"problemhästar" och inkörning
Ok. Jag har en fråga, fast den ingår kanske inte i kategorin problemhäst men ändå.
Alltid då jag har min isis ute i stallgången och min finnhäst står i boxen så biter hon (finnhästen) uppe i karmen vid boxen. Hon är förstås sur för att hon hamnar stå i boxen när isisen slipper ut på en ridtur.
Jag har märkt hur hon tittar på mig före hon biter och jag vet att det är för att hon dels vill protestera och dels för att hon vill ha uppmärksamhet.
Borde jag bojkotta hennes beteende och låtsas som inget alls? Har gjort det ibland men oftast tappar jag nerverna och ryter till. Min karm är snart uppäten….

#0 " problem hästar" kan du gärna ställa frågor om till mig, inkörings frågor kan jag alltid vidar befodra.
#1 Galler?
-Nog ingen idè att stressa upp sig för mkt, och oftast är det nästan bäst att inte göra någon ting.
-Så länge din häst inte skadar någon annan med sitt betende, kanske du kan sätta antibit på kanten då slutar hon bita på den (förhoppnings vis.)
Vänligen/Linda
De finns inga galler där just och jag vill inte sätta heller för jag vill att hon ska kunna titta ut.
Nej hon skadar ingen annan bara min karm.
Det roliga är att man riktigt ser att hon väntar på att man ska reagera, hon har en viss blick före hon biter.
Jag har prövat med olika medel att sätta på just det ställe men då biter hon nån annanstans. Grrr!

har länge undrat. vad sjutton är en finnhäst?

hej Linda! tro du missuppfatta mej. jag jobbar med det själv. så e till för att hjälpa andra….. kram

Hej sessan! gör inte din andra häst något för att provicera tycker absolut du ska säga till. när du är där och hantera dom ska dom respektera dej……. lycka till! kram
#4 Finnhästen är Finlands egen hästras. Den är ett kallblod. Väldigt kloka och starka hästar, finns både lätta o tunga. Används mycket inom travet.
Bild på min finnhäst ----->
Många säger att hon har ett vackert huvud *skryt skryt*
#6 Nej isisen provocerar inte, det är bara finnhästen som e sur och vill få uppmärksamhet. Vet int riktigt hur jag ska få henne att sluta.
Söt finnhäst !!! ser ut som en ponny / isis tycker jag, är inte så stor eller ? vackert huvud jajjamensan absolut.

håller med dih jo mkt fin häst,
huvudet va vakert ;P
liknade också en isis, tkr jag ^^ ;P

hade jag inte vetat att det var en finnhäst så hade jag trott det var en islänning

#10 jag med ^^

Men han är väl större än en isis iaf? Hur hög är han?

Ok! Lika hög som min gobban då och sorro min unghäst.
Kan inte hjälpa, men vilket stall och var jobbar du (shirley ) med problemhästar? Är nyfiken bara.

i mitt eget stall, just har jag nog med mina egna…. annars görs det privat. men har intresse av att öppna nåt med problemhästar. men då behövs både pengar å gård först…. suck!
Vad är det för hästar du hjälpt, storlek ålder etc?

de e ju många. vi har haft många hästar själa me…. men tex. 0-20 år pyttelitet till 175cm. de har egentligen inte så stor betydelse för mej iallafall…
Och vad har deras problem varit och hur lång tid har det tagit?

allt från lastning, inkörning, ridning, och även vanlig enkel hantering i stall
Du svarade egentligen inte på min fråga. Vad var deras problem och hur lång tid tog det. Ge ett exempel på någon av hästarna.

kan ta min egen toppen. när han kom var han en häst som anföll folk sparkades, bets, sprang på folk mm. till att få ner honom på jorden tog kanske 3-4 mån…. nu e han ju längre i sin träning förståss….
jaja, nu börjar det kännas som dålig stämning här.
kan vi inte bara släppa ämnet?

ville bara hjälpa till om någon var intresserad…. då de e de jag håller på med i hästvärlden…. ja vi kan släppa det. det handlar ju inte om det inlägget var till för ändå…. kram!

Har också ridit in en problemhäst. Han var 15 år och oinriden, nästan ohanterad. Han var som en hingst. Hade stått själv nästan hela tiden. Blev som tokig när han kom till mig när han såg alla hästar. Vävde, var full av blodmask, tovig och jävlig helt enkelt. Ville inte gå från stallet av rädsla för att förlora sina nyvunna vänner. När vi skulle börja rida in honom så stampade han med framfötterna och skrek som en hingst. Backade ner i dikena. Bet oss. Ja, han var verkligen jobbig. Reste sig upp en gång med mig så vi ramlade baklänges båda två. Då blev jag rädd och lämnade bort honom en månad för att en tuff tjej som rider galopp skulle ut och rida på honom rakt fram bara. Det gjorde susen. Eller också så blev han så rädd för att ha ramlat baklänges så att han iaf skulle ha slutat med detta. Vet inte så här i efterhand.
Han har blivit bättre och bättre och rida. Har ridit i unghästform länge nu. Är i dag 21 år och är jättefin. Men har nu blivit rädd för alla vildsvin. Vilket gjort att han är rädd för att rida ut. Detta har gjort att jag själv har blivit rädd att rida honom nu. För en häst som är rädd går inte att tvinga mot en häst som inte vill. Iaf enl mig.
Vad vill jag ha sagt med detta undrar ni kanske? Jo, har ni förslag vad jag ska göra för att få honom orädd? Låna en gris i sommar är ett förslag. Har ni några andra förslag?

