slänga med huvet
läge för en ny tråd igen. jag läser ju så himla mkt böcker, så får man sig en del funderare hela tiden. o det delar jag med mig av! vad säger ni om detta :
en kiropraktor (massör, healer o massa andra titlar hade hon också) som skrivit en bok påstår att många hästar som slänger med huvudet kan man spåra problemet till bak-knäna.
det verkar rätt vettigt enligt mig, eftersom jag är den som alltid frågar mig VARFÖR hästen beter sig som den gör.. nånting måste ju vara fel. det tråkiga är att man sätter på martingal o specialtyglar för att hindra hästens beteende.

Carola Linds bok?
Min häst slänger mkt med huvudet men en vet har gått igenom henne utan att hitta någon förklaring. Men jag ska ta ut en massör i slutet av månaden och be henne kolla bak knäna då. Jag rider med martingal pga att ibland tycker hon att något är väldigt kul och kör upp bettet och sticker. Då hjälper martingalen.
#1. rätt!
#2. mm kolla bak-knäna så får vi veta om det stämmer :D jo , men känner man sin häst så vet man NÄR den är glad och HUR den beter sig när den är glad. o då behöver det ju inte betyda att hästen har ont.. om du förstår mig rätt nu :P
Min häst "slänger" alltid med huvudet när man tar tyglarna, när hon protesterar mot att hon faktist MÅSTE arbeta med BÅDA bakbenen. Eller det är inte så mycket att hon slänger med huvudet utan hon gapar och helt sonika försöker dra tyglarna hur händerna på en.
Hon är genomgången av vet (inkl röntgen), ET, massör, har en bra hovis, har provat en hel del bett och nosgrimmor utan framgång. Det är bara att inse att detta är ett beteende som är rotat hos henne om som man får leva med. Dock blir det bättre ju starkare hon blir.
Min gissning är att hon i unga år ridits med smärta någonstans som inte uppmärksammats. Detta har gjort att hon är rädd att det ska göra ont, även fast hon inte har ont!
//I
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Carola har varit i riktigt blåsväder de sista åren. De som är intresserade av hennes arbete hittar det på www.equibalance.se
Tyckte hennes bok var intressant även om mycket var "hokuspokus" för mig
#3 Japp när Foxen är glad så visar hon det verkligen!:D Tex så älskar hon att hoppa (vilket jag tyvärr inte gör) och hon blir så glad så glad när hon märker att man ska hoppa!=) Det har tom gjort så att jag vågade hoppa en oxer på 70 cm.:D Förr var jag asrädd för att hoppa men det är faktiskt kul när man märker att hästen blir gladare ju högre hindrena blir.;)
hjullan, 2 kommentarer. nog kan jag tro att det sitter i bakknäna, men det är nog inte samma anledning till alla hästar. tex kan det åxå bero på en ostadig hand eller tandproblem, dåligt bett eller ond rygg.
martingal är nog ett av det bästa hjälpmedlet om finns. det stör inte hästen all eller inte en påverkar den när den går rätt eller tillochmed en bra bit ifrån rätt. den påverkar BARA när hästen har huvudet mykcet högt upp, och då hjälper martingalen med ett lägg återhållsamt tag ner tygeln till en lite lägre nivå, inte ens en Bra nivå, utan bara inte läääängst upp i luften. det finns flera anledningar till att man kan använda martingalen, dels för att lättare få kontroll över hästen, då den blir svår styrd osv med såå högt huvud, dessutom så hjälper den hästen att hitta till ett bättre ställe för huvudet, vilket leder till att den inte sänker ryggen (jag antar att jag inte behöver förklara varför den itne ska sänka ryggen så jag struntar i det).
jag kan ju ge som exempel min tova, som vid hoppning blev väldigt taggad och höjde huvudet och om jag ville bromsa henne lite så vek hon över huvudet, alltså så nosen kommer högre än nacken. jag har ett huvud i mitt synfält, hon ser inget och jag kan inte bromsa. tog på en martingal, och har aldrig haft problemet igen. kunde tom ta bort martingalen efter några ggr för hon lärde sig att det itne var någon vits emd att slänga över huvudet sådär..
jovisst .. #5. men nu handlar det inte om hennes hokuspokus, utan just grejen med att slänga med huvet som jag ville prata om. :D så låt oss inte gå in det på det andra i denna tråd ..
jag har aldrig haft en häst som slänger med huvet, så jag vet inte egentligen inte speciellt mkt om det. men tyckte ändå att det va värt att ta upp den frågan , för det är intressant! sååå.. vad tror ni?

