Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 970 ggr
Sussi
0

Jag måste berätta...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag borde inte skriva detta ännu ifall det blir ett bakslag senare men jag kan inte hålla mig längre!

Det kan hända att jag inte måste avliva min häst heller!!

Fick ett samtal igår av honom som äger stallet isisen är påväg till. Han var intresserad av min finnhäst!! Han sade att han behöver egentligen ingen häst (han har en finnhäst från förut och massa inackorderingar) men han kunde kanske ta hon ändå så att jag inte skulle behöva avliva hon, gratis dessutom. Hon skulle isf gå i lösdrift tillsammans med min isis, hennes trygghet, samt en massa andra islänningar.

Hon har alla förutsättningar att klara denna flytt, dels får hon isisen med, går i lösdrift (kvickdraget), gubben vill isf använda hon till att köra (hon är lugn som en ko när man kör henne) och hon har en massa hästar i  runt sig vilket jag tolkar som nåt bra eftersom de bildar en stor flock där hon kan känna sig trygg även om isisen inte alltid är vid hennes sida.

Han ska idag komma och se på henne och sen ska vi sätta henne på prov där för att se om hon klarar det. Hon måste klara det, och klart att hon är nervös i början men med tiden måste hon ju lugna ner sig och fast hon inte accepterar någon i början lär hon göra det med tiden så gjorde hon med mig med.

Det finns ännu lite oklara frågor i det hela men jag litar på gubben, han är en sann djurvän, lugn och harmonisk i sitt sätt med. Min häst har alla förutsättningar att klara sig nu!

Nu måste ni hålla tummarna för mig och hästen, dels att det går bra idag när han ska komma och se på henne och sen att det går ba när hon sätts på prov dit!

Gud vad glad jag känner mig, en börda är lyft från mig. Igår hade hon bara 14 dagar kvar, nu kanske hon har flera flera år!!

Mandysan
0

Jag håller alla tummar och tår för att hon klarar det!!:o)

Det måste ju eg vara det optimala för en häst…

__iE
0

ååh vad skänt att dt kanske löser sig ! :)
håller också både tummar o tår, stenhårt! =)

elin
0

åh my gaad va glad jag blir, blir helt tårögd av lycka nu!
Vad härligt !!
Håller alla tummar o tår o nisse kniper sina hovar!

/Elin

[slo]
0

Oh gud va härligt det måste kännas :D

*hoppas*

emsems
0

åh vad härligt! hoppas det blir så!

bubbelbubbel
0

det låter ju kanon! :) håller tummarna för er att det kommer gå bra :)

E_hjo
0

Hoppas, hoppas, hoppas, hoppas, hopaaaas att de blir braaa! =)

Sandra
0

Hoppas det blir bra det där! =) *håller tummarna*

PimTheGreat
0

Jag hoppas verkligen det går vägen för er!!! Lycka till!!! Jag och Pim håller alla tummar tår och hovar som vi har för er!!!

tessa
0

Håller verkligen alla tummar och tår för tjejen, hoppas!!!

Struten
0

va kul:) hoppas de går bra*håller tummarna* har inte hängt me riktigt va du skrivit tidigare, vaffö sku du måsta ta bort henne?(eller vaffö skulle du måsta ha gjort de innan den där gubben sa att han kunde ta henne? )

Maja
0

Säger väl det igen då!! ;) Jag håller tummarna för att det kommer att gå!! :) :) :) :) Skulle gärna ta henne själv, det vet du ju!! ;) Haha.. Men tyvärr så är det ju liiiiiiiiiiiiite långt mellan oss och jag skulle inte ha tid.. Hmm.. Usch, ja, men någon gång blir det väl av att man får titta på dina hästar!! ;) Kanske när du har alla de där shirehästarna? Haha.. LYCKA TILL TJEJEN!! Jag hoppas VERKLIGEN att det går!! :) :) :) :)

LinneaG
0

Va kul att det löser sig! Håller tummarna här med.

gejsa
0

Gud vad glad jag blir. Här började mina tårar att rinna innan jag ens hade läst klart. Jag har tyckt så synd om dig och hästen. Har tänkt mycket på er. T o m pratat med folk om dig. Att du visar bilder och åker och badar med dom. Fast du snart ska ta bort en häst. Jag hade aldrig orkat gå och vänta och vänta på att det ska ske. Skulle ha varit ett nervvrak och alldeles handlingsförlamad troligtvis.

Håller alla tummar och tår att det ska gå vägen. Lycka till!

Sussi
0

Tack alla, ni är helt underbara här!

