Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 8628 ggr
Jackelyn
0

Hovbroskförbening

Någon som har erfarenhet av hovbroskförbening? *orolig*

MLAfoto
0

En duktig hopphäst i mitt stall (tävlad tom 130, unghästklass) har hovbroskförbening. Det upptäckte dock veterinärerna efter hela hans utbildning, men han tar absolut ingen skada av det. Det enda som är e väl att det finns en risk att han blir halt, men förmodligen kommer det aldrig att märkas på honom.

Har din häst fått det eller varför undrar du? =)

Jackelyn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok, skönt att höra att han inte har haft några problem av det! Går han fullt ut eller rids han mindre på grund av det?

Nja, jag vet inte, mitt 9-åriga halvblodssto har en stenhård knöl på utsidan av ena frambenet. Vår hovslagare sa spontant att det kunde vara hovbroskförbening. Samtidigt så ser det tydligen av olika anledningar inte ut som ett typiskt fall av det och jag har förstått att det är vanligast på kallblod(?). Vi ska åka iväg på träningsläger nu men sen ska vi åka in och röntga henne så fort som möjligt. Det märks inget alls på henne, hon har aldrig varit halt eller så så jag hoppas att det inte är något allvarligt. Hon är ju min drömhäst, ju!

AnnaLundin
0

Hovbroskförbening förekommer på alla typer av hästar, även om det är vanligare på kallblod.

Förbenade hovbrosk gör att hovens egen naturliga stötdämpningsförmåga sätts ur spel, så det ger indirekt en ökad risk för hältor. Det man bör göra för att underlätta för hästen (ffa de som har ont av sina förbenade hovbrosk) är att "ersätta" den försämrade stötdämpningen, t.ex med PG-skor, som är den skotyp som ger bäst stötdämpning.

Jackelyn
0

Har också hört talas om PG-skor. Om hästen inte visar hälta eller andra besvär av det, kan man då rida en häst med hovbroskförbening som vanligt? Typ träna och tävla?

elin
0

#4 Det tror jag inte är några problem. Så länge du inte märker några förändringar. Blir du orolig vid ev symtpom är skadar de ju inte att ringa och rådfråga en veterinär. Mvh/ Elin

/Elin

Jackelyn
0

Okej, tack för svaren! x)

Lyrik
1

#4 Pg-skor är dyra. Vet en som hade hbf i fram på sitt sto, lindrig sådan. Fick betala 2400 kr bara för fram…

Tusen
0

#7 Nja, riktigt så dyra är de inte. Dessutom kan man spara metallunderlägget till fler skoningen. Bara själva plastsulan byts ut då den är sliten.
Hade ett halvblod för några år sedan som hade det. Hon hade aldrig varit halt men då jag tänkte sälja henne gjorde köparna en röntgenundersökning och upptäckte då att hon hade lindrig hovbroskförbening. Naturligtvis blev det ingen försäljning men hon var ändå inte halt då hon kom hem. Provade med PG-beslag för säkerhets skull men tyvärr skadade hon sig så svårt i hagen efter bara ett par veckor att hennes liv inte gick att rädda.

MLAfoto
0

#2 Han går fullt ut och har absolut inga problem med det! Har ingen stor erfarenhet av det men det kan inte vara ett överben hon fått då?

Jackelyn
0

#8 Oj, vad tråkigt =(

#9 Okej! Jo, det kan absolut vara ett överben. Det kan väl i princip vara vad som helst, men det verkar inte vara en vanlig svullnad iaf för det är så himla hårt..

Nitro
1

En PG sko går väl på en hundring eller något, de är inte dyra.

elin
0

#10 Överben är inte alls ovanligt så det kan mkt väl va så att din häst fått det.
Överben kan de få av tyngd på frambenen, spark, slag vid hinder eller liknande. Mkt vanligare än vad man tror :)

/Elin

Jackelyn
0

#12 Ja, precis och hon har ett annat överben sedan tidigare också. Men det sitter på ett så pass konstigt ställe och är ffa så stort så det känns inte riktigt som ett överben heller..

Lyrik
0

#8 Denna hovis tog detta pris. Även vid omskoning med gamla PG-skor. Runt 2400 kr för fram, sedan tillkommer skoningen bak, runt 4-500 kr.

#11 Om man själv köper dem kanske, men inte annars. Man kan köpa dem på hovslagareaffären på Solvalla mm.

Tusen
0

#14 Då var det inte PG-sulan som bvar dyr. GladDå var det ju hovslagarens arbete som var dyrt. Det är väl en viss skillnad. Man kan ju ha en billigare hovslagare eller göra det själv.Flört Det är ju olika.

MLAfoto
0

#13 Min ponny har ett överben på vänster bak, orsakat av en spark när han var liten. Det har aldrig gjort väsen av sig, hoppas du hittar vad som inte stämmer med din hästs ben! =)

Lyrik
0

#15 Japp. Han var/är dyr. Man visste aldrig vad skoningen skulle gå på, så man fick "råna" banken varje gång…

Min nuvarande tar runt 1100 kr för Lyriks skoning, men så har har specialringskor+sula + hoof pad i fram, vanliga bak. Billigare när hon bara skor om med gamla skor.