Byta bett?
Jag har två olika bett som jag använder på Troya, ett tredelat äppel bett och ett pessoabett. Det tredelade går hon bra med när man tränar men sticker med det ute, pessoabettet går hon bra med ut (stuckit en gång bara) men går inge bra med det på banan (har på ringarna längst ner).

Jag rider oftast ut och tränar efteråt, så vill inte hålla på att byta bett.
Kan lägga till att hon är ett hbl på 170, är rätt stark.
Pessoat tycker jag inte du ska rida med. Vill du ha ett lite starkare bett så rekommenderar jag rakt pelham eller kimblewick :)

Bara en fundering, men borde man inte kunna bara fästa tyglarna som på ett vanligt bett i pessoat? Alltså i de stora ringarna? Vad händer då?

hur sticker hon? tar hon bettet mellan tänderna så kan det hjälpa med bett med kopparrullar. för där kan inte hästen bita fast lika lätt för då snurrar rullarna runt.
#2 Fäster man i de vanliga ringarna borde pessoat fungera som ett vanligt tvådelat tränsbett, väl? Det är ju när man fäster i de yttre, mindre ringarna som bettet blir så oerhört skarpt.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

#4 Jo, precis, det var så jag tänkte, men det kanske finns nån "regel" som säger att man inte får göra så.. Har ingen koll alls på bett egentligen..
#2 Det blir inte riktigt som ett vanligt eftersom sidostyckena sitter fortfarande i översta ringen. Men effekten blir mindre skarp, ja.

#6 Justja, det tänkte jag inte på.. men ok :)

Har i det nedersta ringarna på pessoabettet.
#3 - Hon tar inte bettet och sticker, är mer att hon inte lyssnar, som att hon inte känner att jag 'drar'.
#1 - varför inte pessoa?

Ja, jag tillhör dem som tycker Pessoa är ett frukstansvärt bett.. Usch, usch, usch..
Är hon känslig i munnen?
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Det ger dubbla signaler (tryck i nacken + upp mot lanerna) och man kan i princip dra hur mycket som helst i det. Det går inte att ge eftergift om man inte släpper ut hela tygeln. Osv ;) Aldrig något jag skulle stoppa i munnen på min häst iaf.

Har du möjlighet att testa att pelham istället så gör det :-)
*** Kärleken övervinner allt ***
Jag tillhör också skaran som är totalt emot pessoa, tyvärr.
Tycker pelham som #1 föreslår låter vettigare, har du provat det?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#12 Tyvärr tycker jag väl inte, haha :)
Det är ju frågan om vad hon trivs med! Min trivdes inte på 2delat, det låg så illa i hans mun! Nu kör jag lite på 3-delat sedan lite på bettlöst, nästan hela tiden på bettlöst men iaf ;) haha. Ett rakt bettkanske skulle funka bättre? Jag gillade själv 2delat pellham, då Calle va så stark och pelhamet funkade han bäst på om man skulle rida ut. Red jämnt med det,
Måste bara fråga, ursäkta för kapningen. Rakt bett, är det skarpt eller milt bett?

Pessoat blir ju alltid nedröstat här, sällan man läser nåt positivt om det :) Tycker ni som erkänner att ni använder det är modiga ;)
Jag har iaf haft pessoa på min häst vid uteritter (precis som du Linnea) men jag tycker inte att det ser trevligt ut när man börjar studera bettets verkan så jag bytte till pelham och är supernöjd!
#14 Du ska INTE rida på tvådelat pelham. Det bettet har ju hävstång och när man tar i tygeln trycker bettet upp i gommen på hästen. Tvådelat bett viker sig. Tredelat är bättre i så fall men allra helst rakt.
Det beror helt på hästen, men raka tränsbett är relativt milda ja.
Håller med attlid, pelham är SÅ mycket bättre än ett pessoa, förstör hästens mun enligt mig iaf.
#16. Jag RED på det på förra foderhästen, och han trivdes och det låg perfekt i hans mun.

Ska jag va ärlig så har jag aldrig hört nåt dåligt om peesoa! Kanske va dags att jag fick det, trodde det var ett bättre lite skarpare bett, men inte för skarpt.
Pelhambett tycker jag är väldigt starkt, det hade jag på min haflinger på hubertusjakten för att han blev så stark. Men med Troya är det mer kontrollerat känns det som, hon skulle ju aldrig få för sig att sticka hem eller kasta av en, utan vägrar sakta av och saktar av när hon själv vill.
Rakt kimblewick tycker jag du ska testa då :)

Fast pelham är snällare än pessoat ;-)

#20 - Hur ser det ut?
#21 - hade jag ingenaning om!
18# men det finns så många bättre alternativ än pessoa ;)
#23. Vah? Jag red inte på pessoa, jag red på pelham xD

Gillar inte bett med kedja, känns så dumt, så skarpt.
Kindkedjan gör bettet snällare.. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#27 - hur då?
#27. Jag trodde det gjorde det skarpare!

