Akademsikt
Satt o funderade lite på akademisk ridkonst och sedan sökte lite här i forumen men kunde inte hitta något som riktigt handlade om ridkonsten eller vad den går ut på. Skulle vilja höra vad ni vet om ridkonsten vad den går ut på, om det är någon som tränar akademiskt som kanske kan förklara någon övning, eller vad man använder för utrustning, kapson?. Skulle vilja veta allt ni vet:)

Det finns trådar, men jag vet inte var de ligger. Jag är inte någon jätteaktiv AR-ryttare, men jag har ridit ett antal lektioner och läst en del böcker om det, samt fått mycket teoretisk hjälp av duktiga AR-ryttare som har kommit till de höga skolorna. Men AR är så mycket mer än bara ridning och faktum är att mycket av grundjobbet görs från marken med hästen vid hand. Nedan följer lite kortfattat om AR i största allmänhet, någon som är bättre än jag kan säkert fylla i det som saknas.
Den akademiska ridkonsten är egentligen baserad på europeisk (?) stridskonst från 1600-talet, som med åren har blivit mer och mer förfinad som begrepp. Man jobbar med samling och åter samling, och genom den kommer högre och högre grad av kontroll på hästens kropp. Man talar om en utbildningstrappa där de högsta trappstegen är den allra mest fulländade graden av samling och kroppskontroll, där hästen och ryttaren tillsammans kan utföra de allra svåraste övningarna, kallade "skolor ovan mark". (Capriole, courbette, terre-a-terre, levad, etc.)
Det är lite svårt att förklara utan bilder, förstås, men teorin bakom akademisk dressyr är att hästen ska vara rörlig och stark, med tyngdpunkten långt bak, med en lätthet i steget och stark utstrålning. Slutmålet är att klara skolor ovan mark, medan man i "traditionell dressyr" oftast har piaff eller passage m.m. som slutmål. (Det vill säga markbundna skolor.)
En stor tyngdpunkt läggs på att hästarna som rids och tränas i akademisk dressyr ska hålla sig friska och starka genom hela livet och kunna utföra skolorna under lång tid och inte bara när de är som mest vitala. Självklart är det normalt att önska sin häst ett hälsosamt liv, men inom den engelska och tyska dressyrridningen så tycker jag personligen att det sällan pratas om att hästen ska kunna utföra samma skolor som 7-åring som vid 27 års ålder… I vilket fall som helst så poängterar många tränare inom AR att det inte spelar någon roll hur långt man kommer på trappan, så länge man alltid rider sin häst med målet att den ska vara sund och stark.
Utrustningen varierar något, beroende på ryttarens ekonomi, engagemang och intresse. Jag har investerat i en portugesa, som syns på bilden, men inte i första hand för att rida AR utan av helt andra anledningar. Men sådana sadlar används ofta inom AR och kanske framförallt i Portugal och Spanien. Men det finns många andra modeller, beroende på vilken inriktning man har och hästens ålder och utbildningsgrad m.m. Portugesor lämpas sig bäst till hästar som är relativt högt utbildade och som kan ridas med enhandsfattning på stångbett, eftersom det höga framvalvet annars är i vägen. Så till yngre, outbildade hästar använder man traditionellt sadlar med lägre framvalv.
Kapson är inget måste, men det kan vara praktiskt ibland. Oftast så tar man bara i kapsontygeln lite då och då och låter den sedan hänga över hästens hals, eftersom det är stångtygeln/vanliga tygeln som man rider med. Kapsontygeln är till för att t.ex. ställa eller böja hästen lite extra i vissa moment. (Ridkapsoner finns i olika utföranden och har som effekt att de ger ett tryck på hästens näsben.)
Betten som används beror helt och hållet på hästens och ryttarens kunskaper. Traditionellt så rider spanjorerna och portugiserna på olika sorters kandar, med eller utan bridongbett. Men jag tycker att man i första hand ska fundera över vad hästen behöver för bett och vad ryttaren klarar av att rida på. Min häst är till exempel för grund i munnen för att kunna ridas på traditionella spanska bett, som oftast har ganska hög tungfrihet. (Det medför att stången slår upp i gommen på min häst.) Så jag rider henne enbart på ett smalt bridongbett till vardags.
Det finns massor att säga och tipsa om, så det bästa är nog att googla på AR och kanske titta på t.ex. Bent Branderups böcker.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

TACK SÅ MYCKET:)

Så lite så. Det finns som sagt MASSOR att skriva om akademiskt, samt att jag inte ens gick in på hur man egentligen RIDER, men om du googlar så hittar du övningar m.m.
www.stuteriprecious.se

Alltså jag tycker att dte är väldigt dåligt om akademiskt på google. Det mesta sökresultataten som kommer upp (för mig) är om hästböcker som säljs :/

HIttade en jättebra hemsida nu www.ridkonst.nu :)

www.akademiskridkonst.se är en bra sida också.
www.stuteriprecious.se