Han har varit här nu och sett på henne, ledde omkring henne i skritt och trav och dom kom så bra överens! Hon betedde sig exemplariskt!  Man märkte så bra att han är en djurvän.

Han kunde inte dock bestämma sig på platsen utan skulle fundera lite först (vilket är förståeligt) och ringa här i veckan och säga hur det blir. Så nu är det bara att hoppas vidare!

Han var intresserad att ta föl av henne men går det på en 17 årig häst som INTE haft föl tidigare?

#11 Läs tråden Min situation, där skrev jag alla nackdelar med flytt. De finns visserligen kvar ännu men denna plats som hon skule fara till är klart den bästa, denna plats eller ingen.

#12 Haha, ja då kan du komma, ringer sen! ;)

#14 Du kan säkert förstå hur glad jag är nu då. Alltid fast jag varit nånstans och gjort nåt roligt där man fått skratta har alltid tanken på avlivningen kommit upp i huvudet och jag blivit helt deppad igen. Har hela tiden gått med en äcklig känslan den senaste tiden men nu är den borta!

Här är ett bevis på att Gud hör böner, jag bad om ett mirakel och jag har nu fått ett!

gejsa
0

Halleluja sussi! *ler*

Visst går det om hästen är i fin form så.  Jag menar mår hon inte dåligt när hon hostar?

Jag tog ju föl på soya när hon var 17 år och det var hennes första. Men isf måste hon ju betäckas omg. Eg är det försent nu om man ska tänka på att fölet ska få vara ute i hagen på sommaren. Och nästa år är hon ju 18 år och blir 19 när hon fölar…..

Faxlin
0

Ohh, vilken underbar nyhet. Nu håller vi tummar, tassar och hovar för dig här hemma.

Mvh Åsa och alla djuren

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sussi
0

#16 Amen Flört

Hon hostar inte, bara om hon har tungt att andas men det har hon inte med rätt föda. Dit skulle hon också gå på lösdrift så hon borde ha alla förutsättnigar att klara sig bra. Hon blev ju dålig förra söndagen men det var för att jag gett hö, visserligen helt färskt från åkern som jag blött men det gick ändå inte. Men så fort jag bytte till hösilage blev hon bra igen. Ett frågetecken är vintern då det kommer köldknäppar, vi vet ju inte ännu hur hon reagerar på det men om man är förberedd med medicin så borde det gå. Och kanske inte hon reagerar alls på kylan, som sagt, vi vet inte säkert än.

Men då borde det ju gå att ta föl på henne, hon fyller 17 imorronSkrattande så då är hon 18 när hon fölar.

E_hjo
0

Grattis i förskott finnen! hihi

gejsa
0

Men är inte kylan bättre för henne då tro? Är det kvickdrag hon har?

Sussi
0

#20 Jo det är kvickdrag. Då när veterinären var här på vintern då det hela började menade hon att hon höll på att utveckla kroniskt astma, jag trodde att jag var tvungen att ta bort henne redan då! Men nu har jag inte märkt att det skulle vara nåt annat än kvickdrag, vet inte om veterinären överdrev elle var inkompetent men nån astma har jag inte märkt av numera. Det är därför som vintern skulle vara dålig för henne när det blir riktigt kallt och torrt i luften, om on skulle ha astma dvs. Men som sagt, jag vet inte riktigt vad hon sist och slutligen har numera, men blir det så att han tar henne ska hon genomgå en omfattande veterinärkontroll.

gejsa
0

Jag stod i ett stall där en häst hade kvickdrag. Hon stod i ett litet utestall utanför. Hon mådde bra oavsett om det var kallt eller inte.

Maja
0

Hahahaha.. Ring mig sen!! ;) Hahaha.. :P Men guuuud va kul att höra hur det gick!! :) :) Lycka till!! :D

gejsa
0

Vad då ring mig sen Juve? Vad menar du?

Sussi
0

#22 Men det låter ju bra. Ska ta reda på det där med astman om hon verkligen har det, men själv så tror jag bara att det är kvickdrag.

#24 Jag ska ringa henne sen när hon kan komma och besöka mig. Vi skämtar bara, hittills iaf, vem vet i framtiden, eller vad Juve?Skrattande

gejsa
0

Jasså känner ni varandra?

Maja
0

Hahaha.. Jaa, jaa, såklart jag kommer!! :D Haha.. Jag ska bli isisskötare i ditt stall!! Hahaha.. Om du nu har några.. Eller är det bara shirehästar som gäller? ;) Hahahaha..

Maja
0

#26 - Hmm.. Känner och känner vet jag inte riktigt om man kan säga.. Vi har aldrig träffats, men vi mailar och snackar om allt möjligt.. *host*bl.a.hovslagare*host* Hahaha.. ;)

Sussi
0

#26 Vi mailar varandra, det var islandshästintresset som förde oss samman om man säger så.