Blacky har rakt pelham med 2 tyglar vid viss hoppning. som ni ser används inte den undre, det är mer en nödbroms…
foto: Anna Attlid (syns bäst på den bilden)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

för övrigt funnkar det bra, rider ju bara på den övre tygeln så det är inte så stor skillnad mot ett vanligt…
låter som att det kunde vara idé för dig Linnea, då måste du ju inte rida på skarpt hela tiden utan bara när det behös =)
#26 det går ju faktiskt att ta bort kinkedjan. :)
Nej den begränsar ju vridningen på bettet, ser till att stångbettet sitter på plats och bara nedre delen dras mot dig när du tar i tyglarna. Utan kindkedja vrids ju övre delen framåt när undre åker bakåt… Var himla svårt att förklara i text kände jag. :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#32 fast då försvinner ju hela pelham-effekten…
finns det raka pessoabett? bara en tanke som slog mig…
Gå ju o sätta vanliga karbin hakar på vanliga tyglar med :)
Jag red min häst på pelham utan kinkedja. Det funkade utmärkt. Det var gummiklätt och ganska tjockt och till slut ville han inte ta emot bettet och provade istället med ett vanligt rakt eftersom jag trodde att han inte trivdes med tjockleken och det verkar ha varit så eftersom han inte har något problem med det raka.
[flåt om jag råkade driva bort lite från ämnet ^^]
Gillar inte pessoa alls heller.
Utan har kimblewickbett på Jenneka när vi rider ute. Det funkar kanon!
#36 Smart ;)
;)
Hm, tar man bort kedjan på ett pelham eller kimblewick vrids hela bettet och det blir knas. Hela effekten försvinner. Då känns det nog inte så bekvämt för hästen :)
Som någon sa, en kedja gör inte bettet skarpare, utan det gör bettet snällare.

Jag har bytt till ett stång bett, en rak stång med äpple smak. Men tycker inte riktigt att det här fungerar, hon har blivit mycket hårdare i munnen, lyssnar mycket sämre.
Köpte ett nytt idag, pelhamstång, får se om det fungerar bätttre, hoppas på att hon trivs bättre med det.
Waterford-bett? Är delat. Funkar bra på min starka gubbe.

#43 - Du har ingen bild på det?
#44 Det är typ en massa små kulor, vet flera hästar som går kanon på det. Finns på börjes.

#43 Men det är väl ett jätteskarpt bett?
Är det inte så att ju fler brytpunkter desto skarpare bett?
#46. Jag har oxå hört något om det men vet inte hur det stämmer då ajg upplever tredelat snällare än tvådelat.
För kanske två år sen red jag en ardenner litegrann, och han gick med en kedja i munnen! Red han på vanligt bett en gång men måste säga att han blev mkt trevligare med en kedja Oo
#46 Nja inte direkt. jag upplever ett waterford på samma nivå som ett tredelat (då är två delat värre alltså enligt mig).
Jag har ridit en ponny på ridskolan på waterfordbett. Nu var det ju ett tag sen han hade det bettet men kan ju säga att han funkar bättre på tvådelat/tredelat än waterford. Nu rids han med hackamore.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#46 Nä, snällare än pessoa och pelham iaf. Min Lyrik funkar dunderbra på det. Är urstark, kbltravare som han är. Han gillar waterfordbettet med sina kulor, tuggar så det skummar om munnen. Med kulorna kan han ej bita sig fast i bettet och sticka, vilket han gör med andra bett. Han funkar även bra på ett tredelat pessoa med gummi. Har även ett d-bett i gummi + ett delat pelham till honom. När vi skrittar ut ensamma, barbacka, har ett hackamore med långa skänklar till honom, som funkar bra vid lufsridning. Har även provat ett sidepull, men det är för snällt för honom, han skiter i det då.

Troya blir mest hård i munnen, inte så att hon sticker, utan vägrar stanna
#51 Så blir Lyrik oxå. Iaf nu för tiden. När han var yngre, kunde han skena utan att man fick stopp på honom.

ska du ha pelham så köp ett rakt!! inte ledat på nåt sätt
om man vill ha ett bett som är nästa steg i skarphet från vanligt 2-delat bett vilket ska man välja då..