de lkät bra! det är faktiskt ett problem som är vanligt nu när vildsvinen ökar…. hästar är ju i sin natur rädd för grisar. vissa räddare än andra… e man själv bara lugn så kan de lära sej efter det. men tex jag som själv är livrädd för grisar är helt fel i just detta…. vildsvin=otäcka!!!

Jag är inte rädd för grisarna. Men jag är livrädd att rida när han går som om han ska explodera när som helst. Liksom bara tvärvända och sticka. Jag har ju ont i kroppen är sjuk så för mig är det livsfarligt om jag råkar ramla och slå i nacken tex. Har ju två unghästar som jag ska rida in nu. Men vågar inte pga att han som var den lugnaste i stallet är så rädd. Han kommer ju att smitta över rädslan till dom. Så har han gjort till min fjording nu.
#25 Du gjorde verkligen något fint när du tog hand om Gobban!
Jag tycker ditt förslag att skaffa en gris skulle vara en ide! Du kan ju ställa den lite varstans och läta hästen bekanta sig med den. Hon som jag köpte finnhästen av hade en gris i boxen, så kan ju du också ha.
Min granne hade en stor sugga som vi ofta var och tittade på. I början var isisen lite rädd för den fast den stod bakom staket men efter ett tag så brydde hon sig inte.
De borde ju nog gå att avvänja.

Om du själv inte är rädd för grisar skulle mitt råd också vara att låna hem en gris. Inte säkert att det fungerar, men det kan vara värt ett försök.
Själv hör jag till dem som är jätte rädd för grisar, speciellt minigrisar. hihi Så jag förstår honom fullt att han är rädd. Frågan är vad man gör. Svårare med rädslor än ovilja. Eftersom en rädsla inte är något hästen valt själv liksom.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag har hört att anledningen till att hästar är rädda för gris är att dom lukta människa och det är ett rovdjur………………sug på den ni, nu ska jag gå och duscha 

haha, ja det kan ju vara en bra förklaring. 
Audiatur et altera pars

dumt förslag kanske. men kan du inte rita av en gris? samma skepnad o lika stor och ställa i hagen/utanför så han vänjer sig lite? det är ju en början tills det kommer en riktig nasse…

#28# Jo, jag vet att jag gjorde något gott när jag tog hand om honom. Han hade varit död nu annars. Ägaren hade försökt bli av med honom men ingen vågade pröva.
Jag fick ju honom gratis också. *ler* Behövde bara betala trp hit från skåne.
Nåja, han är ju efter Eminent och hans morfar är samma morfar som Butterfly Flip har som morfar. *ler* Måste skryta lite.

Nej, jag är inte rädd för några djur eg. Jag är som jag skrev i ett annat inlägg dumdristig. hi hi
Men tror nog att det är det enda raka att ha en gris i hagen. Givetvis i en inhängnad i hagen samtidigt som hästarna går där. Kan nog inte ta in en gris i en box. Då skulle han riva stället.
#33 Oj, det var inte fy skam!
Jag vet inte om jag skulle ha vågat gjort de du gjorde. Har riktigt fega till mig med åren.

prova går ju alltid!!! grisar usch……. lycka till!

Nej i dag skulle jag nog ha sagt nej. Tyvärr. För han är för jäkla fin nu. Men inte så bra i hagen tyvärr. Där kan han vara farlig. Han vill busa med en när man går in där. Han förstår inte att han är så stor. Han reser sig och slår med framhovarna. Och vill springa och jaga oss. Men går man in med en grimma och ska hämta honom så gör han ingenting. Det är bara när man går in till honom och han ser att vi inget vill.
Nej det är inte trevligt alls. Min isis brukar springa efter mig ibland men aldrig att hon rest sig och slått med frambenen. Det låter farligt! Ryt till så han märker att du inte tycker att detta är roligt. Fast det kanske du redan gjort…

Ha, ha då reser han sig igen. Han är rent av livsfarlig faktist ibland. Inte alltid.
ja, isisar brukar ju oftst resa sig om det blir något obehagligt.

tänkte på en rolig sak… kanske själv ska skaffa mej en gris å ha hemma??????? hi hi!

