Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2371 ggr
Scandi
0

Eli är halt..:(

när jag kom till stallet nu på förmiddan hade de andra skrivit på tavlan att eli såg halt ut igår när han sprangi hagen.. blev gfenast orolig o gick ut o tittade. Sprang med han själv en sträcka men d är inte lätt att se själv så smsade o frågade vilket ben. Fick då svaret att d syntes i traven på böjt spår på hö fram. Så jag longerade ngt varv o jo mkt riktigt han var halt..:( kom knappt igång i traven.. kylde först ner benent sedan kom jag ju på att d kanske var bättre att smörja med arnika. var ngt svullen i bägge fram..:( kan d va kotledsinf igen lr "bara" överansträngning" vi red rätt mkt över bommar igår o övade galoppen på volt.. har ladrig haft en halt häst förrut ås vet knappt vad man gör eller hur långt d har gått om d syns i traven? Hjälp?

pippa__
0

inte funderat på fång?

Cilla89a
0

vilket ben var det han hade inflammation i?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Scandi
0

det var i vänster.. sprang med han igår så en annan i stallet fick kolla hon trodde d kom bakifårån men d va svårt o säg.. tippade på överansträngning sen bomträning. ska han få gå fritt i hagen lr han ska ha sjukhage? svullnaderna hade gått ner lite kvällenå så smörjde med arnika igen.. blir man haklt vid fång?

pippa__
0

jag trodde ju att star va öm/halt. Ta ut en hovis eller vet som kollar honom för säkerhetsskull…dumt om det går för långt ju..kan han verkligen ha blivit överansträngd at bomträning?

Scandi
0

att jag ridit på för hårt efter att han vilat trodde hon.. men kommer det bakifrån då?? han har inte gått på nåt gräs nu heller bara nerbettat o ätit d som växt upp.

Mangis
0

En hälta kan komma från mycket. Bäst är att ta ut vet från början - eller i alla fall efter några dagars vila om han fortfarande visar ngt då. Lycka till!

Scandi
0

han visade fortfarande lite i lör tror jag det var eller igår? *har minne som en guldfisk:P* stallkompisen tyckte d såg bättre ut men att d är ngt bak.  Idag fickl jag hjälp med att känna igenom kroppen o han har väldigt ont i ryggen + bakpartiet hö sida. O jag tror hältan kommer ifrån detta. men frågan är ta kontakt med vet o åka dit eller ta ut en "kotknackare/massör" först???

Scandi
0

skulle kolla hältan idag o tyckte faktiskt den såg bättre ut men när jag kom tillbaka till stallet såg jag att var svullen på vä fram o var dessutom varm.. så d är nog kotledsinf. igen…:( så får definitivt ringa i morgon om jag kan gå ifrån på jobbet..

Scandi
0

har fått tid på måndag halv elva så då bär det av…får hoppas d inte är ngt allvarligt..

Johanna
0

håller tummarna att allt går bra o att det bara är ngt litet!

CoNo
0

har han mugg?
isf kan han ha fått lymfangit.

Cilla89a
0

#9 huntley?

Scandi
0

han har typ som en sårskorpa eller förhornad men jag vet inte vad han har fått det på men d är uppe på benet. inte sett att han haft mugg..blir man inte svullen över hela benet om d är lymfangit? jo d är huntley.. tycker dem är bra :) börjar redan bli nervös för vad som är fel med min goding…

thilda-
0

Karledsinflammation

Scandi
0

ja men han är inte svullen i karleden så d tror jag inte.

thilda-
0

Okej, bara en tanke =) luddan var svullen från hoven och ända upp till hasen då hon hade det

Scandi
0

varit på huntley idag!!! åkte typ kvart i tio o vart hemma vid satllet igen kl 4!!!! Eli fick springa o sedan gjorde d böjprov o longerades. De kom sedan fram till att d såg ut att va ngt på höger fram o vänter bak o la bedövning där o fick sedan promenera en kvart. Sedan böjprov igen o sedan röntgen av benen o ryggen.. så han ha fått sprutat haserna o han har inget med kotorna som jag trodde så han behöver ej knä'ckas till utan det har med musklerna att göra.

