Bett till stark ponny?
Hej,
Jag har fått hem min ponny som ni vet, han är så himla stark. Han är väldigt seg med.
Fråga 1: Vad ska man ha för bett på en ponny som är stark och drar ner huvudet? Och slänger med det ibland?
Fråga 2: Han är jätte seg sån var han inte förut, han lyssnar på skänkel men endast ett tag sen känns det precis som om energin tar slut så trycker man på lite till och då springer han frammåt igen sen tappar han "bensinen" och bli slö sen trycker "tankar" man igen och så springer han frammåt en stund. Och sen samma igen.
Vet att hästen är väl mående, att sadlen passar och att tänderna är fina. Så det kan bara bero på utrustningen. Kan man få lite tips på mina frågor och sånt som rör detta =)
Tacksam för svar !=D
Är det så att ni har det riktigt varmt på dagarna kanske ponnyn inte orkar springa på. :)
jag rider alltid på morgonen. =P
Men nu har det ju varit kallt ute med, typ runt 15 grader
Aha, det var bara en tanke. :)
Mer tankar ;)
jag kan inte hjälpa dig med bettfrågan, men det finns det ju andra som kan.
men segheten, det kan inte bero på att han fått stå ett tag nu när du var skadad ? att hen helt enkelt blivit bekväm och inte kommit på hur kul det är att rida ?
jango var sån när hon hade stått ett tag, seg och slö och ville inte alls gå nånstans förutom till hagen, men när hon blev riden dagligen fick hon tillbaka gnistan och gick mer än gärna på långrundor…kanske ? :)

Blir du rädd när ponnyn håller på så tycker jag du ska byta upp dig till ett lite skarpare bett till just den grejen (t ex om han är stark i skogen, ha skarpare då men det mildare på ridbanan).
är du inte det minsta rädd utan kan slappna av även när han blir stark så tycker jag du bara ska jobba vidare på det med mer lydnadsövningar och sånt. men som sagt, du ska inte bli rädd för din ponny för då blir det bara värre och värre
Personligen gillar jag rakt pelham med 2 tyglar när jag behöver ett skarpare bett
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag gjorde så när min häst var lite slö ett tag att jag red ut och lät honom galoppera i stortsett utan mitt nersaktande, han fick helt enkelt "rusgaloppera" en KORT sträcka. Såklart på ett mycket fint underlag. Detta gjorde honom mycket mer pigg och på alerten både på ridbanan och i skogen. Tror tyvärr att jag kommer få många komenaterer på detta! Men åhär gjorde jag och det funkade.
Ett favorit bett jag harär pelhamstång med gummi på. Hästarna brukar tycka om det väldigt mycket.
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

#8 det man får passa sig för är att gummibett ofta är för tjocka för ponnyerna
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Mer tankar och idéer?
#7 jag är verkligen inte rädd när jag rider honom, tycker bara att det är jobbigt när han ska dra ner huvudet hela tiden så jag får sår i hela händerna.
ja du jag red en fjordig som var som den du beskriver, hård o lite seg. Vad får din å äta det kan inte vara så att den behöver lite energi? Bra kondis? Har du kollat tänderna på ponnyn? Ja det va lite funderingar jag kom på nu. Fjordingen jag red va en seg val jag red honom bara ibland åt en bekant men han va så tråkig att rida men rolig körhäst så jag körde han mera. Detta med bett kan jag inte så mycket har jag haft funderingar på det har jag frågat i ridsportaffären.
Det kan inte vara så att du smyghåller honom hela tiden med en stumm och låst hand?
Rider men med "handbromsen" i och sedan tjatar om att hästen ska gå framåt blir hästen till sist avtrubbad.
/Elin
(jag hade en hyres ponny en gong i tiden jag hyrde honom i 2er)jag hade samma problem ,jag kan inte riktit hjelpa dig for att jag skulle behova se vad det e for problem ,men mitt problem var bettet jag provade monnga olika bett tills jag hita et starkt bett kandar bettet vet du vad de hjalpte han blev som en helt ny hast.Tips.prova bytta till olicka bett se vad som hender ken dig for.ps.jag har inte de 3 sista boksteverna i alfabetet so de kan bli svort att tyda vad jag har skrivigt.ETT STORT PS BORJA APSOLUT INTE MED ATT PROVA ETT KANDAR BETT FORST. BORJA MED LITE MJUKARE MEN SKARPT.SEDAN KAN DU BYTA UPP DIg TILL ETT SKARPARE OM INTE DE BETTET FUMKAR FORTSET TILLS DU HAR HITAT ETT SKARPT NOG .MAN FOR ABSOLUT INTE HA FOR SKARPT, SO HA ETT PROFS MED DIG.DE De bettet du ser po bilden e kandar bett.
Förövrigt, när hästen blir stark är det inte hästen som har problem utan det brister ngnstans i kommunikationen mellan häst och ryttare. Tycker det är grymt fel att börja prova bett starkare än det andra då.
Rid för en tränare, rid i harmoni med hästen.
Blir så himla ledsen över alla starka bett hit och dit. :(
Tack för mig.
/Elin
svar po froga2.du kan trana for en tranare,trenaren hjelper dig att handskas med de problemet.men du kan okso ha ridpiska po ponnyn nar du kaner att han segar sig .ge forst honom en shans ge honom en shenkel om han inte lysnar provar du igen om inte de hjelper kan du tatill ridpiskan. va alltid po ponnyn markera med piskan do och do.jor so tils du kener att ha har fatat att du e bestemd och ge alldeig upp jag tror po dig. om du provar mina rod och de fungerar kan du do bereta for mig hur det gick, ett stort LYCKA TILL