Jasså, varför då? Har ni också grisar i skogen som hästarna blir rädda för?
Känner ni ingen jägare. Kan vara klokt att be om något så äckligt som ett skinn från ett vildsvin. Det är nog den bästa miljöträningen mot vildsvin, men äckligt är det men är det för ens säkerhet så varför inte. Det är ju mest doften hästarna skyggar för och den finns ju i pälsen.

jag skrev ju innan att jag själv e rädd för dom, så de var ett skämt… hi hi!

Haha, ja just ja. Med tanke på att det var det vi rekomenderade för gejsas del. Att sätta en gris i stallet. Hmm, vid närmare eftertanke kanske det inte var något snällt sätt. Jag skulle inte vilja ha en gris hemma hos mig. Är ju också rädd för dem. Men vi kanske skulle slå oss ihop och bearbeta gris rädslan shirley. hihi
Audiatur et altera pars

#42# Tror inte att det bara är lukten som gör dom rädda. Utan deras grymtande och spring i skogen. Det dundrar ju när dom springer där ute i mörkret. Nej, jag tror nog det är bäst att ha en levande gris i en hage i hagen. Då ser dom den när den bökar och låter rör sig. Hade tänkt låna en skjuten hel gris och lägga i hagen men tror inte att den får samma verkan som om det vore en levande gris som dom såg.
#43# Jasså, missade det faktist. Nej, rädd är jag nog inte för grisar. Men dom är ju rätt så svåra att flytta på iaf om dom är stora. *ler*
#45 Om du köper en stor slaktgris (från en uppfödare/slaktare) så begär att den inte ska vara kastrerad. De kastrerade växer sig för stora så att benen inte orkar bära.
En annan sak är att de bökar sig lätt under staket, egentligen borde man bygga staketet en bit under marken också fast det är lättare sagt än gjort.
Talar av erfarenhet, grisen henne rymmde hela tiden.

Jag hörde att en gris är väldigt känslig så det räcker med eltråd. Stämmer inte det?
Tänkte köpa en liten gris eller låna. Fast jag vet att jag kommer att få svårt att lämna tillbaka den. Eftersom jag vet att den kommer att slaktas då.
klä ut er själva till grisar som bökar runt och grymtar
Jag skojar bara

ja åsa ska vi göra de?
#47 Just det , det tänkte jag heller alls på! Det fungerar säket, de har ju inte mycket päls heller så de tar direkt på skinnet. Sätt det mycket lågt det nedresta bandet så att den får ström på lilla tryne om den vill böka ut sig. Det är ju deras hobby.
Fast sen igen tycker jag att hästarna skulle lätt slippa åt grisen om den har bara elband omkring sig. staket skulle nog jag välja med eltråd långt nera vid staketet. Jag är bara rädd att hästarna skulle skada nasse
Iaf mina hästar har föga respekt för eltråd och brakar rakt igenom om de vill.
Usch ja, grisar blir ju väldigt tama o gosiga, inte lätt att ge tillbaka sen. Men ibland har man inga val.
#48 Den synen skulle jag vilja se

Ha ha tror nog inte att hästarna kan skada grisen. Dom kommer inte att våga gå i närheten av den.
#51 Ok! Jag är väl bara lite psykad av min finnhäst. Den skulle väl direkt springa genom tråden och mörda nasse antar jag.
Som du ser så har jag redan döpt den: Nasse 
det har verkligen blivit en lång tråd det här, och allra längst ner står det inte mycket om problemhästar ;) det står mest om grisar. :p
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Ha ha ja det är lätt att glida från ämnet..
känner igen mig :P jag har själv en problemhäst, och har en tråd under islandshästen.. försöker få hjälp med problemet eftersom det är ganska allvarligt … :/

Det är oftast så att vi spårar ur. Tycker att det är rätt så kul faktist. Man behöver ju inte vara så strikt hela tiden.
Jag tycker också att det är ok att det spårar ut ibalnd. Som gejsa säger så skulle de annars bli så strikt, stelt med.

hi hi ja nu har vi verkligen spårat ut ju..
Vad menar du? Nu förstår jag inte alls…

Bara från ämnet;)

-Men absolut måste man få göra det ju;)
Haha, spårar ur de gör ja ofta 

Gejsa!! Janne o Pia har ju grisar på somrarna de har bara eltråd runt hagen!!!

Nehej du. Dom har en stor rundel med höga brädor runt omkring.Man ser inte ens grisarna. Iaf hade dom så när Gejsa gick där i samma hage. Hon har ju gått i samma hage som grisarna och det gick ju bra. Dom hade ju även då kalkoner och tjurar och höns som spatserade omkring. Då var hon inte rädd för något. Men det är ju Gobban som är livrädd nu. Det är genom dom som jag ev ska få ett teleonnummer att ringa för att köpa eller låna gris ev.