lugnare häst?
vill du åxå ha en lugnare häst? blev tipsad om detta, och att det berkligen hjälpte sa hon! och jag håller nog med, hennes häst brukar bli väldigt uppspelt, nu är den hur lugn som helst…!
det heter: equicalm
var får man tag på det?
finns på en del häst affärer eller beställa.. sök på google.
Jag är en motståndare mot tillsatser för att ändra lynnet på en häst eller ett annat djur. Det man får börja med om hästen är svår är ju att se över hur hästen i övrigt mår. Se över foderstaten, motsvarar energiintaget vad hästen gör av med. Hur sitter sadeln eller selen hur är bettet, har hästen ont. Hur hanterar du hästen, hur rider du den är du mjuk eller hård i hand.
ja skälvklart, men om man har en häst som vilat i 2 månader och är under igångsättning, så har den en massa energi, som min gärna lägger på att busa och bocka. hon får nästan ingen energi-mat, bara korn, och har inte fel på sadel eller något. har har bara spring i benen och tycker det är superkul
Varför inte börja med att longera eller så då? Om du nu är rädd att hon ska bocka..?
haha man kan ju inte longera en häst som varit halt…hon skall skrittas på raka spår.
Stod inget om en halt häst? Bara att hon ska sättas igång.
Då rekomenderar jag att du tömkör hästen först. Det stärker den jättebra och så får hästen variation vilket brukar skapa lungare hästar.
jag kan itne tömköra. jag har inte använt equicalm ännu, men har blivit tipsad om det, tycker det verkar toppen!
min medryttare har tömköt henne, men just nu vill hon bara hoppa och busa.

Jag tycker inte att du ska ge hästen preparat som påverkar den på detta sätt. Det du kan göra det är att ta bort all kraftfoder och om du vill ge något som liknar kraftfoder ge lite lusern i pellets form.
Sen om du inte kan rida henne lugn så gå ut och gå med henne, långt ledrep och repgimma. Knutarnas tyck vid öronen har en lugnade inverkan på hästen som en sorts akupunktur. Försöker hästen gå förbi dig så vevar du med repet för att visa henne. Du ger henne genom att arbeta henne från marken mental tränig och hon måste tänka. Använd tiden då du ska arbeta lugnt med henne till att befästa markarbetet och få henne lyhörd för dig.
Du skulle (även om jag inte är så mycket för metoder) kunna arbeta igenom dom sju lekarna med hästen, läk finns under länkar. Det är ett bra sätt att få inspiration till vad man kan göra med hästen och till det så går du ut och går långa promenader med din häst.
Tar du till ett preparat har du inte kommit någon stans med din häst utan bara drogat henne till lydnad. Inte byggt på och förbättrat ert samarbete och kommunikation.
det är säkert ett bättre sätt att gå tillväga

Ston ex. som vi människor har mkt konstiga hormon förändringar som påverkar psyke och jag är övertygad att preparaten är testade och milda (annars skulle de vara licens preparat.
-Eftersom det även finns homopat medicin osv, hälsokost för människor (kvinnor) med pms besvär osv så tycker jag att det är bra att det finns något för att hjälpa.
-Själv har jag använt mig av lugnande (utskrivet av veterinär) vid enstaka skoningar till vissa hästar för att både hjälpa häst och hovslagare , ofta behöver man bara göra det enstaka tillfälle för att viasa hästen att det är ofarligt.
Mvh Linda
-Har dock inte kikat närmare på detta preparat.
hej linda, skönt att någon kan tycka liet om jag. sådanahär preparat använder man ju inte dagligen, utan när det behövs.

Jag har hört att hästar blir lugna av banan :P Värt att prova?

#14 min hingst älskar banan så prova gärna på honom, mums tycker att det är men jag märker ingen skillnad på honom om han äter banan eller inte.
det är väl magnesium i banan har jag hört..
magnesium sägs lugna hästar. (dock ej prövat själv)
det finns foder för heta hästar, till ex coolmix ett muslifoder,
själv ger jag aldrig havre, utan ger korn till mina hästar. Det kan få dom lite lugnare

#12: Vad var det för preparat Linda? Har ju min korsningsponny som verkligen blir hysterisk när hovslagaren kommer. Han är en van hovslagare men han har börjat med att få magvärk tre dagar innan han ska till mig för att hon är så jäklig.
Så något för henne att bli lugn så att han har chansen att visa henne att det inte är farligt vore bra. Sedan är han en super bra hovslagare vill ju inte mista honom heller.
Just nu kommer han tillbaka för att jag är trevlig och för att han alltid blir bjuden på fika. hihi
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag är emot preparat som detta. Det finns så mycket annat man kan testa med som tex att gå ut och gå med den och så. Du kan ju räkna med att hon är pigg i början men det lägger sig ju efter en tid.
ang magnesium. equicalm innehåller magnesium och b-vitamin (eller var det e-vitamin)…

Min ponny älskar banan och jag brukar mata honom med det. :P Men märker ingen skillnad! :D Kanske behövs mängder för att man ska märka det? Har hört att chocklad är doping för hästar ? Stämmer detta ? :|
Bara en liten varningsflagga… Magnesium kan inte hästen bryta ner i för stora mängder, så det kan leda till förgiftning.
Tycker Kiaras metod är den enda att ens fundera på här, att droga hästen till lydnad klingar väldigt illa i mina öron och visar bara på brist på tålamod… 
jobba jobba istället.. jag skulle aldrig ge något sådant till min häst=9 jag jobbar och har tålamod istället.. min häst är jätte pigg oxå och försöker att dra iväg och har även hänt att hon har stegrat.. men det var jätte länge sen.. nu får hon jobba lite varje dag.. det hjälper jätte mycket.. och innan jag rider så tömkör eller longerar jag henne.. så hon inte ska bli för pigg..!.. det hjälper jätte mycket..!..=) lycka till..!