Förstår din frustration, halludu. Det är väldigt irriterande när hästen hela tiden försöker dra tyglarna ur handen på en…
1. Fast det hjälper nog inte med starkare bett. Eftersom han inte drar iväg med dig behöver du inte ett starkare bett. Lösningen på ditt problem är träning och envishet ;) Rid med handskar så du inte får skav och var beredd på att han kommer dra ner huvudet och när han gör det sitt kvar och följ inte med. Du ska inte rycka tillbaka honom, men absolut inte låta honom dra ner huvudet.
Slänger han mycket med huvudet kan du ju använda ett martingal nu i början. Tänk på att ha en mjuk och stadig hand, hur mycket han än slänger med huvudet ska du sitta kvar och inte börja krångla för att han gör det.
2. För att få honom piggare, kolla över hans foderstat och när du rider så tänk på att rida varierande. Öka och samla ihop, gör övergångar etc. Rid ut i skogen och försök få honom att vilja ösa på, när han väl gör det öka och samla om vartannat så att han håller sig allert och inte bara "dör".
Många tips ^^ Hoppas du orkade läsa allt. Men jag rekommenderar inte ett starkare bett, det kommer nog bara göra honom jobbigare.

#13 Varför saknar du Å Ä Ö ??
*** Kärleken övervinner allt ***
#9 Jod et får man passa sig lite för, Glömde inflika det så bra att du sa det =)
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
Min ena ponny är stark och bara drar ner huvudet eller går iväg. Då han faktiskt är mjuk och känslig i munnen så har jag valt att inte sätta ett skarpt bett på honom utan jag har köpt en grästygel från hööks, funkar superbra, ingen mer dragkamp heller.
#11 just för tillfället äter han bara gräs. Vill inte ge ponnyn mer. Tänderna är fina iaf=P^^
#12 jag märker ju knappast själv om "handbromsen" ligger i, finns det något man kan göra för att träna bort det?
#14 håller med dig, kan lova att felet är hos mig inte hos hästen.
#16 super bra tips !! ska verkligen ta till mig dom =) Tack=)
#19 okej, ska testa det om inget annat funkar, då jag antar att problemet är hos mig.
Tack för alla tips men kommer ni på mer så SKRIV !!
Jag har en tränare som ska kolla på mig när hon kmr hem från semstern =)
#20 om du vet om själv att felet ligger hos dig varför "straffa" hästen genom att börja experimentera med starka bett?
/Elin
#21 jag är inte helt säker på att det är ja, men eg. är det ALDRIG hästen som gör felet, utan ryttaren. Det är ju vi som säger till dom vad dom ska göra.

# 20. Det enda sättet att komma ifrån problemet är att lära sig rida för skänkeln, och med eftergift. Ge hästen eftergift i vartannat steg, bjud den framåt! Om du mjuknar i handen så kommer ponnyn att mjukna i munnen.
I det stora hela låter det som att den inte går fram för skänkelhjälperna, och bjudningen tappas. När hästen drar ner huvudet är det i de flesta fall fråmåtbjudningens fel! Rid framåt när hästen drar ner huvudet!
Starka bett är inte att rekommendera innan man har hästen mellan skänkel fram till handen! När hästen går fram för skänkel och ryttaren kan kontrollera sin ridning, kan man rida på ett starkare bett.
Ett bett som jag gillar på lite "hårdare" hästar med skarpare psyke är eggbett från pessoa. De har en annan utformning med lite tyngre ringar som är smalare i ytterkant och riktigt bra! Jacson har en kopia av dessa bett, nackdelen är att de bara finns i tvådelade.
Ett eggbett med fasta ringar gör att förhållningarna går igenom direkt, och brukar ha positiv effekt på heta hästar. Desto större ringar - desto mer fördröjning .
det kan inte vara så att denna häst är bossen av er 2? det kan vara så himmla enkelt. Köp tidningen HÄST magazinet (nr 6) där fick jag själv en tankeställare :O Jag är bossen på en av mina men stoet glöm det där visar det sig att hon är bossen av oss 2… Är hennes klipåle i hagen o lite annat ja det fanns en del o läsa. Kanske e så enkelt fel?
Min pålla var sån idag. Seg, stark, slö och drog ner huvudet. Det var helt enkelt en testning från hennes sida (har inte ridit henne på 3 veckor). Gjorde som så att jag släppte tyglarna helt och bara red med sätet och vikt. Visst detta gjorde att hon gick i väldigt låg form men samtidigt var hon tvungen att balansera sig själv.
Kanske likadant med din pålle, att han testar? =) Men om han fortsätter skulle jag rida med ett rakt pelham och två tyglar.