Scandi
0

så boxvila i 2dagar, sedan  liten liten hage i 5dgr o sedan kom hem till mig på bete. Efter tre veckor börjar med massage o akupnuktur på honom. Har även fått prova ut sadlar idag och köpt en!! För d var extra viktigt nu. Fick även på ordinatíon att köpa tokosel. Funderar även på MSM.

Scandi
0

De sa även att han har känsliga kotor i benen men att de såg förbättringar när man jänmförde bilder sedan förra o förr förra gången. I #17 menade jag ryggkotorna/höften.

Scandi
0

de sa även att han är lite  felbyggd o hjulbent :S men jag tycker han ser perfekt ut imn lilla pojke..var så fin så idag med sina grå transportskydd med rosa kant o döskalle på ;)

Cilla89a
0

vad blev det för sadel? :)

Scandi
0

en wintec cair dressyr

Scandi
0

putt

Lyrik
0

Tokosel köper du på Apoteket, receptfritt nu. Kostar drygt 250 kr för en burk, räcker drygt 1 år.

Varför skulle du ge Tokosel?

Scandi
0

För musklernas skull fattade jag det som. Vad är d annars bra för?

milkla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

stakars elin.

Lyrik
0

#25 Det är ett selentillskott.

Lyrik äter det, för det fattas selen i hans foderstat.

Scandi
0

han heter eli..

Scandi
0

eli har nu gått i "sjukhage" i fyra dagar, ska gå imon med o sen ska han få komma hem till mig :D han har nu gått i en 5x5 hage.. min fråga är nu hur mkt större ska jag göra den? vet. skrev eli ska gå i liten paddock i fem dagar och därefter få komma hem till en lite större gräshage.

Lyrik
0

Beror på hur han är. Om han väldigt springig av sig är det kanske dumt med dunderstor hage direkt. Men om han är lugn så går det nog bra med stor hage direkt.

Hur går det med Tokoselen?

Scandi
0

han springer nog rätt mkt tror jag.. men där är ju mkt mer gräs här. jo jag köpte det i tis o han äter det faktiskt trots han är en finsmakare. Köpt krafft rehab vilket han älkskar!

Lyrik
0

#31 Min gubbe åt inte Rehaben, fick det när han hade brutit benet, Är en kräsen häst.

Tokoselen ger man bara en gång i veckan, ger min 1 mått.

Mangis
0

Tokosel ges vid selenbrist för att förhindra muskeldegeneration (muskelnedbrytning). Jag har hört lite olika från olika veterinärer - vissa menar att det bara är i vissa delar av landet som det råder selenbrist (t.ex. Uppland) medan andra påstår att det är i hela landet.

Peppe
0

Jag har hört hela landet, men att det är mycket värre på vissa ställen

Jag ger lite selentillskott till Blacky, har alltid gjort det till Peppe också efter att han fick selenbrist en gång och musklena bröts ner (som mangis skriver)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

gejsa
0

#33# För ca 10 år sedan sa min veterinär att det var i Södermanland som det mest behövdes tokosel. Lustigt!

Mangis
0

#35 Uppland och Södermanland är ju inte så långt ifrån varandra… Upp,and var det jag hörde, men det var väl för att jag bodde där. Hade ju inte så stort intresse av att få veta hur det såg ut i resten av landet.

Lyrik
0

#36 "Mitt" hö har brist på selen, även det han åt förra året. Bor i Uppland.

Scandi
0

oki nä det var väl med tanke på hans muskler. Får bara ett mått i veckan. vad säger ni om det med hur stor hagen ska vara?

Mangis
0

Sorry, tappade tråden :-)))) Hage… jag skulle öka successivt om jag hade möjlighet, men det beror också på (som någon sa högre upp) hur han är. Springer han mycket - begränsa hans möjligheter att springa. Går han mest och äter så låt honom gå i stor hage.

Scandi
0

oki jo jag får väl prova mig fram.. vet inte hur jag ska göra med sällskap heller :S