Loppfröer
Jag har fått lite loppfröer av grannen som vår ena häst ska få.
Undrar bara om det ska vara klaat, ljummet eller kokt vatten?
Jag har lagt det i kallt vatten nu, men är det fel så gör jag om det.
Någon mer som har gett loppfröer till sin häst?
Brukar ge Lyrik en kur höst och vår. Eftersom han brukar gräva efter gräsrötter och annat skit då, får i sig en hel del jord. Brukar ge 1 dl loppfrö i betforn. Blötter betforn med kallvatten. Tror man måste ge det i maten för att det ska funka, men är inte säker. Annars skulle iaf inte Lyrik äta upp loppfröna.
Ger en kur på 2 veckor, sedan upphåll 2 veckor, sedan 2 veckor igen.
Okej, tackar.
Ja, grannen sa att det var lättast att ge det i maten.
Jag har blandat 1 msk loppfrön med 1 dl vatten.
Men ska det vara vanligt kallt vatten, eller kokat?
Funkar nog med båda. Jag har bara tillgång till kallt, om jag inte värmer i vattenkokaren.

Jag blandar inte med vatten innan, lägger bara ned det i blött eller fuktigt foder som betfor. Det varierar från fabrikat till fabrikat vad man rekommenderas att göra. Jag tror förmågan att binda till sig sandkorn etc är större om de inte legat i vatten alltför länge innan. Men det är bara en ren känsla
Okej, nu har loppfröna legat i kallt vatten i exakt 1½ timma så jag ska gå ut och ge dom nu tänkte jag.
Grannen sa att dom skulle jäsa i 1 - 2 timmar.
Jag brukar ge loppfrö de första dagarna i varje månad, mitt ena sto fick sandkolik så vi fick åka i illfart till HBG dsk. Hon äter det om man blandar det i käket, min andra äter det rakt av men ettåringen äter det inte alls. inte ens om man har annat gottis i!Hon dissar det totalt

jag har hört att man helst ska koka linfröna. i vårt stall hälls bara kokande vatten på fröna och så ligger dem där till kvällsfodringen och enligt vissa är inte det tillräckligt.

Jag har oxå hört/läst att de ska kokas!
*** Kärleken övervinner allt ***
Linfrön ska kokas men loppfrön behöver inte upphettas. :)
#10 Bra, tänkte väl ändå det, då det du skrev är vad jag har läst mig till. :)

Såå var det ju ;)
*** Kärleken övervinner allt ***