#27 VAd bra! Absolut, det kommer alltid att stå en envis islandshäst hos mig.Skrattande

gejsa
0

jasså pratar ni om hovslagare!!! har ni haft samma eller? Kan ju aldrig vara så. Du bor i uppsala och sussi i finland ju. *ler*

Maja
0

#30 - Haha.. Nej, tyvärr så är det inte så, men jag vet en hovslagare som kommer från Finland och är singel.. Haha.. Sedan kan alla tänka hur det kommer att sluta.. ;) Hahahaha..

Sussi
0

VA? Hon ljuger!! Vet inte alls vad hon pratar omOskyldig

Maja
0

Nej, nej, nej, nej.. :P

CBA
0

Sussi- Åh vad roligt och framför allt skönt för dig att det förhoppningsvis ordnar sig för dig och hästen *pustar ut*

Håll oss underrättade hur det går när gubben ringt och gett besked :o)

Jag håller tummarna och ska dansa "hoppas dansen" så det går vägen för er ;o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Sussi
0

#34 Tack! Jo jag ska hålla er uppdaterade!

lisette
0

vad skönt att det kanske ordnar sig för finnen… *krmaar*

Anna
0

Hoppas verkligen för dig! Håller tummarna. :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Sussi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu kan jag lycklig berätta att finnen kommer att fortsätta sitt liv tillsammans med isisen på lösdrift! Ingen avlivning alltså!

Fick reda på det idag och jag är så glad att jag nästan svävar snart!

Jag ska fara idag och köpa nånting åt dem, vet inte vad men något skojigt ska de bli för jag är så glad. Känns roligt när man kan köpa saker för framtiden åt dem, har hela tiden annars tänkt att det är ingen vits att köpa nåt åt finnen när hon ändå inte kommer att finnas längre men det gäller inte längre såSkrattande

Nu får dom två busa med varandra i fortsättningen också!

Wiemona
0

Vad skönt för dig! Hemskt att behöva ta ett beslut om att avliva sin vän

CBA
0

ÅHHH vad roligt att höra !!!

Så skönt för dig att det ordnade sig…nu kan du antligen andas ut och slippa ha den där tunga stenen thängandes på axlarna *ler stort*

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

lisette
0

fan vad gött. vad glad jag blev för din skull… bara en massa bra nyheter idag. så det ska vara! :D

Maja
0

WOOOOOOAAA!! :D :D :D :D Grattis tjejen!! :) Hälsa hästarna från mig!! ;) Haha.. Guuuuuuu va glad jag är!! :) :) GRATTIS!!

__iE
0

vad kul ! :D Grattis, så skönt att höra att finnen slipper bli avlivad ! :)

gejsa
0

Härligt, härligt! En glad nyhet att läsa iaf. Är dom då fodervärdar eller ger du bort finnen?

Måste vara härligt att ringa och avboka avlivningstiden. Skrattande

Sandra
0

Vad kul för dig! (och för hästen också förstås) =) grattiskramar från mig!

Sussi
0

Tack alla…igen!Skrattande

Det är så skönt när allt det här är över, nu gäller det bara att hon börjar trivas på sin nya plats och inte ger gubben allt för stora problem.

#44 Nej jag sku aldrig ge bort min godisbit. Hon är delvis på foder, delvis på hyra. Vi betalar en summa i månaden samt för skoningen men eftersom vi inte betalar fullt pris så får han använda den som sin egen vilket bara är bra så blir hon inte och stå.

gejsa
0

Jaha! Skulle han få betäcka henne och behålla fölet då eller? Förstod inte riktigt där. Men otroligt härligt att hon får leva och ha det så bra iaf.

Sussi
0

Han sku få om han vill men jag tror inte att han tänker göra det heller, isf skulle han självklart få fölet gratis.

Jag ska i söndag dit och göra upp ett avtal så då vet jag lite mera.

gejsa
0

Ok! Lycka till. Annars kunde han ju ta föl och du fick det sedan. Då hade du ju en ny finnhäst. *ler*

Nej, nu börjar det på tv som jag ska se. hej hej

Maja
0

Sussi, hur ser hovslagaren ut där då? Har du kollar in honom? ;) ;) ;) ;) Hahahahahahahahahahahahahahahahaha.. Sorry, kunde inte låta bli.. ;) ;) ;) ;)

Sussi
0

#49 Jo fast han sku nog isf ta det. Han sa att han alltid velat ta ett föl men det har aldrig blivit av, jag förstod nog vad han försökte insinuera. Visserligen har jag alltid sagt att hennes psyke är inget att avla på men om han vill så får han nog.

