Sadel och rygg
Vi är på jakt efter en allroundsadel till Chessa, då vi bara har en westernsadel nu. Innan hade hon en dressyrsadel oxå som passade och det var en Kentaur vidd 2. En sadel som är litet för smal är Stübben 30 bom, så hon har ungefär normal mot vid.
Men kan någon visa lite exempel på raka, böjda och svängda ryggar och allt vad det heter?
Vad ser Chessas rygg ut att vara?
puttar, vet någon minsta lilla så skriv. :)
Hon verkar ha hyffsat rak rygg. Om ni är ute efter en budget sadel kanske wintec vore värt att prova? Annars en stübben vidd 31. :)
#2 Okej, tack. Jo, vi har kollat lite på wintec och den där griffinsadeln jag skrev om igår någonstans.
#3 Griffin kan passa men det beror helt på modellen…

våran häst har typ samma rygg som din, för våran häst har rak rygg, och jag tycker att din häst har lika så. jag tkr de är jätte svårt att hitta en vettig sadel som passar med vettigt pris. Så vi har provat "Isabell Wert" som passade suuuper, sen har vi provat Kentaur, som också passade perfa.. hmmm.. sen har vi provat wintec, men den satt inte alls bra, sen har vi provat en del princeville sadlar som satt bra,

Min häst ser nästintill likadan ut i ryggen och hon har en Kieffer, som ligger kanon. Enda sadeln jag har haft som är som gjord för henne. Tog många år innan jag hittade den sadeln. Wintec har legat bra annars på henne.
#5 Okej, jo Kentaur har hon ju haft innan hon kom till oss och en sån skulle vi gärna ha. Att wintec inte passar på din häst med rak rygg kan nog stämma, för jag har läst att wintec inte passar raka ryggar så bra, men det kan säkert vara lite olika.
#6 Finns det någon bra länk som jag kan läsa mer om Kieffer?