Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1283 ggr
Loa-bg
0

Hästkrematoriumet

Någon som vet om hästkrematoriumet i Munka-Ljungby har någon hemsida? Eller någon som vet telefonnumret dit?

Tack på förhand! /Loa

bubbelbubbel
0

hm, hittar varken hemsida eller telefonnummer, hittar bara gamla artiklar om att det ska byggas.
men det är färdigbyggt och så ? eller det kanske du inte vet…

hittade däremot numret till ängelholm..
http://gulasidorna.eniro.se/query?what=ip&advert_code=68467205&referring_what=cs&search_word=H%E4stkrematoriet+Syd+AB

är det stor skillnad på avståndet till munka-ljungby eller ängelholm?

Loa-bg
0

#1 Det ska vara färdigbyggt, ja. Läste om det i Ridsport för ett tag sen. Munka-Ljungby ligger precis utanför Ängelholm och är det enda hästkrematoriet i Sverige så det måste vara det.

Tusen tack, bubbelbubbel :)

Paddiz
0

Såg din efterlysning i lilla rutan i höger hörn. Sökte på Goggle och hittade detta.

http://www.121.nu/onetoone/foretag/hastkrematoriet-syd-ab

/Yvette

Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

bubbelbubbel
0

vilken koll jag har :P
men då är det ju säkert rätt ställe då.

men det var så lite så :)

CarCar
0

http://www.hastkrematoriet.se/

Där har du länken

Mandysan
0

Finns det inte ett i Uppsala med?

elin
0

#0 Får man fråga varför du undrar just om de?
(vill du inte berätta så behöver du inte =))

/Elin

Lyrik
0

#6 Nä, bara SVA stora ugn. Vet ej om de bränner djur där nu.

De djur som blir avlivade på Ultuna bränns där. Min gamla tant Skyan blev bränd där -96.

Mandysan
0

#8 Okej :)

Lyrik
0

#9 Jag tror det är så nu. Att alla djur som avlivas på Ultuna, bränns i SVA´s stora ugn.

Tror även att man kan kremera sin häst där. Men dyrt. Drygt 10000 kr för ett russ.

Mandysan
0

#10 Jo men det skulle nog i vilket fall bli billigare för mig, bara transpoten ner till Munka-Ljungby skulle kosta flera tusen…=

Som tur är är det ju inte aktuellt än för min pålla…:) Men man vill ju vara förberedd…

Lyrik
0

#11 Ok. Du kan ju höra med dem på SVA och Ultuna.

Loa-bg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Givetvis får du fråga!

Det har strulat med min D-ponny Casanova i tre år nu, vi har varit på djursjukhuset ungefär en gång i månaden. Han musklar sig inte i bakpartiet, får flertalet låsningar i kroppen, går ej rent bak, vinglar och oridbar. Han opererades i bakknäna för några veckor sen och man trodde han skulle bli bra, men han är helkass. Vi ska dock på återbesök på tisdag igen, men veterinären har inget hopp och tycker att vi ska låta honom vila nu… Det är en medfödd skada så han har förmodligen alltid haft ont. Vi har i alla fall gjort allt vi kunnat.

Peppe
0

Å fy fy fy, jag tycker så synd om dig!!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Loa-bg
0

Vi har pratat med krematoriumet nu och det kommer kosta runt 5000 kr tror jag. De har något samarbete med djursjukhuset så vi kommer få betala samma pris för avlivning som på djursjukhuset + 800 kr.

Man kan lämna hästen på djursjukhuset så transporterar de hästen till krematoriumet (men jag vill givetvis köra Casa dit själv). Sen så avlivar de hästen, kremerar den och därefter får man askan, det ingår i priset.

Imorgon åker vi till djursjukhuset, så då kommer domen. Det finns fortfarande en chans, men det krävs nog ett mirakel.

#14 Tack :')

Lyrik
0

#15 Håller tummar och hovar för Casa.

Loa-bg
0

#16 Tack, det kan behövas :)

gejsa
0

Usch håller tummarna jag med. Just i morgon är det nog dags för min inackordering också. En 7 åring. :(

lisette
0

#15 ska ni verkligen köra honom dit själv? ska du vara med?

det kommer att vara sjukt jobbigt. han kommer att märka på dig att ngt är fel och förmodligen vara helt annorlunda än mot vad han brukar vara.

om det nu blir den domen vill säga.

tänker på er imorgon!

Loa-bg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#18 Usch, det är så jobbigt :/

#19 Eftersom han kan bli svårlastad och stressig när jag inte är med så vill jag det, han är inte lastad av någon annan mig under hela sitt liv. Men när vi väl kommit dit lämnar vi honom, jag tänker inte vara med eller se honom efteråt. Det känns bra att jag aldrig följde med Peppe så långt, han lever fortfarande för mig och jag litar på vet. som avlivade honom. Jobbigt att inte känna den som avlivar Casanova… om han nu avlivas. Jag hoppas på ett mirakel än.

elin
0

Åh jag vet inte vad jag ska säga… :(
Tänker på er!

/Elin

Marija
0

Usch vad tråkigt!
Håller tummarna och tänker på er :(

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

lisette
0

#20 men de avlivas väl på sjukhuset, sen blir de flyttade till krematoriumet?

vacker bild…

Loa-bg
0

#21 + 22 Tack…

#23 Nu blev jag osäker… Olle pratade med dom så han måste veta, får kolla med honom. Tack.

lisette
0

jag förstår till hundra procent att du vill vara med så långt du kan, dvs till stället. men tänk samtidigt på att det om något är en främmande plats. du som är ledsen och ny plats kan få honom att bli helt förvirrad.

jag har tex aldrig sett oskar som han var när vi skulle avliva honom. det var jättehemskt! han var så orolig och rastlös. han slog med benen och skrapade. så gjorde han aldrig annars. han kände ju att ngt var fel eftersom jag var så ledsen och upprörd.

vill itne att du ska behöva uppleva det faktiskt, för det var jättejobbigt.

Loa-bg
0

#25 Nej, det förstår jag… Givetvis så avlivas han på djursjukhuset av hans egen veterinär innan han åker till krematoriumet (blev trög ett tag där). Känns mycket bättre nu.

lisette
0

nu ska vi inte måla f*n på väggen här. han kanske är frisk som en nötkärna? *hoppas*

när får vi se lite  fler bilder på west då? ;)

Beundy
0

Håller tummarna för dig!
Kommer gå igenom samma sak så jag lider med dig!

Loa-bg
0

#28 Jasså? Usch… Vad har du för häst och problem?

Beundy
0

#29 Ett varmblod och det är åldern som är problemet..
Men jag skänka en tanke till er imorgon!