Sku hellre ta ett föl med isisen. Oj vad roligt de sku vara! Hur gamla får de vara?

#50 Eh nä, vi får bara räkningar från han så han är utanför mitt intresse ;) Dessutom tror jag dom har min gamla hovslagare som jag klagade påHemlis

gejsa
0

Din islänning har ju eksem. Så jag rekomenderar att inte ta föl på henne tyvärr. Det var ju som min älskade schäfertik. Ville så gärna ta valpar på henne. Men hon hade allergi också. Hon tålde inte kvalster bl a. Inte lätt för henne då må du tro. Hon fick äta cortison från 1 års ålder. Vågade inte ta valpar ifall alla skulle få som hon. Utan cortison så kliade hon sig blodig. Precis som islänningarna.Gråter

Faxlin
0

Vad otroligt glad jag blir för din skull. Ja, och för finnens med självklart. Men det är i alla fall ägaren som är kvar efteråt.
Tackar för en underbar nyhet som gör att man kan lägga sig glad.

Skvallra vad du köpte till dem sedan ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

bubbelbubbel
0

så glad jag blir ! :) roligt för er att det löst sig, hoppas att det kommer gå bra! :)

Sussi
0

#52 Men är det ärftligt då? Jag har själv sagt att man inte ska avla på eksemhästar men nu gäller det ju minOskyldig Hon har haft ett föl tidigare men jag vet inte om det har eksem.

Och för er som är intresserade (vilket jag förstår att ni ärFlört )köpte jag en pad, schabrack, svettäckte, grimma och bakbenskydd. Int så mycke men allt är kvalitetgrejer så de blev dyrt, för dyrt. Jag har lite dåligt samvete eftersom allt var onödigt, jag har ju redan allt.

Skulle egentligen köpa träns och bett men hittade inget jag tyckte var bra.

gejsa
0

Dom vet ju inte om det är ärftligt. Men dom rekomenderar inte att avla iaf på eksemhästar. Det kan ju vara ärftligt på hundar. Vissa får det i kullen och några slipper.

hjullan
0

#55. kan du inte ta reda på hur bäbisen har det nu? fast som gejsa säger .. är det ärftligt så är det en viss procent som får det, vissa får andra inte.

Sussi
0

#57 Vet inte vad hon heter eller vart hon finns. 

Uppdatering:

Nu har vi gjort kontraktet och i torsdag kör vi (med kärra) dit finnen så att hon på ett naturligt sätt skiljs från isisen, de kommer inte att vara i samma hage.

På fredagen transporterar vi isisen dit.

Gubben som tar finnen sa att jag när som helst får komma dit och rida henne och vill kompisen med så fixar han fram en till häst så vi båda kan rida på samma gång. Han är så snäll!

Veterinären var här idag och besiktade båda hästarna, kollade tänderna, (fina på båda två) och gav sprutor. Hon lyssnade noggrant på finnens lungor och konstaterade att allt hörs normalt!!

Nu är det bara avmaskningen kvar vilket jag ska fixa imorron och skodda blir de i torsdag. Sen är de klara för drabbning.

Det här slutade bättre än jag vågat hoppas, eller ja, det är ju bara början för hästarna ännu men de kommer i goda händer och jag kan känna mig trygg.

lisette
0

sussi, jag är såååå glad för din skull!!! när börjar du skolan?

har du fixat din msn än? andorsdrottning@hotmail.com

Sussi
0

#59 JA det är så skönt att det gick så här, vem kunde tro det, inte jag iaf, min klentrogne ;)

Börjar 4.9 men flyttar 2.9. Så jag hinner kolla till hästarna hur det går på deras nya plats innan jag flyttar.

Neeej, syrran var här i går och jag glömde fråga henne ifall hon sku kunna fixa det! Var och skriva kontraktet igår med så jag hade det i huvudet. Ska kolla nu med detsamma och jag sku lyckas med saken.

Sussi
0

#59 Nepp, får det inte att fungera, kan inte logga in helt enkelt, står att det uppstått ett problem med tjänsten eller att det är fel på min internet-anslutning.

Har försökt att helt ta bort msn och göra en ny men får inte bort den heller, hittar den inte under sparade filer. Jag blir tokig på datorer! Måste vänta på syrran som är expert på detta.

Maja
0

Woooow!! :P Vad kuuuuuuuuuuuuuuuuuuul!! :D Grattis igen!! ;) Hehe..

gejsa
0

Härligt sussi! Jag är så glad för din skull. Lycka till med allt!