Jag har också köpt hennes bok.
För flera år sedan.

många travare slänger ju med huvudena. men det är kanske inte sånt släng du menar?

O en hel del hingstar…
#7. jo jag har inget emot martingal, ottino har haft det en period också så jag menar ju inte på att man inte ska använda det. vet ju även hur den fungerar.
jo, förstås så kan den slänga med huvet av olika anledningar.. bara om den är glad så kan hästen göra det, jullan gör det slänger typ fram o tillbaka (en gång) det gör hon ute i hagen.
tänkte mest på OM det kan vara så att "många" som slänger med huvet, som man inte vet anledningen till varför den gör så, kanske har fel på bakknäna.

Inte omöjligt, alltid bra att ha i åtanke!

JAg vet inte vad som menas med slänga här men min finnhäst brukar "kasta" med huvudet upp och ner ibland.
Har också hört att travhästar brukar göra det, undrar varför just de har tendens att göra det?

Travhästar brukar som hingstar kasta huvudet lite ner o åt sidan. Inte bara upp o ner.
Att dom gör så brukar oftast vara uttråkighet, en del är glada. Kan nog vara hur mkt som helst beror på individen.

#15 cirklar är en bättre förklaring

Min gamle travare slänger emd huvudet när hon tvingas sakta ner (älskar att springa den tanten) elelr när hon är missnöjd på annat vis.
en häst som slänger emd huvudet kan vara allt från missnöjd, ha ont till att bara tycka det är roligt, elelr som ngn annan sa här innan att hästen har fått en vana och är rädd för att det ska göra ont även om hästen är smärtfri.
Alla som tagit blodprov i fignertoppen vet att man sitter o spänner sig en halv evighet innan själva sticket. Tänk att tro att ma nska få ett stick i fignret som aldrig kommer, det kan ta ett tag innan man vänjer sig av med att exempelvis knipa med ögonen eller andra yttringar för rädlsa inför smärta.

#17 jag är övertygad om att många travare gör det pga de är rastlösa, vill att det ska hända ngt. sedan när de ändå har saker att göra - ja då är det så djupt inlärt att de fortsätter med det…
#18. stressade möjligtvis.

hjullan - huh?
hahaha jag menade om de va rastlösa så kanske de är stressade. jag är snurrig idag.

Jag har börjat rida en varblodsvalack på 4 år och han snubblar så förbannat överallt. Har funderat lite på vad som kan va fel eller om det helenkelt är för han är van att bli körd på bana och där inte finns så mycket gropar, rötter eller stenar. Eller kan de vara att det sitter något och spökar någon stanns. Vad tror ni?

Alltid värt att kolla upp för att säkert veta att inget sitter o spökar.

#22 eMis har en travare, hon berättade för mig att han slår sig själv under hovarna… låter hur konstigt som helst, men han snubblar oxå för ingenting, på raka asfaltvägar. det kan ju vara så enkelt att både din häst o eMis häst inte får undan fötterna tillräckligt snabbt… :D

#22 för snubbelhästar utan orsak kandu lägga bommar (cavalettis) i hagen, lägga tomma blå fodertunnor mm så han7hon får tänka sig för hur de går. samt när du är ute o rider så får du tänka på att rida i litet varierande terräng….. Så din hästs hjärna komemr igång :D
#22,rid mycket i snår och där det finns mycket rötter.. efter en stund kommer han nog börja gå bättre, och se till att uppehålla detta ofta och mycket! Hoppas det blir bättre

jag brukar ha martingal när jag hoppar av den anledningen att han vägrar ofta och kraftigt, och ibland blir han väldigt upprörd över det (han är lite korkad jag vet) och då snurrar han ett halvt varv med nosen högst upp och ibland knockade han mig t.o.m. han har dock inte försökt göra det de senaste halvåret. ridtips undanbedes då jag har den bästa tränaren som går att hitta, och han har varit med om en hel del i yngre dar.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag har ridit med min häst i varierande terräng med rötter och andra saker. Men han snubblar fortfarande. Precis som lisette skrev så sparkar han sig själv med bakfötterna under framfötterna. Och då tappar han balansen med framfötterna.

Tack för alla svar! Men grejen är den att han i prinsip alltid blir riden på stigar och på hyggen nästan dagligen. Kom på i dag att han blir värre på snubbling och "plingande" med skona när man slappnar av och är på väg hem. Men de ska sägas att han är nog lite för sto för sig sälv (1.66) ja menar att han kanske inte har vuxit in i sig svälv. har inte heller blivit riden så värst länge som att han bara är 4 bast. Så för hoppnings vis kanske han lär sig att hålla reda på sina fötter.