Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 7011 ggr
Obbobskiiii
0

Brunstigt Sto

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en liten b-ponny med ett sjuhelvetes humör. Hon är rent livsfarlig ibland. Hon kan va jätte snäll när man tar inhenne o borstar o så, världens gosigaste. Sadlar och tränsar, fortfarande lika snäll. Sitter upp, och upp kommer man med häst o allt. Jaha, nu står hon på bakbenen typ hela tiden o vi riskerar att trilla baklänges, gränsen att vi trillar är hårfin. Skulle de nu va så att hon inte har en rent förjävlig dag så kan man faktiskt få fram henne lite, men då bockar hon, hoppar upp i luften o gud vet allt.
Det går asså inte att rida henne. Lika bra att ge upp direkt, jag har försökt att fortsätta, tänkt att man ska inte ge upp. Men jag bara riskerar att skada både mig o häst. 
Ibland kan man inte ens ta in henne från hagen, då barar anfaller hon en, antingen stegrar efter en, hugger elr hotar att sparka.

Hon var rent för jävlig när vi fick henne för dom hon var hos henne innan var rädda för henne så hon ägde ju hela stället o fick göra precis som hon ville. Körde bort både djur o människor. Men det ändra sig när hon kom till oss och fick en ledare. Både häst o människa.
Men så har hon börjat igen.

Först trodde jag det var sadeln elr nått sånt som klämde, men det är liksom inte alltid hon håller på. Vissa dagar är hon genomsnäll, värsta barnponnyn. Jag har kollat ryggen o allt sånt, tryckt o klämt ifall hon har ont nånstans, kollat om hon haltar osv. Ingenting.
Nähe, det enda annars som jag kan komma på är att det skulle va brunsten. Hovslagaren sa att vi skulle testa att ge henne munkpeppar  för det brukar hjälpa mot brunstiga ston så att hon lugnar ner sig. Någon annan som testat det, funkar det? 
Någon som kan komma på ngt annat som kan störa henne?
O sist men inte minst om det är ngn som har en sadel till lite b-ponny, tänkte ändå byta i och med att hon musklat om sig och ifall att det är sadeln som stör henne ^^

Ledin
0

har du kollat upp hennes mun kan vara så att hon har problem med någon tand o får ont, tänker även på hennes rygg kolla upp allt så hon inte har ont någon stans. Sen vet jag att det ska finnas någon medicin man kan ge mot humörsvängningar på hästar ofta ston som får problem vid brunst. Känner en som har sitt sto hon är tvärtom snäll vid brunst sen ett surpuppa imellan det. Nu mera har hon jämnare humör, kolla upp med en vetrinär.

Obbobskiiii
0

Nu när du säger det så tror jag inte dom förra ägarna har kollat upp tänderna, högst osanolikt att dom har…
Jo det är det jag har gjort, men hon ömmar inte elr ngt sånt alls. Men jag ska be massören att känna igenom henne.
Okej, du vet inte vad det är för medecin? Jag kan ju prata med vetrinären i samband med att hon fixar tänderna.

Tappsveden
0

Munkpeppar är ett bra alternativ, det funkar på de flesta hästar.  länk till en som säljer örter www.ortagardensalsta.se

_Jag_
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använde munkpeppar på mitt inlånade femåriga gotlandsruss sto. Innan var hon väldigt jobbig att ha och göra med. Hon viftade på avnsen och tjöt så fort hon såg en häst. Hon ville stanna när man mötte hästar när man var ute och körde eller red. Och hon hade ett jävla humör mot hagkompisen. Jag gav henne munkpeppar tinktur i ungefär en månad och effekten var omedlebar bara på en vecka började hon sluta brunsta och blev lugnare och snällare. Nu för tiden brunstar hon helt normalt och är väldigt jämn i humöret. Hon har blivit allmänt lättare och hantera och antligen accepterat vad trav går ut på. Vi har äntligen fått henne färdig för kval, nu förtiden kan hon acceptera en tillsägelse utan att ta det för hårt innan var det ett jävla motstånd :)

Jag rekomenderar verkligen munkpeppar! Det fungerar säkert inte på alla hästar men det är värt ett försök. Tror jag gav ca 200:- för en flaska som räckte i en månad. Jag har inte gett henne mer än det. och hon är fortfarande jätte lugn och fin, det ska räcka att man ger en "kur" och så ska brunstcyklen stabiliseras.

Lycka Till!

Tappsveden
0

I torkade örter kostar 1 kg 100kr och det räcker i 1 månad.

tezzie
0

Munkpeppar är testat på några ston jag känner och det har funkat helt kanon.

Tänk dock på att det är klassat som doping och får inte användas om du skall tävla!

*** Kärleken övervinner allt ***

Spiritinthesky
0

munkpeppar går mitt sto på ibland, det har funkat sisådär (: men bättre än väntat !

#6 hur säker är du på det…? vi ringde till ett företag för att fråga om det, eftersom jag ville ge paddie munkpeppar innan tävling så hon inte skulle bete sej dåligt, men dom VISSTE inteom det gav utslag.. men vi toginga chanser så jag använde det inte, och vägrade ut mej (A) men ändå. i lördags fick jag reda på att min tävlingskonkurent, hon låter sin häst gå på munkpeppar hela tiden, eftrsom dom sa till henne att det INTE ger utslag. vart har du hört att det klassas som doping ?

Isa Aronsson

www.stallequino.se

tezzie
0

Har en kompis som tävlar mycket och hon tog reda på det. Vet inte vart hon ringde, men de sa att det var doping :)

Ska ta reda på mer om det :)

Eve
0

När Lilla är brunstig så får hon magnesium i maten, funkar alldeles utmärkt! :D

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

_Jag_
0

Enligt STC är munkpeppar klassat som doping och har en 2 veckors karens som alla andra hormonrubbande medel.

Spiritinthesky
0

#10 wha shit, då kan man ju nästan lägga in protest mot henne som jag VET använder munkpeppar innan varje tävling… ;o

Isa Aronsson

www.stallequino.se

tezzie
0

Ja, det ska du kunna göra utan problem!

jeanette
0

Har du övrhuvudtaget kollat upp hästen på en klinik ? Om inte så tycker jag du ska boka en tid och göra det FÖRE du experimenterar med annat.