Behöver råd ang häst med dålig tilllit
Hej alla goa människor, jag skulle behöva era råd.
Jag hämtade nyss hem mina två nya hästar i Torsdags den ena är ett varmblod på 9 år och den andra en C ponny som är sällskaps/promenad häst 25 år :P
Mitt problem är att den 9 åriga varmblodet har svårt för att lita på nya människor är väldigt orolig vid hantering (vilket jag kan förstå) allt är nytt för dom.
Jag har från ägaren före mitt fått veta att han startades i trav några gånger men ville sedan inte fortsätta med det. Han vart inte bra behandlad då han inte längre gjorde sitt sk "jobb" och var åsidosatt av ägaren.
Är det någon som har förslag på hur vi ska kunna få honom att lita på oss? Vi försöker lugnt och sansat klappa honom och låta han komma på egen hand.
Om någon kan komma med råd är vi tacksamma :)

Låt hästen acklimaticera sig i lugn och ro. Det kan ta tid för en häst att känna sig riktigt hemma och bli lugn. Regelbundna mattider och in- och utsläpptider är bra för många hästar tex. Samma som släpper in- och ut osv.
Lycka till med dina hästar.

Jo det är så vi gör :) Och tack :)

Fin pålle på bilden. Svaret från Gejsa är mycket bra.
Han skall få en chans att känna sig hemma. Lägg ner mycket tid på att rykta honom o gosa, så byggs hans tillit till er upp.
Marsvin 4-ever
.
Mitt råd är samma som dom andras men också att inte går för frt fram med ridning osv samt att inte kräva allt för mycket i början utan öka kraven ju säkrare han blir.
Lycka till =)
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

Ist för att börja rida direkt så kan du ju ta promenader först med han så att han får se sig runt i den nya omgivningen där du tänker rida sen :) och se till att du går före eftersom du är ledaren, en häst som vet vem ledaren är får också tilit till den :)