Bästa ridpasset!
Idag var Lord så himla duktig och snäll. Vi skulle rida bort till en STOR grusplan, där det är fint underlag och perfekt att rida om det så hade regnat osv. På vägen dit måste man rida lite på vägen och över bron, bilarna kör rätt nära där, men han gick bara lite på tvären och var super duktig. Innan den stora grusplanen så har vi vår marknadplats, så vi skrittade bort mot grusplanen men stannade i hörnet av marknadsplatsen, travade lite och tog några galopper. Lord var jättefin och lugn.
Så därefter rider vi in på grusplanen, och det brukar vara ungdommar där, så vi tittade så att det inte skulle ligga något där, men den var ren. Så Lord fick skritta osv medans jag pratade med Emma som rider Enzendo just nu, och gav henne lite råd om ridningen av Enzendo. Han fick trava och vi kom ner i en jättefin lugn trav i högervarv. Han hängde sig inte i tygeln, vilket gjorde att jag lossnade i handen och var mjuk, det trivdes han med, han höll huvudet stilla drog inte ner det eller la det på sne en ända gång. Han hade en fin lugn galopp, han börjar få benen mer under sig! Han arbetar med och mer med dom. Är jättestolt över honom. Men ända sedan han har varit halt har han varit konstig i vänstervarvet. Han haltar inte, men han är lite "hackig" i traven och galoppen, men inte när man är på en volt och han får böja sig. Någon som vet varför? Han var inte varm i benen eller hovarna före eller efter ridturen. Men iaf, efter en stund där går vi till markadsplatsen kör lite skritt, trav och galopp på en volt och utökar volten i galopp innan vi styr rakt hemåt! Hästarna gick i en lugn stadig galopp, rusade inte eller någonting! Lord hängde sig inte i tygeln då heller! Genom hela det passet så hängde han sig inte i tygeln en ändå gång! Och jag var mjuk i händerna genom hela passet! Så han fick massa beröm och massa klappar och lite gott när han kom till stallet.
Ville bara skriva av mig. =)
Kul att det går bra! :D
Tack så mycket! =D
Härligt!
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
#3. TAck=)
Ingen som vet vf han går lite knyckigt i vänstervarv på rakt spår? :)

#4 hur kan han gå knyckigt i "vänter varv på rakt spår"? går han på rakt spår så ska han väl gå just rakt?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

kanske ska låta en vet ta o kolla? kanske behöver röntgas? eli var ju lite smått halt i traven som knappt syntes o skum där bak o det visade sig va inflamatino i bägge haserna o problem m musklerna i ryggen.
#5 Om du ex. följer ett fyrkantsspår så går du ju RAKT men i ett visst varv, eftersom du har innerskänkel/tygel osv. Det går ju rakt ändå, men i höger eller vänster varv. =)
#5. När man har han travandes på en volt, går han ju böjt, han blir en banan i kroppen, formar sig, hänger du med? Men när vi travar på fyrkantspåret så går han lite knyckigt. Fattar du?
#6. Han är bara lite stel innan man jobbat honom på volter och lösgjort han lite, men det släpper inte i vänstervarvet. Han är stel där men såhär har han aldrig varit. Hans ben känns fina och han är bra i ryggen nu med.
#7. Va?

Det jag tycker är konstigt är att han är konstig i ett visst varv på rakt spår. är hästen rak så är den rak, då ska inte varv påverka. om du inte sitter och smygrider hästen ställd i vänstervarv på rakt spår?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

jag hade nog kollat upp det ändå om d fortsätter ller låtit ngn duktig ryttare kollat på när du rider för att se om d är ngt.
#9. Jag ställer han inte i traven ännu, vi övar fortfarande i skritten, han är stel i vänstervarvet, och vill inte lossna i nackan, så det går inte så bra med ställningarna i vänstervarvet, hur mycket volter osv jag gör! Men det är så det är.
#10. Jag känner typ inga.. Men ev. så ska det komma en, som jag tycker är jäkligt duktig. Om hon får ihop pengar!
#9 Nu förstod jag vad du menade. Ja, för om hon rider honom helt rak så borde han göra likadant i båda varven ..
Hoppas det lossnar för dig! =)
Du kanske sitter snett?
/Elin
#13. Kan man bara göra det i ett varv, på rakt spår, för jag menar, han går inte knyckigt på volt, när han går formad, ända gången jag kan forma han i trav sedan, så när han har mjuknat lite så är det ingenting.
#14 det kan jag lova dig att du kan. Jag gör det.
Men jag kämpar med att få bort de.Be ngn stå bakom dig när du travar rakt fram i det svåra varvet och bedöm utifrån det han/hon ser. Antingen sitter du rakt eller snett eller kanske viker dig i sidan. Kolla upp de.
/Elin
#14. Jaha, okey, Det ska jag göra! :D Hoppas bara det är detta nu då!
#16 Hoppas du får lösningen på era problem.
Fast det är riktigt svårt att bli av med :/
Men har du bett en equete.. (jag ger upp med o stavas ordet:P)
men har du bett en sånn kolla honom?
Kanske en muskel ligger i klämm eller ngt liknande?
/Elin

Visst är det härligt när man upplever att allt stämmer på ridpassen. Gissar att du "flög" en meter ovanför marken i saligt lyckorus resten av dagen?
Min teori angående knyckandet i vänstervarvet är att han nog belastat sig fel då han var halt? Troligtvis har han någon öm muskel som han känner av i det varvet. Jag hade nog låtit en massör kolla honom.
Punkttryck honom hårt med fingertopparna från halsen o neråt mot manken samt sadelläge o bak över korset på bägge sidor, så kanske du kan se om han reagerar vid något tryck.
Marsvin 4-ever
.
#17. Vi har en urduktig hovslagare som alltid känner på hans rygg när han kommer. Han rider in islandshästar, han har typ det som företag. Så jag litar på honom. :)
#18. Haha, ja typ! låg och klappa honom hela vägen hem och det är typ 1km ;) tack för tipset ska kika. Ska även tömköra istälelt för att rida, sedan testa ridnign igen för att se. :)