#54 3-delat är det som ligger nära, samt rakt tränsbett. det är väl de 3 mildaste (även om jag inte räknar 2-delat som särskillt milt egentligen)
annars ett 3-delat D-ringsbett är ju inte långt ifrån
#55 men vad är milt då?

raka bett och 3-delade är milda

#53 - har köpt ett pelham som är rakt och gummi stång.

aha! Jag som alltid trott att det 2-delade var mildast..ja man lär så länge man lever!

#58 du har ju en ganska stor häst så det kan funka, ananrs är gummibetten ofta för tjocka för hästarna =) håll koll på det, för är det för stort så får du kanske inte önskad effekt

#60 - Menar du att själva stången är för tjock? Kanske ett pelham utan gummi och en vanlig 'oklädd' stång funkar bättre?

#60 ja precis, hästar är ju inte gjorda att ha bett i munnen så ett smalt bett är att föredra så hästen kan stänga munnen=)
#59 Man kan egentligen inte säga vilket bett som är mildast, för det är olika för varenda häst. På vissa hästar är tvådelat mildast, på vissa är rakt.
ok!

Kom på idag att man ska ha dessa pelham stropparna, så fick åka iväg och köpa de. Ska prova bettet imorgon.

#65 man kan rida med 2 tyglar istället för delta, det gillar jag bättre =)

Men alltså… Är det bara jag som tycker att en häst som sticker ska ridas annorlunda istället för att byta bett? Att sitta och segdra hästen i munnen för att den blir stark löser ju inte problemet oavsett vilket bett man använder. Ta reda på varför hästen sticker och rid mer dressyr även ute i skogen, samlande övningar, kommunikation, skolor etc. Hästen ska koncentrera sig på ryttaren och inte "dra iväg och bli stark".
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#67 Min starka häst funkar dunderbra på sitt waterfordbett. Sticker aldrig nu för tiden.
Han var mkt felriden när jag köpte honom. Reds då på pessoa, halsförlängare, graman och spö och sporrar, samtidigt.
Hans ägare då var 2 småtjejer, 12 och 14 år gamla. Hade ridit knappt en halv termin på ridskola när de köpte Lyrik, en stor, stark kbltravare. Så han var rejält felriden när jag köpte honom, gick i fel form. Sprang från stallplan, galopperade till stallplan. Kunde inte skrittas på långa tyglar mm. Tog 1 år med omskolning och nya rutiner innan han lärde sig att man inte ska sticka iväg direkt när ryttaren sätter foten i stigbygeln, vilket småbarnen hade lärt honom.
Nu är han världens lydigaste. Vi tävlade rätt så högt i hoppning och dressyr i yngre dagar. Kan även låta syrrans jänta (9år) rida själv på honom, med mig gående bredvid. Även om han tycker det är kul att springa lite då…
#67 Min starka häst funkar dunderbra på sitt waterfordbett. Sticker aldrig nu för tiden.
Han var mkt felriden när jag köpte honom. Reds då på pessoa, halsförlängare, graman och spö och sporrar, samtidigt.
Hans ägare då var 2 småtjejer, 12 och 14 år gamla. Hade ridit knappt en halv termin på ridskola när de köpte Lyrik, en stor, stark kbltravare. Så han var rejält felriden när jag köpte honom, gick i fel form. Sprang från stallplan, galopperade till stallplan. Kunde inte skrittas på långa tyglar mm. Tog 1 år med omskolning och nya rutiner innan han lärde sig att man inte ska sticka iväg direkt när ryttaren sätter foten i stigbygeln, vilket småbarnen hade lärt honom.
Nu är han världens lydigaste. Vi tävlade rätt så högt i hoppning och dressyr i yngre dagar. Kan även låta syrrans jänta (9år) rida själv på honom, med mig gående bredvid. Även om han tycker det är kul att springa lite då…

#67 man rider ju inte på ett skarpt bett hela tiden. det är en nödlösning medans man arbetar med problemet på andra sätt

#66 - Det måste jag testa. Fast då måste jag nog köpa ett par till tyglar.
#67 - Min häst sticker inte! Hon kan ibland vägra stanna och det tycker jag blir obehagligt då hon några ggr fortsatt i galopp mot biltrafikerade vägar.

#71 ja testa det, då behöver du ju inte rida med det skarpaste hela tiden utan rider på den övre tygeln =) sen har du den nedre som nödbroms om det skulle behövas, jag har dock aldrig behövt det utan det räcker med den övre =)

#72 - Smart! Ska testa det imorgon!