalar veterinärvård till. Vilket är förstås förklarligt men jag vågade inte chansa. Någon ersättning får man inte alls mer än att dom betalar maten och vetvård.

Sedan skulle dom ju få Gobban av förra ägaren. Dom sa att dom skulle köpa honom för 1 kr tror jag. Att dom snabbt skulle hitta ett foderhem åt honom eftersom han var ett halvblod. Men ägaren hörde inget på över 3 månader ändå hade dom honom med på bild och allt på hemsidan. Fast dom inte hade skrivit över honom till sig än. Ägaren var måttligt road av detta måste jag säga. Så hon sa till mig att vill jag ha honom så får jag honom. Jag var i kontakt med några på SHV och dom sa att ingen hade ringt mer än jag på honom. Dom trodde att det var pga att han inte var riden och knappt hanterad och då 14 år nästan 15 år gammal. Så jag tog honom. Hellre ha honom själv än att SHV skulle bestämma över honom. Dom tex bestämmer ju om han ska slaktas då osv. Det var så jag hittade min lilla plutt. *ler*

Ett halvår senare kom en representant hit och beskyllde mig för att ha en namntavla i mitt egna stall där det stod SHV gobban. Jag sa vad har jag att vinna på det eg? Har väl hellre honom själv än att SHV äger honom. Sedan fick jag höra att det är hennes unge som sagt det och vad jag vet så har hon inte varit här ens. Sedan sa hon att min häst var sjuk hade spatt eller vad sjutton det var. Utan att knappt titta på honom. Och jag lovar, sjuk är han inte i spatt. *ler*

Så jag ringde till hon som är högst inom SHV och hon höll med mig och sa att hon inte får hålla på och åka hem till folk så där. Kan tala om att hon kom hit kl 22 en vardagskväll. Iofs var det sommar men ändock var klockan mycket. Så dags åker man inte hem till folk som man inte känner tycker jag.

Ni kanske förstår varför jag gick ur SHV?! *ler*

Litar inte alls på dom efter detta.

gejsa
0

Från det ena till det andra. Gick till deras sida och tittade. Bara en enda häst som dom hade som behövde komma ut på foder. Kan det vara att det inte finns så många hästar som far illa? Eller är det så att det är någon annan som polisen och djurskyddet ringer till nu för tiden?

Vet för ca 8-9 år sedan då hade dom säkert 10-15 hästar som behövde fodervärdar.

Sara
0

Förhoppningsvis är det inte så många hästar som blivit misshandlade.. Nä, det tror jag inte ens själv på!

Saken är väl den att det är svårt att "ta" hästarna från ägarna. Djurskyddsmyndigheten/lagen är ju varken den bästa eller kvickaste här i Sverige. Fundersam

Sara

Milla
0

Vill bara höja ett varnande finger för dom. Vi var i kontakt med dom för att ev ställa upp som akut hem och dom var här och kollade i feb. och tro det eller ej men nu är vi anmälda för bristfällig hästhållning av just svenska hästars värn, dock kommer inte miljö och hälsa gå vidare med anmälningen då dom var här för ett tag sen och inspekterade och såg att allt var helt ok.

Vi fick på huvudet för att våra hästar gick ute, och vi hade tydligen inte stallplats till alla hästarna ( 6 hästar men 7 stallplatser) och sen hade ju då två av dom löss.

Vi har nu varit i kontakt med miljö och hälsa och dom kommer inte gå vidare med detta då dom tydligen har fått in fler anmälningar av just svenska hästars värn på ev. akuthem.

Jag ifråga satte svenska hästars värn och deras arbetssätt när dom var här, vet inte om det var just det som gjorde att dom lämnade in en anmälan. Konstigt är också att dom var här i feb. och i april kom anmälan in.

Jag har inte fått tag i just den här människan som har anmält men jag kommer absolut att ifråga sätta varför.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

chik
0

S.H.V. Har nog ingen erfarenhet av att arbeta med hästar.Jag rigde dom för ett par år sedan, för jag hadde läst om deras idiella arbete, Men jag får låv att säga att det fans inte mycke empati där..Dom kunde minsan inte åka ut o kolla på djur för dom hadde inte körkort.Min tancke var att dom skulle kolla, för i bland kanske man ser saker som kanske inte är så farliga..Så jag ger inte mycket för S.H.V. Misskötta hästar fins det men mydigheterna sköter nog det rätt bra.Många gånger så är det kanske bätre att avliva på plats..Men det är min åsikt…

Lena.P är jag i verkliga livet.

Ledin
0

jag har haft hand om en shettishingst som vart därigenom "akuthem" jag kan säga så här den vetrinären som kom o titta på den undrade om den var upphägd eftersom han var så mager å ursh hovarna långa o utåttåad extremt mycket, löss, vinterpälsen hägde i klasar. Såg allmänt skitful ut med stackarn, folkilsen så in i havet men ändå rädd på samma gång antar blivit slagen. Jag gick ut i hagen en dag för att kalla till mig dom tom hink hade jag (den låg i hagen jag tog bara upp den) den lille kom kutande i hundra å anföll va vara kasta hinken å kuta :) haha vilken syn det skulle vart. Han stanna vid hinken o trodde det va mat i den. Iaf han var 2år efter mycket pyssel vart han en kelig ponny hullet vart bra o hovarna fixade hovisen till så han var bara lite åtåttåad (ingen snygging var det men va 1000gg snyggare) han kastrerades oxå när han vart hanterbar. vi körde in han o sen red vi in han med. En barnfamilj köpte han sen lr han flytta iaf till dom (jag var bara en liten stalltjej då) kan åxå säga att jag gick alltid in i stallet å kollade in o fick se en svart shettis gick in till denna å sa hej klappa den på huvet o gick sen in min väninna sa va har du klapat den där ni får inte röra han om inte jag e med han är livsfarlig oj då tur inget hände då iaf :) Antar att stackarn fick en chok av att en orädd liten skit bara går in hehehe Kan säga att han var en kanon bra körponny bland dom bästa jag har kört han hette Alf o vi kalla honom för Affebaffe.